לאומי: צפי לתנודתיות רבה בשווקים בהמתנה להחלטת הריבית בארה"ב בשבוע הבא
כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית את הארועים והגורמים אשר השפיעו על המסחר בבורסה התל אביבית בשבוע החולף ואת הארועים המרכזיים אשר צפויים להשפיע על המסחר בשבוע הקרוב.
כלכלני הבנק מתחילים את סקירתם בכך שהם מציינים, כי שבוע המסחר בשוק ההון המקומי התאפיין במגמה מעורבת. בסופו נרשמו עליות שערים על רקע פרסומם של נתוני מאקרו חזקים בארה"ב שהביאו לעליות שערים נאות בבורסות מעבר לים. מחזור המסחר היומי הממוצע עמד על כ- 1.9 מיליארד שקל בדומה למחזור המסחר הממוצע שנרשם מתחילת השנה.
בלאומי מציינים שאת הירידות החדות שנרשמו במדד התל טק 15 ניתן לזקוף לחובתה של מניית וריפון אשר מהווה 9.5% מהמדד והתרסקה השבוע בשיעור של כ- 51%. החברה הודיעה כי תידרש לתקן את דוחותיה משלושת הרבעונים האחרונים, עקב שיערוך לא נכון של מלאים שהשפיע על עלות המכר שהוצגה בדוחות. החברה תאלץ, ככל הנראה, למחוק מלאי בסכום של כ- 30 מיליון דולר ובשל כך להוריד את הרווח לפני מס של שלושת הרבעונים בסכום דומה.
גם מנכ"ל דלק נדל"ן ובעלי השליטה של אלרוב והמשביר לצרכן ריכזו השבוע כותרות. כך בעקבות התבטאויות מהותיות של אלו, מבלי שהוצא דיווח רשמי לבורסה, הרשות לניירות ערך הודיעה כי תעכב הנפקות שלהן. בלאומי מציינים כי בתקופה זו, בה חברות רבות מנפיקות על מנת להגדיל את הונן הצף בכדי להישאר במדדים המובילים, סנקציה כזו הייתה יכולה להוות בעיה משמעותית.
עם זאת בדלק נדל"ן ביצעו את הנדרש להשארת המניה במדדים טרם התבטאותו של המנכ"ל. החברה הקצתה בהקצאה פרטית מניות לטאו השקעות בתמורה למניות דרבן ודלק גלובל וכן הקצתה מניות נוספות למנורה. בהקשר זה נציין גם את נטוויז'ין שדיווחה השבוע על הקצאת מניותיה לגופים מוסדיים לפי שווי מניה הגבוה בכ- 10% משוויה ערב ההודעה ובכך הבטיחה את הישרדותה במדד ת"א 75. בתגובה לידיעה רשמה המניה עלייה בשיעור של 9% במחזור גדול ביום רביעי האחרון.
תוכנית ניוד המספרים
בהמשך לתהפוכות שעובר שוק התקשורת בשנים האחרונות, החל השבוע ביישומה של תוכנית ניוד המספרים, האמורה להגביר את רמת התחרות בשוק המקומי. משמעות התוכנית הינה כי מנויי חברות הטלפוניה יוכלו לעבור בין החברות השונות (בין אם מדובר בקו נייח או נייד) מבלי לשנות את מספר הטלפון שלהם, לרבות הקידומת. בתגובה ליישום רשמה סלקום השבוע את העלייה החדה ביותר בשיעור של כ- 9.8% ופרטנר חתמה את השבוע עם עלייה של כ- 7%. בזק והוט רשמו עליות מתונות יותר, אלה הסתכמו בכ- 6.5% וכ- 3.6% בהתאמה.
מנתוני משרד התקשורת עולה כי ביום הראשון ליישום התוכנית סך כל המעברים בין החברות בטלפוניה הניידת הגיע לכ- 400 לקוחות ואילו בטלפוניה הקווית הגיע נתון זה לכמה עשרות בלבד. להערכתנו בטווח הקצר יחול גידול בהוצאות שימור הלקוחות ובהוצאות השיווק והפרסום של החברות וכן צפוי לגדול שיעור הנטישה. כתוצאה מכך צפויים להיפגע סעיפי ההכנסות ושיעורי הרווחיות של החברות. עם זאת בטווח הבינוני, בעקבות הגברת התחרות, צפויים המנויים לקבל שירות טוב יותר והחברות שיספקו זאת יהנו מגידול במספר המנויים שלהן. בסה"כ צפויה שנת 2008 להיות משמעותית לחברות בענף ותוצאותיהן יבחנו מקרוב על ידי המשקיעים.
זירת המאקר
מזירת המאקרו נציין את פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי התחלות הבנייה בתשעת החודשים הראשונים של 2007. ממנו עולה כי בתקופה זו חלה ירידה של כ- 3.8% במספר הדירות שהוחל בבנייתן לעומת התקופה המקבילה אשתקד. להערכתנו, במידה ותמשך הירידה בהתחלות הבנייה עשוי להיווצר מצב של עודפי ביקוש לנדל"ן למגורים בארץ שיגררו עליות מחירים, דבר שעשוי להטיב עם מניותיהן של חברות העוסקות בתחום זה.
מבט לעתיד

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.