שוק המטבעות: דולר-שקל, עוד לא בתחתית
"בנקודה זו דורש הצמד מעקב צמוד שכן יכול להיות ואיתות נוסף לעסקה בפתח. עסקה נכונה במקרה הנוכחי תהיה מכירת דולרים וקניית שקלים אולם איתות אמין לעסקה יתקבל רק בפריצת השפל הקודם 3.69. אז בהנחה ומתנדי המומנטום יאשרו עשוי הדבר להוביל לגל ירידות נוסף שינחית את הצמד עד לרמת ה-3.60 לפחות. רמת ה-3.69 מהווה נקודת אל-חזור וברגע שתיפרץ אמורה לשמש רמת התנגדות ונקודת יחוס טובה לסטופ-לוס". 23.01.08
בסקירה הקודמת בניתי אסטרטגיה למכירת דולר וקניית שקלים על מנת שנרוויח מגל הירידות החזק המאפיין את הצמד. כידוע בשוק המטבעות ניתן להרוויח גם מירידות ואין צורך להתחתן עם צד אחד של השוק. הדבר מספק יתרון גדול מכוון שמאפשר גמישות פעולה והתאמת המסחר למצב השוק.
מי שמעקב אחר הצמד הבחין שהאיתות אכן היה אמין והאסטרטגיה עבדה באופן מושלם. מרגע שרמת ה 3.69 נשברה מטה המשיך הצמד במגמת הירידה עד שפל של 3.6254 נכון לאתמול. המהלך הקצר הסתכם ב 2%, על פניו לא הרבה כל כך אבל חשוב לזכור שהמסחר במט"ח הינו ממונף. המשמעות היא שגם עם הון עצמי של נניח 1000$ ניתן לפתוח עסקאות גדולות בהרבה סדר גודל של 100,000$ כאשר כספנו משמש כבטחונות לעסקה. במקרה הנוכחי ניתן היה להרוויח 2000$ תוך מספר ימים ובעצם להשיג תשואה של 200% על הוננו העצמי.
כמובן שעם הגידול בפוטנציאל הרווח גדל גם פוטנציאל ההפסד מכוון שבמידה והשוק פועל לרעת הסוחר ההפסד יכול להיות כואב. ולכן במיוחד במסחר במט"ח יש להקפיד על הוראות לבלימת הפסד שיגנו על חשבוננו מפני מצבים לא צפויים וכמו כן לרכוש ידע רלוונטי ומקצועי לצורך תזמון מדויק. אז האפשרות להתפרנס ממסחר בשוק המט"ח כמקצוע עיקרי או נוסף הופך לאפשרי ויחסית דיי בקלות.
בנקודת הזמן הנוכחית עדין אין אינדיקציה שהגענו לתחתית. לכן הנחת העבודה היא שגם אם בימים הקרובים יתפתח איזשהו תיקון טכני כלפי מעלה כחלק מלקיחת רווחים,הוא יהיה בר חלוף ואף הזדמנות נוספת להיכנס לעסקה. אחריו צפוי הצמד להמשיך במגמת הירידה, דהינו החלשות הדולר והתחזקות השקל.
אגב גם מי שחושב שהמטבע זול וכדאי לקנות המלצתי היא שלא להתפתות. הרבה טענות התומכות בהתחזקות הדולר קימות אבל השוק חושב אחרת ואין טעם להתווכח עם העובדות. כמו שנאמר "סוחרים לרוב טועים, השווקים אף פעם"!!!
מבחינת הצמד החביב עלי למסחר יומי לטווח קצר- היורו דולר, השבוע צפויים להתפרסם מספר נתונים חשובים שיהוו טריגר לתנועה קצרה בשוק אותה נוכל לנצל לרווח מהיר .
אחד הנתונים החשובים שצפוי לגרום לתנודה בצמד הינו "תוצר מקומי גולמי" בארה"ב. תוצר מקומי גולמי (תמ"ג) הנו המדד המקיף ביותר להערכת הפעילות הכלכלית. המדד מתפרסם בכל רבעון במונחים שנתיים והוא משקף את סך התפוקה הכלכלית. התוצאות עשויות להיות תנדותיות ולהשתנות מחודש לחודש, בעיקר בשל משתני המלאים והיצוא נטו. נתוני המכירות הסופיים (ללא מלאים) עשויים לסייע בזיהוי מגמות צמיחה מאחר והמלאים מייצגים סחורות שלא נמכרו ומלאים גבוהים עלולים להעלות את התמ"ג אך תוך כדי כך לסמן חולשה ולא עוצמה.
הנתון צפוי להתפרסם מחר בארה"ב 15:30 שעון ישראל. הצפי עומד על 1.2% כאשר הפרסום הקודם עמד על 4.9% ולכן נחשב שלילי לדולר. אולם הניסיון מלמד שהשוק לא תמיד מגיב בצורה לוגית לנתונים ולכן יש לבחון את התנהגות הצמד לאור הפרסום.
במקרה הנוכחי בגלל חוסר הוודאות בשוק הייתי בוחר באסטרטגיה טקטית מסוג DAY- TRADING לטווחים שבין מספר שעות ליומיים.נכון לעבוד עם גרף של 60 דק' לעמודה ולבחון את מגמת המחיר המתהווה בחצי שעה שלפני ואחרי הנתון ולרכב על הגל.ניתן גם להיעזר בשלושה ממוצעים נעים 10,20,30 לתזמון אופטימאלי וניהול הפוזיציה.
בעסקאות מסוג זה פוטנציאל הרווח עומד על 1-1.5%% וההוראה לבלימת הפסד על 0.35%. התנודה אומנם קטנה יחסית אבל במינוף 1:100 ניתן להשיג תשואה נאה בזמן קצר גם בהון עצמי נמוך.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
