
החלטת ריבית ודוחות ענקיות הטק - האנליסטים נערכים לשבוע גורלי
בעוד המדדים המרכזיים מציגים חוסן יחסי, האנליסטים מזהירים מפני שיבושים בשרשראות האספקה שמזכירים את הקורונה ועד לצמיחה הנשענת כמעט כולה על השקעות בתשתיות AI; עונת הדוחות מעלה הילוך עם מיקרוסופט, אפל ואמזון לצד חברות תעשייה ואנרגיה כמו קטרפילר ואקסון מובייל
וול סטריט מסיימת שבוע חיובי נוסף, אבל כזה שלא התנהל בקו אחיד. מדד S&P 500 עלה ביום שישי בכ-0.8% והשלים עלייה שבועית של כ-0.6%, הנאסד"ק הוסיף 1.6% ביום המסחר האחרון וסיים שבוע חזק יותר עם עלייה של כ-1.5%, בעוד הדאו ג'ונס דווקא נחלש מעט, ירד ב-0.2% ביום שישי וסיים את השבוע בירידה של כ-0.4%. ברקע, השוק ממשיך להתנהל בין שני כוחות מנוגדים: מצד אחד ראלי מחודש בטכנולוגיה ובראשו אנבידיה NVIDIA Corp. 2.95% שמגיעה לשיאים, ומצד שני חוסר ודאות גיאופוליטי סביב המצב במזרח התיכון.
הכניסה לשבוע המסחר מתרחשת על רקע אירוע חריג במיוחד בזירה הפוליטית האמריקאית, שיכול להוסיף שכבת אי־ודאות נוספת לשווקים. במהלך סוף השבוע התרחש ניסיון התנקשות נוסף בדונלד טראמפ, כאשר חמוש ניסה לפרוץ מחסום אבטחה באירוע רשמי בוושינגטון. לפי הדיווחים, החשוד, גבר בן 31 מקליפורניה ובעל רקע אקדמי, הצליח להיכנס למתחם המלון בו התקיים האירוע כשהוא חמוש במספר כלי נשק, לפני שנוטרל ונעצר על ידי כוחות הביטחון. במהלך האירוע נפצע סוכן שירות חשאי, אך טראמפ עצמו לא נפגע - עדכון: המתנקש מורה למדעים ובוגר מוסד יוקרתי.
השוק נמצא בנקודת מבחן. מצד אחד, המומנטום החיובי נמשך והכסף ממשיך לזרום בעיקר לסקטור הטכנולוגיה, אבל מצד שני רמת הציפיות גבוהה והאירועים הקרובים צפויים להכריע האם המגמה תימשך או תיתקל בקיר.
האירוע המרכזי של השבוע יהיה ללא ספק החלטת הריבית של הפד ביום רביעי. השוק מתמחר כמעט בוודאות מלאה שהריבית תישאר ללא שינוי בטווח של 3.5%–3.75%, והפוקוס יעבור לטון של ג'רום פאוול ולרמזים לגבי ההמשך. במקביל, ביום חמישי יתפרסמו נתוני ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, שצפוי להצביע על עלייה חודשית של כ-0.7% ועל אינפלציה שנתית של כ-3.5%. נתונים אלו יקבלו משמעות נוספת על רקע ההתפתחויות במזרח התיכון והשפעתן על מחירי האנרגיה.
לצד זאת, השבוע יכלול גם פרסום נתון הצמיחה לרבעון הראשון. הקונצנזוס עומד על צמיחה של כ-2.1%–2.2%, אבל חלק מהמודלים מצביעים על צמיחה חלשה בהרבה. במקביל יתפרסמו נתוני צריכה, הכנסה אישית, הזמנות מוצרים בני קיימא ונתוני נדל"ן, שיחד ינסו לצייר תמונה עדכנית של הכלכלה האמריקאית.
האנליסטים מסמנים את הסיכונים שמתחת לפני השטח
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מתאר תמונת מצב מורכבת יותר מזו שמשתקפת בכותרות. לדבריו, העלייה בפעילות התעשייתית אינה בהכרח סימן להתחזקות אמיתית של הביקוש, אלא תוצאה של התנהגות זהירה מצד החברות. "המלחמה גרמה לגידול בביקושים בתעשייה שנובע בעיקר מהקדמת הזמנות ובניית מלאים בשל חשש מהתייקרויות ושיבושי אספקה", הוא כותב, ומדגיש כי מדובר בביקוש שמבוסס על חשש ולא על צמיחה אורגנית.
במקביל, הוא מצביע על כך שהשיבושים כבר כאן ולא רק איום תיאורטי. "השיבושים בשרשראות האספקה ועיכובים כבר מורגשים... ברמה הגבוהה מאז שיבושי הקורונה", נכתב בסקירה, עם דגש על כך שהמצב בארה"ב עדיין מתון יחסית, אבל באסיה כבר ניכרת פגיעה בפעילות.
