החל מהיום - עד 48% מס על חשמליות סיניות באירופה; איך זה ישפיע על השוק המקומי?
לפני כשבועיים הטילה הנציבות האירופאית פצצת מיסוי על כלי רכב חשמליים סיניים בדמות העלאת מיסים משמעותית, על יצרניות כלי רכב חשמליים המיוצרים בסין. הודעת הנציבות קבעה גם כי התקנה החדשה תיכנס לתוקף החל מתחילת יולי (4.7.24) באופן זמני, ממש היום, והחל מנובמבר 2024 באופן קבוע.
לטענת הנציבות האירופאית, מיסים אלו נועדו להשוות תנאים בין היצרניות האירופאיות לבין אלו הסיניות שלדברי האירופאים נהנות מתמיכה וסבסוד של הממשל הסיני. אלא שבאופן כללי בשנים האחרונות המערב עושה שרירים לסין כשזה גם מגיע מלמטה - האירופאים והאמריקאיים הפנימו שהם נתנו לסינים להיות בית החרושת הגדול של כל העולם וספק המוצרים העיקריים והם חוששים מהתלות הזו. זה מגיע גם שלוק הרכבים החשמליים שהוא מבחינה כספית צפוי להיות אחד השווקים הגדולים ביותר בתוך מספר שנים.
המיסים הושתו באופן דיפרנציאלי על היצרניות הסיניות בהתאם למעורבות והתמיכה מהן הן נהנות מהממשל הסיני, כך שעל כלי הרכב החשמליים של BYD יושת מס נוסף בגובה 17.4%, על רכבי GEELY (וולוו, זיקר, ג'יאומטרי ואחרות) מס של 20% ועל רכבי SAIC (MG) הנמצאת בבעלות ממשלת סין מס של 38.1%. מס זה מתווסף למס קבוע בגובה 10% הקיים היום.
מס של 100% על רכבים סינים באמריקה
אם למישהו עברה המחשבה 'לא נורא, אז ימכרו בארה"ב' אז הממשל האמריקאי הכפיל פי ארבע את המס על כלי רכב חשמליים המיובאים מסין מ 25% ל 100%.- רגע לפני העלאת המיסים: האוצר נהנה מהכנסות מסים של מיליארדים
- רשות המסים: מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה - מה יהיה המס על רכבים שונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המס החדש פותח או ממשיך מלחמת סחר בין המערב לבין סין, שכבר הודיעה כי הצעד לא יעבור ללא תגובה מסחרית דומה.
כל זה מתרחש כאשר טורניר הכדורגל היוקרתי EURO2024 משוחק בימים אלו, כאשר הספונסר הראשי היא חברת BYD שסכום התמיכה שלה בטורניר לא פורסם מעולם, אולם ניתן להעריך אותו בכ 40 מיליון יורו, ולמעשה מעבירה מסר שהיא באירופה כדי להישאר.
היצרניות הסיניות הגדולות שפניהן לייצוא דוגמת BYD, SAIC, GEELY, GWM ו CHERY הודיעו לא אחת בעבר כי עבורן השוק האירופאי הוא יעד אסטרטגי, ולא סביר להניח כי ישנו את האסטרטגיה ארוכת הטווח שלהן. יצרניות אלו כבר היום רוכשות ובונות מפעלים באירופה על מנת לייצר את כלי הרכב החשמליים (אבל לא רק) על אדמת אירופה. על מנת ליהנות מתנאי הסחר העדיפים לתוצרת אירופאית מקומית, (כמו גם לקבל את ההטבות בעת ייצוא למדינות אחרות דוגמת ישראל) על היצרניות לעמוד בתקן שנקרא EUR1 Certificate בו עליהן לייצר אחוז משמעותי מתוך המוצר בתחומי האיחוד האירופאי. במקרה של רכב חשמלי של יצרנית סינית, סוללת הרכב והמנוע החשמלי המהוות חלק גדול מעלות הייצור, מיובאים ישירות מסין, ולכן עלול להיווצר מצב בו למרות שהרכב ייצור על אדמת אירופה, הוא לא יוכר כתוצרת אירופאית. ההערכה היא כי לייצור מקומי אשר מספק מקומות עבודה לעשרות אלפי בתי אב באופן ישיר, ולהרבה יותר מכך במעגל השני והשלישי של הייצור, יימצאו הפתרונות הרגלוטוריים.
