אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי נופלת ב-3.5% - מה קורה בחברת הנהיגה האוטונומית?

גולדמן זאקס הורידה את דירוג החברה הישראלית מ"קנייה" ל"ניטראלי" בשל תחרות גוברת מ-Waymo וטסלה ואימוץ איטי של הטכנולוגיה על ידי יצרני רכב

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מובילאיי


חברת מובילאייMobileye -4.03%  , הענקית הישראלית בתחום הרכבים האוטונומיים, קיבלה הורדת המלצה מגולדמן זאקס באשר בית ההשקעות הוריג את דירוג המניה מ"קנייה" ל"ניטראלי". ההחלטה הגיעה בעקבות הערכה מחודשת של האנליסטים לגבי קצב התפתחות השוק והיכולת של החברה להתמודד עם התחרות הגוברת בתחום הרכבים האוטונומיים ומערכות הסיוע לנהג.


לפי האנליסט מארק דלייני, הצמיחה המהירה בתחום הרכבים האוטונומיים אינה מתורגמת לביקושים חזקים עבור מוצרי מובילאיי כפי שהוא צפה. למרות שהשאיר את מחיר היעד ללא שינוי ב-17 דולר למניה, ההורדה בדירוג שיקפה הערכה מחודשת לגבי היכולת של החברה לרכוש נתחי שוק במהירות הנדרשת ולהפיק תועלת מהגידול בפעילות הטכנולוגית בתחום.


האנליסט הדגיש כי בעוד Waymo של אלפאבית משלימה יותר מ-250,000 נסיעות במוניות אוטונומיות שבועיות בתשלום, וטסלה עומדת להשיק את שירות הרובו-טקסי שלה באוסטין טקסס החודש, מובילאיי נאבקת באימוץ איטי יותר של הטכנולוגיה שלה על ידי יצרני הרכב. דלייני ציין כי למרות שמובילאיי בעלת טכנולוגיה חזקה, "האימוץ על ידי יצרני הרכב היה איטי יותר מהצפוי".


330 מיליארד עד 2030

גולדמן זאקס מעריכה כי שוק שירותי הנסיעות בארצות הברית עומד על כ-58 מיליארד דולר כיום, ועשוי להגיע לצפון של 330 מיליארד דולר עד 2030. צמיחה זו צפויה להיות מונעת בחלקה על ידי רכבים אוטונומיים שיסירו עלויות על ידי הסרת הנהג האנושי. עם זאת, דלייני צופה כי רכבים אוטונומיים ישרתו רק חלק קטן מהשוק עד סוף העשור.


הנתונים מראים כי לאחר ההורדה בדירוג, 48% מהאנליסטים המכסים את המניה מדרגים אותה כ"קנייה", לעומת ממוצע של 55% למניות ב-S&P 500. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית מובילאיי עומד על קצת יותר מ-18 דולר למניה. המניה ירדה בכ-15% השנה ובכמעט 50% במהלך 12 החודשים האחרונים.


הדוחות האחרונים

חברת מובילאיי הפתיעה לטובה עם פרסום תוצאות רבעוניות לרבעון הראשון שעקפו את תחזיות האנליסטים ברוב הפרמטרים המרכזיים. החברה דיווחה על הכנסות של 438 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה להערכות האנליסטים של 435.2 מיליון דולר. מדובר בעלייה דרמטית של 83% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.


שיפור נוסף נרשם ברווחיות התפעולית של החברה, כאשר שיעור הרווח התפעולי זינק בכמעט 73 נקודות אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. העלייה המרשימה נבעה בעיקר משיפור ברווח הגולמי ומהפחתה בהוצאות התפעול כאחוז מההכנסות. באופן דומה, שיעור הרווח התפעולי המתואם הפך לחיובי ועמד על 13% ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 27% באותה תקופה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"


הביצועים הפיננסיים השתפרו גם ברמת המניה, כאשר החברה רשמה הפסד של רק 13 סנט למניה ברבעון הראשון, שיפור משמעותי לעומת הפסד של 27 סנט לפני שנה. הרווח הגולמי עלה בכמעט 25 נקודות אחוז, בעיקר בזכות רמות פחת דומות של נכסים בלתי מוחשיים על בסיס הכנסות גבוה בהרבה. שינוי בתמהיל המכירות בין מוצרי EyeQ SoC ל-SuperVision תרם גם הוא לשיפור ברווחיות.


מעבר לתוצאות החיוביות, מובילאיי הציגה תחזית אופטימית לרבעון השני של 2025, כאשר החברה צופה עלייה של כ-7% בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. תחזית זו מנוגדת באופן חד להערכות האנליסטים שצפו ירידה של 2%.


החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה ב-19% מתחילת השנה -ב-49% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חזי יהלום 11/06/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
    טעו שגו לא העריכו נכוןאני אומר כבר מזמן בפורומים החברה ובמיוחד הנהלה כושלת מנהלים מוצלחים וטובים פוטרו.אין סיכוי לחברה הזאת להוציא רכב אוטונומי הם רחוקים ממוצר מושלם.ממליץ לברוח מהמניה הזאת