התמונה הזו מובילה למסקנה רחבה יותר: הכלכלה העולמית נשענת כרגע על גורמים זמניים, כאשר מתחת לפני השטח מצטברים סיכונים. זבז'ינסקי מחדד זאת כשהוא מתייחס לצמיחה בארה"ב, ומציין כי לפי חלק מההערכות היא עשויה להיות נמוכה מ-1% ברבעון הראשון, כאשר "יתכן וכל יתר תחומי הפעילות לא צמחו כלל", והצמיחה כולה נשענת כמעט רק על השקעות ב-AI.
גם בעונת הדוחות הוא מזהה פערים ברורים. "עונת הדוחות מצביעה על פער הולך וגדל בין תחומים שנהנים מהשקעות AI ותשתיות לבין תחומים שנפגעים מהריבית, האנרגיה והאי ודאות הגיאופוליטית", הוא כותב. כלומר, לא מדובר בשוק אחיד, אלא בשוק שמתחלק לשניים – חברות שמחוברות לסיפור ה-AI וממשיכות ליהנות מביקושים והשקעות, מול סקטורים מסורתיים יותר שנמצאים תחת לחץ.
- וול סטריט מחכה למדד שיכריע: הפד רק מאיים או בדרך להעלות ריבית?
- טראמפ מודה - וול סטריט הובילה לחתימה על ההסכם
אבל אולי הנקודה החשובה ביותר מבחינתו היא הפער בין המציאות לבין התמחור. "שוקי המניות אינם מגלמים את הסיכון להימשכות שיבושי האספקה", הוא מזהיר, ומוסיף כי גם ללא החרפה במצב הביטחוני, עצם המשך השיבושים עלול להוביל להאטה ואף לשינוי כיוון מצד הבנקים המרכזיים.
בלידר שוקי הון מציגים תמונה שמשלימה את הניתוח הזה, עם דגש חזק יותר על צד האינפלציה. יונתן כץ וכלכלני לידר מציינים כי "מדדי מנהלי הרכש PMI באפריל מצביעים על התאוששות מסוימת לאחר החולשה במרץ, בפרט בתעשייה", אבל מדגישים כי ההתאוששות הזו מגיעה יחד עם לחץ מחירים משמעותי.
לדבריהם, "רכיבי המחירים עלו בחדות, בפרט מחירי התשומות בתעשייה", תופעה שמתחברת ישירות לאותו תהליך של בניית מלאים והיערכות לשיבושים. כלומר, גם כאן מדובר בפעילות שמייצרת ביקוש, אבל בו זמנית מייצרת לחץ אינפלציוני.
במקביל, הם מצביעים על כך שהצריכה הפרטית עדיין מחזיקה את הכלכלה האמריקאית. "המכירות הקמעונאיות עלו ב-1.7%... הצריכה הפרטית ברבעון א' צפויה לעלות בקצב של 1.2%-1.4%", נתון שממחיש שהביקוש לא נעלם, אבל כן מתמתן.
גם שוק העבודה, לפי לידר, עדיין יציב יחסית, אבל לא מספיק כדי לשנות את התמונה הכוללת. במקביל, מדדי האמון נותרו נמוכים, עם ציפיות אינפלציה גבוהות, מה שמקשה על הפד לפעול. "הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי... כנראה גם עד סוף השנה", הם מעריכים, תוך הדגשה שהמדיניות תישאר זהירה כל עוד אי הוודאות נמשכת.
- הנפט יורד מתחת ל-80 דולר, אסיה עולה: השווקים מהמרים על התקדמות בין ארה"ב לאיראן
- הבעיה החדשה של אמזון: כמעט כולם כבר מנויים לפריים
חמש מתוך שבע המופלאות ידווחו - מה הציפיות
עונת הדוחות נכנסת השבוע לשלב הקריטי שלה, וזה כבר לא עוד רצף פרסומים שגרתי אלא מבחן ישיר לשוק כולו. חמש מתוך שבע ענקיות הטכנולוגיה יפתחו את הספרים בתוך יומיים, ובפועל ירכזו את רוב תשומת הלב. מיקרוסופט (MSFT), אלפאבית (GOOG), אמזון (AMZN) ומטא (META) ידווחו ביום רביעי, ואפל (AAPL) תצטרף ביום חמישי. אחרי הדוחות של טסלה (TSLA) שכבר פורסמו, רק אנבידיה (NVDA) תישאר להמשך העונה.
הפוקוס בדוחות האלה לא יהיה רק על השורה התחתונה, אלא בעיקר על השאלות סביב ה-AI. השוק מגיע עם ציפיות גבוהות, כאשר לפי הערכות, הרווח הנקי של קבוצת ה-Mag 7 צפוי לצמוח בכ-25% ב-2026, לעומת כ-11% בלבד בשאר החברות במדד. במקביל, ההשקעות בתחום ממשיכות להתרחב, כאשר ההוצאות על AI מצד החברות הגדולות צפויות להגיע לכ-650 מיליארד דולר השנה. זה מספר שממחיש עד כמה הסיפור הזה כבר הפך למרכזי.
