דניאל שרייבר שי ווינינגר
צילום: פייסבוק, ניתן לפנות למערכת לקרדיט מלא
הנפקת השנה

המשקיעים מאוהבים: למונייד זינקה ב-139% ביומה הראשון בוול סטריט

לאחר שגייסה לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר, החלה מניית למונייד להיסחר והמשקיעים מסתערים. החברה נסחרת כבר בשווי שוק של 3.8 מיליארד דולר

עמית נעם טל | (14)
נושאים בכתבה ישראליות

חברת הביטוח הדיגיטלית הישראלית למונייד, התחילה להיסחר היום בבורסת וול סטריט תחת הסימול "LMND" ונראה כי המשקיעים מאוהבים. מניית החברה זינקה הערב ב-139% ונסגרה ברמה של 69.2 דולר למניה. החברה נסחרת כעת בשווי שוק של 3.8 מיליארד דולר.

לקריאה נוספת: כל מה שצריך לדעת על למונייד הישראלית שרוצה לשנות את עולם הביטוח

החברה גייסה היום כ-319 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה לפי מחיר של 29 דולר למניה, נתון ששיקף שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. גולדמן זאקס,מורגן סטנלי ואלן היו הבנקים שהובילו את ההנפקה של החברה ויש להם אופציה לרכוש עוד כ-1.65 מיליון מניות החברה, כך שהגיוס עשוי לגדול עוד. 

התוצאות אמנם חלשות אך העתיד מסקרן 

לפי ההתשקיף שפרסמה החברה, היא סיימה את שנת 2019 עם הכנסות של 67.3 מיליון דולר, עלייה של כ-200% ביחס לשנת 2018. ההכנסות ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-25.3 מיליון דולר לעומת 10.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה, ההפסד של החברה גדל לכ-108.5 מיליון דולר בשנת 2019 לעומת הפסד נקי של 52.9 מיליון דולר ב-2018. ברבעון הראשון של 2020, הההפסד עמד על כ-36.5 מיליון דולר, ביחס לכ-21.6 מיליון דולר.

בסיכום שנת 2019, ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) המתואם היה שלילי והסתכם ב-106.4 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 51.7 מיליון דולר בשנת 2018. לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי של 78.1 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים שלילי של 40.8 מיליון דולר בשנת 2018. 

המטרה: מהפכה בעולם הביטוח

למונייד המעסיקה 329 עובדים, הוקמה על ידי דניאל שרייבר ושי וינינגר המשמש כיו"ר, הישראלים במטרה לשנות את עולם הביטוח באמצעות שימוש בכלים טכנולוגים. כיום, מוכרת החברה ביטוחי רכוש ותכולה בלבד, כשבעתיד בכוונתה להציע מוצרי ביטוח נוספים. הפניות לחברה נעשות באמצעות פלטפורמה דיגיטלית, כשלדבריהם, שיחה של שתי דקות עם בוט בשם Maya, היא כל מה שנדרש בכדי לרכוש ביטוח רכוש או תכולה. התביעות לחברה נעשות באמצעות על ידי צ'ט עם בוט אחר, Jim שמשלם תביעות תוך שלוש שניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

אסטרטגיית החברה, מתבססת על התמקדות בפנייה בעיקר לדור הצעיר, בכך מקווים בחברה ליהנות בהמשך מהגידול הטבעי בצרכי הביטוח שלהם. כל זאת, תוך שהם פועלים לקידום ומינוף המערכת שלהם, והופכים אותה למהירה, זולה ומדויקת יותר. זה גם נכון יותר ברמה האסטרטגית - מצעירים החברה תהנה במשך עשרות שנים ובמקביל תציע להם חוץ מביטוח דירה גם ביטוחים נוספים בהמשך. ממבוגרים היא תהנה לתקופה מוגבלת יותר והם גם די "מלאים" בתחום הביטוח, כך שזה לא ביטוח חדש לנכס חדש, לרכב  כפי שעושים צעירים אלא זה החלפה של ביטוח - זה כבר קשה יותר.   

