מטא
צילום: טוויטר
הטור של גרינברג

מארק צוקרברג מציג: משנה שם משנה מזל

לפני ארבע שנים, כשצוקרברג שינה את שם החברה שלו מפייסבוק למטא ודיבר על החזון שמאחורי הצעד, זה נשמע כמו חלום רחוק מאוד. אבל בשנתיים האחרונות נראה שההימור הענק שמבצעת החברה במעבר לעולם מטאוורסי מצליח מעבר למשוער, והתנהגות המניה יחד עם נתוני הרבעון האחרון בלוויית ההנחיות להמשך מוכיחים שהחברה בדרך הנכונה

שלמה גרינברג |

הכלכלן ברטון מלכיאל התראיין לניו יורק טיימס ואמר, "שוק המניות מתחיל להיות מפחיד". מלכיאל ציין ששווי המניות קרוב לרמות הגבוהות ביותר מזה 230 שנה והזהיר כי "ישנם סימנים מדאיגים לכך שהאופטימיות של המשקיעים יצאה משליטה". האמת? לא ידעתי שהאיש עדיין בעניינים, בן 92, שיהיה בריא. מסקנה כזו מפיו בשנות ה-80 הייתה מזעזעת את וול סטריט, אבל כיום היא חלפה ללא תשומת לב מרובה. 

מלכיאל הוא כוכב-על רציני בכלכלה, פרופסור מהרווארד, מפרינסטון ומייל. אבל העובדה ששוק המניות קרוב לרמות הגבוהות ביותר מזה 230 שנים אינה אומרת למשקיעים כלום, שהרי כל משקיע אמריקאי מאמין ששוק המניות, לאורך זמן, שובר שיאים.  

אבל מלכיאל צודק, המניות "יקרות", ותיקון מתחייב, ואם זה יקרה כדאי לנצל את התיקון ולאסוף מניות מהסוג של META. 

סמנכ"לית הכספים הסבירה את הרציונל

החברה שלדעתי הכי משקפת את תהליך התמזגות ה-AI לתוך התעשייה, מהלך מדהים שמתפתח הרבה יותר מהר מהציפיות, מהר בהרבה משציפו ושמשפיע עמוקות על התעשייה בין אם בחדשנות ובין אם בהתייעלות שהטכנולוגיה המופלאה הזו מייצרת, היא מטא (סימול:META). 

אני חייב להודות שלפני קצת פחות משנתיים עליתי על שיחת זום גלובלית שערכה החברה, ובמהלך השאלות והתשובות נשאלה סמנכ"לית הכספים של החברה, סוזן לי , שמתראיינת רק לעיתים רחוקות מאוד, את השאלה הבאה: "התוצאות שלכם הולכות ומשתפרות מרבעון לרבעון, ההתייעלות והמרג'ינים משתפרים גם הם באופן מרשים, אבל אצלכם, למעלה מ-89% מההכנסות מגיעות מפרסומות. האם יש לכם  הערכה לגבי גיוון בהכנסות? האם יש לכם דרכים להרחבת ההכנסות?"

לי הביטה בשואל בחיוך, וענתה: "אתה בהחלט צודק שההכנסה מפרסום משמעותית, אבל אני מאמינה שהגיוון יגיע בתוך שלוש-ארבע שנים מהמטאוורס". "אכן", המשיך השואל, "כולנו רואים שאתם משקיעים סכומי עתק במטאוורס אבל זה לא מסוכן? מה מבטיח לכם שהמטאוורס אכן יצליח כל כך?" "האמן לי ידידי הצעיר", סיכמה לי, "שאנחנו משקיעים הון גם בבדיקות ההיתכנות של המטאוורס כחדשנות טכנולוגית, וכפי שהדברים נראים כיום, לנו זה נראה הימור שישתלם. אנחנו בונים למעשה את פלטפורמת המיחשוב הבאה שבאמצעותה אפשר יהיה לבצע מוניטיזציה עבור עסקים, מפתחים ויוצרים, כולל בתחומי פרסום, חומרה ומוצרים דיגיטליים".