אבל לצד זה, מתגברת גם הרגישות. אחרי ריצה חדה בחודש האחרון, המשקיעים פחות סלחניים לאכזבות. יש הבנה שהמעבר למודל שמבוסס על תשתיות AI מעלה את רמת ההשקעות, לוחץ על המרווחים ודוחה חלק מהרווחיות קדימה. לכן, בדוחות הקרובים השוק יחפש לא רק צמיחה, אלא גם סימנים לכך שההשקעות האלו מתחילות לייצר תשואה.
ברמת החברות, מיקרוסופט תעמוד במוקד סביב ביצועי Azure והמשך הצמיחה בענן, כאשר הוויכוח המרכזי הוא סביב העלייה בהוצאות ההון. אמזון תיבחן דרך AWS והיכולת להצדיק את ההשקעות האגרסיביות בתשתיות, בעוד מטא תנסה להראות שהשינויים האחרונים, כולל קיצוצים והיערכות מחדש, תומכים בשיפור הרווחיות לצד השקעות ב-AI. אלפאבית תעמוד בין שני עולמות, מצד אחד פעילות פרסום יציבה יחסית ומצד שני הוצאות כבדות על פיתוחים חדשים.
אפל, שתדווח יום אחרי, מגיעה עם ציפיות לצמיחה של כ-18% ברווח וכ-15% בהכנסות, כאשר עיקר הפוקוס יהיה על ביצועי האייפון, הפעילות בסין והמשך הצמיחה בשירותים. בנוסף, השוק יבחן את השינויים בהנהלה והמעבר הצפוי בתפקיד המנכ"ל, לצד השאלה עד כמה החברה מצליחה להשתלב בגל ה-AI.
מעבר לענקיות הטכנולוגיה, השבוע הזה נותן תמונה רחבה הרבה יותר של הכלכלה האמריקאית. בסקטור התקשורת, ורייזון (VZ) תדווח כבר בתחילת השבוע עם ציפיות לצמיחה מתונה יחסית, סביב 2%-3% בהכנסות, ותמשיך להתמודד עם תחרות חזקה ולחץ על הצמיחה. T-Mobile (TMUS) תספק נקודת השוואה מעניינת, בעיקר סביב גיוס מנויים וצמיחה אורגנית.
בתחום התשלומים, ויזה (V) ומאסטרקארד (MA) יעמדו במרכז, כאשר הן נחשבות לאינדיקטור ישיר לפעילות הצרכנית. השוק יחפש סימנים לכך שהצריכה עדיין מחזיקה, במיוחד על רקע נתוני המאקרו המעורבים. כל סטייה בקצב הגידול בהיקפי העסקאות יכולה להשליך על התמונה הרחבה.
בסקטור הצריכה, קוקה קולה (KO) צפויה להציג צמיחה של מעל 9% בהכנסות וברווח, עם דגש על המשך היכולת לגלגל עליות מחירים לצרכן. סטארבקס (SBUX) וצ'יפוטלה (CMG) יתנו זווית על הצריכה הדיסקרציונית, במיוחד בארה"ב, שם יש סימנים ראשונים להתמתנות.
התעשייה והלוגיסטיקה יקבלו ביטוי דרך קטרפילר (CAT), UPS וג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F). אלו חברות שמושפעות ישירות מהשקעות בתשתיות, פעילות גלובלית וביקושים אמיתיים, ולכן הדוחות שלהן נחשבים לאינדיקטור חשוב למצב הכלכלה הריאלית. כל סימן להאטה בהזמנות או בפעילות יכול להיות איתות מוקדם להאטה רחבה יותר.
גם סקטור הבריאות יספק נתונים מעניינים, עם דוחות של אלי לילי (LLY), אמג'ן (AMGN), מרק (MRK) ואבווי (ABBV). מדובר בחברות שנחשבות יציבות יותר, והן יכולות להמחיש האם הביקוש בתחומים פחות מחזוריים ממשיך להחזיק גם בסביבה של אי ודאות.
ובסופו של דבר, אחד הסקטורים המרכזיים השבוע יהיה האנרגיה. אקסון מוביל (XOM) ושברון (CVX) ידווחו ביום שישי, לצד BP וחברות זיקוק כמו פיליפס 66 (PSX) וולרו (VLO). הדוחות הללו ייבחנו דרך השפעת המלחמה עם איראן על מחירי הנפט, שרשראות האספקה והפעילות הגלובלית. מצד אחד, מחירי האנרגיה הגבוהים תומכים בהכנסות, אבל מצד שני הם יוצרים תנודתיות ואי ודאות.
בסך הכול, מדובר בשבוע שמרכז כמעט את כל הסיפורים המרכזיים של השוק: AI, צריכה, תעשייה, אנרגיה וריבית. הציפיות לצמיחה ברווחי החברות השנה עומדות סביב 13%, אבל הפער בין הציפיות לבין היכולת בפועל לעמוד בהן הופך למשמעותי יותר.
הנרטיב המרכזי שמתגבש הוא של שוק שעדיין נשען על סיפור ה-AI, אבל כבר לא מקבל אותו כמובן מאליו. אחרי תקופה של התלהבות, המשקיעים מתחילים לשאול שאלות קשות יותר: כמה זה עולה, מתי זה חוזר, ואיך זה משפיע על הרווחיות בטווח הקצר.