עוגת הפרסום 2009: זעקתם, התרעתם, ומה יצא? בסך הכל 4.3% פחות
משרדי פרסום התכנסו ומפרסמים צמצמו תקציבים, אבל המשבר הכלכלי התבטא בענף בירידה של 4.3% בלבד - וסך הוצאות הפרסום עמד על 3.7 מיליארד שקל; הנפגעת העיקרית - העיתונות שלראשונה ירדה בשיעור דו-ספרתי; המרוויח - האינטרנט; הטלוויזיה עדיין המדיום המוביל בעוגה
אם סקר TGI שהתפרסם היום הצביע על המשך ירידה בחשיפה לעיתונים הוותיקים בשנה האחרונה, בא כעת דו"ח עוגת הפרסום לשנת 2009 ומלמד כי מבין אמצעי המדיה - היתה זו העיתונות שנפגעה קשות מכולם בשנת המשבר הכלכלי בארץ.
זאת לעומת הטלוויזיה, שהנתח שלה בעוגה אינו רחוק משמעותית מזה של העיתונות, אך נפגעה פחות מכולם. האינטרנט, כעולה מכך, הוא המדיום העיקרי שזכה עקב קיטון ההוצאות על פרסום בעיתונות, וההוצאות אליו גדלו.
מדיום הקולנוע הוא ההפתעה של השנה האחרונה. אם בשנת 2008 נבלמה ההוצאה לפרסום בקולנוע לאחר שנתיים רצופות של עליות דו-ספרתיות, הרי שב-2009 התהפכה המגמה והוא היה היחיד ? יחד עם האינטרנט ? שההוצאות בו גדלו.
סך ההוצאה על פרסום בשנת 2009 עמד על 3.7 מיליארד שקל, שבניגוד לתחזיות הכלכלנים לא זיעזעו את הענף והיו בסך הכל 4.3 אחוזים פחות מסך ההוצאה בשנה הקודמת.
כך עולה מדו"ח עוגת הפרסום כפי שנמסר מאיגוד השיווק הישראלי וחברת 'יפעת בקרת פרסום', לסיכום שנת 2009.
עו"ד תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק: "לאחר חמש שנים רצופות של גידול עקבי בעוגת הפרסום, מציינת 2009 לראשונה קיטון מינורי בהוצאות לפרסום. אין מדובר בהיפוך מגמה אלא בירידה לצורך עלייה, שלמעשה כבר החלה בשלהי 2009.
"הירידה בהוצאות הפרסום קטנה משמעותית מהירידה הדרסטית שנצפתה לענף בתחילת השנה, כאשר התחזיות הקודרות ניבאו צניחה דו-ספרתית וקיטון משמעותי בעוגת הפרסום".
נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "ענף הפרסום הוכיח כי הוא מהראשונים להיפגע במיתון, אך גם מהראשונים להתאושש. במהלך החציון השני של השנה חווינו תיקון משמעותי בהוצאה לפרסום, וניתן לומר כי 2010 תהיה 'עסקים כרגיל' אלא אם יהיה אירוע ביטחוני או כלכלי בעל השלכה מאקרו-כלכלית".
הנתונים מבוססים על ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, דוחות כספיים הנמסרים לבורסה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה, ובעיקר ? מול מחירי אמת ששולמו בפועל ע"י מפרסמים רבים.
הניתוח, המביא בחשבון סטייה של עד 4 אחוזים, מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.
טלוויזיה:
עם הוצאות של כ-1.45 מיליארד שקל המשקפים ירידה של שלושה אחוזים, עלתה הטלוויזיה באחוז אחד בנתח העוגה וכיום היא מחזיקה בה 40 אחוז. בכך גדל הפער בנתח העוגה בינה לבין העיתונות מאחוז אחד לחמישה אחוזים.
תחילת השנה בפרסום בטלוויזיה התאפיינה בזהירות יתרה, ובהחלטתן של חברות רבות לצמצם תקציבים ולהתמקד בפרסום מכירתי מיידי שעלותו נמוכה יותר, ופחות בפרסום תדמיתי הכרוך בהפקות עתירות תקציב.
