אבי לוי מליסרון
צילום: אביב אברמוב.

הזדמנות עסקית או הבעת אמון בחברה? מנהלי להב רכשו מניות ב-22 מיליון ש'

אבי לוי, בעל השליטה והמנכ"ל איליק רוז'נסקי רכשו שניהם מניות של להב; לוי רכש מניות בשוק, רוז'נסקי מימש אופציות במחיר נמוך ביחס למחיר השוק ומימש חלק מהמניות
איתן גרסטנפלד | (5)
נושאים בכתבה אבי לוי להב אל.אר

אבי לוי, בעל השליטה ויו"ר להב להב 0.77% , והמנכ"ל איליק רוז'נסקי רכשו אתמול מניות של החברה בשווי כולל של כ-22 מיליון שקל. לוי רכש מניות בשוק. רוז'נסקי מימש אופציות במחיר נמוך בחס לשווין בשוק בהיקף של כ-12 מיליון שקל ומכר מניות בהיקף של כ-5 מיליון שקל. בנטו הוא השקיע בחברה.

על פי הדיווח של להב לבורסה, אבי לוי בעל השליטה בחברה (41.47%) רכש אתמול כ-3.64 מיליון מניות, במחיר של 3.16 שקל למניה, בהיקף כולל של כ-11.5 מיליון שקל. אל אבי לוי הצטרף המנכ"ל איליק רוז'נסקי, שמימש כ-5.61 מיליון אופציות שהוקנו לו, במחיר של 2.17 שקל למניה, קרי תמורת סכום כולל של כ-12 מיליון שקל.  רוז'ינסק בחר לממש חלק מהמניות (כ-5 מיליון שקל) תוך שהוא מרוויח מהפער בין מחיר המימוש (2.17 שקל) לבין המחיר בעסקה (3.16 שקל), כ-5 מיליון שקל. בסה"כ השקיע רוז'ינסקי בנטו כ-7 מיליון שקל.  

בחודש שעבר דיווחה החברה על רכישת 30% מחברת האנרגיה המתחדשת פריים אנרג'י, לפי שווי של 145 מיליון שקל, המשקף אפסייד של יותר מ-70% על שער הבסיס של המניה בעת ההודעה. במסגרת העסקה תרכוש החברה מניות מידי בעל השליטה בחברה (17.5%) ומחברת הביטוח הפניקס (6.5%) וקרן סינרג'י (6%).

כחלק מהעסקה, תקים להב חברה חדשה, בבעלותה המלאה (100%) העונה לשם להב תשתיות. החברה החדשה, תחזיק בבעלות מלאה על חברת הבת להב אנרגיה ירוקה, בכ-65% ממניות חברת הבת מפעת ו-30% ממניות פריים אנרג'י (בכפוף להשלמת עסקת הרכישה). לדברי החברה, המהלך צפוי להעניק לחברות גמישות לאפשרויות עתידות של גיוסי הון והנפקות בהתאם לחוק הריכוזיות, כמו גם מיזוגים בין החברות והפיכתן לחברות ציבוריות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה עושים עם תחנות דלק בעידן החשמליות ? (ל"ת)
    רן 24/07/2024 10:12
    הגב לתגובה זו
  • חסר מעוף 27/07/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    תחנת הדלק בצומת פת ירושלים ותבין...
  • 2.
    "תשתיות"??? 24/07/2024 07:48
    הגב לתגובה זו
    טוב
  • 1.
    מוטי 23/07/2024 21:48
    הגב לתגובה זו
    ממשיך לאסוף
  • הכל נהדר 24/07/2024 07:49
    הגב לתגובה זו
    "תשתיות",ראו את ורידיס,אלומה ואחרות
בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.

אריאל קנדל מנכל קבוצת אימקו
צילום: אליעד גולן

אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי

החברה תפתח עבור ספקית עולמית של מערכות הנעה מערכת בקרה וניטור למנועי רכבים משוריינים, שתשווק ברחבי העולם; ההסכם משתלב בגל גובר של השקעות ביטחוניות במדינות נאט"ו והמערב, שמרחיבות את צי הרק"מ והתחזוקה הטכנולוגית שלו

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אימקו אריאל קנדל


אימקו אימקו 9.46%   הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה גלובלי עם ספקית עולמית של מערכות הנעה לרכבים משוריינים, לפיתוח מערכת חכמה לניהול ובקרת מנועי רכב קרבי. במסגרת ההסכם, אימקו תפתח את מערכת ה־Engine Diagnostic and Sensor Suite (EDSS), שתוטמע במנועי הרכב ותאפשר ניטור ובקרה בזמן אמת.

המערכת החדשה תתחבר למערך רחב של חיישנים ותבצע התאמות אוטומטיות לפעולת המנוע בהתאם לתנאי השטח והשימוש. כך תוכל לשפר את הנצילות, למנוע תקלות ולהאריך את חיי השירות של מנועים קיימים וחדשים כאחד. המערכת תשווק על ידי יצרנית המנועים ללקוחותיה ברחבי העולם ותהווה חלק ממערכת ה־HUMS של אימקו, שמנטרת בזמן אמת משתנים תפעוליים בכלי רכב קרביים.

“אנחנו מודים לשותפנו על האמון המתמשך ועל ההזדמנות לתמוך במשימתה להמשיך ולהוביל את שוק טכנולוגיות ההנעה של רכבים משוריינים,” אמר אריאל קנדל, מנכ”ל קבוצת אימקו. “במסגרת חזון הצמיחה הגלובלית וההובלה הטכנולוגית שלנו, שיתופי הפעולה עם תעשיות מובילות כמו השותפות הזו מוכיחים שוב את אמון האינטגרטורים המובילים בתחומם בחדשנות ובאיכות של אימקו, בכל הנוגע לפתרונות קריטיים למשימה.”

אימקו, שנוסדה ב-1974 ופועלת בישראל, ארה"ב ורומניה, מספקת פתרונות הנדסיים ומערכות מתקדמות לשווקים הביטחוניים והתעשייתיים. החברה פועלת בשתי חטיבות עיקריות, ביטחונית ואזרחית, ומספקת שירותי פיתוח וייצור בהתאם למפרטי הלקוחות.

המהלך מגיע בתקופה שבה מדינות רבות בנאט"ו ובמערב הרחיבו משמעותית את הוצאות הביטחון שלהן, בין היתר על רקע המלחמה באוקראינה והצורך לחדש ציוד ותשתיות לוגיסטיות. הרחבת ההשקעות בכלי רכב קרביים ובפתרונות תחזוקה חכמה יוצרת הזדמנויות נוספות לחברות כמו אימקו, שפועלות בשוק הצבאי הגלובלי ומספקות פתרונות לניטור ובקרה בזמן אמת.