נאוסיטי תקים 200 דירות יוקרה על שפת האגם בקונסטנצה

היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט יסתכם בכ-140 מיליון שקל
סיון איזסקו |

קבוצת נאוסיטי השקעות, מעמיקה את השקעותיה בעיר הנמל קונסטנצנה, שברומניה. החברה חתמה על הסכם מקדמי לרכישת קרקע בשטח של כ-14 דונם, לצורך הקמת פרויקט מגורי יוקרה, שיכלול כ-200 דירות בבניינים ייחודיים בני 3-4 קומות. הקרקע תרכש עם תוכנית בניין עיר מאושרת לבנייה בהיקף של כ 15,000 מ"ר תמורת כ-3 מיליון יורו. להערכת הקבוצה המיקום האטרקטיבי והייחודי על שפת האגם ייהנה מביקוש רב בעיקר מקרב האוכלוסייה של העשירון העליון באזור ותושבי חוץ. צפי ההכנסות מהפרויקט מוערך בכ-140 מיליון שקל (25 מיליון יורו).

זהו הפרויקט השלישי אליו נכנסת קבוצת ניאוסיטי בקונסטנצה. הקרקע מצויה בסמוך לרצועת החוף התיירותית מאמאיה, אליה נוהרים יותר ממליון תיירים בשנה. הפרויקט יוקם על שפת האגם סיוטגיול (siutghiol) באזור היוקרתי והמבוקש ביותר בעיר הנמל. העסקה כפופה לבדיקת נאותות.

קודם לכן, זכתה נאוסיטי במכרז, שקיימה הרשות המקומית אובידיו שברומניה, וחתמה על הסכם לרכישת קרקע בשטח של כ-320 דונם, על שפת אותו אגם ושעליה יוקם פרויקט ענק למגורים מסחר ופנאי בשטח של כ-300 אלף מ"ר בנוי ובהשקעה כוללת של כ-900 מיליון שקל.

בנוסף, מקימות קרן פועלים נדל"ן ונאוסיטי בעיר, קניון מודרני, ש ישתרע על פני שטח של כ-55,000 מ"ר בנוי ברוטו, ב- 2 קומות.

קבוצת נאוסיטי, שהנפיקה בבורסה בחודש מרץ האחרון איגרות חוב וכתבי אופציה בסך של כ-300 מיליון שקל ובתמורה מיידית כוללת של כ-180 מיליון שקל, השקיעה עד כה כ-700 מיליון שקל ב-19 פרוייקטים ברומניה, צ'כיה, הונגריה, פולין וישראל. החברה משקיעה בפרוייקטים הן במישרין והן בעקיפין, באמצעות אחזקותיה בחברות כלולות ובעיקר בקרן נדל"ן שהקימה עם בנק הפועלים, פועלים שוקי הון ושותפים נוספים.

אהוד בן ש"ך, יו"ר נאוסיטי, אמר היום:" אנו מעמיקים את פעילות הנדל"ן שלנו בעיר קונסטנצה ברומניה מאחר ואנו מעריכים כי אזור זה הינו בעל פוטנציאל צמיחה רב, הן בשל מרכזיותו, היותו הנמל העיקרי של רומניה, הקמת בסיסי נאט"ו באזור והן בשל האטרקיביות שלו בעיני התיירים הנוהרים אליו מדי שנה והעניין הרב של תושבי רומניה לרכוש דירות נופש במקום. הפרויקט החדש, יחד עם שני הפרויקטים הנוספים שאנו מקימים, אמורים לספק את מלוא צרכיהם של התושבים והתיירים באזור".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".