המרדף אחרי הביטקוין: החברות שנוהרות בעקבות מייקל סיילור
מגיימסטופ ועד חברת המדיה של טראמפ, יותר מ-80 חברות ציבוריות מחזיקות כיום ביטקוין באסטרטגיה שמחקה את סטרטג'י. השוק מתלהב, אבל המומחים מזהירים - לא כולם ישרדו את התנודתיות
מה שנראה לפני ארבע שנים כמהלך רדיקלי, הפך היום לתופעה כמעט שגרתית: יותר ויותר חברות ציבוריות עוזבות את תחום העיסוק המקורי שלהן, ביטוח, קמעונאות, תוכנה, אנרגיה ומאמצות אסטרטגיית השקעות אגרסיבית בביטקוין. הדמות המרכזית שעומדת מאחורי הגל הזה היא מייקל
סיילור, מייסד מיקרוסטרטג'י (כיום סטרטג'י) MicroStrategy Inc 0.82% , שהחל כבר באוגוסט 2020 לצבור ביטקוין באופן מסיבי דרך החברה שלו. כיום סטרטג'י מחזיקה בלמעלה מ-580 אלף מטבעות ביטקוין בשווי מוערך של כ-40.6 מיליארד דולר, והפכה
לגוף הפרטי המחזיק בכמות הגדולה בעולם.
סיילור לא רק שינה את פני החברה שלו, הוא הציע מודל חדש - שימוש משולב בהנפקות חוב והון עצמי כדי לממן רכישות ביטקוין מאסיביות, באופן שמייצר מינוף פיננסי על שוק הקריפטו. התוצאה - מניית סטרטג'י עלתה
בלמעלה מ-2,900% מאז תחילת המהלך, לעומת תשואה של 76% במדד S&P 500 באותה תקופה. ההצלחה הזאת לא נעלמה מעיני שוק ההון. על פי נתונים שפרסמו ברנשטיין ו-Coinkite, כ-80 חברות ציבוריות מאמצות כיום את מה שנקרא "הסטנדרט הביטקויני" ומחזיקות ביטקוין כחלק בלתי נפרד ממאזן
החברה. מהן, לפחות 36 אינן מגיעות מעולם הקריפטו, אלא ממגוון רחב של תחומים: משחקי מחשב, ביטוח רכב, מכרות פחם וקמעונאות.
משבר ערך או הזדמנות חסרת תקדים?
בעיני רבים, מדובר לא רק בתופעה כלכלית אלא בתגובה למציאות שוק בעייתית. "אין לחברות האלו דרך אחרת לייצר ערך", כתב אנליסט הברוקראז' גוטם צ'וגאני מברנשטיין. "אם אין להן תשתית חדשנית או שוק צמיחה, הן פונות למה שנראה כמסלול עוקף ליצירת ערך, מאזן ביטקוין ממונף". הגל האחרון של חיקויים כולל גם שמות מוכרים. גיימסטופ GameStop Corp. 6.02% , אחת המניות המזוהות ביותר עם תופעת ה"מם סטוקס", הודיעה כי רכשה 4,710 מטבעות ביטקוין, השקעה בהיקף של מעל 500 מיליון דולר.
במקביל, Trump Media & Technology
Group Trump Media & Technology Group , חברת המדיה של משפחת טראמפ שמפעילה את Truth Social, הודיעה כי תנסה לגייס 2.5 מיליארד דולר לטובת יצירת אחד ממאגרי הביטקוין הגדולים ביותר של חברה ציבורית. חברות אחרות כמו Twenty One
Capital, הנתמכת על ידי סופטבנק, Tether וקנטור פיצג'רלד, כבר גייסו מאות מיליוני דולרים ומבקשות להפוך לשחקנים מרכזיים בתחום. גם Nakamoto Holdings, בניהול דייוויד ביילי, מתכננת להפוך 25 חברות ציבוריות נוספות למחזיקות ביטקוין בשנה הקרובה בלבד, דרך מיזוג הפוך עם
חברת תוכנה רפואית.
- הפרמיה של מייקל סיילור יורדת, ומה קורה למניית סטרטג'י?
- מנצלת את הירידות: סטרטג׳י קונה עוד ביטקוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות ההתלהבות והעליות המטאוריות במניות שצמודות לביטקוין, לא כולם משתכנעים שזה מהלך חסר סיכון. מחיר הביטקוין אמנם עלה בכ-57% בשנה האחרונה, אך ירד בחדות מתחת ל-80 אלף דולר באפריל בעקבות הלחץ הגיאופוליטי ומלחמת
הסחר בארה"ב. פרופ' דיוויד ירמק מאוניברסיטת NYU מזהיר: "אם אתה מחזיק מאזן ממונף עם ביטקוין, ירידה חדה במחיר עלולה להוביל לסיכון ממשי לפשיטת רגל". גם פרופ' עומיד מלקן מקולומביה סבור שמדובר בגל ספקולטיבי שמזכיר את "תופעת מניות המם", הרבה משקיעים קופצים פנימה
כי זה עבד לאחרים, לאו דווקא בגלל הבנה אמיתית של הסיכון. לדבריו, "מה שעובד בשוק עולה יכול להפוך לבעיה קשה בשוק יורד".
