רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

החל מהיום - עד 48% מס על חשמליות סיניות באירופה; איך זה ישפיע על השוק המקומי?

החל מהיום נכנסות תקנות מיסוי חדשות שהטילה הנציבות האירופאית על כלי רכב חשמליים המיוצרים בסין. המס דיפרנציאלי בין 17% ל 38% והוא מתווסף ל 10% מס הקיים
יואב פולס | (3)

לפני כשבועיים הטילה הנציבות האירופאית פצצת מיסוי על כלי רכב חשמליים סיניים בדמות העלאת מיסים משמעותית, על יצרניות כלי רכב חשמליים המיוצרים בסין. הודעת הנציבות קבעה גם כי התקנה החדשה תיכנס לתוקף החל מתחילת יולי (4.7.24) באופן זמני, ממש היום, והחל מנובמבר 2024 באופן קבוע.

לטענת הנציבות האירופאית, מיסים אלו נועדו להשוות תנאים בין היצרניות האירופאיות לבין אלו הסיניות שלדברי האירופאים נהנות מתמיכה וסבסוד של הממשל הסיני. אלא שבאופן כללי בשנים האחרונות המערב עושה שרירים לסין כשזה גם מגיע מלמטה - האירופאים והאמריקאיים הפנימו שהם נתנו לסינים להיות בית החרושת הגדול של כל העולם וספק המוצרים העיקריים והם חוששים מהתלות הזו. זה מגיע גם שלוק הרכבים החשמליים שהוא מבחינה כספית צפוי להיות אחד השווקים הגדולים ביותר בתוך מספר שנים. 

המיסים הושתו באופן דיפרנציאלי על היצרניות הסיניות בהתאם למעורבות והתמיכה מהן הן נהנות מהממשל הסיני, כך שעל כלי הרכב החשמליים של BYD יושת מס נוסף בגובה 17.4%, על רכבי GEELY (וולוו, זיקר, ג'יאומטרי ואחרות) מס של 20% ועל רכבי SAIC (MG) הנמצאת בבעלות ממשלת סין מס של 38.1%. מס זה מתווסף למס קבוע בגובה 10% הקיים היום.

 

מס של 100% על רכבים סינים באמריקה

אם למישהו עברה המחשבה 'לא נורא, אז ימכרו בארה"ב' אז הממשל האמריקאי הכפיל פי ארבע את המס על כלי רכב חשמליים המיובאים מסין מ 25% ל 100%.

המס החדש פותח או ממשיך מלחמת סחר בין המערב לבין סין, שכבר הודיעה כי הצעד לא יעבור ללא תגובה מסחרית דומה.

כל זה מתרחש כאשר טורניר הכדורגל היוקרתי EURO2024 משוחק בימים אלו, כאשר הספונסר הראשי היא חברת BYD שסכום התמיכה שלה בטורניר לא פורסם מעולם, אולם ניתן להעריך אותו בכ 40 מיליון יורו, ולמעשה מעבירה מסר שהיא באירופה כדי להישאר.

היצרניות הסיניות הגדולות שפניהן לייצוא דוגמת BYD, SAIC, GEELY, GWM ו CHERY הודיעו לא אחת בעבר כי עבורן השוק האירופאי הוא יעד אסטרטגי, ולא סביר להניח כי ישנו את האסטרטגיה ארוכת הטווח שלהן. יצרניות אלו כבר היום רוכשות ובונות מפעלים באירופה על מנת לייצר את כלי הרכב החשמליים (אבל לא רק) על אדמת אירופה. על מנת ליהנות מתנאי הסחר העדיפים לתוצרת אירופאית מקומית, (כמו גם לקבל את ההטבות בעת ייצוא למדינות אחרות דוגמת ישראל) על היצרניות לעמוד בתקן שנקרא EUR1 Certificate בו עליהן לייצר אחוז משמעותי מתוך המוצר בתחומי האיחוד האירופאי. במקרה של רכב חשמלי של יצרנית סינית, סוללת הרכב והמנוע החשמלי המהוות חלק גדול מעלות הייצור, מיובאים ישירות מסין, ולכן עלול להיווצר מצב בו למרות שהרכב ייצור על אדמת אירופה, הוא לא יוכר כתוצרת אירופאית. ההערכה היא כי לייצור מקומי אשר מספק מקומות עבודה לעשרות אלפי בתי אב באופן ישיר, ולהרבה יותר מכך במעגל השני והשלישי של הייצור, יימצאו הפתרונות הרגלוטוריים.