אני חשבתי אז שלי מדברת על חלום רחוק, אבל בשנתיים האחרונות נראה שההימור הענק שמבצעת החברה במעבר לעולם מטאוורסי לא רק משתלם, הוא מצליח בענק, והרבעון האחרון בלוויית ההנחיות מוכיח שמטא בדרך הנכונה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים לא נבהלים מהעליות במניה

בהתבסס על 47 אנליסטים מוול סטריט שהציעו מחירי יעד ל-12 החודשים הבאים עבור מטא, מחיר היעד הממוצע הוא 872.50 דולר, עם תחזית גבוהה של 1,086.00 דולר ותחזית נמוכה של 685.00 דולר. מחיר היעד הממוצע מייצג שינוי של 13.70% מהמחיר האחרון של 767.37 דולר. יותר מכך, אתר ההערכות Trefis כותב כך לאחר עלייה של 773% במניה בפחות משנתיים: "למרות העליות החדות במניה, אין הרבה מה לחשוש ממניית מטא בהתחשב בביצועיה התפעוליים החזקים מאוד ובמצבה הפיננסי. זה תואם את הערכת השווי הגבוהה של המניה, שבגללה אנו סבורים שהיא מתומחרת בצורה הוגנת". 


מארק צוקרברג. צילום: טוויטר
מארק צוקרברג. צילום: טוויטר


בארבע השנים האחרונות עלו הכנסותיה של מטא ביותר מ-53%, מ-116.6 מיליארד דולר ל-178.8 מיליארד. הרווח התפעולי עלה ב-172.2% והנקי ב-208.2%. המניה עלתה ב-370%. אגיד לכם את האמת? אני חופר במאזנים מזה 55 שנים ובתופעה כזו, אצל חברות ענק טכנולוגיות, לא נתקלתי, ומטא, בשווי שוק של 1.97 טריליון דולר, היא ללא ספק "חברת ענק".

מדוע אני לוקח ארבע שנים כמדד? כי בסוף 2021, בכנס השנתי של פייסבוק, הודיע צוקרברג על שינוי השם של החברה מפייסבוק למטא. מדוע עשה זאת? מכיוון שהשם "פייסבוק" לא כיסה לטעמו את כל מה שהוא מקווה להשיג בעתיד. "הוא לא מאפיין את פעילות החברה כפי שאני רואה אותה", אמר. 

כדי שהחברה תצליח בעקבות ההתמקדות במטאוורס, צוקרברג לקח סיכון לא קטן שהרי ב-2021 איש עדיין לא האמין שטכנולוגיות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה ישנו את העולם כפי שעשו בשנתיים האחרונות. צוקרברג חיבר בין הצלחת מיזוג הטכנולוגיה לבין אימוצה המהיר. האיש שם למעשה את כל הביצים בסל אחד. צוקרברג הימר שאם אותם כ-3.5 טריליון משתמשים (לפי Statistica) "יאמצו את המעבר", הוא באמת יוכל לבצע את תוכניותיו ולהפתעתו (כנראה) ההצלחה הייתה גדולה בהרבה משחשב, לבטח גדולה בהרבה ממה שחשבו בוול סטריט.  

אני מציע לקרוא פעמיים לפחות את פרק ה-Business בעמוד 7 של הדיווח העסקי השנתי של החברה, ה-K10 שם מוסבר מה בדיוק עושה החברה וכיצד היא מתכוונת להתפתח מהבחינה העסקית. 

תזכרו שבסוף 2021 יותר מ-98% מהכנסות החברה הגיעו מפרסום, כפי שהן גם היום, אבל צוקרברג לא התכוון להישאר עם מקור יחיד של הכנסות. להזכירכם, החברה הונפקה ב-2012 לפי 38 דולר למניה ובתוך שלושה חודשים ירדה ל-17.5 דולר. למה ירדה כך? כי המשקיעים חששו שהמפרסמים לא יגיעו. אבל צוקרברג הצליח להתגבר על כל הבעיות שהקשו על הפרסום בחברה, ובאוגוסט 2013 חזרה המניה ועברה את מחיר ההנפקה. כתבתי אז שזה פשוט לא ייתכן שחברה עם למעלה מ-2 מיליארד גולשים, נכון לזמנו, לא תצליח לקשר בין  הלקוחות למפרסמים. אבל ההצלחה המסחררת של החברה בשכנוע מפרסמים עולה מאז קיץ 2013 ללא הפסקה. 

