BYD Atto3
צילום: יואב פולס

היברידי, פלאג אין, חשמלי - תנאים הכרחיים לשימוש נכון

רכב היברידי - לכל. רכב פלאג אין - רק אם יש לכם יכולת להטעין בבית. רכב חשמלי - מומלץ מאוד רק בטעינה ביתית, אפשר זמנית להסתמך על טעינה ציבורית

יואב פולס | (1)

נדמה שההנעות האלטרנטיביות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלי מלא נמצאות איתנו מאז ומעולם, אבל האמת היא שרק בעשר השנים האחרונות הן הפכו לפופולריות באמת - בהנעה ההיברידית, מעט פחות מזה בפלאג אין, ואילו ההנעה החשמלית חדרה לשוק באינטנסיביות רק בשלוש השנים האחרונות.

אבל מה זה אומר ללקוח הקצה? מתי נכון לאמץ הנעה כזו או אחרת, נותר עדיין בערפל, אותו אני מבקש לפזר ממש עכשיו.

סוגי הנעות

ההנעה ההיברידית –הרכב מצויד בשני מנועים, מנוע בנזין ומנוע חשמלי. הרכב מנהל את השימוש באנרגיה לרוב ללא צורך בהתערבות של הנהג. המנוע החשמלי ניזון מסוללה שאינה גדולה, והרכב יודע להטעין את הסוללה באופן שהוא שקוף לנהג. הנהג מצידו צריך רק להרוות את צמאונו של הרכב בבנזין, והרכב יסע ויסע ויסע. כלומר מבחינת שימושיות, אין הבדל בין רכב עם מנוע בנזין או דיזל רגילים לרכב היברידי. אחת לכמה ימים או כמה מאות ק"מ נכנסים לתחנת דלק ומתדלקים.

רכב פלאג אין הייבריד מצוייד כבר בסוללה גדולה משמעותית, עם אפשרות להטעין אותה ממקור מתח חיצוני כמו שקע חשמל או אפילו עמדת טעינה איטית. אחרי שהסוללה הוטענה הרכב יכול לנסוע כמה עשרות ק"מ רק באמצעות הסוללה, וכשהיא מתרוקנת הוא הופך להיות רכב היברידי רגיל, עד שנטעין אותה שוב.

רכב חשמלי כבר מצוייד בסוללה גדולה משמעותית, ואין לו מנוע בנזין או דיזל שיכול להטעין את הסוללה. טעינת הסוללה יכולה להתבצע בעמדת טעינה ביתית או ציבורית. כדי שהטעינה תהיה בזמן סביר של מספר שעות, הספק עמדת הטעינה מחייב חיבור חשמל תלת פאזי. טעינת רכב חשמלי באמצעות זרם חד פאזי עלולה להתארך אל מעל ליממה שלמה, בקיצור זה לא מעשי.

היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד או רכב חשמלי מלא הוא שככל שאנחנו נוסעים באמצעות החשמל, עלות האנרגיה לק"מ נסיעה נמוכה באופן דרמטי מעלות אותו ק"מ שנעשה באמצעות בנזין. הנסיון שלי מלמד על עלות חשמל שהיא בסביבות 20%  מעלות בנזין לאותו ק"מ. בפועל זה מאוד משתנה מאיזה רכב בנזין עברתם, ולאיזה רכב חשמלי נכנסתם. תעברו מרכב בנזין שתיין דלק לרכב חשמלי יעיל וחסכוני – הפער יהיה גדול, תעברו מרכב היברידי חסכוני לרכב חשמלי 'בזבזן' (כן, יש הבדלים בצריכת החשמל בין כלי רכב חשמליים שונים) והפער יהיה קטן יותר.

למי זה מתאים?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רכב היברידי מתאים לכל אחד. הוא חסכוני, נטול מגבלת טווח, ולא מצריך כל התעסקות.

רכב פלאג אין הייבריד מתאים למי שיכול להטעין את הרכב בבית, כלומר יכול לחבר את הרכב לכבל חשמל בכל רגע נתון בו הרכב עומד בחניה ליד הבית. הסיבה חכך היא שאתם רוצים שתהיה לכם סוללה טעונה כמה שיותר, כך שהנסיעות 'הקטנות', להקפיץ את הילד לחוג, לקפוץ לקופת חולים או לסופר, לעשות קניות בקניון הקרוב – כל הנסיעות האלה יבוצעו באמצעות החשמל הביתי.

מי שישתמש עכשיו בטיעון 'אבל אפשר לטעון רכב פלאג אין בעמדת טעינה ציבורית איטית' יהיה צודק בתיאוריה אבל טועה בפרקטיקה. בפועל כדי לקבל טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ, אתם צריכים ללכת לעמדת טעינה ציבורית איטית, לחבר את הרכב, לשלם על החשמל בעמדה הזו, להמתין שעה או שעתיים, או לחזור ברגל הביתה, ואז ללכת להביא את הרכב שוב, וכל זה בשביל 50 ק"מ על חשמל, שיעלו לכם בבנזין כשניים וחצי ליטר, שהם פחות מ 20 שקלים. גם החשמל אינו בחינם, ואם עלות קוט"ש עומדת על שקל שלם או שקל ועשרים, אז טעינה של סוללה כזו תעלה לכם כ 10 – 12 ₪, כלומר חסכתם בפועל אולי 10 שקלים. אתם לא תעשו את זה לעולם. אבל בבית, כשקוט"ש עולה 61 אגורות, אז טעינת הסוללה תעלה לכם 6 שקלים, וזה לא מצריך מכם שום דבר משמעותי, אתם מחברים את הרכב כשמגיעים הביתה, וממשיכים בעיסוקיכם הפרטיים.

