
מובילאיי נופלת ב-3.5% - מה קורה בחברת הנהיגה האוטונומית?
גולדמן זאקס הורידה את דירוג החברה הישראלית מ"קנייה" ל"ניטראלי" בשל תחרות גוברת מ-Waymo וטסלה ואימוץ איטי של הטכנולוגיה על ידי יצרני רכב; לאחרונה מובילאיי נאלצה לנתק קשרים עם ארבעה ספקי חומרי גלם מאפריקה בשל חשדות לקשרים עם ארגוני פשיעה
חברת מובילאייMobileye -4.12% , הענקית הישראלית בתחום הרכבים האוטונומיים, קיבלה הורדת המלצה מגולדמן זאקס באשר בית ההשקעות הוריג את דירוג המניה מ"קנייה" ל"ניטראלי". ההחלטה הגיעה בעקבות הערכה מחודשת של האנליסטים לגבי קצב התפתחות השוק והיכולת של החברה להתמודד עם התחרות הגוברת בתחום הרכבים האוטונומיים ומערכות הסיוע לנהג.
לפי האנליסט מארק דלייני, הצמיחה המהירה בתחום הרכבים האוטונומיים אינה מתורגמת לביקושים חזקים עבור מוצרי מובילאיי כפי שהוא צפה. למרות שהשאיר את מחיר היעד ללא שינוי ב-17 דולר למניה, ההורדה בדירוג שיקפה הערכה מחודשת לגבי היכולת של החברה לרכוש נתחי שוק במהירות הנדרשת ולהפיק תועלת מהגידול בפעילות הטכנולוגית בתחום.
האנליסט הדגיש כי בעוד Waymo של אלפאבית משלימה יותר מ-250,000 נסיעות במוניות אוטונומיות שבועיות בתשלום, וטסלה עומדת להשיק את שירות הרובו-טקסי שלה באוסטין טקסס החודש, מובילאיי נאבקת באימוץ איטי
יותר של הטכנולוגיה שלה על ידי יצרני הרכב. דלייני ציין כי למרות שמובילאיי בעלת טכנולוגיה חזקה, "האימוץ על ידי יצרני הרכב היה איטי יותר מהצפוי".
330 מיליארד עד 2030
גולדמן זאקס מעריכה כי שוק שירותי הנסיעות בארצות הברית עומד על כ-58 מיליארד דולר כיום, ועשוי להגיע לצפון של 330 מיליארד דולר עד 2030. צמיחה זו צפויה להיות מונעת בחלקה על ידי רכבים אוטונומיים שיסירו עלויות על ידי הסרת הנהג האנושי. עם זאת, דלייני צופה כי רכבים אוטונומיים ישרתו רק חלק קטן מהשוק עד סוף העשור.
הנתונים מראים כי לאחר ההורדה בדירוג, 48% מהאנליסטים המכסים את המניה מדרגים אותה כ"קנייה", לעומת ממוצע של 55% למניות ב-S&P 500. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית מובילאיי עומד על קצת יותר מ-18 דולר למניה. המניה ירדה בכ-15% השנה ובכמעט 50% במהלך 12 החודשים האחרונים.
לקראת בעיה בשרשרת האספקה?
במקביל לאתגרי השוק, מובילאיי מתמודדת עם בעיה מורכבת יותר בשרשרת האספקה שלה. החברה ביטלה השבוע התקשרויות עם ארבעה ספקים של חומרי גלם ממדינות באפריקה, בעקבות חשדות שמקורם בפעילות של ארגוני פשיעה שהשתלטו על משאבי הטבע באותן מדינות.
הפיתוח המרכזי של מובילאיי, המשולב בכל קו המוצרים שלה, הוא מעבד EyeQ. מוצר זה מהווה את הליבה של מערכת העזר לנהג (ADAS) שעוזרת בחניה, בקרת שיוט, תיקון סטייה מנתיב ועוד. השבב עשוי בין היתר ממינרלים יקרי ערך, כולל מתכות כמו זהב, בדיל, טנטלום וטונגסטן, שנחצבים במכרות ברחבי העולם.
- אוקלו מקבלת המלצת קנייה ושדרוג מחיר יעד - אפסייד של 35%
- אירוע המפתחים של אפל: אלה החידושים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
חומרי הגלם הללו מגיעים ליצרניות השבבים שעובדות עם מובילאיי - TSMC ו-STMicroelectronics - ממדינות שונות בעולם, כולל קונגו ושכנותיה טנזניה, זמביה, רואנדה, אוגנדה ובורונדי. באזור זה קיימת פעילות נרחבת של ארגוני מורדים ופשיעה שהשתלטו על מכרות רבים, במיוחד בקונגו שעשירה במינרלים יקרי ערך.