הספר שגרם לצוקרברג לשנות כיוון

אז בשביל מה צריך היה צוקרברג את המטאוורס? צוקרברג, לטענת אנשים שמכירים אותו ושעוקבים אחרי ההתפתחויות בתעשייה, התלהב מספר של הסופר ניל סטפנסון, שטבע את המונח מטא-וורס ברומן שלו "Snow Crash" משנת 1992. אווטארים אנושיים וסוכני תוכנה שמופיעים בספר מקיימים אינטראקציה במרחב וירטואלי תלת-ממדי. צוקרברג הגיע כנראה למסקנה שדורות ה-X,Y וה-Z יאמצו בהתלהבות את הפלטפורמות החדשניות שמציעה להם החברה שלו, מטאוורס, והעובדות בשטח מאשרות שהוא צדק ובגדול. 

אז מה הסיפור הנוכחי של מטא ולאן היא חותרת? מטא זה קיצור של מטא-וורס שמשמעותו מציאות דיגיטלית שמשלבת היבטים של מדיה חברתית, משחקים מקוונים, מציאות רבודה (AR), מציאות מדומה (VR) ומטבעות קריפטוגרפיים שמאפשרים למשתמשים לקיים אינטראקציה וירטואלית. מציאות רבודה מכסה אלמנטים חזותיים, צליל וקלט חושי אחר על סביבות בעולם האמיתי כדי לשפר את חוויית המשתמש. המשימה של החברה היא לבנות את עתיד הקשר האנושי ואת הטכנולוגיה שמאפשרת זאת.  

החברה מפתחת טכנולוגיה שעוזרת לאנשים להתחבר ולשתף, למצוא ולבנות קהילות ולפתח עסקים. המוצרים שלה מאפשרים לאנשים להתחבר ולשתף עם חברים ובני משפחה באמצעות מכשירים ניידים, מחשבים אישיים, משקפי מציאות מדומה (VR) ומציאות מעורבת (MR), מציאות רבודה (AR) ועוד. הם גם עוזרים לאנשים לגלות וללמוד על מה שקורה בעולם סביבם, מאפשרים לאנשים לשתף את החוויות, הרעיונות, התמונות, הסרטונים ותכנים אחרים שלהם עם קהלים שונים, החל מבני משפחתם הקרובים ביותר וחבריהם ועד לציבור הרחב, ולהישאר מחוברים בכל מקום באמצעות גישה למוצרים שלהם.

מטא מקדמת את ההיצע מעבר למסכים דו-ממדיים לעבר חוויות סוחפות כמו מציאות רבודה, מעורבת ומציאות מדומה כדי לעזור לבנות את פלטפורמת המחשוב הבאה. החזון של החברה אינו מתמקד במוצר בודד, אלא במערכת אקולוגית שלמה של חוויות, מכשירים וטכנולוגיות חדשות. החברה מאמינה שבעוד שהמטא-וורס נמצא בשלבים המוקדמים מאוד של פיתוחו, הוא יהפוך לפלטפורמת המחשוב הבאה ועתיד האינטראקציה החברתית.

בכל העבודה שהחברה עושה היא מחדשת בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) כדי לבנות חוויות חדשות המסייעות להפוך את הפלטפורמה של החברה לחברתית, שימושית וסוחפת יותר. ההשקעות של החברה  בבינה מלאכותית תומכות ביוזמות, במוצרים ובשירותים שלה, ועוזרות להפעיל את המערכות המדרגות תוכן באפליקציות שלה, את מנוע הגילוי שממליץ על תוכן רלוונטי, את הכלים שבהם משתמשים מפרסמים כדי להגיע ללקוחות, את הפיתוח של חוויות בינה מלאכותית יצירתיות חדשות ואת הכלים שהופכים את פיתוח המוצרים ליעיל ופרודוקטיבי יותר. לדוגמה, Meta AI הוא העוזר הזמין בכל האפליקציות של החברה. במשקפי Ray-Ban Meta AI ובאינטרנט. הוא נועד לעזור לאנשים ללמוד, לבצע דברים, ליצור תוכן ולהתחבר עם אחרים כדי להפיק את המרב מכל רגע. 

לאן הולכות ההכנסות?

