פולקסווגן קרוס (יצרן)פולקסווגן קרוס (יצרן)

הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם

יבואנים עקיפים יקבלו הנחה במס קנייה על חלק מהרכבים המיובאים. מה גודל ההנחה שאמורה להיות ללקוחות והאם הם יקבלו אותה?

עמית בר |

האוצר מעניק עד 8,000 שקל הטבת מס ליבוא עקיף, אבל לא בטוח שזה יתגלגל לציבור. מהלך חדש של האוצר אמור לחזק את התחרות בענף הרכב, כשניתנת הטבה של מס קנייה ביבוא מקביל, הבעיה שיבוא מקביל מהווה רק 4% מהשוק. יש פוטנציאל לגידול, במיוחד עם הטובות מהסוג הזה, אבל כדי שתהיה באמת תחרות צריך לתת הטבות נוספות ליבוא המקביל שסובל מול ענקיות הרכב. 

במקום מס קנייה שמחושב כיום לפי מחיר הרכישה (CIF) של כל יבואן, יופעל ביבוא המקביל מנגנון של "מס קצוב נורמטיבי" שנגזר ממחירים ששילמו יבואנים ישירים ליצרן. בכך אמורה להיווצר השוואה בין שני מסלולי היבוא. ההטבה חלה רק על רכבים בטווח של 90 אלף עד 300 אלף שקל במחירון, מה שמוגדר כרכבים יחסית עממיים, והדגמים חולקו לעשר קבוצות, עם זיכוי שונה לכל קבוצה. יש קרוב ל-160 דגמים שאפשר לקבל עליהם את ההנחה במס קנייה בייבוא מקביל, לרבות דגמים מבוקשים של טויוטה, יונדאי, קיה ונוספים.   

ההנחה הממוצעת ברכבים כאלו עשויה להיות סביב 4-6 אלף שקל, וברמת מחיר של קרוב ל-300 ההנחה היא 8 אלף שקל. הנחה של 4-6 אלף שקל היא נחמדה, אבל עדיין רוב הציבור פונה ליבואנים החזקים. היקף היבוא העקיף עומד על כ-500-600 מכוניות בחודש ומהווה כאמור 3%-4% מהיקף מכירות הרכבים בכלל.

בחנו את עצמכם

חידון שבועי על החדשות הכלכליות מביזפורטל בשבוע שחלף

בעיה נוספת היא שהיבואנים העקיפים (היבוא במקביל) לא ממהרים להוריד מחירים והם כבר עכשיו במקרים רבים נמצאים קרוב למחירים של היבואנים הרשמיים, לרוב סדר גודל של כ-5% מתחת למחיר אצל היבואן הרשמי. ואם כך, אז למה שהם יגלגלו את ההטבה במס קנייה על הלקוח? 

צריך לזכור שהרווחיות ביבוא מקביל נמוכה. יבואנים כאלו רוכשים את המכוניות במחיר לרוב גבוה מאשר היבואנים הישירים כי ברגע שלא קונים מהיצרן עצמו אלא ממתווך-מפיץ ברור שהוא יגזור עמלה והמחיר יהיה גבוה יותר. גם העלויות שלהם כבדות יותר כי אין להם את היתרון לגודל של היבואנים הגדולים.

כשהם מביאים סחורה עלויות ההובלה גדולות יותר מאשר היבואן הישיר מביא. ואז נוצר מצב אבסורדי שהרפורמה של כניסת היבוא המקביל שנכנסה לפני כ-12 שנים לא יכולה בעצם להצליח וזה היה ידוע מראש. דיברו על יבוא עקיף שיעודד תחרות, אבל לא נתנו לו כלים להתחרות עם היבוא הישיר. היבואנים שפועלים במקביל ליבואן הרשמי סובלים מעלויות גדולות, חיסרון לקוטן ורגולציה שלא מעודדת אותן. ההטבה עכשיו במס קנייה היא לעג לרש, צריך הי לייצר תחרות שתוביל אותם לתחרות אמיתית, שתיקח עשרות אחוזים מהשוק כולו, לא סדר גודל של 3%, אולי 4% מהמסירות.

אגב, כשהרפורמה נכנסה לתוקף, אמרו לנו שמחירי הרכב ירדו. שר התחבורה היה אז ישראל כ"ץ, והוא הבטיח תחרות וירידת מחירים. אין תחרות ויש עליית מחירים שמוערכת בכ-32%-35% וזה בשעה שמדד המחירים עלה בתקופה זו ב-25%. כלומר יש עלייה ריאלית במחירי הרכבים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


בכל מקרה, הצו של האוצר כולל החרגה של יבואנים ישירים גם אם יש ברשותם רישיון יבוא עקיף. כלומר, מדובר בהטבה בלעדית ליבואנים עקיפים שהם רק יבואנים עקיפים. בינתיים היבוא העקיף לא מדגדג ליבואנים הגדולים ולא משפיע על התחרות, כדי שזה יקרה, צריך לפתוח את השוק לעוד תחרות ולתת הובות גדולות יותר ליבוא העקיף. זה יכול לעורר את השוק  ואת קרטל הרכב שבאופן מצרפי הגדיל את רווחיו בחמש השנים האחרונות במעל 10% בשנה. 



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה