מעבר לצפי: סעיף הדיור קפץ ומדד המחירים לצרכן עלה 0.3% בחודש מארס

מחירי הדיור שהוסיפו 0.9% השפיעו על המדד. "מחירי השכירות עלו בשיעור חד יחסית למרות שאין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור"
עוז מוכתר | (10)
נושאים בכתבה אינפלציה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את מדד המחירים לצרכן לחודש מארס אשר טיפס 0.3% לרמה של 101.8 נקודות. מדובר בהפתעה קלה לעומת צפי האנליסטים שעמד על תוספת של 0.1%-0.2%. עליות מחירים משמעותיות נרשמו בעיקר בסעיפי הדיור (0.9%), התרבות והבידור (0.4%) והתחבורה (0.4%). ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי ההלבשה וההנעלה (1.5%), הירקות והפירות (0.4%) והבריאות (0.3%).

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינו מספר מוצרים ושירותים אשר השפיעו באופן ניכר על המדד. העלייה הגבוהה ביותר נרשמה במחיר העגבניות אשר זינק 8.5% החודש. מחירי הלינה במלונות ובתי הבראה זינק ב-4.9%, מחירי הדלק והשמנים טיפסו 2.2% ומחירי שירותי הדיור בבעלות הדיירים הוסיפו 1.2%. לסעיף האחרון יש את המשקל הגדול ביותר על המדד מבין השינויים האמורים.

מתחילת השנה המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ירדו ב-0.5%, כל אחד. המדד ללא דיור ירד ב-1% והמדד ללא אנרגיה ירד ב-0.6%. בשנים עשר החודשים האחרונים, עלו המדד הכללי ב-1.3%, המדד ללא אנרגיה עלה

ב-1.5%, המדד ללא ירקות ופירות ב-1.2% והמדד ללא דיור ב-0.6%.

יונתן כץ מלידר שוקי הון הגיב להודעה: "לא היו הפתעות של ממש במדד חודש מרץ אשר עלה ב- 0.3% לעומת התחזית שלנו של 0.2%. חשוב לשים לב שמחירי הדיור במדד (מחירי השכירות) עלו ב- 1.2% (חזינו 0.5%) ועלו ב- 3.7% ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בשיעור חד יחסית. למרות שאין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור (בהסתכלות על השכר הריאלי), מחירי השכירות ממשיכים לעלות, מגמה אשר עלולה להתעצם במידה והממשלה לא תזדרז ליישם מדיניות "מע"מ אפס" עבור זוגות צעירים".

עוד הוסיף כץ: "שוק הנדל"ן נמצא בהקפאה עד לאישור החוק החדש, תופעה אשר מורידה (זמנית) את הביקוש לרכישת דירות ומעלה את הביקוש לשכירות. לא צפוי שינוי בריבית בסוף החודש, זאת על רקע שיפור מסוים במצב הכלכלי ברבעון א', ודאגה גוברת בקרב בכירי בנק ישראל לגבי מדיניות פיסקאלית מרחיבה בשנת 2015".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פ.פ 15/04/2014 09:50
    הגב לתגובה זו
    רוצה להשמיד את המסכנים בריבית נמוכה ויצירת בועות
  • 6.
    צביקה דורון יועץנדלן 14/04/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    1) זוגות צעירים דוחים קניית דירה ומחדשים חוזים במחירים גבוהים יותר, 2) לקראת פסח ועד ספטמבר גוברים הביקושים לשכירות, 3) משקיעים משלמים הון על דירות ומבקשים תשואה מסוימת, וכדי לקבל את התשואה אין להם ברירה אלא להתאים את המחירים. חשוב להבין שכל עוד 40,000 זוגו מתחתנים בשנה ועוד עשרות אלפי צעירים יוצאים מבית ההורים בתחילת שנות ה 20 לחייהם, הביקוש למגורים בשכירות קיים.
  • ישראל 14/04/2014 18:01
    הגב לתגובה זו
    שרוצים להבטיח את עצמם מסינדולים בחקיקה ומעלים מחיר ליתר בטחון ואוטוטו עליית מחירי השכירות תדביק את עליית מחירי הדירות.
  • 5.
    חחחח 14/04/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    שיפרסמו באיזה חנויות הם עשו את הדגם ואני רץ לקנות שם. איפה שאני קונה המחירים רק עולים
  • 4.
    משה ראשל"צ 14/04/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל היה פחות צמא לכסף(תמעה- בלשון העם) ובא להתלונן כי הממשלה דופקת אותנו אז יכולנו להשפיע על מחירי השכירות
  • 3.
    אני 14/04/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    ומי שמנותק מנסה לשכנע שזה "גשם"
  • 2.
    דמגוגיה יומי=מזמן קפאון בשטח פחות20%=מעמד ביניים עני!!! (ל"ת)
    בלוף נתון הרצהפראייר 14/04/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
  • אתה טועה 14/04/2014 18:58
    הגב לתגובה זו
    המחירים עולים!!!!!!!!!!!!
  • 1.
    מחירי שכר הדירה מזנקים בשל יציאת משקיעים מהנדל"ן (ל"ת)
    יש עתיד 14/04/2014 14:39
    הגב לתגובה זו
  • שוקי 14/04/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    החקיקה שמקדם היהיר ולאור עצירת רכישות הדירות. צפו לזינוק אמיתי במחירי השכירות. חג שמח
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.