תקופת החסימה באובר מסתיימת היום, מניית החברה משלימה צלילה חדה
מניית חברת שיתוף הנסיעות אובר (סימול:UBER) המשיכה לבלוט גם היום לשלילה עם ירידות של קרוב ל-4% לשפל חדש. מניית החברה משלימה היום צניחה של יותר מ-45% מהשיא שקבעה זמן קצר לאחר ההנפקה, ונסחרת כעת בשווי שוק של 46.6 מיליארד דולר בלבד.
ברקע לירידה היום, כמות המניות הסחירות בשוק מזנקת היום בעקבות סיום תקופת החסימה על מניות העובדים מאז הנפקת החברה מוקדם יותר השנה. ע"פ הערכות, כ-736 מיליון מניות בשווי מצטבר של 20 מיליארד דולר צפויות להשתחרר היום מהחסימה. נציין כי מלבד הרצון של עובדי החברה לממש את מניותיהן, המשמעות של המהלך היום היא אפשרות רחבה יותר לבצע שורטים על מניית החברה. נציין כי תהליך דומה התרחש בסוף החודש האחרון במניית ביונד מיט (סימול:BYND) (לכתבה המלאה).
בתוך כך, ברשת החדשות בלומברג מדווחים היום כי גולדמן זאקס ביצע מוקדם יותר היום (מסחר מוקדם) מכירה מרוכזת של כ-2 מיליון מניות החברה עבור מוכר לא יודע, כאשר המכירה בוצעה לפי שער של 26.9 דולר למניה, דיסקאונט של 4% ביחס לסגירה אמש.
נזכיר כי מוקדם יותר השבוע פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון האחרון, והצליחה לאכזב שוב את המשקיעים. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-3.81 מיליארד דולר או 0.86 דולר למניה, עלייה של 30% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וגבוהה מהתחזיות המוקדמות שעמדו על הכנסות של 3.63 מיליארד דולר. עם זאת, החברה רושמת הפסד נקי (GAAP) של 1.16 מיליארד דולר, עלייה משמעותית לעומת נתון של 986 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של החברה הסתכם ב-586 מיליון דולר, לעומת נתון של 485 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- קרן ההשקעות הסעודית מצמצמת חשיפה בארה"ב; מי ההחזקה הגדולה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הנתונים החלשים, מדובר בשיפור מסוים ביחס לרבעון ה-2 של 2019. כזכור, החברה דיווחה בזמנו על הפסד נקי עצום של 5.24 מיליארד דולר. בעקבות הדו"חות ברבעון הקודם, ביצעה החברה מספר תהליכי התייעלות הכוללים פיטורים נרחבים.
מספר המשתמשים הפעילים הסתכם ברבעון האחרון ב-103 מיליון משתמשים, עלייה שנתית של 26%. עם זאת מדובר בנתון הנמוך מהצפי במוקדם בשוק שעמד על 107 מיליון משתמשים. סך ההזמנות שבוצעו ע"י החברה (נסיעות/אוכל ושירותים) הסתכם ב-16.5 מיליארד דולר, נמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק.
נכון לסוף הרבעון, קופת המזומנים של החברה מסתכמת ב-12.7 מיליארד דולר, סכום המספיק לפעילות השוטפת והשקעה בצמיחה ברבעונים הקרובים. החברה צופה כעת כי היא תהפוך לרווחית במהלך 2021.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
גרף מניית החברה מאז ההנפקה במאי האחרון
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
