בבינלאומי חתמו על הסכם שכר: "מדובר בהטבות הכי מפליגות במערכת הבנקאות"
התוצאות של הבנקים היו, כידוע, גרועות ברבעון השלישי ולא צפויות להשתפר ברבעונים הקרובים. זאת על רקע ההרעה הצפויה בצמיחת המשק הישראלי ב-2009 בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי.
הנהלת הבנק הבינלאומי, בכל אופן, דיווחה היום כי לאחר משא ומתן בן מספר חודשים נחתם הסכם בינה לבין וועד העובדים בבנק. ההסכם נחתם בראשי פרקים ובתוך כשבועיים צפויה חתימה על הסכם מלא ומימושו.
ההסכם, אומרת דוברת הבנק, "מאזן בין דרישות ההנהלה לדרישות עובדים הכוללות הגנת זכויות ויצירת בטחון תעסוקתי מוגן לשנים".
הסעיף המרכזי בהסכם הוא הארכת כלל הסכמי העבודה כולל ההצמדה לבנק לאומי לחמש שנים נוספות. בנוסף, הפקידים יזכו למענק של 10 מיליון שקל ותוקם קרן חינוך של 5 מיליון שקל ויימשך השקט התעשייתי לשנה וחצי וכן תהיה גמישות שיווקית להנהלה ליוזמות שיווקיות בסניפים.
יו"ר ועד עובדי הבנק חנוך ליבנה מסר כי "אני חושב שהצלחנו להגיע להישגים אדירים, בעיקר לנוכח המצב הכלכלי הגלובלי. הצלחנו לשמור על ביטחונם התעסוקתי של העובדים והשגנו הישגים יפים. אין ספק שגם התפשרנו כדי להמשיך ולשמור על חוסנו הכלכלי של הבנק. בסך הכל הגענו להסכם טוב מאד לעובדים. ומה שחשוב יותר הצלחנו לעשות זאת בשקט בהידברות."
אנליסט הבנקים של בית ההשקעות איי.בי.איי, ליאור רבינוביץ', אומר בשיחה עם Bizportal כי "יש מגמה של הרעת ההסכמים לעובדים בבנקים לאורך זמן. יש גם מגמה של הצערת כוח העבודה ומשנה לשנה ההטבות הולכות ויורדת. זה נעשה במקביל לעובדה שיותר ויותר עובדים ותיקים ובכירים פורשים ואלה שמחליפים אותם זוכים להטבות פחותות. הסכם שייחתם בעוד כמה שנים יהיה פחות טוב מזה שנחתם היום".
"הנחת הבסיס היא שבבנקים הוצאות השכר יגדלו ב-4%-5% בכל שנה, בשנים הקרובות. זאת מבלי לדעת כיצד יגדלו או יקטנו ההכנסות ומה יקרה לרווחיות. בעקרון מדובר בהטבות הכי מפליגות במערכת מכיוון שהשכר צמוד לעובדי בנק לאומי. העובדים זכאים לבונוסים גדולים בשנים טובות אולם כשיש שנים רעות השכר לא יורד אלא רק לרמת הבסיס. אין להנהלה גמישות מול העובדים בתקופות רעות".
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