בקיצור – רכב פלאג אין הוא שימושי רק אם יש לכם אפשרות להטעין אותו בבית.

רכב חשמלי שונה מאוד מרכב פלאג אין. לרכב החשמלי אין אלטרנטיבה והוא חייב חיבור לחשמל. דעתי האישית היא שאם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית – אל תעברו לרכב חשמלי. נכון שניתן להטעין רכב חשמלי בעמדות טעינה ציבוריות, הן איטיות AC (כמה שעות) והן מהירות DC (פחות משעה) אבל כאן נכנס לחישוב העניין הכלכלי. עלות החשמל הביתי עומדת כיום על 61.45 אג' לקוט"ש. עלות חשמל בעמדה ציבורית איטית עולה מעל שקל לקוט"ש, ואילו עלות חשמל בעמדה מהירה עולה מעל 2 שקלים לקוט"ש. כלומר על מנת להפיק את מירב החסכון, אתם צריכים להטעין את הרכב בבית.

בהיבט השימושיות, עם רכב חשמלי אתם לא רוצים להיות תלויים באף אחד. אתם רוצים להגיע הביתה ולחבר את הרכב לטעינה מתי שנוח לכם. אם יש ממש קרוב לביתכם עמדה ציבורית איטית, שאתם יכולים להיעזר בה באופן קבוע, אז אולי היא תספק פתרון בהיבט השימושיות, אבל היא לא מספקת פתרון בהיבט הכלכלי.

סיכום:

רכב היברידי – שימושי, נוח, חסכוני ו'שקוף' לנהג.

רכב פלאג אין – רק אם אתם יכולים להטעין בבית (או בעבודה). אם לא – לכו על ההיברידי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלמיקו 22/10/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    האם פלאג-אין עדיין יכול להיות פתרון טוב?
BYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולסBYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולס

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i

ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי. 

דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.

יואב פולס |

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.

טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.

בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.

המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.


BYD Sealion 5 DM-i. צילום יואב פולס


זוקס, הרכב האוטונומי של אמזון (זוקס)זוקס, הרכב האוטונומי של אמזון (זוקס)

הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?

פתיחה חגיגית בעיר הקזינו, עיצוב ייחודי וגב פיננסי חזק מאמזון - האם זה יספיק למיזם הרובוטקסי להתמודד עם המובילות בשוק? וגם - כל המידע על כל השחקניות בתחום 

עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי

חברת זוקס שבבעלות אמזון השיקה שירות נסיעות ציבוריות חינמיות ברובוטקסי שלה בלאס וגאס. זהו צעד משמעותי ראשון שלה בשוק האמריקאי לרכב אוטונומי ייעודי ללא הגה או דוושות. ההשקה כללה נסיעות חינם בין חמש נקודות מרכזיות על הסטריפ, בהן מלונות ומקומות בילוי דוגמת הקזינו MGM Grand ו-Resorts World, ומסמנת את המעבר משלבי בדיקות פנימיות להפעלה ציבורית ראשונית.

השירות זמין דרך אפליקציה ייעודית, כאשר כחמישים רכבים פעילים משרתים את הציבור בשלב הראשון. התגובה התקשורתית הייתה נרחבת, ומנכ"לית זוקס איצ'ה אוואנס תיארה את ההשקה כרגע היסטורי שמביא את הטכנולוגיה האוטונומית לידי הציבור הרחב. עם זאת, היא הדגישה כי מדובר רק בהתחלה של מסע ארוך.

זוקס מתכננת להתרחב בקרוב לסן פרנסיסקו, שם היא כבר מציעה נסיעות לעובדים בלבד, ומקווה לקבל אישורים רגולטוריים לשירות מסחרי בתשלום עד סוף השנה. התוכניות כוללות הרחבה לכל העיר לאס וגאס במהלך השנה הקרובה. המיזם נוסד ב-2014 ונרכש על ידי אמזון ב-2020 תמורת 1.3 מיליארד דולר, ולמרות שהוא מציע כעת ניסיון ראשון לציבור, הדרך לשוק רחב ומסחרי עודנה ארוכה בשל אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים ותחרותיים עזים.

בעוד זוקס מתחילה להתרחב, שחקניות מבוססות כמו Waymo של אלפבית וטסלה כבר שולטות בשוק עם אלפי רכבים פעילים ומיליוני נסיעות. שוק הרכבים האוטונומיים צפוי לגדול ל-2.3 טריליון דולר עד 2030, אך זוקס צריכה להאיץ את קצב הפיתוח והפריסה כדי לא להישאר מאחור. במאמר זה נסקור את ההשקה של זוקס, ננתח את יתרונותיה וחסרונותיה, ונשווה אותה למתחרות העיקריות תוך התייחסות לנתונים עדכניים משנת 2025, כולל התפתחויות גלובליות, אתגרים טכנולוגיים והשפעות חברתיות רחבות.

זוקס: עיצוב מהפכני והתחלה צנועה עם תוכניות שאפתניות

הרכב של זוקס שונה באופן מהותי מהסטנדרטים המקובלים בתעשייה. העיצוב המרובע והקומפקטי שלו זכה לכינוי "טוסטר" מצד משקיפים ומבקרים, והוא אכן מזכיר יותר מכשיר חשמלי מאשר מכונית מסורתית. ארבעת המושבים מסודרים פנים אל פנים בצורה המזכירה קרון רכבת, ובהיעדר הגה או דוושות נוצרת חוויה חברתית ייחודית שעשויה להיות לא מוכרת לנוסעים רבים.