צפי: הכלכלה הגרמנית תמשיך בהאטה ברבעון ה-3 ברציפות

צבר ההזמנות של המגזר היצרני ירד ב-0.6%, כשבהשוואה לשנה שעברה מדובר בצניחה של 6.7%. "ההיחלשות בתעשיה צפויה להימשך בעתיד הנראה לעין", נמסר ממשרד הכלכלה הגרמני
ארז ליבנה |

האם הכלכלה הגדולה באירופה בדרך למיתון? הנתונים שמציג המשרד הפדרלי לסטטיסטיקה בגרמניה בהחלט מצביעים על כך. לפי הנתונים שפרסם, צבר ההזמנות במגזר היצרני נפל בחודש אוגוסט והעלה את החשש שההאטה תימשך ברבעון השלישי, ואף תגלוש לרבעון הרביעי.

 

צבר ההזמנות של המגזר היצרני ירד ב-0.6% בחודש אוגוסט, לעומת צפי האנליסטים שהיה לירידה של 0.4%. בהשוואה לאוגוסט אשתקד, מדובר בצניחה של 6.7% בצבר ההזמנות, לאחר שהנתונים הותאמו להשפעות המחירים.

 

"ההיחלשות בדרישה של התעשייה נמשכת, כשהפעילות העסקית התעשייתית תישאר מאופקת בזמן הנראה לעין", מסרו בהודעה מטעם משרד הכלכלה הגרמני, שהוסיף כי צבר הזמנות הפנים נפל ב-2.6%, למרות שההזמנות החוץ עלו ב-0.9%.

 

כאמור, גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה והרביעית בגודלה בעולם, חוותה בשני הרבעונים הראשונים של השנה האטה, כשבחודש שעבר דיווחנו גם על נפילה במכירה של רכבים חדשים, התעשייה החשובה ביותר בגרמניה ואחת מהחשובות באירופה בכלל.

 

כאמור, מנתונים שפורסמו בחודש שעבר על ידי איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA) עולה כי רישומי הרכבים החדשים ברחבי האיחוד האירופי, נתון המשקף את היקף המכירות, צנחו ב-8.4% בחודש אוגוסט בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד לרמה של 1.04 מיליון כלי רכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.