ואכן - החציון הראשון בטלוויזיה היה חלש ומעורר דאגה, ובלטו בו ירידה בביקושים בזמן אוויר לפרסומות כמו-גם ירידה ברייטינג הממוצע. בחציון השני, לעומתו, חלה תפנית גורפת שבאה לידי ביטוי בעליית מחירים, בשיפור ברייטינג ובהתאוששות בכל הערוצים (ברודקאסט ונישה).
עיתונות:
העיתונות, שב-2008 היתה רחוקה מרחק אחוז אחד מהטלוויזיה בנתח העוגה, סגרה את 2009 עם 35 אחוז נתח מעוגת הפרסום, המהווים 1.3 מיליארד שקל, וכאמור עם פער מהטלוויזיה שגדל לחמישה אחוזים.
נתון זה מצביע על ירידה דו-ספרתית של 12 אחוז לעומת 2008 - לראשונה מאז נאמדות ההוצאות לפרסום בישראל. מגמת הירידה העקבית מאפיינת את העיתונות למעשה מאז 2002. בעולם המערבי עומד חלקה היחסי של העיתונות על 36 אחוז.
למרות עליות נאות בהיקף הפרסום של ישראל היום ושל כלכליסט, אותרו ירידות לא מבוטלות בהכנסות מפרסום בעיתונות הוותיקה והמסורתית. התחרות הגדולה הביאה לירידת מחירים ולרמת הנחות גדולות יותר מאלו שהיו נהוגות בעבר.
העיתונות הכלכלית נפגעה גם מצמצום משמעותי בהוצאות לפרסום של בתי ההשקעות, חברות הברוקרים ומנהלי הקרנות בשוק ההון, שהשקיעו סכומי עתק בפרסום במהלך השנתים הקודמות.
אינטרנט:
אל האינטרנט, השלישי בגודלו בעוגה עם נתח של 14 אחוז, הוזרמו בשנה האחרונה 522 מיליון שקל המשקפים עלייה של 16 אחוז לעומת 2008. הכוונה היא לבאנרים (DISPLAY) ולמנועי חיפוש (SEARCH), ללא לוחות ואינדקסים.
האינטרנט ממשיך לגדול, זו השנה השמינית ברציפות, ומקבע בבטחה את מעמדו בעוגת הפרסום. בכל הקשור ל-DISPLAY נשמרת הריכוזיות בענף, ורובם של כספי הפרסום מגיעים לוואלה ול-ynet. השאר מתחלק בין האתרים הקטנים יותר כגון נענע10, תפוז ו-MSN.
2009 מתאפיינת בגידול משמעותי במנועי החיפוש לעומת גידול מינורי בבאנרים. הפוטנציאל בשני התחומים אינו אחיד, שכן מספר המפרסמים הרלוונטי למנועי חיפוש גדול פי כמה ממספר המפרסמים הרלוונטי לפרסום ב-DISPLAY.
השנה החולפת עמדה בסימן עסקאות גדולות בשוק המקומי, שחלקן תרמו לגידול המדיה וחלקן יתרמו לגידול ההכנסות ממנה בהמשך, כגון החיבור של וואלה עם ישראל היום, שיתוף הפעולה המסחרי עם יד2 והגדלת אחזקותיה באתר 'מקושרים'.
גידול ההכנסות יבוא גם מהשת"פ האסטרטגי בין נענע10 ובין MSN, והעובדה שנענע10 יהיה המשווק הבלעדי של שטחי הפרסום בפייסבוק בשנה הקרובה; כמו-גם מרכישת אתר אולג'ובס ע"י ynet, הקמת אתר תוכן משותף עם הזכיינית 'רשת' והמשך השת"פ התכני עם HOT; וכמובן - ההתחזקות הבולטת של mako המייצר רייטינג גם במנותק מתכני 'קשת'.
פרסום חוצות:
פרסום החוצות ירד ב-2009 בשישה אחוזים כמדיום לפרסום, ועם הוצאות אליו בסכום 197 מיליון שקל היה הרביעי בגודלו בעוגה, עם נתח של 5 אחוזים.
