יונייטד אירליינס חוזרת לישראל - באיזה מחירים?

עוד חברת תעופה חוזרת לטוס בקו נתב״ג-ניו־יורק: חברת התעופה יונייטד אירליינס הודיעה כי תשוב לטוס ב-6 ביוני. ב-20 במאי חזרה דלתא להפעיל טיסות בקו זה. עד כה פועלות בקו זה החברות אייר פראנס, ארקיע, אל על ודלתא

חיים בן הקון |

חברת  תעופה יונייטד אירליינס דיווחה כי בכוונתה לחזור לטוס לישראל החל מה-5 ביוני - יום חמישי הקרוב. בתאריך זה החברה תפעיל טיסה בודדת ויום לאחר מכן תפעיל קו סדיר עם שתי טיסות ביום לשדה התעופה ניוארק ליברטי, משדה התעופה בן גוריון. הטיסות יופעלו במטוסי בואינג 787-10 עם ארבע מחלקות תיירים. יונייטד ניסתה לחדש את הטיסות מספר פעמים מאז מתקפת ה-7 באוקטובר אך נאלצה לדחות את לוחות הזמנים פעם אחר פעם. טרם ידוע מתי יחודשו הקווים משיקגו, סן פרנסיסקו ו-וושינגטון דאלס, שבתקופות שגרתיות סיפקו יחד 28 טיסות שבועיות לנתב"ג.


דלתא חזרה אף היא לטוס משדה התעופה בן גוריון לשדה התעופה ע״ש JFK שבניו יורק, כבר ב-20 במאי. יונייטד אירלינס מצטרפת גם לחברות אירופיות שחזרו לטוס מנתב״ג - ביניהן אייר פראנס ו-Aegean airlines.


לחזרתן של חברות תעופה זרות אל נתיב האוויר שבין נתב״ג וניו יורק יש השפעה ישירה על מחירי הטיסות של אל על, וממילא שוק ההון נוטה להגיב יחסית במהירות להתפתחויות בתחום התעופה. נזכיר כי גם בהיעדר חברות תעופה זרות, אל על היא כבר לא היחידה שטסה בקו ישיר ללא עצירות ביניים מתל אביב לניו יורק, לארקיע יש גם קו בין היעדים הללו, אלא שאל על היא זו שמובילה את המחירים, וארקיע מתאימה את עצמה.


מבדיקת ביזפורטל עולה כי מחיר טיסה ישירה לניו יורק מנתב״ג, בכרטיס הלוך חזור, בין הימים ראשון (8.6) עד שלישי (10.6) עומד על 2,100 דולר אצל יונייטד איירלינס, 2,200 דולר אצל אל על, וכמעט 3,300 דולר אצל דלתא האמריקאית. אלו עדיין מחירים גבוהים עבור חודשי מאי-יוני. בימים כתיקונם מחיר טיסה לא חוצה את רף ה-2,000 דולר גם בחודשים יולי-אוגוסט. 


חברת אל על רשמה ברבעון הראשון של 2024 הכנסות של 738 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של חצי מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד - זינוק של 47.6%. בחברה מציינים כי העלייה בהכנסות בין הרבעון הרביעי לשנת 2023 לרבעון הראשון לשנת 2024 נובעת בין היתר מגידול בשיעור התפוסה בטיסות, לצד גידול בהיצע המושבים, תוך הגברת פעילות המטענים.


 שיעור התפוסה בטיסות אל על (Load Factor) גדל לכ-93%, נתון יוצא דופן בהשוואה לכ-85% תפוסה בממוצע ברבעון המקביל בשנת 2023. ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון הראשון הסתכם בכ-196 מיליון דולר (כ-26% מסך ההכנסות), וזאת בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של כ-60 מיליון דולר (כ-12% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד - זינוק של פי 3.


מניית אל על עלתה החודש בכ-17% ומתחילת השנה עלתה המניה בכ-63%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה בכ-161%. מאז אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023, עלתה מניית אל על בכ-330%.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".