איך זה ישפיע על השוק המקומי?

משיחות עם בכירים בענף הרכב המקומי עולה תמונה מעניינת, לגבי יצרניות סיניות קטנות, הן עלולות להיפגע מהתקנה החדשה באופן חמור יותר. יצרניות סיניות קטנות לא יוכלו להיות תחרותיות תחת המיסוי החדש, דבר שיגרום להן לשנות תכניות אסטרטגיות ולוותר על השוקי האירופאי כליל. בכזה מקרה כלי הרכב לא יעברו תקינה אירופאית (וכמובן גם לא תקינה אמריקאית או קנדית) ולכן במידה וישווקו בישראל יהיו מוגבלות ל 400 יחידות בשנה בלבד, בהתאם לתקנות המקומיות לפיהן רכב שנמכר בישראל ללא תקינה יהיה מוגבל בכמות המכוניות שניתן למכור בישראל. עם זאת, נציג של אחת היצרניות הקטנות ציין כי היצרן רואה באירוע הזדמנות בה המתחרים הקטנים שלו יעלמו מהשוק וישאירו לו פלח שוק גדול יותר להתחרות בו, גם אם אין בכוונתו לנגוס בנתח השוק של היצרניות הסיניות הגדולות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לגבי השוק בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה, יש לזכור כי ל BYD יש כבר היום מפעלים בארה"ב המייצרים כלי רכב מסחריים, כך שהידע והיכולת לייצר על אדמת ארה"ב קיימת.

מעבר לכך, ההשפעות על השוק בישראל אינן ברורות בשלב זה בהתייחס לחמש היצרניות הגדולות. אפשרות ראשונה היא שכל כלי הרכב הנמצאים כרגע בשילוח ימי יוסטו לאירופה על מנת לשחררן מוקדם ככל הניתן מהמכס, זאת על חשבון שווקים בהם אין את איום המס כמו ישראל. בהמשך יושלמו המשלוחים גם לשווקים האחרים.

סברה אחרת מציינת כי ייתכן מצב בו עד שיימצא פתרון באירופה יוסטו משלוחים למדינות בהן אין את בעיית המיסוי, וישראל היא שוק שבהינתן תנאים מסחריים טובים יודע להעריך ולאמץ את כלי הרכב החשמליים מסין. כאן ראוי לציין כי בשנת 2023 מכרה BYD רק בישראל כמות דומה של כלי רכב שמכרה בכל אירופה.

את ההשפעות על השוק המקומי ובכלל ניתן כרגע לחלק לטווח קצר / מיידי – בו יתכנו תנודות גדולות החל מהסטת משלוחים לאירופה ועד ההיפך של הסטת משלוחים לישראל ומתן תנאים עסקיים נוחים יותר ליבואנים המקומיים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסור לקנות מסין אסור לקנות מתורכיה אסור מספרד ורוסיה (ל"ת)
    דוד 04/07/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 04/07/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
    אסור לקנות מהם כלום !!
  • 1.
    שמואל 04/07/2024 09:42
    הגב לתגובה זו
    רק אנחנו הפראירים שבולעים הכל מסין ואכ מתפלאים שחוץ מהיטק אין כאן כלום...ברגע שמשהו ירצה לעשות עלינו חרם כלכלי אנחנו מתרסקים בשניה.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?