משרדי SalesForce בניו יורק
צילום: Pixbay

אפל דורשת מעובדיה לחזור למשרד ל-3 ימים לפחות לשיפור הפרודוקטיביות

תחילת טרנד חדש בשוק העבודה? המחלוקת לגבי הפרודוקטיביות של עבודה מהבית עדייין לא נפתרה, אך יותר ויותר חברות מתחילות לדרוש מעובדיהם לחזור למשרד, ואפל מובילה את המגמה בהתאם לתרבות הארגונית שלה
גיא טל |
נושאים בכתבה אפל עבודה מרחוק

בתקופת הקורונה התרגלו רבים לעבוד מהבית ועלתה השאלה האם זה הנורמאלי החדש. לאדם שעובד על המחשב, בסופו של דבר, מה זה משנה אם זה במשרד או בחדר עבודה קטן בבית? כמה כסף יחסך על משרדים יוקרתיים, שעות עמידה בפקקים, דלק וזיהום אוויר אם כולם פשוט יוכלו לקום מהמיטה לצעוד כמה צעדים ולהתחיל לעבוד? חברות כמו ספוטיפי SPOTIFY TECHNOLOGY ו-Airbnb AIRBNB, INC אוהבות את התופעה ומעודדות אותה. 

אולם מתברר שלא תמיד עבודה מהבית יעילה כמו זו מהמשרד. ישנם גורמים שיכולים להסיח את הדעת בבית ומצד שני ישנו קשר יעיל יותר עם עובדים אחרים במשרד, אווירה יותר מחייבת. וכן, גם יותר שליטה וביקורת על התנהלות העובדים. אז מה עדיף? 

למרות שאין עדיין תשובה ברורה, ומאד ייתכן שזה גם משתנה מאדם לאדם ומחבררה לחברה, נראה שיותר ויותר חברות מגיעות למסקנה שהשיטה הישנה עדיפה בהרבה מובנים. אלון מאסק דרש לאחרונה מעובדי טסלה TESLA INC לחזור למשרד ועורר עליו את זעמם של חלק מעובדים, וכעת גם אפל APPLE מצטרפת, לפחות באופן חלקי. החברה ביקשה מעובידה לחזור לעבודה במשרדים לפחות שלושה ימים בשבוע. הפעם הקודמת שהחברה יזמה את המהלך, ביוני 2021, הוא נבלם על ידי התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה. אז גררה ההחלטה גם מהלך של מחאה על ידי העובדים

ימי המשרד של החברה יהיו בימי שלישי וחמישי ויום נוסף שיקבע על ידי הצוותים השונים. העובדים יוכלו לעבוד מרחוק שני ימים נוספים. המדיניות החדשה תיכנס לתוקף בספטמבר לעובדי המשרדים הראשיים של החברה בסנטה קלרה, קליפורניה והמשרדים שמסביב. בשאר העולם עובדי החברה יחזרו אף הם ליותר עבודה מהמשרד לפי לוחות הזמנים והצרכים שיקבעו בכל מקום. 

התרבות הארגונית של אפל תמיד הדגישה את המימד האישי והחברתי שבעבודה שכוללת פגישות ומצגות שמועברות באופן פיזי. בנוסף מכירת חומרה, העסק המרכזי של החברה, דורשת בסופו של דבר הרבה קשר ישיר. טים קוק כתב לעובדי החברה ש"שיתוף פעולה אישי (in-person) הוא כל כך חיוני לתרבות שלנו". מצד שני  קוק גם כתב לעובדים כי: "אנחנו יודעים גם שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד. אנחנו מחויבים להקשיב, לאמץ ולגדול ביחד בשבועות ובחודשים הקרובים". הוא הדגיש כי מדובר בפיילוט שיותאם לפי הצרכים. 

למרות שהרבה שווקים כמו תיירות או טיסות חוזרים פחות או יותר להרגלים של טרום הקורונה, שוק העבודה עדיין מתמהמה. בניו יורק שיעור החזרה לעבודה מהמשרד נאמד בפחות מ-40%, בסן פרנסיסקו השיעור עומד על 37.5% בלבד. 

חלק מהמנכ"לים לא מרוצים מהטרנד הזה. מנכ"ל בנק מורגן סטנלי MORGAN STANLEY ג'יימס גורמן זעף: "אם אתה יכול ללכת למסעדה בניו יורק אתה יכול גם ללכת למשרד". מנכ"ל גוגל GOOGLE סונדר פיצ'אי אמר בחודש שעבר שהפרודוקטיביות "לא נמצאת במקום בו היא צריכה להיות". גוגל החלה בהדרגה לדרוש אף היא מעובדיה לחזור למשרדים לפחות שלוש פעמים בשבוע. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נתוני הפרודוקטיביות בארצות הברית נפלו זה הרבעון השני ברציפות לפי מדד של תפוקה לשעת עבודה. במילים אחרות החברות משלמות לעבוד יותר והוא נותן פחות תפוקה. כל זה גם מתגלגל בין השאר לעליות מחירים. יחד עם זאת לאור נתוני האבטלה הנמוכים במיוחד, 3.5%, והעובדה שהמשכורות עולות בהתמדה נראה שידם של העובדים על העליונה בשוק העבודה הנוכחי, היכולת שלהם להתמקח חזקה יותר ורבים מנצלים זאת על מנת להמשיך עם תנאי ההעסקה מהבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.