SDE הישראלית תבנה בזנזיבר תחנת כח מאנרגיית גלי ים

קיבלה הזמנה מסחרית בהיקף של 6 מיליון דולר להספק של MW10 מגלי ים. מסבירה: מחירי הדלקים הגבוהים אילצו את ממשלת זנזיבר לחפש מקור אנרגיה חלופי
שרון שפורר |

חברת אס.די.אי. תבנה בזנזיבר תחנת כח מאנרגיית גלי ים, לאחר שמחירי הדלקים הגבוהים אילצו את ממשלת זנזיבר לחפש מקור אנרגיה חלופי.

מהחברה נמסר, כי מדובר בטכנולוגיה חדשנית ומובילה בעולם. לדבריה, הזיהום העולמי והתחממות כדור הארץ כתוצאה משרפת דלקים הביאו להכרה שהמשאב הגדול ביותר בעולם ליצירת חשמל הנו גלי הים. המערכת בעלת הניצולת הגבוהה בעולם מהשיטה החדשה שהומצאה במחיר אטרקטיבי מאוד. לאס. די. אי. פטנטים בינלאומיים ופטנטים ברישום. עד היום החברה בנתה 8 מודלים שהוכיחו את עצמם והמודל האחרון הפיק KW/H40.

זנזיבר הוא אי גדול הממוקם באוקיינוס ההודי מול חופי אפריקה המזרחית. האי מקבל את אספקת החשמל שלו מטנזניה דרך כבל תת ימי העובר על קרקעית האוקיינוס ההודי. מזה זמן רב סובלים תושבי האי מאספקה לקויה וממחסור בחשמל. בנוסף, קיים חשש מתמיד מנזק לכבל שיוביל לניתוק האי מזרם החשמל. צריכת האנרגיה הנוכחית של זנזיבר היא MW 31.9 (אונגוזה 28 MW ופמבה 3.9 MW).

לפי התחזית ל-2010, צריכת האנרגיה תעלה ל-37.8MW באונגוזה ו-7.5MW בפמבה. העלייה הדרמטית במחירי הנפט, הדרישה הגוברת לחשמל והקושי בהעברתו מטנזניה אילצו את רשויות האי לחפש אחר מקור אנרגיה חלופי ויעיל יותר. 3000 מדענים מרחבי העולם קבעו חד משמעית שהתחממות כדור הארץ תלך ותגבר עקב שריפת דלקים. הנזק היום הוא נזק שנגרם ומתמשך מלפני 20 שנה. ברוב כדור הארץ התמעטו הגשמים. במיוחד באוסטרליה, דרום אמריקה, אסיה, אפריקה ומדינות המזרח התיכון.

שיטת אס.די.אי הינה שיטה חדשנית בעולם לייצור חשמל בעלות זולה. השיטה עמידה בתנאי מזג אוויר קשים וזאת בשונה משיטות שהיו מקובלות עד היום בעולם. אס.די.אי. מקושרת עם משרדי ממשלה, אוניברסיטאות וחברות גדולות במו"מ ברחבי העולם.

עלות הקמת MW 1 בטכנולוגיית אס.די.אי. הינה 600 אלף דולר לעומת פחם, אז העלות מגיעה ל-1.5 מיליון דולר. בגז מדובר בעלות של 900 אלף דולר, בסולרית - 3 מיליון דולר וברוח 1.5 מיליון דולר. בטכנולוגיה של אס.די.אי. הפקת החשמל הינה 1 סנט ל-KW/h בהשוואה לפחם - 3 סנט, גז - 3.5 סנט, סולרית - 12 סנט ורוח - 3.6 סנט.

עוד מציינים באס.די.אי, כי משבר האנרגיה כיום גדול יותר מאי פעם כתוצאה משריפת דלקים שגרמה להתחממות כדור הארץ. דלקים פחמיים מורכבים בעיקר מפחמן. כאשר הם נשרפים משוחרר פחמן אל האטמוספירה בעיקר בצורת דו תחמוצת הפחמן. כיום העולם מייצר בערך 5 מיליארד טונות של פחמן אל האטמוספירה כל שנה. כתוצאה מכך היתה עלייה קבועה ברמות האטמוספריות הגלובליות של דו תחמוצת הפחמן . עליה זו יחד עם גזים נוספים כולל מתאן ואוזון מהווה בעיה מכיוון שגזים אלו הם גזים של אפקט החממה - קרינה אינפרה אדומה שנוספה כלומר חום שהופץ מכדור הארץ לכן חום שבמקרה אחר היה אובד בחלל נלכד באטמוספירה, דבר שמביא לעליה בטמפרטורות.

בחברה מסבירים, כי כתוצאה מהתחממות כדור הארץ נוצר אסון אקולוגי: 4 תחנות כח גרעיניות נסגרו בשוויץ ו-7 נוספות בגרמניה. בכל רחבי ארצות הברית כבר יש מחסור בחשמל מכיון שלא נבנות תחנות פחמיות ואטומיות. כמו כן, בחצי הכדור הדרומי נוצר מחסור בחשמל בגלל התמעטות הגשמים וכתוצאה מכך, תחנות הידרו אלקטריות חדלו לפעול בגלל אי זרימת מים בנהרות. ארגון הבריאות העולמי קבע שמספר בני האדם, המתים כתוצאה מזיהום אוויר הוא גדול פי שניים ממספרם של אלו אשר נספים בתאונות דרכים ותאונות עבודה גם יחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".