מטוס עתידני יונייטד איירליינס
צילום: אתר יונייטד איירליינס
דוחות

ההכנסות חזרו לטרום קורונה, הרווחים לא, יונייטד מדווחת ויורדת 10%

עליות מחירי הדלת מכבידות על ההכנסות של חברות התעופה שמצליחות להגיע לשורה בתחתונה אך בכמות מועטת, המנכל צופה שעלויות הדלק ישארו גבוהות, אך מודע לסיכונים שאיתם מתמודדת החברה, צופה המשך גדילה בהכנסות ובמרווחים
עומר רוסו |

חברת התעופה  UNITED AIRLINES  מדווחת על תוצאות הרבעון השני של השנה, בה הכתה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות שהסתכמו בכ-12.1 מיליארד דולר לעומת קונצנזוס האנליסטים להכנסות של 12 מיליארד דולר, ההכנסות שיקפו צמיחה של מעל 100% משנה לשנה, אך בהשוואה רלוונטית, לאותו הרבעון ב-2019, צמחו הכנסות החברה בכ-6%. בשורה התחתונה החברה רשמה רווח של 1.43 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה פספוס של כ-23%, הרווח למניה משקף רווח נקי של 329 מיליון דולר הרווח הרבעוני הראשון של החברה מאז פרוץ המגיפה, בהשוואה לרבעון ב-2021 מדובר בצמיחה של מעל 150% אז עמדה החברה בהפסד, בהשוואה ל2019, ישנה התכווצות של 68%, מה שאומר, שהכנסות חברת התעופה חזרו לטרום קורונה, בעוד שהרווחים רחוקים משם. בחברות שנפגעו באופן חזק מהקורונה נוהגים לדלג על השוואה לשנת 2021, ומשווים לשנת 2019, הרחק מכל הבאלגן.

הוצאות הדלק זינקו ב-60% משנה לשנה ל3.8 מיליארד דולר, בעוד שהחברה מצליחה להשתלט על ההוצאות המשכורות שצומצמו ל 2.8 מיליארד בהתכווצות של 7% מאותו הרבעון ב2019. שני הדברים הסתכמו לבסוף להוצאות תפעוליות בסך של 11 מיליארד דולר, בצמיחה של 13% מ2019. הורדה של ההוצאות השאירה את יונייטד איירליינד עם 878 מיליון דולר, ושולי רווח תפעוליים של כ-7%.

עיקר ההכנסות הגיעו מטיסות פנים בארצות הברית, ההכנסות מסגמנט זה הגיעו לכ-7.1 מיליארד דולר, ובצמיחה של 10%. מהרבעון המקביל בשנת 2019, מה שמוכיח את אמירותם של חברות התעופה לביקוש גדול לטיסות. 1.8 מיליארד הגיעו מטיסות אירופה, שצמחו ב-7%, אמריקה הלטינית הפתיעה כששם ההכנסות מטיסות זינקו ב-22%.

לחברה בצד הנכסים במאזן במזומן ישנה 20 מיליארד דולר, בצד השני יש חוב טווח ארוך לכ-30 מיליארד דולר. החברה שרפה 1.4 מיליארד דולר, כך יוצא מתזרים המזומנים כשתזרים המזומנים מפעילות השקעה הגיעה במינוס 4 מיליארד דולר.

בשיחת המשקיעים דיבר המנכ״ל על הקשיים שאורבים לחברת התעופה :״"זה נחמד לחזור לרווחיות - אבל אנחנו חייבים להתמודד עם שלושה סיכונים במהלך 6-18 החודשים הבאים", אתגרים תפעוליים כלל-תעשייתיים המגבילים את עולם התעופה, מחירי הדלק שפורצים שיאים והאפשרות ההולכת וגוברת של מיתון עולמי, אנחנו מנסים בכל כוחנו להתמודד ולהיות מוכנים לאתגרים אלו״.

סקטור התעופה היה אחד הסקטורים החבוטים ביותר של מגיפת הקורונה. הציבור הפסיק לטוס והחברות הציגו הפסדים עצומים. המשקיעים שהבינו לאן נושבת הרוח ברחו ממניות התעופה ואלה צללו ב-50% ואף יותר - ועד היום לא חזרו לרמות המחירים שבהן נסחרו לפני הקורונה.

