תרופות
צילום: pixbay

טראמפ נגד מניות התרופות - תוכנית להפחתת מחירים; לאן הולכים מכאן?

טראמפ והתעשייה נערכים למאבק; הצעה ישנה חוזרת לחיים – האם תשנה את כללי המשחק בשוק הבריאות האמריקאי?

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה פייזר תרופות

בזמן שעלויות הבריאות ממשיכות להוות נטל כבד על מיליוני אמריקאים, תוכנית שאפתנית להורדת מחירי התרופות מרימה שוב את ראשה בוושינגטון. מדובר ברעיון ששורשיו נטועים עמוק בקדנציה הראשונה של הנשיא דונלד טראמפ, והוא חוזר כעת במלוא העוצמה דרך מסמך מדיניות חדש שפורסם היום. ההצעה, שמגיעה ממכון מחקר בעל קשרים הדוקים לממשל הנוכחי, מבקשת לעגן את מחירי התרופות שמשלמת הממשלה האמריקאית למחירים הנמוכים ביותר שקיימים במדינות עשירות אחרות. אם תיושם, היא עשויה לחתוך את עלויות התרופות במיליארדים – ולערער את יסודות תעשיית התרופות כולה.

הרעיון, שזכה לכינוי "תמחור מדינה מועדפת", אינו חדש. הוא כבר עלה על השולחן לפני כחמש שנים, כשטראמפ ניסה להוביל מהלך דומה, אך נתקל בהתנגדות עזה מצד תעשיית הפארמה. אז, התוכנית נבלמה על ידי תביעות משפטיות שהגישה אחת מקבוצות הלובי החזקות של התעשייה, והיא נגנזה סופית תחת ממשל ביידן. כעת, עם חזרתו של טראמפ לבית הלבן, נראה שהתוכנית מקבלת רוח גבית מחודשת, והיא מאיימת לשנות את כללי המשחק בשוק התרופות האמריקאי – שוק שבו המחירים גבוהים משמעותית מאלה שבמדינות כמו קנדה, גרמניה או יפן.

תעשיית הפארמה במבוכה: שתיקה או התנגדות?

התגובה הראשונית של תעשיית התרופות להצעה הזו מעניינת לא פחות מהתוכנית עצמה. בניגוד לעבר, כשהתעשייה יצאה למתקפה משפטית ישירה נגד טראמפ, הפעם נראה שהיא נוקטת גישה זהירה יותר. חברות התרופות הגדולות וקבוצות הלובי שלהן בחרו עד כה להימנע מביקורת פומבית חריפה כלפי הנשיא, כנראה מתוך תקווה לשמור על יחסים טובים איתו ולקדם סדר יום משלהן – כמו הפחתת התשלומים שהן מעבירות למתווכים בשוק הבריאות, כגון מנהלי הטבות התרופות. אך אם הממשל יתקדם עם התוכנית, השתיקה הזו עלולה להפוך למלכוד: התעשייה תיאלץ לבחור בין שיתוף פעולה עם מדיניות שתפגע קשות בהכנסותיה, לבין חזרה לעימות ישיר שעלול לעלות לה ביוקר פוליטי.

ההשפעה הכלכלית של תוכנית כזו על חברות התרופות תלויה בפרטים – אילו תרופות ייכללו, כיצד יחושבו המחירים, ואיך ייושמו השינויים בתוכניות כמו מדיקייר. עם זאת, ההערכות המוקדמות מצביעות על כך שהפגיעה בהכנסות עשויה להגיע למיליארדי דולרים בשנה. הסיבה פשוטה: בארה"ב, מחירי התרופות נקבעים במידה רבה על ידי השוק החופשי, בעוד שבמדינות אחרות ממשלות מתערבות ומנהלות משא ומתן קשוח עם היצרניות. התוצאה היא פערי מחירים עצומים – לעיתים תרופה שמחירה בארה"ב מגיע לאלפי דולרים נמכרת באירופה במאות בודדות בלבד.

מדוע זה חוזר דווקא עכשיו?

הדחיפה המחודשת לתוכנית הזו מגיעה על רקע שיח ציבורי ער סביב עלויות הבריאות בארה"ב, שנותרו מהגבוהות בעולם. בשנים האחרונות, יותר ויותר אמריקאים נאלצים להתמודד עם מחירים שמגיעים לשיאים חדשים, בעוד שבמדינות מפותחות אחרות הציבור נהנה מתרופות זולות יותר בזכות רגולציה ממשלתית. הנושא הפך לנקודה רגישה גם פוליטית – במהלך הקמפיין של 2023, טראמפ הבטיח לפעול נגד מה שהוא כינה "ניצול גלובלי של הצרכנים האמריקאים", אך מאוחר יותר נסוג מההבטחה הזו. כעת, המסמך החדש ממכון מדיניות בעל השפעה ממשלתית מחייה את הרעיון, ומעלה תהיות: האם זו רק הצהרה סמלית, או שטראמפ מתכוון להפוך אותה למציאות?

