SDE הישראלית תבנה בזנזיבר תחנת כח מאנרגיית גלי ים

קיבלה הזמנה מסחרית בהיקף של 6 מיליון דולר להספק של MW10 מגלי ים. מסבירה: מחירי הדלקים הגבוהים אילצו את ממשלת זנזיבר לחפש מקור אנרגיה חלופי
שרון שפורר |

חברת אס.די.אי. תבנה בזנזיבר תחנת כח מאנרגיית גלי ים, לאחר שמחירי הדלקים הגבוהים אילצו את ממשלת זנזיבר לחפש מקור אנרגיה חלופי.

מהחברה נמסר, כי מדובר בטכנולוגיה חדשנית ומובילה בעולם. לדבריה, הזיהום העולמי והתחממות כדור הארץ כתוצאה משרפת דלקים הביאו להכרה שהמשאב הגדול ביותר בעולם ליצירת חשמל הנו גלי הים. המערכת בעלת הניצולת הגבוהה בעולם מהשיטה החדשה שהומצאה במחיר אטרקטיבי מאוד. לאס. די. אי. פטנטים בינלאומיים ופטנטים ברישום. עד היום החברה בנתה 8 מודלים שהוכיחו את עצמם והמודל האחרון הפיק KW/H40.

זנזיבר הוא אי גדול הממוקם באוקיינוס ההודי מול חופי אפריקה המזרחית. האי מקבל את אספקת החשמל שלו מטנזניה דרך כבל תת ימי העובר על קרקעית האוקיינוס ההודי. מזה זמן רב סובלים תושבי האי מאספקה לקויה וממחסור בחשמל. בנוסף, קיים חשש מתמיד מנזק לכבל שיוביל לניתוק האי מזרם החשמל. צריכת האנרגיה הנוכחית של זנזיבר היא MW 31.9 (אונגוזה 28 MW ופמבה 3.9 MW).

לפי התחזית ל-2010, צריכת האנרגיה תעלה ל-37.8MW באונגוזה ו-7.5MW בפמבה. העלייה הדרמטית במחירי הנפט, הדרישה הגוברת לחשמל והקושי בהעברתו מטנזניה אילצו את רשויות האי לחפש אחר מקור אנרגיה חלופי ויעיל יותר. 3000 מדענים מרחבי העולם קבעו חד משמעית שהתחממות כדור הארץ תלך ותגבר עקב שריפת דלקים. הנזק היום הוא נזק שנגרם ומתמשך מלפני 20 שנה. ברוב כדור הארץ התמעטו הגשמים. במיוחד באוסטרליה, דרום אמריקה, אסיה, אפריקה ומדינות המזרח התיכון.

שיטת אס.די.אי הינה שיטה חדשנית בעולם לייצור חשמל בעלות זולה. השיטה עמידה בתנאי מזג אוויר קשים וזאת בשונה משיטות שהיו מקובלות עד היום בעולם. אס.די.אי. מקושרת עם משרדי ממשלה, אוניברסיטאות וחברות גדולות במו"מ ברחבי העולם.

עלות הקמת MW 1 בטכנולוגיית אס.די.אי. הינה 600 אלף דולר לעומת פחם, אז העלות מגיעה ל-1.5 מיליון דולר. בגז מדובר בעלות של 900 אלף דולר, בסולרית - 3 מיליון דולר וברוח 1.5 מיליון דולר. בטכנולוגיה של אס.די.אי. הפקת החשמל הינה 1 סנט ל-KW/h בהשוואה לפחם - 3 סנט, גז - 3.5 סנט, סולרית - 12 סנט ורוח - 3.6 סנט.

עוד מציינים באס.די.אי, כי משבר האנרגיה כיום גדול יותר מאי פעם כתוצאה משריפת דלקים שגרמה להתחממות כדור הארץ. דלקים פחמיים מורכבים בעיקר מפחמן. כאשר הם נשרפים משוחרר פחמן אל האטמוספירה בעיקר בצורת דו תחמוצת הפחמן. כיום העולם מייצר בערך 5 מיליארד טונות של פחמן אל האטמוספירה כל שנה. כתוצאה מכך היתה עלייה קבועה ברמות האטמוספריות הגלובליות של דו תחמוצת הפחמן . עליה זו יחד עם גזים נוספים כולל מתאן ואוזון מהווה בעיה מכיוון שגזים אלו הם גזים של אפקט החממה - קרינה אינפרה אדומה שנוספה כלומר חום שהופץ מכדור הארץ לכן חום שבמקרה אחר היה אובד בחלל נלכד באטמוספירה, דבר שמביא לעליה בטמפרטורות.

בחברה מסבירים, כי כתוצאה מהתחממות כדור הארץ נוצר אסון אקולוגי: 4 תחנות כח גרעיניות נסגרו בשוויץ ו-7 נוספות בגרמניה. בכל רחבי ארצות הברית כבר יש מחסור בחשמל מכיון שלא נבנות תחנות פחמיות ואטומיות. כמו כן, בחצי הכדור הדרומי נוצר מחסור בחשמל בגלל התמעטות הגשמים וכתוצאה מכך, תחנות הידרו אלקטריות חדלו לפעול בגלל אי זרימת מים בנהרות. ארגון הבריאות העולמי קבע שמספר בני האדם, המתים כתוצאה מזיהום אוויר הוא גדול פי שניים ממספרם של אלו אשר נספים בתאונות דרכים ותאונות עבודה גם יחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.