גם יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES דיווחה על תוצאותיה הכספיים, וגם היא כחלק מהדדיות הסקטור יורדת היום, ההכנסות הגיעו בתיאום לצפי שעמד על 13.4 מיליארד דולר, הרווח למניה עמד על 0.76 דולר מתחת לצפי שצפו האנליסטים שעמד על 0.79 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשבוע הקודם דיווחה דלתא, חברת התעופה וחברתה של יוניטד איירליינס לסקטור  DELTA AIR LINES  דיווחה על הכנסות של 13.8 מיליארד דולר ברבעון השני (מעל צפי האנליסטים שעמד על 13.4) ובכך חזרה להכנסות טרום קורונה ממש כמו יונייטד אירליינס והסקטור כולו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

"כמה עצובים אלה שלא השקיעו בנו. תביאו פופקורן. הם בוכים"

המופע של אלכס קארפ: "אחת הבעיות שיש לנו עם 'פוסקי האמת' היא שזה היה העובד האמריקאי שתמכנו בו והעובד האמריקאי שעזרנו להפוך לעשיר. 'פוסקי האמת' איכשהו לא השתתפו בזה כי הם היו כאלה מומחים."

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר אלכס קארפ

אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר Palantir 3.35%  בעד "העובד" האמריקאי", "החייל האמריקאי", בעד ארה"ב חזקה. הוא תומך בישראל ומלחמתה ואומר זאת במוצהר. החברה שלו מספקת יכולות לצבאות, גם לצה"ל כדי לנתח אירועים, מצבים, לרבות בריל טיים. היא מובילה בניתוח וארגון של מידע בזכות יכולות AI, היא צומחת, המניה מזנקת (פי 5 בשנה) והיא נחשבת ל"מניית העם".  על הדוחות הטובים אחרי המסחר והירידה במניה - פלנטיר סיפקה דוח מרשים - אז למה המניה יורדת?

האנליסטים סבורים שהיא יקרה והם צודקים, אבל קארפ מוכר משהו אחר. הוא מוכר אג'נדה אמריקאית פטריוטית, הוא מוכר סיסמאות של מהפכה, הוא מספק לציבור האמריקאי הבנה שהוא איתם ולא עם הבוגרים של ייל. הוא למען העובד האמריקאי. בסוף זה רגש. השקעות מגיעות אצל אנשים רבים ממקום של רגש - שלא בצדק, אבל זה עניין אחר. קארפ מרגיש את הקהל שלו, יודע מה לומר להם. המשקיעים הפרטיים בפלנטיר הם כבר כת - מדובר במניה עם הכי הרבה משקיעים פרטיים אחרי טסלה. האהדה שלהם לפלנטיר מתבטאת בפורומים ייעודיים, שיחות ייעודיות. במקרים מסוימים קארפ עולה לשיחה עם משקיעים פרטיים לפני שהוא עולה לשיחות וועידה. הוא מרגיש אותם, הוא מכבד אותם.

בסוף שווי של חברה נקבע לפי ערכים כלכליים לא רגשות. פלנטיר מנופחת. האנליסטים לא אוהבים אותה - ממליצים למכור, אבל זרם גדול של משקיעים פרטיים הזניק אותה. מי שהקשיב לאנליסטים - הפסיד. מי שהקשיב בפורומים - הרוויח. אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך, רק צריך לזכור שזה לא הכלכלה - זו הפסיכולוגיה.

אספנו חלק מהאמירות של קארפ בשיחת הוועידה מאתמול - ככה תבינו מי האיש לטוב ולרע

 

"לפי כל סטנדרט נורמלי או אפילו סביר, אלה לא תוצאות נורמליות. אלה אפילו לא תוצאות חזקות. אלה לא תוצאות יוצאות דופן. אלה ככל הנראה התוצאות הטובות ביותר שחברת תוכנה כלשהי סיפקה אי פעם. חבריי האנליסטים טעו בכל נקודת זמן".

"המספרים הטהורים והלא מצועצעים הם צמיחה של 77% עם תזרים מזומנים משמעותי מאוד עם חברה שזורקת Rule of 40 של 114%. אם העולם הזה היה שפוי בכלל, כל אדם בעולם הפיננסי היה עוצר ואומר, 'איך זה קרה?'"