איריס שטרק: נמלי ישראל יהיו נמלי HUB
יו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק תתייחס היום, בוועידה הבינלאומית ללוגיסטיקה ותחבורה - Port2port 2007, לסוגיית נמלי ישראל בעתיד ולשאלה: האם מדובר יהיה בנמלי HUB (מרכזיים שאינם פועלים בכפוף להתנהלות נמלים גדולים מהם) או נמלי קצה?
לקראת האירוע אמרה היום שטרק, כי "נמלי HUB הנם פוטנציאל גידול אדיר לנמלי ישראל, כאשר התנאי ההכרחי הוא להגיע ליעילות ולתפוקות מקסימליות ולעמוד ביעד גידול קצב העבודה בנמלים. כחלק מהרחבת שירותי הנמל והגדלת הפעילות בו, אנו במגעים להבאת קו ישיר לארה"ב שיפקוד את נמל אשדוד, מהלך שיגדיל את התחרותיות ויקדם אותנו להיות לנמל HUB ".
"גם הנחת היסוד של חברת הסקונינג, שפיתחה את תוכנית האב, היא שנמלי ישראל יהפכו לנמלי HUB ושיצליחו לקלוט אוניות ענק של 12,500 TEU. זוהי התחרות האמיתית, שתאפשר מתן שירות ללקוחות מדרום הארץ ומרכזה, לכל יעד אפשרי – וזאת מנמל אשדוד".
במסגרת הועידה מתקיים פאנל בנושא נמלים ימיים- חזון מול מציאות בהשתתפות פרופ' יהודה חיות- מומחה בינ"ל לספנות ולוגיסטיקה, איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד, יאיר חזן- יו"ר דירקטוריון חברת נמל אילת, גדעון סיטרמן- מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, צבי פלדה- יו"ר ועדת התובלה והלוגיסטיקה בהתאחדות התעשיינים, ראובן צוק- נשיא לשכת הספנות ושאול צמח- סגן הממונה על תקציבים במשרד האוצר.
בין הנושאים שיוצגו בפאנל הוא הקמת נמל שלישי מרכזי בישראל. במסגרת זו מתייחסת איריס שטרק ומציינת כי "אין מקום לנמל מרכזי נוסף בישראל; קיימת חובה להמשיך בפיתוח שלב ב' בנמל איתן שבאשדוד. יש לזכור ששטח נמל אשדוד כיום, משתווה לשטח נמל חיפה, לפני בניית נמל הכרמל, לפיכך, השלב הבא ראוי שייבנה בנמל איתן".
נושא נוסף שיוצג בפאנל הוא פיתוח וניהול טרמינלים בעולם, במסגרתו שטרק מציינת כי, "אנו עדים לביקוש הרב לחברות נמלים וספנות בעולם. בנמל המבורג הוגשה הצעה לרכישת 50% מחברת הניהול כאשר שוויה הוערך ב-1.2 מיליארד יורו ודובאי פורטס רכשה חברת ספנות ונמלים בריטית תמורת 6.8 מיליארד דולר. כבר היום, חברות ספנות בינלאומיות רואות עניין רב בהפרטה המתוכננת וזאת על רקע מצוקת הטרמינלים באגן הים התיכון. חברות אלה, מזהות יתרון באפשרות הרכישה העתידית של טרמינל חדיש ומתקדם בנמל אשדוד, כמו גם בהרחבת הנמל ובהקמת טרמינלים נוספים".