ובכל זאת, זרם ההשקעות לא נעצר, חברות שמחזיקות ביטקוין כחלק מהמזומנים במאזן שלהן גייסו מיליארדי דולרים ממשקיעים פרטיים
ומוסדיים כאחד. המהלך של חברות ציבוריות לאמץ את הביטקוין ממשיך להתפשט, גם אם לא כולם משוכנעים ביציבותו או בהתאמתו לטווח הארוך. מדובר בשינוי מגמה מעניין, שמטשטש את הגבול בין השקעות הון מסורתיות לבין אימוץ נכסי קריפטו כאמצעי לשימור ערך או ליצירת תשואה. ככל שהמגמה
תתרחב, היא עשויה להשפיע לא רק על שוק המטבעות הדיגיטליים, אלא גם על מבנה הנזילות, ההשקעות והמינוף של חברות רבות, לטובה או לרעה, בהתאם לתנודות השוק וליכולת לנהל את הסיכונים הנלווים.
- 2.יהיה סהכ 21M BTC עבור 10B בני אדם בעולם. איך מחיר לא יעלה עוד איך. (ל"ת)מיכאל 05/06/2025 07:12הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 04/06/2025 21:51הגב לתגובה זוחבורת נוכלים וגנבים מסתובבים על חליפות ו גונבים את כולנו

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
חברת התעופה החשמלית Joby Aviation מתכננת להתחיל בהפעלה מסחרית ב־2026, לאחר שרכשה את פעילות Blade בניו יורק; המניה ממשיכה לעלות למרות ספקות האנליסטים על קצב הצמיחה
בעוד שנתיים בלבד ייתכן שנוכל להזמין בחו״ל מונית מעופפת דרך אותה אפליקציה שבה אנחנו מזמינים כיום נסיעה רגילה. חברת Joby Aviation Joby Aviation 0.59% הודיעה כי תחבר את שירות המוניות האוויריות שרכשה לאחרונה מ־Blade אל פלטפורמת אוברUber -1.06% .
Joby מפתחת כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), שנועדו להיות שקטים ובטוחים מספיק לשימוש בערים צפופות. החברה מתכננת להפעיל אותם באופן מסחרי ב־2026, והחיבור לאפליקציית אובר אמור לאפשר לה להגיע ללקוחות בקלות, בלי צורך לשכנע אותם לאמץ פלטפורמה חדשה. המהלך נבנה על בסיס רכישת פעילות המוניות האוויריות של Blade. החברה, שפעלה עד כה בעיקר במסוקים סביב ניו יורק, הטיסה ב־2024 יותר מ־50 אלף נוסעים מ־12 מסופי תעופה, בהם ג’יי.אף.קיי, ניוארק וול סטריט. כעת מתכוונת Joby להחליף את המסוקים במטוסים חשמליים שקטים וזולים יותר להפעלה.
באובר רואים בכך המשך טבעי להתפתחות החברה. "מאז ההתחלה האמנו בתחבורה אווירית מתקדמת," אמר אנדרו מקדונלד, סמנכ"ל התפעול של Uber. "החיבור ל־Joby יאפשר להביא ללקוחות את הדור הבא של הנסיעות העירוניות."
המשקיעים קיבלו את החדשות באופטימיות זהירה. מניית Joby עולה ב־1% למחיר של 13.44 דולר, בעוד מניית אובר דווקא יורדת ב־1.5%. העלייה האחרונה ב-Joby מצטרפת לעלייה מצטברת של 65% מתחילת השנה ו־161% בשנה האחרונה, אך האנליסטים נותרו זהירים: רק אחד מתוך שבעה מעניק המלצת "קנייה".
- המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
- ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הספקות נובעים מכך שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות. ההערכות מדברות על 51 מיליון דולר בלבד ב־2026, ורק ב־2030 היא צפויה לעבור את רף ה־2 מיליארד דולר. המשקיעים מגלמים בשווי הנוכחי ציפיות גדולות מאוד לשוק שעוד לא נבנה בפועל, בעוד האנליסטים חוששים שהדרך לשם תהיה ארוכה ויקרה. ובכל זאת, החיבור לאובר מעניק ל־Joby יתרון משמעותי: חשיפה מיידית למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. אם התוכניות יתממשו, ייתכן שכבר ב־2026 יוכלו נוסעים להחליט אם הם רוצים מונית שתאסוף אותם מהרחוב – או מונית שתמריא מהם ישירות לשדה התעופה.