רכבת הקו האדום
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

הסכם מימון בהיקף 6.5 מיליארד שקל לקו הירוק של הרכבת הקלה

נת"ע, החברה המנהלת של פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, מדווחת על הסכם מימון לקו הירוק עם קונסורציום של מממנים בהשתתפות בנק ההשקעות האירופי EIB ומממנים מקומיים בהובלת בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות בסכום חסר תקדים להשקעות בינל"א
רוי שיינמן | (1)

נת"ע מדווחת כי היום נחתם הסכם הסגירה הפיננסית למימון פרויקט הקו הירוק המנוהל על ידיה. חברת טי. אמ. טי זכתה במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של הפרויקט ומורכבת מהחברות דן, אלקטרה ואלסטום, חתמה עם נת"ע, על הסכמי מימון בגובה 6.5 מיליארד שקל. את המימון לפרויקט יעמידו קונסורציום מממנים הכולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן קונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. 

מדובר באחד מפרויקטי התשתיות הגדולים בישראל המוערך בכ-19  מיליארד שקל. הסכם המימון יאפשר לזכיין הפרויקט (חברת טי. אמ. טי) להתחיל בשלב השני של הקמת תשתית הקו הירוק, ייצור הקרונות וכלל המערכות עד להפעלתו של הקו. 

"זה יום חשוב, מעודד, גם בימים של בשורות קשות לציבור הישראלי", מסר מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן. "המדינה ממשיכה להתקדם, לבנות, לעשות. הקו האדום פועל בהצלחה, עכשיו צריך להמשיך את המשימה של הקמת רשת הרכבות הקלות בגוש דן, למען העתיד. עתיד תחבורתי".

"את הקו האדום הפכה נת"ע מחלום למציאות. עכשיו זה קורה גם עם הקו הירוק והסגול", הוסיף מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "הקו הירוק יוצא לדרך עם זכיין מקצועי וחדור מוטיבציה. ובקו הזה, המאתגר הנדסית על גשריו מנהרה ותחנות תת קרקעיות – נדרשת מקצועיות ומוטיבציה גדולים. נת"ע שמחה על המהלך, ותוביל אותו בכובד ראש ומתוך אחריות כבדה, לפתרון התחבורתי היאה למטרופולין ת"א".

העלות הכוללת של הקו ירוק היא כ-19 מיליארד שקל. אורכו הוא 39 ק"מ בהן 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות. לפי ההערכות הקו יסיע כ-70 מיליון נוסעים בשנה. הקו מחבר את חולון וראשון לציון בדרום, והרצליה בצפון עם העיר תל אביב ויאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, אוניברסיטת תל אביב, חולון, ראשון לציון  והרצליה פיתוח. בנוסף, לאורך הקו סדרה של גשרים, ומנהרה מתחת לרחוב אבן גבירול בת"א. ההפעלה המסחרית של הקו מתוכננת לשנת 2028.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שיהיה בהצלחה, בטוח ומהיר (ל"ת)
    אנונימי 18/12/2023 09:58
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.