מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

יונייטד אירליינס חוזרת לישראל - באיזה מחירים?

עוד חברת תעופה חוזרת לטוס בקו נתב״ג-ניו־יורק: חברת התעופה יונייטד אירליינס הודיעה כי תשוב לטוס ב-6 ביוני. ב-20 במאי חזרה דלתא להפעיל טיסות בקו זה. עד כה פועלות בקו זה החברות אייר פראנס, ארקיע, אל על ודלתא

חיים בן הקון |

חברת  תעופה יונייטד אירליינס דיווחה כי בכוונתה לחזור לטוס לישראל החל מה-5 ביוני - יום חמישי הקרוב. בתאריך זה החברה תפעיל טיסה בודדת ויום לאחר מכן תפעיל קו סדיר עם שתי טיסות ביום לשדה התעופה ניוארק ליברטי, משדה התעופה בן גוריון. הטיסות יופעלו במטוסי בואינג 787-10 עם ארבע מחלקות תיירים. יונייטד ניסתה לחדש את הטיסות מספר פעמים מאז מתקפת ה-7 באוקטובר אך נאלצה לדחות את לוחות הזמנים פעם אחר פעם. טרם ידוע מתי יחודשו הקווים משיקגו, סן פרנסיסקו ו-וושינגטון דאלס, שבתקופות שגרתיות סיפקו יחד 28 טיסות שבועיות לנתב"ג.


דלתא חזרה אף היא לטוס משדה התעופה בן גוריון לשדה התעופה ע״ש JFK שבניו יורק, כבר ב-20 במאי. יונייטד אירלינס מצטרפת גם לחברות אירופיות שחזרו לטוס מנתב״ג - ביניהן אייר פראנס ו-Aegean airlines.


לחזרתן של חברות תעופה זרות אל נתיב האוויר שבין נתב״ג וניו יורק יש השפעה ישירה על מחירי הטיסות של אל על, וממילא שוק ההון נוטה להגיב יחסית במהירות להתפתחויות בתחום התעופה. נזכיר כי גם בהיעדר חברות תעופה זרות, אל על היא כבר לא היחידה שטסה בקו ישיר ללא עצירות ביניים מתל אביב לניו יורק, לארקיע יש גם קו בין היעדים הללו, אלא שאל על היא זו שמובילה את המחירים, וארקיע מתאימה את עצמה.


מבדיקת ביזפורטל עולה כי מחיר טיסה ישירה לניו יורק מנתב״ג, בכרטיס הלוך חזור, בין הימים ראשון (8.6) עד שלישי (10.6) עומד על 2,100 דולר אצל יונייטד איירלינס, 2,200 דולר אצל אל על, וכמעט 3,300 דולר אצל דלתא האמריקאית. אלו עדיין מחירים גבוהים עבור חודשי מאי-יוני. בימים כתיקונם מחיר טיסה לא חוצה את רף ה-2,000 דולר גם בחודשים יולי-אוגוסט. 


חברת אל על רשמה ברבעון הראשון של 2024 הכנסות של 738 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של חצי מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד - זינוק של 47.6%. בחברה מציינים כי העלייה בהכנסות בין הרבעון הרביעי לשנת 2023 לרבעון הראשון לשנת 2024 נובעת בין היתר מגידול בשיעור התפוסה בטיסות, לצד גידול בהיצע המושבים, תוך הגברת פעילות המטענים.


 שיעור התפוסה בטיסות אל על (Load Factor) גדל לכ-93%, נתון יוצא דופן בהשוואה לכ-85% תפוסה בממוצע ברבעון המקביל בשנת 2023. ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון הראשון הסתכם בכ-196 מיליון דולר (כ-26% מסך ההכנסות), וזאת בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של כ-60 מיליון דולר (כ-12% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד - זינוק של פי 3.


מניית אל על עלתה החודש בכ-17% ומתחילת השנה עלתה המניה בכ-63%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה בכ-161%. מאז אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023, עלתה מניית אל על בכ-330%.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.