שנת 2009 לא היתה מוצלחת לענף, למרות הרבעון הראשון בו בלט שילוט מסיבי לקראת הבחירות לכנסת ולממשלה, אך שלושת הרבעונים שבאו לאחר מכן שחקו את ההכנסות. השנה התאפיינה בירידה בביקושים, בצמצום שיעורי התפוסה ובתחרות קשה שהובילה לירידת מחירים.
הענף ממשיך להתאפיין בארבעה-חמישה שחקנים גדולים המחזיקים את רוב הענף, ובראשם חברת 'רפיד'. בסוף 2008 הצטרפה גם 'ג'יי. סי. דקו' הצרפתית, אך למרות זאת לא נרשם שינוי ברמת המחירים או במפת השחקנים.
בשלהי 2009 חזרו גם השלטים לנתיבי איילון לאחר מאבק בן שנה וחצי בכנסת, אולם מדובר בהכנסות צנועות יחסית שאינן משנות או משפיעות על התמונה בכללותה.
בירו מעירה כי "באומדן שלפנינו אנו מתייחסים לקמפיינים ארציים של מפרסמים הפועלים באמצעות משרדי פרסום. אנו מודעים לכך שהכנסות מפרסום בענף כוללות גם סכומים לא מבוטלים המושקעים בפרסום מקומי, שאינו עובר דרך משרדי פרסום. אין לנו כל דרך לאמוד סכומים אלה ולכן אנו מסתפקים באיזכור עובדת קיומם".
רדיו:
נתח זהה לזה של פרסום החוצות בעוגה קיבל גם הרדיו, שירד בחמישה אחוזים בהוצאות אליו לפרסום, כמו-גם בזמן האוויר לפרסום, לכדי 187 מיליון שקל.
הירידה התרחשה בעיקר בחציון הראשון של 2009 עם פרוץ המשבר הכלכלי. בחציון השני חלה התאוששות ניכרת שבאה לידי ביטוי בעיקר בחודש האחרון של השנה.
הרדיו הארצי נערך לצמצום בהוצאות הפרסום במדיה הרדיופונית, באמצעות מגוון חבילות קמפיינים למפרסמים, בעלויות נמוכות יותר ועם דגש על פרסום מכירתי ופחות תדמיתי. ההתארגנות של שפ"מ מנעה ירידה משמעותית יותר בהכנסותיו.
תחנות הרדיו האזורי ממשיכות ליהנות מקהל מאזינים צעיר יחסי, וכפועל יוצא מתדמית צעירה. מפרסמים רבים - שהבינו את כוחו של הרדיו בפריפריה - רואים בהן רדיו ארצי לכל דבר, כשבצד ההוצאות לפרסום מסורתי הופנו אליהן כספים רבים המיועדים לתוכן שיווקי.
תוכניות כמו טל ואביעד, שי ודרור, דידי הררי ואחרות משופעות בשעשועונים ובמשחקי רדיו שבמרכזם שירותים ומוצרים מסחריים. מדובר בתוכן שיווקי שאינו מצוי כלל בתכני הרדיו הארצי.
קולנוע:
המדיום הקטן ביותר, הקולנוע, הוא כאמור זה שהפתיע השנה עם עלייה של תשעה אחוזים לכדי 36 מיליון שקל. עם זאת, נתחו בעוגה נשאר כשהיה - אחוז אחד בלבד.
כמו בעולם המערבי, גם בישראל נהנה הקולנוע מגידול משמעותי של כ-20 אחוז במספר הצופים - נתון שהביא לגידול ניכר בהכנסות מפרסום, בעיקר בשנת משבר כלכלי מעצם היותו בילוי שווה לכל כיס.
תרמו לזה המגה-פלקסים כגון 'סיננמה סיטי' שיפתח בקרוב קומפלקס גם בראשל"צ, ו'יס פלאנט'. השנה אף הצפינה התופעה עם הקמת 'יס פלאנט' בחיפה והתווספותם של 23 אולמות קולנוע לתושבי הצפון.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.