נכון לעכשיו, מייצרת החברה כמעט את כל ההכנסות שלה ממכירת מיקומי פרסום במשפחת האפליקציות שלה למשווקים. מודעות בפלטפורמה של החברה מאפשרות למשווקים להגיע לאנשים במגוון יעדי שיווק, כגון יצירת לידים או הגברת מודעות.  

אבל את חלק הארי בהכנסות מהפרסום משקיעה החברה בהקמה של פלטפורמת המיחשוב הבאה. רוב ההשקעות של החברה ברגע מכוונות לפיתוח משפחת האפליקציות שלה. 75.25 מיליארד דולר השקיעה החברה בשנת 2024 בהוצאות הקשורות לכוח אדם, מרכזי נתונים ותשתיות טכניות כחלק מהמאמצים לפתח את האפליקציות שלה ואת שירותי הפרסום שלה. החברה מבצעת גם השקעות משמעותיות במאמצי המטא-וורס והמציאות הלבישה. זה כולל פיתוח מכשירי מציאות מדומה, מעורבת ומוגברת, תוכנה לפלטפורמות חברתיות, ממשקים עצביים וטכנולוגיות בסיסיות אחרות. 

סך ההשקעות של החברה במה שמכונה "מוניטיזציה" הסתכם ב-2024, ב-19.88 מיליארד דולר, כולל הוצאות הקשורות לכוח אדם ופיתוח טכנולוגי במאמצים אלה. אלו הן טכנולוגיות חדשות ביסודן שהחברה צופה שיתפתחו ככל שפלטפורמת המחשוב הבאה תתפתח, ומוצרים רבים עשויים להתממש במלואם רק בעשור הקרוב. למרות שקשה לחזות מתי וכיצד תתפתח פלטפורמת המחשוב הבאה ובאיזה קצב תאומץ, היכולת של החברה לעבור ולתמוך בבניית פלטפורמת המחשוב הבאה תלויה ביצירת רווחים מספיקים מתחומים אחרים. החברה צופה שזו תהיה יוזמה מורכבת, מתפתחת וארוכת טווח, אבל החברה משקיעה כי היא מאמינה שזהו הפרק הבא של האינטרנט ויפתח הזדמנויות מוניטיזציה עבור עסקים, מפתחים ויוצרים, כולל בתחומי פרסום, חומרה ומוצרים דיגיטליים.  

נסכם זאת כך: זה נכון שעליית המנייה בשנתיים האחרונות שמביאה את החברה לערך שמתקרב ל-2 טריליון דולר, מפחידה, אבל המשקיע חייב לזכור שלמעשה הוא משקיע בחברה שמובילה בתחום פלטפורמת המיחשוב העתידית ובינתיים מתקרבת במהירות להשגת המטרה של מוניטיזציה. לא סתם נכנסה החברה לתחרות על "איסוף כישרונות בתחום ה-AI" והקצתה לשם כך 100 מיליארד דולר. 

צוקרברג, ולא רק הוא, מאמין שה"ניצחון" בתחרות על פיתוח פלטפורמת המיחשוב הבאה תלוי בכוח האדם ואם החברה תצליח לבצע מוניטיזציה של כל מוצריה בתחומי הפייסבוק, האינסטגרם, ה-Threads, המסנג'ר והוואצאפ, אין שום ספק שגם במחיר הנוכחי המניה "זולה" מאוד ורוב האנליסטים מסכימים לכך. אז אם יגיע תיקון ערכים, אל תשכחו שאחת המניות היותר מעניינות היא מטא. 

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה גנסן הואנג
צילום: טוויטר

לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד

תשעה בתי השקעות עדכנו מעלה את מחיר היעד, כשהביקוש לשבבי AI מצד ענקיות הטכנולוגיה ממשיך לגרום לאופטימיות – אך גם מעלה את הסיכון לאכזבה במקרה של פספוס

אדיר בן עמי |

שבוע לפני פרסום הדוחות של אנבידיהNVIDIA Corp. -0.24%  , האנליסטים בוול סטריט מעלים את תחזיותיהם. תשעה אנליסטים העלו השבוע את מחירי היעד שלהם למניה, ודחפו את הממוצע ל-194 דולר - שיא חדש. העלאת התחזיות בזמן כה קרוב לדוח מצביעה על ציפיות גבוהות מהרגיל.


