אזהרת ספוילר: טופ גיר, עונה 19, פרק 1 וידאו

קצת אחרי פרסום התוצאות הסופיות של הכנסת ה-19, שודר גם הפרק הראשון של העונה ה-19 של טופ גיר. תחליטו אתם מה יותר מעניין, אנחנו נתייחס רק למה שאנחנו מבינים בו
נמרוד שקלרז גביש |

לאחר הפסקה של שנה, תוכנית הרכב הכי פופולארית בעולם, 'טופ גיר' (Top Gear), חזרה השבוע למסכים. כמו רבים מכם, גם אנחנו מתקשים להסתיר את ההתלהבות – והשנה החלטנו לפנק אתכם עם סיקורים של הפרקים (צפויים רק 7 כאלה).

טופ גיר, למקרה שאתם לגמרי מנותקים, היא התוכנית הכי נצפית של הרשת הטלוויזיונית הכי גדולה של אנגליה, ה-BBC, והיא אף התוכנית האינפורמטיבית הכי נצפית בעולם. כמו שאתם בטח מנחשים, זו לא תוכנית הרכב הכי מקצועית שאפשר למצוא, אך זו בהחלט אחת מהמשעשעות שקיימות, והפרק החדש לא שונה מהבחינה הזו.

יצויין שהפרקים משודרים בימי ראשון, ובישראל אין זכיינית שמשדרת אותם בהפרש סביר מהשידור המקורי.
 
 
עונה 19, הטריילר

ועכשיו לענייננו. כבר בפתיחה של העונה החדשה, אין שום דבר שונה מהעונות הקודמות, מה שכבר מרגיש טוב, או כמו שאמרו טובים ממני – If it If it ain't broke, don't fix it! הכתבה הראשונה, כצפוי וכמצופה, היא מבחן על פגאני הואירה (Huayra). בר המזל שנבחר לבחון אותה הוא ריצ'רד האמונד (האמסטר), והוא עשה עבודה טובה בלגרום לנו לקנא. כרגיל, ניתן לקרוא ביקורות רכב מדוייקות ומפורטות יותר במגזיני רכב אחרים באירופה, אך הכי כיף לראות את הביקורת של טופ גיר, מה גם שהיא הקיפה את רוב הנושאים. כמובן שגם ההואירה עולה על המסלול נהוגה בידי הסטיג, והיא משיגה תוצאה מפתיעה ביותר.

לאחר מכן עוברים לחדשות. לא יזכירו שם דברים שהקוראים האדוקים שלנו לא יודעים, אך שוב, הם עושים את זה בדרך משעשעת ביותר, כולל המלצה על ספר שכדאי לרוץ ולקנות!

בהמשך התוכנית עובר ג'יימס מיי, המוכר גם כקפטן סלואו, לבחון את הגרסה האחרונה של בנטלי קונטיננטל GT. נדמה שכבר אי אפשר לייצר גרסאות חדשות של המכונית הישנה הזאת (משנת 2003 ללא שינויים מיוחדים, היה אפשר להכין וויסקי סביר בזמן הזה), אבל המהנדסים בבנטלי מוכיחים אחרת. פה הביקורת האמיתית על המכונית היא מאוד דלה, והיא לא תספק את מי שמחפש לדעת איך זה לנהוג ברכב ששוקל 2.3 טון ומאיץ ב-4.2 שניות ל-100 קמ"ש, חבל. מה שכן יש שם זו דרך מהירה ביותר להרוס מכונית שעולה 151,000 ליש"ט בבריטניה (מקביל לכ-1.8 מיליון שקלים בארץ זבת החלב והדבש). משעשע? בהחלט. אינפורמטיבי? לא ממש. ואפילו לא ניתנה הזדמנות לסטיג לנסות אותה. ובכלל, הכתבה הזאת נראתה כמו סולחה בין התוכנית לבין חברת בנטלי אחרי איך שהם בחנו את המולסאן בפרק השלישי בעונה 16. לא שאנחנו עוקבים.

כתבת הסיום היא אולי הכתבה המצחיקה ביותר שהייתה בטופ גיר, לדעתי. יש שם את הכל – גסויות של ג'רמי קלרקסון (אנחנו לא צריכים להציג אותו, כן?), שטויות שיגרמו לכם לחשוב איזה מצחיק זה היה אם אתם הייתם עושים את זה, וכמובן, שום מידע אמיתי שיעזור לרוכשי המכוניות, אך בהחלט היא תחזיק אתכם מרותקים למסך.
 
הסטיג
 
היה שם באמצע גם ראיון עם דמיאן לואיס (מהסדרה 'הומלנד'). לדעתי הם יכולים לקצר את החלק הזה בכל תוכנית, הוא יותר מידי מיועד לבריטים ופחות לקהל הבינלאומי, שהוא הרוב.

המנחים הנוכחיים של טופ גיר מעולם לא טענו לכתר של מבקרי מכוניות מקצועיים. המטרה העיקרית של התוכנית היא להיות משעשעת. הפרק החדש עושה זאת כהלכה, ועל כך יעידו האנשים שישבו סביבי בספריה בזמן שצפיתי בפרק עם אוזניות, ולא הבינו מה הם פרצי הצחוק המוזרים שתקפו אותי.
היה חסר קצת יותר מידע על הקונטיננטל GT המסקרנת, וקשה לי לומר באופן כללי שלמדתי משהו חדש, אבל אני כן רואה איך אנשים שלא חיים ונושמים מכוניות כל החיים שלהם יוכלו להתחבר גם לתוכנית הזאת, ויסבלו את החפירות על מכוניות במשך שעה שלמה.

נתראה בפרק הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארצות הברית ויזה דרכון
צילום: Freepik

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?

בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח



עמית בר |
נושאים בכתבה ויזה זהב

ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ. 

ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.


מהי ויזת זהב


ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.

בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.

דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.