BYD Atto3
צילום: יואב פולס

היברידי, פלאג אין, חשמלי - תנאים הכרחיים לשימוש נכון

רכב היברידי - לכל. רכב פלאג אין - רק אם יש לכם יכולת להטעין בבית. רכב חשמלי - מומלץ מאוד רק בטעינה ביתית, אפשר זמנית להסתמך על טעינה ציבורית

יואב פולס | (1)

נדמה שההנעות האלטרנטיביות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלי מלא נמצאות איתנו מאז ומעולם, אבל האמת היא שרק בעשר השנים האחרונות הן הפכו לפופולריות באמת - בהנעה ההיברידית, מעט פחות מזה בפלאג אין, ואילו ההנעה החשמלית חדרה לשוק באינטנסיביות רק בשלוש השנים האחרונות.

אבל מה זה אומר ללקוח הקצה? מתי נכון לאמץ הנעה כזו או אחרת, נותר עדיין בערפל, אותו אני מבקש לפזר ממש עכשיו.

סוגי הנעות

ההנעה ההיברידית –הרכב מצויד בשני מנועים, מנוע בנזין ומנוע חשמלי. הרכב מנהל את השימוש באנרגיה לרוב ללא צורך בהתערבות של הנהג. המנוע החשמלי ניזון מסוללה שאינה גדולה, והרכב יודע להטעין את הסוללה באופן שהוא שקוף לנהג. הנהג מצידו צריך רק להרוות את צמאונו של הרכב בבנזין, והרכב יסע ויסע ויסע. כלומר מבחינת שימושיות, אין הבדל בין רכב עם מנוע בנזין או דיזל רגילים לרכב היברידי. אחת לכמה ימים או כמה מאות ק"מ נכנסים לתחנת דלק ומתדלקים.

רכב פלאג אין הייבריד מצוייד כבר בסוללה גדולה משמעותית, עם אפשרות להטעין אותה ממקור מתח חיצוני כמו שקע חשמל או אפילו עמדת טעינה איטית. אחרי שהסוללה הוטענה הרכב יכול לנסוע כמה עשרות ק"מ רק באמצעות הסוללה, וכשהיא מתרוקנת הוא הופך להיות רכב היברידי רגיל, עד שנטעין אותה שוב.

רכב חשמלי כבר מצוייד בסוללה גדולה משמעותית, ואין לו מנוע בנזין או דיזל שיכול להטעין את הסוללה. טעינת הסוללה יכולה להתבצע בעמדת טעינה ביתית או ציבורית. כדי שהטעינה תהיה בזמן סביר של מספר שעות, הספק עמדת הטעינה מחייב חיבור חשמל תלת פאזי. טעינת רכב חשמלי באמצעות זרם חד פאזי עלולה להתארך אל מעל ליממה שלמה, בקיצור זה לא מעשי.

היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד או רכב חשמלי מלא הוא שככל שאנחנו נוסעים באמצעות החשמל, עלות האנרגיה לק"מ נסיעה נמוכה באופן דרמטי מעלות אותו ק"מ שנעשה באמצעות בנזין. הנסיון שלי מלמד על עלות חשמל שהיא בסביבות 20%  מעלות בנזין לאותו ק"מ. בפועל זה מאוד משתנה מאיזה רכב בנזין עברתם, ולאיזה רכב חשמלי נכנסתם. תעברו מרכב בנזין שתיין דלק לרכב חשמלי יעיל וחסכוני – הפער יהיה גדול, תעברו מרכב היברידי חסכוני לרכב חשמלי 'בזבזן' (כן, יש הבדלים בצריכת החשמל בין כלי רכב חשמליים שונים) והפער יהיה קטן יותר.

למי זה מתאים?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רכב היברידי מתאים לכל אחד. הוא חסכוני, נטול מגבלת טווח, ולא מצריך כל התעסקות.

רכב פלאג אין הייבריד מתאים למי שיכול להטעין את הרכב בבית, כלומר יכול לחבר את הרכב לכבל חשמל בכל רגע נתון בו הרכב עומד בחניה ליד הבית. הסיבה חכך היא שאתם רוצים שתהיה לכם סוללה טעונה כמה שיותר, כך שהנסיעות 'הקטנות', להקפיץ את הילד לחוג, לקפוץ לקופת חולים או לסופר, לעשות קניות בקניון הקרוב – כל הנסיעות האלה יבוצעו באמצעות החשמל הביתי.

מי שישתמש עכשיו בטיעון 'אבל אפשר לטעון רכב פלאג אין בעמדת טעינה ציבורית איטית' יהיה צודק בתיאוריה אבל טועה בפרקטיקה. בפועל כדי לקבל טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ, אתם צריכים ללכת לעמדת טעינה ציבורית איטית, לחבר את הרכב, לשלם על החשמל בעמדה הזו, להמתין שעה או שעתיים, או לחזור ברגל הביתה, ואז ללכת להביא את הרכב שוב, וכל זה בשביל 50 ק"מ על חשמל, שיעלו לכם בבנזין כשניים וחצי ליטר, שהם פחות מ 20 שקלים. גם החשמל אינו בחינם, ואם עלות קוט"ש עומדת על שקל שלם או שקל ועשרים, אז טעינה של סוללה כזו תעלה לכם כ 10 – 12 ₪, כלומר חסכתם בפועל אולי 10 שקלים. אתם לא תעשו את זה לעולם. אבל בבית, כשקוט"ש עולה 61 אגורות, אז טעינת הסוללה תעלה לכם 6 שקלים, וזה לא מצריך מכם שום דבר משמעותי, אתם מחברים את הרכב כשמגיעים הביתה, וממשיכים בעיסוקיכם הפרטיים.

בקיצור – רכב פלאג אין הוא שימושי רק אם יש לכם אפשרות להטעין אותו בבית.

רכב חשמלי שונה מאוד מרכב פלאג אין. לרכב החשמלי אין אלטרנטיבה והוא חייב חיבור לחשמל. דעתי האישית היא שאם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית – אל תעברו לרכב חשמלי. נכון שניתן להטעין רכב חשמלי בעמדות טעינה ציבוריות, הן איטיות AC (כמה שעות) והן מהירות DC (פחות משעה) אבל כאן נכנס לחישוב העניין הכלכלי. עלות החשמל הביתי עומדת כיום על 61.45 אג' לקוט"ש. עלות חשמל בעמדה ציבורית איטית עולה מעל שקל לקוט"ש, ואילו עלות חשמל בעמדה מהירה עולה מעל 2 שקלים לקוט"ש. כלומר על מנת להפיק את מירב החסכון, אתם צריכים להטעין את הרכב בבית.

בהיבט השימושיות, עם רכב חשמלי אתם לא רוצים להיות תלויים באף אחד. אתם רוצים להגיע הביתה ולחבר את הרכב לטעינה מתי שנוח לכם. אם יש ממש קרוב לביתכם עמדה ציבורית איטית, שאתם יכולים להיעזר בה באופן קבוע, אז אולי היא תספק פתרון בהיבט השימושיות, אבל היא לא מספקת פתרון בהיבט הכלכלי.

סיכום:

רכב היברידי – שימושי, נוח, חסכוני ו'שקוף' לנהג.

רכב פלאג אין – רק אם אתם יכולים להטעין בבית (או בעבודה). אם לא – לכו על ההיברידי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלמיקו 22/10/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    האם פלאג-אין עדיין יכול להיות פתרון טוב?
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5