לחם סופר מרקט
צילום: נתנאל אריאל

ההכנסות של רשתות השיווק מזנקות בזמן המלחמה, אז למה המניות יורדות?

מאז המלחמה רק בתחום אחד יש עלייה במכירות - במזון; הרשתות הקמעונאיות מוכרות ב-10%-20% יותר מתקופות קודמות; חלק מרשתות השיווק מעלות מחירים ו"חוגגות" על הצרכנים. האם זה יתבטא בדוחות הכספיים והאם הירידה במחירי המניות מוצדקת?
איציק יצחקי | (8)

אחת הידיעות המקוממות ביותר שרצה ברשתות החברתיות עם פרוץ המלחמה היתה ניסיון להעלאת מחירים של רשתות השיווק. הטיקטוק לא סולח: הגולשים מיהרו לדווח על עליות מחירים בסניפי הסופר ברחבי הארץ והדור הצעיר פתח מצלמות סמארטפון והעלה את הממצאים.

סופרמרקט,  צילום: תמר מצפי

 סופרמרקט,  צילום: תמר מצפי

היינו מצפים שבתקופה כזאת יקום מרד חברתי נגד רשתות השיווק שמנצלים את המצב, אבל למי יש זמן למחאות בזמן מלחמה? בכל מקרה, המלחמה "עוזרת" למכירות של הרשתות.

רכישות המזון עלו ב-20% לפחות מאז המלחמה, כשהמכירות ברשתות הקמעונאיות המובילות עלו על פי ההערכות בין 10% ל-20%. אבל המניות יורדות. עובדתית, מדד רשתות השיווק ירד כ-5% מתחילת החודש - רוב הירידה נרשמה מאז המלחמה. מניית שופרסל 0.03% ירדה בכ-5%, יוחננוף 0.38% ב-7%, מניית רמי לוי נפגעה הכי פחות  - 1%. הירידה במניות השיווק נמוכה דרמטית מהירידה בשוק כולו שעומדת כ-10%. ועדיין - השאלה היא למה המניות האלו יורדות כאשר דווקא צפוי שיפור במכירות על רקע הלחמה?   

רשתות שיווק - נתונים

 נתונים על הרשתות הקמעונאיות שנסחרות בבורסה  

 

המכירות עולות - המניות יורדות

הירידות במניות הרשתות נובעות מכך שבזמן מלחמה כמעט כולם בסופו של דבר נפגעים. גם הרשתות עלולות להיפגע. הגדלת המכירות בשבועות הראשונים זה יפה, אבל האם זה הגדלה של המלאים בבתים? ואם כך, אז מה המשמעות בעצם? אנשים רכשו למלאי והם יצררו את המלאי באותו הקצב? זה נראה הגיוני ובהתאם לכך, לא צריך להתרגש ממכירות מוגברות. מה שחשוב בסוף זה הצריכה השוטפת והיא לא אמורה לעלות, אבל יש כמה הסתייגויות - תקופת הקורונה לימדה אותנו שלמרות המלאי שנאגר בתחילת המגפה, המכירות המוגברות היו לאורך כל הדרך. הרשתות נהנו מתוצאות טובות למשך פרק זמן ממושך. מעבר לכך - כן, אנחנו אוכלים יותר - אנחנו צורכים יותר. על הדרך יותר מזון גם נזרק ומתבזבז. בשבועות האחרונים גם היו רכישות גדולות מאוד עבור החיילים.

המכירות המוגברות אולי ירדו, אבל לא בטוח שהן חד פעמיות. למעשה, יש סיכוי טוב שהמכירות כמותית יהיו גבוהות יותר וגם כספית. וכאן מגיעים לאלמנט הבא - ברגע שהמחירים גבוהים יותר או ברגע שנעלמות ההנחות, הרווחים משתפרים הרבה יותר מהשיפור במכירות. זה יכול להיות מאוד דרמטי עבור הרשתות שגם כך סובלות מתחרות חריפה. עם זאת, השוק והמשקיעים מסתכלים על המצב כארוע חד פעמי. נניח שהרשתות אכן יינו מהתקופה הזו, אבל לכמה זמן - חודשיים, שלושה, חצי שנה? זה מרשים ומוסיף ערך, אבל אלו בעצם סוג של רווחים חד פעמיים בסופו של דבר, שי כאן שוק תחרותי ורווחיות נמוכה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

וזאת גם הסיבה הנוספת שעשויה להסביר את הירידות במניות הרשתות למרות השיפור במכירות. התחרות החזקה שגרמה לדוחות חלשים אצל הרשתות, לרבות של קרפור - חברה בת של אלקטרה צריכה ופרשמרקט - חברה בת של פז, לא נעלמה והיא גורם ממתן רווחים שצפוי להימשך. 

בהינתן התחרות, ההערכה שהמכירות המוגברות לא יימשכו כנראה לאורך זמן, התגובה בבורסה כנראה סבירה. אבל, כל שינוי בהתפתחות הלחימה תשפיע כמובן גם על הרשתות. 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אורי 25/10/2023 15:30
    הגב לתגובה זו
    אנשים קונים המון בסופר לא לצורכי מלאי אלה לצריכה יומית , צריך לזכור שהמסעדות ברובם סגורות ואנשים קונים ומבשלים בבית ולכן מניות הסופרים צריכים לעלות
  • 4.
    דניאל 25/10/2023 15:17
    הגב לתגובה זו
    שופרסל נדלן בדרך לבורסה אם מחברים שווי קמעונות ונדלן שופרסל שווה לפחות 2750 סבלנות זה יגיע
  • השוק משערך את הנדל"ן שלהם בפחות ממה שהם ולכן הפער (ל"ת)
    אורי 28/10/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 26/10/2023 22:26
    הגב לתגובה זו
    מפרידים את הנדלן לחברה נפרדת, במחיר מזערי, מעלים לעצמם את שכר הדירה, מרוקנים את הקופה, ומרסקים את החברה. כל הרווחים יוזרמו ישירות למנהלים הגדולים.
  • 3.
    בוז 25/10/2023 15:17
    הגב לתגובה זו
    הכול למען הרווחיות. אחר כך הם מתגאים בתרומות. בתקופה כזאת לעלות מחירים ולמשוך רווחים זה גועל. אם ממשלה הייתה דואגת לאזרחיה בחיים לא הייתה מאפשרת את זה בזמן כמו היום!!!
  • 2.
    לא לשכוח שגם אוכלים פחות במסעדות ויותר בבית (ל"ת)
    יהושוע 25/10/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק רמי לוי שווה (ל"ת)
    25/10/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
  • שווה לתחת! (ל"ת)
    שי 25/10/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).