ניתוח מסירות רכב ינואר-יוני 2024 ומי התקשה לשווק
שוק הרכב המקומי סיים לאחרונה מחצית שנה, זמן טוב לסיכומים. אם אתם שואלים למה עכשיו ב 17.7 ולא ב 1.7 אז התשובה פשוטה – יבואני הרכב רושמים מכוניות במשרד הרישוי, ולעיתים עוברים עד שבועיים ימים עד שהרכב נרשם. אותנו מעניינים נתוני האמת, ולא ההצהרות של היבואנים באמצעות איגוד יבואני הרכב, ולשוק המקומי נכנסות גם לא מעט מכוניות ביבוא מקביל, שמסתבר שבחלק מהמקרים מצריכות התייחסות והבהרות.
את המחצית הראשונה סיים השוק עם כ 161.5 אלף כלי רכב, בהשוואה לכ 179.0 אלף כלי רכב בתקופה המקבילה ב 2023, ירידה של כ 10%. מתוך מסירות אלו כ 40,500 כלי רכב הם חשמליים, כלומר מתוך כל ארבע מכוניות שנמכרו, אחת היתה חשמלית, אחוז חדירה של 25%.
עוד חשוב להתייחס אל כלי רכב שנרשמו בימים האחרונים של חודש יוני, בחלק מהמקרים ונפרט בהמשך, רישום של כמות גדולה מאוד של כלי רכב בימים האחרונים של חודש לא מצביעה דווקא על מבצע מכירות מוצלח אלא על רישום כלי רכב שעברו 'גיול'. כידוע, משרד התחבורה מאפשר ליבואנים לרשום את הלקוח כיד ראשונה של הרכב אם הרכב הגיע לארץ עד שנה מיום כניסתו. מעל שנה, היבואן מחוייב לרשום את הרכב במשרד הרישוי. תהליך זה נקרא גיול. אלו בעצם מכוניות שהיבואן לא הצליח לשווק בצינורות המקובלים והוא קצת 'תקוע' איתן.

ניתוח המותגים
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואו נצלול לנתוני המותגים, טויוטה במקום הראשון עם מעל 20,000 כלי רכב שנרשמו במחצית הראשונה של 2024. יונדאי במקום השני עם כמעט 18,000 כלי רכב. קיה במקום השלישי עם 16,600 כלי רכב, סקודה עם 10,800 כלי רכב ו BYD עם 10,150 כלי רכב. עכשיו נכניס את נתוני היבוא המקביל ונגלה שלמעלה מ 2000 טויוטות הגיעו בייבוא מקביל, כך שיוניון מוטורס, היבואן הרשמי של טויוטה מסר כ 18,000 כלי רכב, קרוב מאוד ליונדאי שרק 37 כלי רכב של היצרן הקוריאני הגיעו לארץ ביבוא מקביל. את העשירייה הראשונה משלימים מאזדה עם 7800 כלי רכב (38 ביבוא מקביל), מיצובישי עם 6400 כלי רכב (3 ביבוא מקביל) צ'רי עם 5940 כלי רכב וסיאט עם 5800 כלי רכב (87 ביבוא מקביל). במקום ה 11 MG עם 5665 כלי רכב (מותג במערכה ראשונה יורה במערכה שלישית).
נתוני הדגמים מספרים תמונה מעניינת גם הם, שיאנית המכירות של 2023 ה BYD Atto3 ממשיכה להוביל את טבלת הדגמים בשוק הישראלי עם 7236 אטו 3, 5269 סקודה אוקטביה, 4715 אלנטרה היברידית, 3455 קורולה היברידית, 3141 קיה פיקנטו, 3068 יאריס קרוס, 2907 ראב 4, 2874 נירו פלוס, 2800 ספורטאז' וסוגרת את העשירייה הראשונה טויוטה CHR עם 2712 יח'.
את כלי הרכב החשמליים מובילה כמובן BYD עם האטו 3 שהזכרנו קודם, ג'ילי ג'יאומטרי C במקום השני עם 2671 יחידות, ו BYD דולפין במקום השלישי MG ZS עם 2003 מכוניות, אחריה צ'רי FX EV עם 1874 יח' ובמקום החמישי MG4 עם 1801 יח'. טסלה מודל Y במקום השישי עם 1732 יח'.
כלי רכב שלא נמכרו
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
עכשיו קצת פיקנטריה מעניינת שמשנה את הטבלאות. זוכרים את הגיול? אז ניסינו לזהות אילו כלי רכב עברו 'גיול' בכמויות גדולות. אילו כלי רכב נרשמו ביום אחד כמה מאות יחידות, ולא מדובר באחד מלהיטי המכירות. כאן גם ניסינו לזהות אילו כלי רכב נמכרו הרבה לסוחרים, באמצעות ניתוח הבעלות על הרכב. המספרים הרשומים הם הערכות, בהתאם למה שהצלחנו לנתח בין המספרים.
MG ספגה הכי הרבה רכבי גיול עם כ 1000 יח' של ה ZS EV, וכמה מאות יחידות של MG4 ו MG5. בהערכה בלבד MG 'גיילה' כ 2000 כלי רכב. קיה גיילה כמה מאות, קרוב ל 1000 יחידות של נירו פלוס חשמלי. באופן מפתיע למדי, טויוטה גיילה ככל הנראה כ 200 מה BZ4X, ופולסטאר גיילה כ 200 מהפולסטאר 2. כלי רכב אלה יימכרו בהנחות יפות לצרכנים או בהצעות ליסינג פרטי אטרקטיביות, ומי שבעניין – יכול להיות שיוציא כאן דיל מהסרטים. אף אחת מהמכוניות הרשומות אינה מכונית גרועה. חלקן אפילו מצטיינות כמו ה MG4, ה BZ4X והפולסטאר.
אם נסתכל על התמונה הגדולה יותר, טעות תהיה להכפיל ב 2 את היקף המכירות של המחצית הראשונה, ולצפות שזה יהיה השוק ב 2024. בחודשים נובמבר ודצמבר יש האטה משמעותית, וצרכנים לרבות ציי רכב וחברות ליסינג מעדיפים להמתין לינואר 25 על מנת לרשום את הרכב ולהנות מזה שהוא יירשם כמודל 2025. כמות החשמליות תישאר להערכתי באיזור ה 25%, ולא תרד מ 20%. דגמים חדשים ומסקרנים נכנסים, והכדאיות הכלכלית קיימת גם לאחר הטלת מס נסועה המתוכננת ל 2026 או העלאת אגרת הרישוי בתחילת 2025.
נתונים: צבי תמרי
מסירות לפי תוצר:
| יצרן | סה"כ | הערכה לייבוא מקביל |
| טויוטה | 20028 | יותר מ-2000 |
| יונדאי | 17870 | 37 |
| קיה | 16610 | 72 |
| סקודה | 10787 | 181 |
| BYD | 10153 | 6 |
| מזדה | 7811 | 38 |
| מיצובישי | 6398 | 3 |
| צ'רי | 5936 | 0 |
| סיאט | 5791 | 87 |
| MG | 5665 | 10 |
| סוזוקי | 5058 | 8 |
| סיטרואן | 3644 | 6 |
| רנו | 3567 | 41 |
| טסלה | 3030 | 8 |
| מרצדס | 3026 | 629 |
| פולקסווגן | 2927 | 111 |
| גילי | 2671 | 0 |
| פיג'ו | 2665 | 26 |
| ניסאן | 2266 | 5 |
| סובארו | 2256 | 0 |
מסירות רכב לפי דגם:
| יצרן | דגם | כמות |
| BYD | ATTO 3 | 7236 |
| סקודה | OCTAVIA | 5269 |
| יונדאי | ELANTRA HEV | 4715 |
| טויוטה | COROLLA | 3455 |
| קיה | PICANTO | 3141 |
| טויוטה | YARIS CROSS | 3068 |
| טויוטה | RAV 4 | 2907 |
| קיה | NIRO PLUS | 2874 |
| קיה | SPORTAGE | 2800 |
| טויוטה | TOYOTA C-HR | 2712 |
| גילי | GEOMETRY C | 2671 |
| מיצובישי | OUTLANDER | 2634 |
| טויוטה | COROLLA CROSS | 2503 |
| סוזוקי | S-CROSS | 2333 |
| BYD | BYD DOLPHIN | 2289 |
| קיה | SELTOS | 2232 |
| מזדה | MAZDA CX-5 | 2159 |
| סיאט | ARONA | 2090 |
| צ'רי | TIGGO 8 PRO | 2083 |
מסירות רכב חשמלי לפי דגם:
- 1.עירן 19/07/2024 12:12הגב לתגובה זוהחלטת הממשלה להשוות מיסים בין החשמליות לדלקיות יחתוך את שוק החשמליות ב 90% וכמובן יעלה את זיהום האויר. איזה בן אדם הגיוני ישלם על חשמלית פי 3 מרכב דלקי והוד מס נסועה ב 2026 ואגרת רישוי מלאה ב 2025. כלומר רק ישראל ואפריקה ימשיכו לזהם את האויר. מדיניות ממש הזויה למרות המלחמה וצרכי המדינה במיסים כבדים לאזרחים שזה ברור.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