הממוצע החדש מרמז על פוטנציאל עלייה של יותר מ-10% ממחיר הסגירה של יום רביעי. העלאת היעדים נובעת מהכרה בביצועי החברה החזקים, כאשר אנליסטים מתאימים את תחזיותיהם לקצב הצמיחה בפועל. "מה שרואים כאן הוא הכרה שהצמיחה של אנבידיה יציבה ומוצקה", מסביר בריאן מולברי, מנהל תיקים בזאקס. "אנליסטים מעלים תחזיות מכיוון שהתוצאות הקודמות מחייבות עדכון כלפי מעלה".


עדכון התחזיות מתרחש בעיתוי מורכב, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות נסחרות בירידות שערים. אנבידיה איבדה 3% השבוע, אך האנליסטים ממשיכים לגלות אופטימיות ורואים בירידות הזדמנות השקעה ולא סימן אזהרה. המשקיעים מתחילים לממש רווחים ממניות הטכנולוגיה הגדולות ולהעביר הון לסקטורים הנחשבים יציבים יותר. השוק מכיר בכך שחלק מהמניות הגיעו לרמות שווי גבוהות. חוסר הוודאות לגבי הורדת ריבית בספטמבר מעמיק את מגמת המכירות.


אנבידיה לעומת השאר

אנבידיה מציגה ביצועים שונים מיתר מניות הטכנולוגיה בתקופה זו. המניה עלתה 30% מאז פרסום הדוח הרבעוני האחרון במאי, ובזכות משקלה הגבוה במדד תרמה יותר מ-180 נקודות לעלייה הכוללת של ה-S&P 500. תרומה זו גדולה מזו של כל חברה אחרת במדד, והופכת את אנבידיה לגורם המוביל בעלייה של השוק האמריקני.

עונת הדוחות הנוכחית מספקת תמיכה חזקה לתחזיות אנבידיה. מטא, מיקרוסופט, גוגל ואמזון הכריזו על השקעות משמעותיות בתשתיות בינה מלאכותית. ההכרזות הללו מחזקות את הצפי להזמנות גדולות לאנבידיה, הספקית העיקרית של שבבי AI.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

אנבידיה יורדת בטרום, ומה עושים החוזים בוול סטריט

האם הריבית בארה"ב תרד בספטמבר? היום נקבל את הרמז הגדול ביותר לשאלה הזו עם נאומו של יו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול

צוות גלובל |

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות של עד 0.3%, כשהמשקיעים ממתינים לאירוע המרכזי של השבוע: נאום יו"ר הפד ג'רום פאואל בסימפוזיון ג'קסון הול בוויומינג.

באירופה מתפרסם נתון חלש על כלכלת גרמניה שהתכווצה ברבעון השני ב-0.3% - חריף מהאומדן הראשוני של 0.1%. עם זאת, הבורסות באירופה נסחרות ביציבות: ה-DAX נסחר ללא שינוי משמעותי, ה-CAC בפריז עולה ב-0.1%, וה-FTSE בלונדון עולה גם הוא 0.1%.

בינתיים ביפן, תשואות האג"ח הממשלתיות ל-30 שנה זינקו לשיא היסטורי של 3.21% על רקע אינפלציה עיקשת. נתוני האינפלציה ליולי הפתיעו כלפי מעלה עם 3.1%, גבוה משמעותית מיעד ה-2% של הבנק המרכזי. השווקים מתמחרים סיכוי של 52% להעלאת ריבית ביפן עד אוקטובר.

המתנה לפאואל: טראמפ מגביר לחץ על הפד

נאום פאואל צפוי לעצב את מדיניות הריבית לחודשים הקרובים, בתקופה רגישה במיוחד. פרוטוקולים מהישיבה האחרונה של הפד חשפו שרוב חברי הוועדה עדיין מודאגים יותר מאינפלציה מאשר מחולשה בשוק העבודה. שני בכירים בפד, ג'פרי שמיד ובת' האמאק, הביעו אתמול ספקנות לגבי הורדת ריבית בספטמבר.

הנשיא טראמפ ממשיך במסע הלחצים שלו על הבנק המרכזי, תוקף את פאואל בפומבי וקורא להתפטרות הנגידה ליסה קוק בטענות להונאת משכנתאות. מדיניות המכסים המתפתחת שלו מוסיפה עוד שכבת חוסר ודאות לגבי האינפלציה העתידית.