הלירה הטורקית ממשיכה לצנוח: מאבדת 6.5%
הירידה בלירה הטורקית נמשכת, כאשר עת נסחר המטבע הטורקי ברמה של 6.94 לירות לדולר. המשבר בטורקיה מאיים על מספר בנקים באירופה, ומדדי המניות באירופה רושמים ירידות שערים.
DAX 30
FTSE 100 -0.55%
מדד המניות BIST 100 מאבד 4.3% ומדד DJ TURKEY 20 -1.62% יורד בשיעור של 5%.
הבנק המרכזי הטורקי הודיע היום כי הוא מתכוון לספק את כל הנזילות הנדרשת לבנקים, לצד הלוואות מט"ח קצרות מועד. הבנק נמנע מלהתייחס לאפשרות של העלאת ריבית. ברקע לדברים, מניות הבנקים באיסטנבול רושמות הבוקר ירידות חדות של בין 10% ל-12%.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השווקים הפיננסיים צפויים להתאפיין בתנודתיות חדה בטווח הקצר, על רקע המשבר בין ארה"ב לטורקיה", כך מעריך נמרוד עציוני, מנהל סיכונים ראשי באשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ. לדברי עציוני, "בניגוד למשברים בין ישראל לטורקיה, הפעם ההשפעה על היצואנים עשויה להיות משמעותית. היחלשות הלירה הטורקית עלולה לערער את איתנות החברות הטורקיות ועל היצואנים לבטח את עצמם במועד. המשך המשבר בטורקיה עלול 'להדביק' כלכלות אירופיות החשופות למדינה, כגון בריטניה, גרמניה, איטליה וצרפת".
שר האוצר של גרמניה, פיטר אלטמאייר, אמר אתמול כי מדיניותו הכלכלית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורסת מקומות עבודה ואת הצמיחה הכלכלית. לדבריו של אלטמאייר, אירופה לא תיכנע ללחץ שמפעילה ארצות ביחס לעסקיה עם איראן ותעזור לחברות אירופיות.
"מלחמת הסחר מאטה והורסת את הצמיחה הכלכלית והיא יוצרת אי-ודאויות חדשות", אמר אלטמאייר בהתייחסו למכסי המגן שהטיל טראמפ, בטענה שהוא מנסה להגן על מקומות העבודה בארצות הברית מפני מדיניות סחר לא הוגנת מצד סין, אירופה ומדינות אחרות. נזכיר כי בשבוע שעבר אמר טראמפ כי חברות שימשיכו לסחור עם איראן אחרי כניסת הסנקציות לתוקף בתחילת החודש לא יעשו עוד עסקים עם ארצות הברית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עודכן ב-8:30
המדדים המובילים באסיה נסחרים כעת בירידות חדות, וזאת ברקע לסנטימנט השלישי בשווקים בעולם על רקע הירידה החדה בשער הלירה הטורקית שהפכה בימים האחרונים למשבר בנקאות. הבוקר, מדד הניקייי מאבד 1.9%, שנחאי יורדת 1%, וההאנג סנג יורד 1.7%.
ניקיי 225 -1.19%
שנחאי -0.25%
האנג סנג -0.92%
2 ימי המסחר האחרונים החזירו את עניין קריסתם של השווקים המתעוררים למרכז הבמה. הלירה הטורקית צנחה בכ-15% ביום שישי והשלימה ירידה של קרוב ל-45% מתחילת 2018, והבוקר ממשיכה הלירה הטורקית את הירידה החדה וצוללת 4.6% נוספים.
במקביל, מלחמת הסחר ממשיכה לתת את אותותיה על השווקים באסיה, כאשר הסיניים מאיימים בהטלת מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות בשווי של כ-60 מיליארד דולר ושוקל להכניס גם את הגז הטבעי לרשימה. המהלך עשוי ליצור תנודה בשוק האנרגיה מכיוון שארצות הברית היא יצרנית הגז הגדולה בעולם ונחשבת ליצואנית גדלה בשוק הגז הטבעי. נציין כי סין הייתה יבואנית הגז הטבעי השנייה בגדולה מארצות הברית בשנה שעברה, כש-15% מייצוא הגז הטבעי של האמריקאים יוצא לסין.
"אם הסינים אכן יישמו את המכסים החדשים על הגז הטבעי האמריקאי, זאת תהיה מכה רצינית לממשל טראמפ שמקדם אג'נדה של שליטה במוצרי האנרגיה", אומר הוגו ברנן, אנליסט בכיר ב-Verisk Maplecroft.
יניב חברון, אסטרטג ראשי בבית ההשקעות אלומות: "מלחמות סחר או מלחמות כלכליות, אינן מקרה נדיר, בטח שלא עבור כלכלת ארה"ב שנהגה להשתמש בכלים אלו לא פעם מול שותפות הסחר שלה כדי להשיג יתרון כלכלי, לשפר את מצבה או סתם כי היא יכלה להרשות זאת לעצמה.
- 1.מבין עניין 13/08/2018 15:15הגב לתגובה זוהם פשוט לא היו נבונים מספיק להשתמש בכל הגז הטבעי שלהם ה בעצמם .בעיקר על ידי פיול סל והמרתו לאנרגיה ללא זיהום ...אולי עכשיו...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