שוק הביטוח אליו שואפת החברה להיכנס הוא אחד הענפים הכלכלים הגדולים בעולם. פרמיות רכוש, נפגעים וביטוח חיים ברחבי העולם מוערכות בכ-5 טריליון דולר, המהוות 11% מהתמ"ג בארצות הברית. לדברי החברה, היקף הענף מהווה אינדיקטור לתפקיד החיוני של התחום בכלכלה ובחברה. כך, לרוב הבתים, המכוניות והעסקים בארצות הברית יש כיסוי ביטוחי כלשהו.

לקריאה נוספת: כל מה שצריך לדעת על למונייד הישראלית שרוצה לשנות את עולם הביטוח

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אייל 04/07/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    we sure and Libra are already there long time ago..... what is the big deal ? im not sure
  • 8.
    לוי 04/07/2020 14:08
    הגב לתגובה זו
    חברה שמחליטה לגייס כספי בבורסה אז הכרישים קונים את ההנפקה ולמחרת ביום המסחר הראשון שלה מעבירים ביקושים בסכומים קטנים ובגלל שכל הסחורה בידם המחיר ממריא לשחקים במקרה הנ"ל ב-130% ובאחרים אפילו יותר ועכשיו יתחילו למכור בשערים האלה בימים שאחרי כן והנה לכם עזיית קופה שמנה תוך ימים ספורים הבעיה היא איך להיכנס לחבורה הזו ולהיות חלק ממנה ומתואם איתה
  • 7.
    פנחס 04/07/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
    כמו כל חברת ביטוח אחרת
  • 6.
    דודו 03/07/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
    האם היא תצליח להפוך לחברת ביטוח לגיטימית ולא לגימיג של צעירים "מגניבים"?
  • 5.
    תומר 03/07/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    פניתי לבנק הפועלים וביקשתי להשתתף ואמרו לא יודעים איך עוים זאת. איזה באסה הפסדתי רווח יומי מטורף . איזה פספוס .הבאמת ניסיתי הכל כדי להשתתף בהנפקה ולא הצלחתי
  • 4.
    לרון 03/07/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    אני העדפתי לקנות אתמול את dnb ו workhorse
  • 3.
    מישהו יודע מה קורה עם פארמוס?עולה 1000% (ל"ת)
    י 02/07/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
  • החרא הזה עוד קיים (ל"ת)
    גדי 03/07/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
  • כן . ויכול לעשות אותך מיליונר ?? (ל"ת)
    י 04/07/2020 11:06
  • אני 03/07/2020 02:16
    הגב לתגובה זו
    מה הסימון שלה אבדוק
  • תודה קיבלתי תשובה.שמועות על הסכם חדש (ל"ת)
    י 04/07/2020 11:00
  • 2.
    רועי39 02/07/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    בקרוב אצל מיט טק
  • היא לא צריכה יכולה להכניס למדפסת נייר יצאו שטרות במקום. (ל"ת)
    דני 03/07/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה חברה עם כ"כ הרבה הפסדים עולה??? נפלתם על השכל??? (ל"ת)
    כלכלן 02/07/2020 19:01
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

חשוב לזכור שמסים מתונים יותר על דלק אינם ירידה במחירים, אלא קצב עלייה איטי יותר. ההבדל הזה קריטי: הציבור עדיין חווה התייקרות, אך בקצב מתון יותר, והאתגר הוא האם ההאטה תספיק כדי לשבור את הדינמיקה האינפלציונית.

במקביל, יש לציין כי ההתפתחויות האחרונות בשוק הדלק בטורקיה מראות על ניסיון לשמור על יציבות מחירים. הממשלה שוקלת גם אפשרויות נוספות כמו סבסוד חלקי או תמריצים לשימוש בדלקים חלופיים כדי להפחית את הלחץ על המחירים.


טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.