התוכנית עצמה מציעה מספר דרכים להטמיע את התמחור הזה – למשל, לשלב אותו בתוכנית המשא ומתן על מחירי התרופות של מדיקייר, שהוקמה תחת ממשל ביידן. זו תהיה מהלך אירוני במיוחד, שכן ביידן ביטל את הניסיון הקודם של טראמפ ליישם מדיניות דומה. השאלה הגדולה היא אם הממשל הנוכחי יצליח להתגבר על המכשולים המשפטיים והפוליטיים שהפילו את המהלך בעבר, או שמא התעשייה תמצא דרך לעצור אותו שוב.

מניות דפנסיביות תחת לחץ: לא מה שחשבתם

מניות התרופות נחשבות באופן מסורתי לדפנסיביות – השקעה בטוחה בתקופות של תנודתיות בשווקים, בזכות הביקוש הקבוע לתרופות והכנסות יציבות יחסית. אך ב-2025, התמונה שונה לגמרי. מתחילת השנה, מדד ה-S&P 500 Pharmaceuticals Index, שכולל את החברות המובילות בתחום, ירד בכ-10%. הסיבה לכך אינה רק התחרות הגוברת או פקיעת פטנטים – אלא גם איומים רגולטוריים כמו התוכנית החדשה של טראמפ, שמוסיפים שכבה של סיכון חדש למגזר שנחשב פעם למקלט בטוח.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות התרופות נסחרות במכפילי רווח נמוכים יחסית לשוק הרחב – בממוצע כ-12-15 לעומת 22-23 ב-S&P 500 – מה שיכול להיראות כהזדמנות. אך הסיכונים הרגולטוריים הופכים אותן למסוכנות יותר ממה שהיו בעבר. התוכנית לקשור את מחירי התרופות למחירים בינלאומיים עלולה לפגוע קשות ברווחיות של חברות שתלויות בשוק האמריקאי כמקור הכנסה חשוב ועיקרי, ולהוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניותיהן.

חברות מובילות תחת זכוכית מגדלת

כמה מהשחקניות הגדולות בתעשייה ממחישות את המצב המורכב הזה:  

פייזר (PFE): לאחר שיא ההצלחה של חיסוני הקורונה, המניה ירדה בכ-12% מתחילת 2025, והיא נסחרת במכפיל רווח של כ-9 בלבד. החברה מתמודדת עם ירידה בביקוש למוצרי קוביד, אך משקיעה במוצרים חדשים בתחום הסרטן והמחלות הנדירות. הסיכון הרגולטורי מוסיף לחץ נוסף.  


אבווי (ABBV): ירדה בכ-7% השנה, נסחרת במכפיל של כ-16. תרופת הדגל Humira מאבדת מהבלעדיות שלה, אך החברה מפצה עם תרופות חדשות בתחום האימונולוגיה. התלות בשוק האמריקאי גבוהה, מה שחושף אותה לפגיעה מהתוכנית.  


ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ): ירידה יחסית מתונה של כ-6%, עם מכפיל של 15. החברה מגוונת יותר בזכות פעילותה במכשור רפואי ובשוק הצרכני, אך עדיין תלויה במכירות תרופות בארה"ב.  


אלי לילי (LLY): בניגוד למגמה, עלתה בכ-9% בזכות תרופות פורצות דרך לטיפול בסוכרת והשמנה (כמו Mounjaro), אך נסחרת במכפיל גבוה של 25, מה שמראה שהשוק כבר מתמחר את הצמיחה שלה. פגיעה במרווחים בשוק האמריקאי עלולה לפגוע בה משמעותית.  


מרק (MRK): ירדה בכ-9%, נסחרת במכפיל של 14. תרופת הסרטן Keytruda ממשיכה להניע הכנסות, אך הסיכונים הרגולטוריים עלולים להשפיע על התחזית לטווח ארוך.  


גיליאד סיינסס (GILD): ירידה של כ-6%, עם מכפיל של 11. החברה מתמקדת בטיפולים ל-HIV וסרטן, אך השוק חושש מהשפעת הלחץ על המחירים.


מניות התרופות יורדות היום, אך לא בשיעור דרמטי. השוק ממתין לתגובה רשמית מהבית הלבן, שטרם התייחס למסמך החדש. דוח ממכון מחקר אינו צו נשיאותי, אבל הוא מסמן כיוון אפשרי – במיוחד לאור הצהרות של בכירים בממשל שרומזות על דגש מחודש על מחירי התרופות. אם התוכנית תתקדם, היא עשויה להביא להקלה משמעותית עבור מיליוני אמריקאים שמתקשים לממן את התרופות שלהם. מצד שני, היא עלולה לערער את המודל העסקי של תעשיית הפארמה, שטוענת כי מחירים גבוהים בארה"ב מממנים את החדשנות שמביאה תרופות חדשות לשוק.

המאבק הזה הוא יותר מסתם עניין כלכלי – הוא משקף שאלה עמוקה יותר על האיזון בין רווחי התאגידים לזכות לבריאות במדינה העשירה בעולם. בעוד תעשיית התרופות נערכת לאפשרות של קרב חדש, הציבור האמריקאי עוקב מקרוב: האם הפעם טראמפ יצליח להפוך את ההבטחה למציאות, או שזו תישאר עוד רעיון שנשמע טוב על הנייר? התשובה תעצב מחדש את עתיד הבריאות בארה"ב לשנים רבות קדימה.



תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טבע תרד ל 3000 ומטה...ואולי תפשוט יד (ל"ת)
    אנונימי 21/03/2025 23:07
    הגב לתגובה זו
אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

ווימו
צילום: ווימו

עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר

וויימו של אלפבית הופכת לחברה הראשונה בעולם שמפעילה רכבים אוטונומיים מלאים גם בכבישים מהירים, צעד שמציב אותה צעד לפני טסלה ומפריך בפועל חלק מהטענות של אילון מאסק לגבי מגבלות הטכנולוגיה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ווימו טסלה

המרוץ העולמי לנהיגה אוטונומית מקבל עוד דלק. ווימו, חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.78%  , עולה על הכביש המהיר ומתחילה להפעיל נסיעות אוטונומיות מלאות בכבישים מהירים בשלוש ערים מרכזיות: סן פרנסיסקו, לוס אנג’לס ופניקס. מדובר ברגע היסטורי עבור התעשייה: לראשונה בארה״ב ובמערב בכלל, שירות בתשלום ללא נהג מגיע לנתיבי ה-Freeway בארה"C, במה שמשאיר שוב את טסלה מאחור. טסלה Tesla 0.59%  מובילה במשך שנים את השיח על נהיגה אוטונומית, אך עדיין לא מפעילה שירות באוטונומיה דומה למתחרה העיקרית.

וויימו מציגה את זה כשלב טבעי בהתבגרות הטכנולוגיה. "הכביש המהיר מסמל חופש ואפשרות בלתי מוגבלת, ואנחנו מביאים את החוויה הזו לעידן האוטונומי", כתבה החברה. מאחורי הניסוח היחצני מסתתרת הנדסה מורכבת במיוחד: נהיגה בכבישים מהירים דורשת תגובה מהירה יותר, קבלת החלטות תחת מהירות גבוהה, ומצבים שבהם טעות אחת עשויה להיות קטלנית. דמיטרי דולגוב, מייסד שותף ומנכ״ל משותף של ווימו , אמר: "השגת יכולת אוטונומית מלאה בכבישים מהירים היא הישג הנדסי עמוק. קל לדמיין, קשה לשלוט בו באמת".

גוגל מוכיחה למאסק שהוא טעה

על הקו שבין טכנולוגיה לבטיחות, החברה מציגה התקדמות ברורה אך גם לוקחת אחריות. טקדרה מוואקנה, המנכ״לית השותפה, אמרה כי החברה אינה מחשבת "כמה תאונות אפשריות", אלא מתמקדת בהגדרת ’הרף הבטיחותי הגבוה ביותר’. כשהיא נשאלה האם החברה מאמינה שהציבור יקבל את זה שבסופו של דבר יהיו תאונות גם עם רכבים אוטונומיים, היא אמרה: "אני חושבת שהאנושות כן תקבל את זה". אמירה כזו עשויה לעורר מחלוקת, אבל מבט על הנתונים מלמד שהשאלה כבר אינה תאורטית: מאז 2021 היו למערכות של ווימו יותר מ-1,250 אירועים שבהם הרכב היה מעורב בהתנגשות, בין אם עם כלי רכב אחרים, משאיות, אובייקטים סטטיים ואפילו שער שנסגר עליהם.

ועדיין, החברה מתקדמת במהירות. ווימו מפעילה כיום כ-250 אלף נסיעות בשבוע, עם צי של יותר מ-2,000 כלי רכב, עם סט חיישנים ייחודי הכולל מצלמות, ליידר ורדאר, שמייצרים יחד תמונה תלת-ממדית רציפה של הסביבה. החשיפה לכבישים המהירים תאפשר לווימו להגיע ליעדים חדשים, בהם שדה התעופה של סן חוזה (SJC), והרחבה משמעותית של השירות לאורך כל חצי האי מהמפרץ הדרומי ועד סן פרנסיסקו. החברה כבר מפעילה שירות מלא בפניקס, לוס אנג’לס, אוסטין ואטלנטה, ועתה מודיעה שתתרחב לערים נוספות ובהן בוסטון, דנבר, מיאמי, סיאטל וניו יורק.

איפה טסלה בסיפור?

למרות שטסלה מובילה את השיח סביב FSD כבר שנים, בפועל היא רחוקה מלהציע שירות אוטונומי מלא. הפיילוט שמופעל באוסטין עדיין תלוי במעקב אנושי, אינו מוגדר כשירות מסחרי ללא נהג, והמערכת עצמה, המבוססת רק על מצלמות וללא ליידר או רדאר, מתקשה לקבל אישורים רגולטוריים שמאפשרים תפעול מלא. מאסק עצמו טען בעבר שמערכות כמו של ווימו "לא מסוגלות להתמודד עם כבישים מהירים", אך בינתיים החברה המתחרה היא זו שמציגה שירות פעיל ומאושר.