שרשרת אספקה מזוהמת
המצב הגיאופוליטי המורכב
באזור החל להתגבש לפני כעשרים וחמש שנים, כאשר מלחמות אזרחיות ופלישות צבאיות הובילו לשליטה בלתי חוקית על מקורות עושר טבעיים עצומים. היום, הסכסוך מתמשך דרך פעילות של קבוצות חמושות כמו M23 ומיליציות נוספות, שהפכו את המכרות למקור מימון עיקרי עבורן. התוצאה היא שרשרת
אספקה עולמית מזוהמת, שבה מינרלים חיוניים לתעשיית הטכנולוגיה מגיעים לשוק דרך ערוצים שתומכים בכלכלת המלחמה והפשיעה הבינלאומית.
הרגולציה האמריקאית, שם מובילאיי רשומה למסחר בבורסת נאסד"ק, מחייבת את החברה להתחקות אחר שרשרת האספקה שלה ולוודא שחומרי הגלם הושגו בצורה חוקית. החוק דורש מחברות ציבוריות לדווח על שימוש במה שמכונה "מינרלי סכסוך" ולנקוט צעדים כדי להבטיח שהן אינן תורמות למימון פעילות של ארגוני מורדים או פשיעה.
בדוח שרשרת האספקה התקופתי שלה, מובילאיי פירטה כי הספקיות שלה עבדו עם 211 כורים ובתי זיקוק של מתכות. מתוכם, לגבי 39 כורים ובתי זיקוק, למובילאיי היה יסוד לחשוד שחלק מחומרי הגלם שהם מספקים מקורם במדינות הסכסוך - ולא מגרוטאות או מחזור. החשד הזה מחייב את החברה לערוך בדיקה מעמיקה. תהליך הבדיקה מתבצע באמצעות מילוי שאלונים מפורטים הקשורים במקור חומרי הגלם והצלבת הנתונים עם רשימות מאושרות בינלאומיות של אתרי ייצור חוקיים. במקרים הנדרשים, מובילאיי מתחילה עם ספק מסוים תוכנית שמטרתה לגרום לו לעמוד בדרישות הרגולציה ולספק שקיפות רבה יותר בנוגע למקורות חומרי הגלם.
מתוך 39 הספקים שלגביהם עלה החשד לקשר למינרלי סכסוך, שישה לא היו חלק מתוכנית הציות לרגולציה, ומובילאיי ביקשה שיצטרפו אליה. שניים מהם עדיין נמצאים בתהליך ההצטרפות לתוכנית, בעוד ארבעה ספקים - שסיפקו זהב ובדיל - נשרו מהתוכנית ולא עמדו בדרישות. כתוצאה מכך, מובילאיי החליטה לסיים את ההתקשרות עם ארבעת הספקים הללו.
הדוחות האחרונים
חברת מובילאיי הפתיעה לטובה עם פרסום תוצאות רבעוניות לרבעון הראשון שעקפו את תחזיות האנליסטים ברוב הפרמטרים המרכזיים. החברה דיווחה על הכנסות של 438 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה להערכות האנליסטים של 435.2 מיליון דולר. מדובר בעלייה דרמטית של 83% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
שיפור נוסף נרשם ברווחיות התפעולית של החברה, כאשר שיעור הרווח התפעולי זינק בכמעט 73 נקודות אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. העלייה המרשימה נבעה בעיקר משיפור ברווח הגולמי ומהפחתה בהוצאות התפעול כאחוז מההכנסות. באופן דומה, שיעור הרווח התפעולי המתואם הפך לחיובי ועמד על 13% ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 27% באותה תקופה אשתקד.
הביצועים הפיננסיים השתפרו גם ברמת המניה, כאשר החברה רשמה הפסד של רק 13 סנט למניה ברבעון הראשון, שיפור משמעותי לעומת הפסד של 27 סנט לפני שנה. הרווח הגולמי עלה בכמעט 25 נקודות אחוז, בעיקר בזכות רמות פחת דומות של נכסים בלתי מוחשיים על בסיס הכנסות גבוה בהרבה. שינוי בתמהיל המכירות בין מוצרי EyeQ SoC ל-SuperVision תרם גם הוא לשיפור ברווחיות.
מעבר לתוצאות החיוביות, מובילאיי הציגה תחזית אופטימית לרבעון השני של 2025, כאשר החברה צופה עלייה של כ-7% בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. תחזית זו מנוגדת באופן חד להערכות האנליסטים שצפו ירידה של 2%.
החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה ב-19% מתחילת השנה -ב-49% ב-12 החודשים האחרונים.