
הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
יבואנים עקיפים יקבלו הנחה במס קנייה על חלק מהרכבים המיובאים. מה גודל ההנחה שאמורה להיות ללקוחות והאם הם יקבלו אותה?
האוצר מעניק עד 8,000 שקל הטבת מס ליבוא עקיף, אבל לא בטוח שזה יתגלגל לציבור. מהלך חדש של האוצר אמור לחזק את התחרות בענף הרכב, כשניתנת הטבה של מס קנייה ביבוא מקביל, הבעיה שיבוא מקביל מהווה רק 4% מהשוק. יש פוטנציאל לגידול, במיוחד עם הטובות מהסוג הזה, אבל כדי שתהיה באמת תחרות צריך לתת הטבות נוספות ליבוא המקביל שסובל מול ענקיות הרכב.
במקום מס קנייה שמחושב כיום לפי מחיר הרכישה (CIF) של כל יבואן, יופעל ביבוא המקביל מנגנון של "מס קצוב נורמטיבי" שנגזר ממחירים ששילמו יבואנים ישירים ליצרן. בכך אמורה להיווצר השוואה בין שני מסלולי היבוא. ההטבה חלה רק על רכבים בטווח של 90 אלף עד 300 אלף שקל במחירון, מה שמוגדר כרכבים יחסית עממיים, והדגמים חולקו לעשר קבוצות, עם זיכוי שונה לכל קבוצה. יש קרוב ל-160 דגמים שאפשר לקבל עליהם את ההנחה במס קנייה בייבוא מקביל, לרבות דגמים מבוקשים של טויוטה, יונדאי, קיה ונוספים.
ההנחה הממוצעת ברכבים כאלו עשויה להיות סביב 4-6 אלף שקל, וברמת מחיר של קרוב ל-300 ההנחה היא 8 אלף שקל. הנחה של 4-6 אלף שקל היא נחמדה, אבל עדיין רוב הציבור פונה ליבואנים החזקים. היקף היבוא העקיף עומד על כ-500-600 מכוניות בחודש ומהווה כאמור 3%-4% מהיקף מכירות הרכבים בכלל.
בעיה נוספת היא שהיבואנים העקיפים (היבוא במקביל) לא ממהרים להוריד מחירים והם כבר עכשיו במקרים רבים נמצאים קרוב למחירים של היבואנים הרשמיים, לרוב סדר גודל של כ-5% מתחת למחיר אצל היבואן הרשמי. ואם כך, אז למה שהם יגלגלו את ההטבה במס קנייה על הלקוח?
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריך לזכור שהרווחיות ביבוא מקביל נמוכה. יבואנים כאלו רוכשים את המכוניות במחיר לרוב גבוה מאשר היבואנים הישירים כי ברגע שלא קונים מהיצרן עצמו אלא ממתווך-מפיץ ברור שהוא יגזור עמלה והמחיר יהיה גבוה יותר. גם העלויות שלהם כבדות יותר כי אין להם את היתרון לגודל של היבואנים הגדולים.
כשהם מביאים סחורה עלויות ההובלה גדולות יותר מאשר היבואן הישיר מביא. ואז נוצר מצב אבסורדי שהרפורמה של כניסת היבוא המקביל שנכנסה לפני כ-12 שנים לא יכולה בעצם להצליח וזה היה ידוע מראש. דיברו על יבוא עקיף שיעודד תחרות, אבל לא נתנו לו כלים להתחרות עם היבוא הישיר. היבואנים שפועלים במקביל ליבואן הרשמי סובלים מעלויות גדולות, חיסרון לקוטן ורגולציה שלא מעודדת אותן. ההטבה עכשיו במס קנייה היא לעג לרש, צריך הי לייצר תחרות שתוביל אותם לתחרות אמיתית, שתיקח עשרות אחוזים מהשוק כולו, לא סדר גודל של 3%, אולי 4% מהמסירות.
אגב, כשהרפורמה נכנסה לתוקף, אמרו לנו שמחירי הרכב ירדו. שר התחבורה היה אז ישראל כ"ץ, והוא הבטיח תחרות וירידת מחירים. אין תחרות ויש עליית מחירים שמוערכת בכ-32%-35% וזה בשעה שמדד המחירים עלה בתקופה זו ב-25%. כלומר יש עלייה ריאלית במחירי הרכבים.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- ג'נסיס G90 החדשה - החל מ 850,000 ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
בכל מקרה, הצו של האוצר כולל החרגה של יבואנים ישירים גם אם יש ברשותם רישיון יבוא עקיף. כלומר, מדובר בהטבה בלעדית ליבואנים עקיפים שהם רק יבואנים עקיפים. בינתיים היבוא העקיף לא מדגדג ליבואנים הגדולים ולא משפיע על התחרות, כדי שזה יקרה, צריך לפתוח את השוק לעוד תחרות ולתת הובות גדולות יותר ליבוא העקיף. זה יכול לעורר את השוק ואת קרטל הרכב שבאופן מצרפי הגדיל את רווחיו בחמש השנים האחרונות במעל 10% בשנה.

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת
כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך
ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.
מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%.
העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45% והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
