מדענים באנבידיה: רובוטים מתקדמים יילחמו בשריפות הענק של המחר

מנהל בכיר בחברה מכריז כי אנחנו הדור האחרון ללא רובוטים מתקדמים בכל מקום בזמן שמנכ"ל אנבידיה מציג בכנס CES מודל חדשני לפיתוח רובוטיקה במטרה שרובוטים יחליפו לוחמי אש  במלחמה בשריפות המסוכנות

אדיר בן עמי |


בעוד בקליפורניה נאבקים בשריפות ענק מרובות, מדענים וחוקרים מובילים באנבידיה NVIDIA Corp. -0.61%  מציעים פתרון חדשני: שילוב רובוטים מתקדמים במערך לוחמי האש. התפתחות שעשויה לשנות את פני המאבק בשריפות ולהציל חיי אדם רבים.


ג'ים פאן, מנהל בכיר במחלקת המחקר של חברת אנבידיה, הביע לאחרונה תמיכה נלהבת ברעיון. פאן הדגיש את הצורך הדחוף בשילוב רובוטים במערך כיבוי האש, וטען כי יש לקדם את המיזם במהירות האפשרית.


היתרונות של רובוטים בכיבוי אש ברורים: הם מסוגלים לפעול בסביבות מסוכנות שבני אדם מתקשים לשרוד בהן, יכולים לשאת ציוד כבד ביעילות רבה יותר, ואינם מוגבלים על ידי עייפות או תנאי מזג אוויר קיצוניים. תכונות אלו הופכות אותם למועמדים אידיאליים להתמודדות עם אסונות טבע ושריפות.


למרות שהטכנולוגיה עדיין אינה בשלה דיה, ההתקדמות המהירה בתחום הבינה המלאכותית בשנתיים האחרונות מעידה כי המימוש של חזון זה קרוב מתמיד. פאן אף הרחיק לכת וטען כי אנו הדור האחרון שיחיה ללא נוכחות משמעותית של רובוטים מתקדמים בחיי היומיום.


בכנס הטכנולוגיה CES שנערך בלאס וגאס, הציג מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, את "קוסמוס" - מודל בסיס חדשני לפיתוח רובוטיקה ובינה מלאכותית תעשייתית. לדבריו, "רגע ה-ChatGPT של הרובוטיקה הכללית נמצא ממש מעבר לפינה."





חזונו של פאן לעתיד כולל תרחיש שבו ילדינו יגדלו כ"ילידים רובוטיים" - דור שעבורו נוכחות רובוטים בחיי היומיום תהיה טבעית לחלוטין. הוא מתאר עולם שבו רובוטים אנושיים יבשלו ארוחות ברמה גבוהה, דובי רובוט יספרו סיפורי לילה טוב, ומכוניות אוטונומיות יסיעו ילדים לבית הספר.

קיראו עוד ב"גלובל"


בהקשר של לוחמה בשריפות, הצורך ברובוטים מתקדמים הופך דחוף יותר ויותר, במיוחד לאור השריפות ההרסניות בקליפורניה שצפויות להיות מהיקרות בהיסטוריה של ארצות הברית. שילוב רובוטים במערך הכיבוי עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לחיי אדם ולשפר את יעילות המאבק בשריפות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה

רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות

אדיר בן עמי |

המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.


מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.


מקור הדאגה העיקרי

המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."


הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.


נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA

בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews

רן קידר |
נושאים בכתבה מאנדיי גוגל AI

בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -1.23%  חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת. 

עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.25%  , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.

המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה

מעבר למודל יקר יותר 

המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי. 

לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.