פולקסווגן קרוס (יצרן)הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
יבואנים עקיפים יקבלו הנחה במס קנייה על חלק מהרכבים המיובאים. מה גודל ההנחה שאמורה להיות ללקוחות והאם הם יקבלו אותה?
האוצר מעניק עד 8,000 שקל הטבת מס ליבוא עקיף, אבל לא בטוח שזה יתגלגל לציבור. מהלך חדש של האוצר אמור לחזק את התחרות בענף הרכב, כשניתנת הטבה של מס קנייה ביבוא מקביל, הבעיה שיבוא מקביל מהווה רק 4% מהשוק. יש פוטנציאל לגידול, במיוחד עם הטובות מהסוג הזה, אבל כדי שתהיה באמת תחרות צריך לתת הטבות נוספות ליבוא המקביל שסובל מול ענקיות הרכב.
במקום מס קנייה שמחושב כיום לפי מחיר הרכישה (CIF) של כל יבואן, יופעל ביבוא המקביל מנגנון של "מס קצוב נורמטיבי" שנגזר ממחירים ששילמו יבואנים ישירים ליצרן. בכך אמורה להיווצר השוואה בין שני מסלולי היבוא. ההטבה חלה רק על רכבים בטווח של 90 אלף עד 300 אלף שקל במחירון, מה שמוגדר כרכבים יחסית עממיים, והדגמים חולקו לעשר קבוצות, עם זיכוי שונה לכל קבוצה. יש קרוב ל-160 דגמים שאפשר לקבל עליהם את ההנחה במס קנייה בייבוא מקביל, לרבות דגמים מבוקשים של טויוטה, יונדאי, קיה ונוספים.
ההנחה הממוצעת ברכבים כאלו עשויה להיות סביב 4-6 אלף שקל, וברמת מחיר של קרוב ל-300 ההנחה היא 8 אלף שקל. הנחה של 4-6 אלף שקל היא נחמדה, אבל עדיין רוב הציבור פונה ליבואנים החזקים. היקף היבוא העקיף עומד על כ-500-600 מכוניות בחודש ומהווה כאמור 3%-4% מהיקף מכירות הרכבים בכלל.
בעיה נוספת היא שהיבואנים העקיפים (היבוא במקביל) לא ממהרים להוריד מחירים והם כבר עכשיו במקרים רבים נמצאים קרוב למחירים של היבואנים הרשמיים, לרוב סדר גודל של כ-5% מתחת למחיר אצל היבואן הרשמי. ואם כך, אז למה שהם יגלגלו את ההטבה במס קנייה על הלקוח?
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- התרגיל של יבואני הרכב והאדישות של המדינה - התוצאה: הצרכן שוב "נדפק"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריך לזכור שהרווחיות ביבוא מקביל נמוכה. יבואנים כאלו רוכשים את המכוניות במחיר לרוב גבוה מאשר היבואנים הישירים כי ברגע שלא קונים מהיצרן עצמו אלא ממתווך-מפיץ ברור שהוא יגזור עמלה והמחיר יהיה גבוה יותר. גם העלויות שלהם כבדות יותר כי אין להם את היתרון לגודל של היבואנים הגדולים.
כשהם מביאים סחורה עלויות ההובלה גדולות יותר מאשר היבואן הישיר מביא. ואז נוצר מצב אבסורדי שהרפורמה של כניסת היבוא המקביל שנכנסה לפני כ-12 שנים לא יכולה בעצם להצליח וזה היה ידוע מראש. דיברו על יבוא עקיף שיעודד תחרות, אבל לא נתנו לו כלים להתחרות עם היבוא הישיר. היבואנים שפועלים במקביל ליבואן הרשמי סובלים מעלויות גדולות, חיסרון לקוטן ורגולציה שלא מעודדת אותן. ההטבה עכשיו במס קנייה היא לעג לרש, צריך הי לייצר תחרות שתוביל אותם לתחרות אמיתית, שתיקח עשרות אחוזים מהשוק כולו, לא סדר גודל של 3%, אולי 4% מהמסירות.
אגב, כשהרפורמה נכנסה לתוקף, אמרו לנו שמחירי הרכב ירדו. שר התחבורה היה אז ישראל כ"ץ, והוא הבטיח תחרות וירידת מחירים. אין תחרות ויש עליית מחירים שמוערכת בכ-32%-35% וזה בשעה שמדד המחירים עלה בתקופה זו ב-25%. כלומר יש עלייה ריאלית במחירי הרכבים.
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
בכל מקרה, הצו של האוצר כולל החרגה של יבואנים ישירים גם אם יש ברשותם רישיון יבוא עקיף. כלומר, מדובר בהטבה בלעדית ליבואנים עקיפים שהם רק יבואנים עקיפים. בינתיים היבוא העקיף לא מדגדג ליבואנים הגדולים ולא משפיע על התחרות, כדי שזה יקרה, צריך לפתוח את השוק לעוד תחרות ולתת הובות גדולות יותר ליבוא העקיף. זה יכול לעורר את השוק ואת קרטל הרכב שבאופן מצרפי הגדיל את רווחיו בחמש השנים האחרונות במעל 10% בשנה.
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
