שרי האוצר של האיחוד לא הגיעו להסכמה בנושא יוון - הדיונים יימשכו היום

יוון לא יורדת מהכותרות: שרי האוצר של האיחוד לא הגיעו להסכמה אמש, מנהיגי המדינות צפויים להתערב
גיא ארז | (5)
נושאים בכתבה יוון

הסאגה היוונית פשוט מסרבת להגמר: אתמול (שבת) נפגשו שרי האוצר של הגוש האירופי, ונכשלו להגיע להסכמה. יותר מכך: אפילו הצהרה משותפת לא יצאה מבריסל. שר האוצר הגרמני אף טען: "האמון נהרס בחודש האחרון". נראה כי ההצעה היוונית העדכנית לא מספיקה לשרי האיחוד, מכיוון שחובה של המדינה גדול מדי - והפתרון המוצע לא מכסה אותו. בנוסף, עניין האמון בין המדינות קריטי, כאשר האירופים פשוט לא מאמינים ליוונים שאלו יבצעו את הרפורמות, ויחזירו את חובם. היום ייפגשו שוב שרי האוצר של האיחוד, ובהמשך יצטרפו גם מנהיגי המדינות.

על פי סוכנות ''דאו ג'ונס'', האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע טוענים כי יוון זקוקה ל-74 מיליארד אירו כדי לשלם את חובה, אך ההצעה החדשה 'מכסה' 53 מיליארד אירו בלבד. שר האוצר הפיני היה ממובילי ההתנגדות ליוון, ואף אמר: "אני לא מאמין שניתן עוד הלוואה נוספת ליוון". המדינה תומכת בהוצאת יוון מהגוש.

כאילו הקונפליקטים בפוליטיקה הבינלאומית לא מספיק דרמטיים, הפוליטיקה הפנימית במדינות המעורבות בנושא מייצרת בעיות גם כן: עיתון 'בילד' הגרמני דיווח אתמול כי קיימים חילוקי דעות בין הקנצלרית אנגלה מרקל לבין שר האוצר שלה וולפגנג שויבלה. על פי הדיווח, מרקל בעד הסכם עם יוון ואילו שויבלה טוען שההצעה היוונית לא מספקת והוא נגד שיחות נוספות מול יוון.

משוכה רצינית בנושא היווני הייתה הפרלמנט היווני, אשר אישר את תכניתו של ציפראס לקיצוצים במדינה, אך כאמור, כעת אלו האירופים שמקשים על הגעה להסדר. אך 

אתמול דווח כי הגרמנים מציעים יציאה מסודרת של יוון מגוש היורו, למשך 5 שנים. 

ביום שישי האחרון השווקים באירופה הגיבו בראלי יוצא דופן, לאחר הגשת ההצעה היוונית, כאשר הדאקס הגרמני טס 2.9%.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רואה עתיד 12/07/2015 10:34
    הגב לתגובה זו
    וכול "בעיית האמון" תיפתר
  • 3.
    האריס 12/07/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
    הם בטוחים שהם החכמים וכל האחרים טיפשים ונאיבים. האמון נרמס על ידם ואף אחד לא רוצה להתעסק איתם .
  • 2.
    דוד 12/07/2015 08:40
    הגב לתגובה זו
    , ביום שישי בערב שכל הבורסות עלו כל מניות המעוף הישראליות ירדו.(בלי קשר לשיחות) בכל עיתוני העולם כתוב מציינים שהשיחות נמשכות. ופה זה אסון. אם זה לא שחיטות אני צנצנת
  • 1.
    מיקי 12/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
    אני חייב לומר לביזפורטל שבתור אתר שמתיימר למקצועיות הרי שהכותרות חייבות להשתדרג. זה נראה רע, מגמתי, רייטינגי בעליל וגורם לנזק מוכח להרבה משקיעים קטנים ומבולבלים ולא משנה בכלל באיזו פוזיציה הם נמצאים. שנים זה כך ! תשפרו, די כבר. כנ"ל גלובס...איזו דרמה ואיזה בטיח ? מו"מ לגיטימי וכל עיקוב ומחלוקת הינה נורמלית לאור הנסיבות וזהו.
  • יותר מזה! 12/07/2015 10:12
    הגב לתגובה זו
    לקראת השעה 01:00 של יום ב' שעון ישראל - זה מה שכתבו בביזפורטל. אז מה השתנה! למה בין לבין מכניסים לפניקה מיותרת, נחכה ונראה אחרי שעת הש'. הרי לא תכננו מלכתחילה לקבל החלטות לפני!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.