איך זה ישפיע על השוק המקומי?
משיחות עם בכירים בענף הרכב המקומי עולה תמונה מעניינת, לגבי יצרניות סיניות קטנות, הן עלולות להיפגע מהתקנה החדשה באופן חמור יותר. יצרניות סיניות קטנות לא יוכלו להיות תחרותיות תחת המיסוי החדש, דבר שיגרום להן לשנות תכניות אסטרטגיות ולוותר על השוקי האירופאי כליל. בכזה מקרה כלי הרכב לא יעברו תקינה אירופאית (וכמובן גם לא תקינה אמריקאית או קנדית) ולכן במידה וישווקו בישראל יהיו מוגבלות ל 400 יחידות בשנה בלבד, בהתאם לתקנות המקומיות לפיהן רכב שנמכר בישראל ללא תקינה יהיה מוגבל בכמות המכוניות שניתן למכור בישראל. עם זאת, נציג של אחת היצרניות הקטנות ציין כי היצרן רואה באירוע הזדמנות בה המתחרים הקטנים שלו יעלמו מהשוק וישאירו לו פלח שוק גדול יותר להתחרות בו, גם אם אין בכוונתו לנגוס בנתח השוק של היצרניות הסיניות הגדולות.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
לגבי השוק בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה, יש לזכור כי ל BYD יש כבר היום מפעלים בארה"ב המייצרים כלי רכב מסחריים, כך שהידע והיכולת לייצר על אדמת ארה"ב קיימת.
מעבר לכך, ההשפעות על השוק בישראל אינן ברורות בשלב זה בהתייחס לחמש היצרניות הגדולות. אפשרות ראשונה היא שכל כלי הרכב הנמצאים כרגע בשילוח ימי יוסטו לאירופה על מנת לשחררן מוקדם ככל הניתן מהמכס, זאת על חשבון שווקים בהם אין את איום המס כמו ישראל. בהמשך יושלמו המשלוחים גם לשווקים האחרים.
סברה אחרת מציינת כי ייתכן מצב בו עד שיימצא פתרון באירופה יוסטו משלוחים למדינות בהן אין את בעיית המיסוי, וישראל היא שוק שבהינתן תנאים מסחריים טובים יודע להעריך ולאמץ את כלי הרכב החשמליים מסין. כאן ראוי לציין כי בשנת 2023 מכרה BYD רק בישראל כמות דומה של כלי רכב שמכרה בכל אירופה.
את ההשפעות על השוק המקומי ובכלל ניתן כרגע לחלק לטווח קצר / מיידי – בו יתכנו תנודות גדולות החל מהסטת משלוחים לאירופה ועד ההיפך של הסטת משלוחים לישראל ומתן תנאים עסקיים נוחים יותר ליבואנים המקומיים.
- 3.אסור לקנות מסין אסור לקנות מתורכיה אסור מספרד ורוסיה (ל"ת)דוד 04/07/2024 17:58הגב לתגובה זו
- 2.אבי 04/07/2024 11:27הגב לתגובה זואסור לקנות מהם כלום !!
- 1.שמואל 04/07/2024 09:42הגב לתגובה זורק אנחנו הפראירים שבולעים הכל מסין ואכ מתפלאים שחוץ מהיטק אין כאן כלום...ברגע שמשהו ירצה לעשות עלינו חרם כלכלי אנחנו מתרסקים בשניה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
