מובילאיי נופלת ב-3.5% - מה קורה בחברת הנהיגה האוטונומית?
גולדמן זאקס הורידה את דירוג החברה הישראלית מ"קנייה" ל"ניטראלי" בשל תחרות גוברת מ-Waymo וטסלה ואימוץ איטי של הטכנולוגיה על ידי יצרני רכב
חברת מובילאייMobileye 0.1% , הענקית הישראלית בתחום הרכבים האוטונומיים, קיבלה הורדת המלצה מגולדמן זאקס באשר בית ההשקעות הוריג את דירוג המניה מ"קנייה" ל"ניטראלי". ההחלטה הגיעה בעקבות הערכה מחודשת של האנליסטים לגבי קצב התפתחות השוק והיכולת של החברה להתמודד עם התחרות הגוברת בתחום הרכבים האוטונומיים ומערכות הסיוע לנהג.
לפי האנליסט מארק דלייני, הצמיחה המהירה בתחום הרכבים האוטונומיים אינה מתורגמת לביקושים חזקים עבור מוצרי מובילאיי כפי שהוא צפה. למרות שהשאיר את מחיר היעד ללא שינוי ב-17 דולר למניה, ההורדה בדירוג שיקפה הערכה מחודשת לגבי היכולת של החברה לרכוש נתחי שוק במהירות הנדרשת ולהפיק תועלת מהגידול בפעילות הטכנולוגית בתחום.
האנליסט הדגיש כי בעוד Waymo של אלפאבית משלימה יותר מ-250,000 נסיעות במוניות אוטונומיות שבועיות בתשלום, וטסלה עומדת להשיק את שירות הרובו-טקסי שלה באוסטין טקסס החודש, מובילאיי נאבקת באימוץ איטי
יותר של הטכנולוגיה שלה על ידי יצרני הרכב. דלייני ציין כי למרות שמובילאיי בעלת טכנולוגיה חזקה, "האימוץ על ידי יצרני הרכב היה איטי יותר מהצפוי".
330 מיליארד עד 2030
גולדמן זאקס מעריכה כי שוק שירותי הנסיעות בארצות הברית עומד על כ-58 מיליארד דולר כיום, ועשוי להגיע לצפון של 330 מיליארד דולר עד 2030. צמיחה זו צפויה להיות מונעת בחלקה על ידי רכבים אוטונומיים שיסירו עלויות על ידי הסרת הנהג האנושי. עם זאת, דלייני צופה כי רכבים אוטונומיים ישרתו רק חלק קטן מהשוק עד סוף העשור.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מראים כי לאחר ההורדה בדירוג, 48% מהאנליסטים המכסים את המניה מדרגים אותה כ"קנייה", לעומת ממוצע של 55% למניות ב-S&P 500. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית מובילאיי עומד על קצת יותר מ-18 דולר למניה. המניה ירדה בכ-15% השנה ובכמעט 50% במהלך 12 החודשים האחרונים.
הדוחות האחרונים
חברת מובילאיי הפתיעה לטובה עם פרסום תוצאות רבעוניות לרבעון הראשון שעקפו את תחזיות האנליסטים ברוב הפרמטרים המרכזיים. החברה דיווחה על הכנסות של 438 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה להערכות האנליסטים של 435.2 מיליון דולר. מדובר בעלייה דרמטית של 83% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
שיפור נוסף נרשם ברווחיות התפעולית של החברה, כאשר שיעור הרווח התפעולי זינק בכמעט 73 נקודות אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. העלייה המרשימה נבעה בעיקר משיפור ברווח הגולמי ומהפחתה בהוצאות התפעול כאחוז מההכנסות. באופן דומה, שיעור הרווח התפעולי המתואם הפך לחיובי ועמד על 13% ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 27% באותה תקופה אשתקד.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הביצועים הפיננסיים השתפרו גם ברמת המניה, כאשר החברה רשמה הפסד של רק 13 סנט למניה ברבעון הראשון, שיפור משמעותי לעומת הפסד של 27 סנט לפני שנה. הרווח הגולמי עלה בכמעט 25 נקודות אחוז, בעיקר בזכות רמות פחת דומות של נכסים בלתי מוחשיים על בסיס הכנסות גבוה בהרבה. שינוי בתמהיל המכירות בין מוצרי EyeQ SoC ל-SuperVision תרם גם הוא לשיפור ברווחיות.
מעבר לתוצאות החיוביות, מובילאיי הציגה תחזית אופטימית לרבעון השני של 2025, כאשר החברה צופה עלייה של כ-7% בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. תחזית זו מנוגדת באופן חד להערכות האנליסטים שצפו ירידה של 2%.
החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה ב-19% מתחילת השנה -ב-49% ב-12 החודשים האחרונים.
- 1.חזי יהלום 11/06/2025 09:44הגב לתגובה זוטעו שגו לא העריכו נכוןאני אומר כבר מזמן בפורומים החברה ובמיוחד הנהלה כושלת מנהלים מוצלחים וטובים פוטרו.אין סיכוי לחברה הזאת להוציא רכב אוטונומי הם רחוקים ממוצר מושלם.ממליץ לברוח מהמניה הזאת
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)