רון רוטר סמנכ"ל כספים קסטרו
צילום: אביב חופי
ראיון

"הביקושים יחזרו לרמות שהיו לפני הקורונה - ואולי אף מעבר לכך"

כך אומר בראיון מנכ"ל קסטרו רון רוטר על העידן שאחרי הקורונה, ומדבר גם על התמריצים השגויים של הממשלה בתקופה בה אנשים מעדיפים להישאר בבית ולקבל אבטלה: "חסרים לנו כ-500 עובדים"

סתיו קורן | (5)

רשת האופנה קסטרו -1.25% דיווחה היום לבורסה שהיא מתכננת לפתוח חנויות של עיצוב לבית, כאשר במהלך החצי השנה הקרובה היא מתכננת לפתוח כ-10-20 חנויות מסוג זה, ובמהלך חמש השנים הקרובות להגיע לפריסה של 50-80 חנויות. החברה תשקיע במיזם כ-30-20 מיליון שקל ותתחרה גם בתחום הזה ברשתות כמו גולף -0.24% , פוקס -2.98% וזארה. 

 קסטרו רשמה רצף של רבעונים חלשים ותשואה שלילית והייתה תחושה שמשבר הקורונה יכריע את קסטרו סופית, אך הרבעון השני של 2020 שינה את התמונה, וסופסוף הגיעה ההתאוששות שהחברה כה ציפתה לה; ברבעון השני של 2020 רשת האופנה דיווחה על זינוק של 190% ברווח הנקי, השיפור הגיע בעקבות השבתת הפעילות שהחלה באמצע חודש מרץ, אולם שיפור מהותי ברמה התפעולית, במקביל להוצאת עובדים לחל"ת וקבלת הנחות בשכירות ובארנונה הוביל להכפלת הרווח כמעט פי 3. מגמת השיפור המשיכה גם ברבעון השלישי של 2020, במסגרתו החברה הגיעה לרווח נקי של 41 מיליון שקל, לעומת הפסד של 31 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019.

"אני חושב שאם מסתכלים שמונה שנים אחורה, כשהשקנו את מותג הילדים עלו אותן שאלות, נכנסנו לשוק כאשר השחקנים הללו כבר היו בו. והיום, שמונה שנים אחרי אנחנו עם למעלה ממאה חנויות ילדים ועם אחד המותגים המובילים בתחום, אני חושב שהוכחנו שאנחנו יודעים להיכנס לתחומים שבהם אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לתת ערך מוסף". 

את הדברים הללו אומר רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו - הודיס בראיון לביזפורטל, לאחר פרסום ההודעה על התרחבות המותג לתחום הלבשת הבית, ושבוע וחצי לפני פרסום הדוחות הכספיים של החברה (הדוחות עתידים להתפרסם ב-24 במרץ). 

הודעתם שאתם נכנסים לתחום ההום סטיילינג, בו מחכה לכם תחרות עם חברות ותיקות בתחום כמו פוקס וגולף - מה גרם לכם לרצות להיכנס לתחום? 

"אני חושב שאנחנו הולכים להביא בשורה של אופנתיות וטרנדיות לצד איכות, וכמובן לצד מחירים תחרותיים - זה יהיה דומה למה שעשינו בעולם הילדים. תחום הלבשת הבית הוא תחום שמשיק לתחום הלבשת אופנה, חלק גדול ממנו מבוסס טקסטיל לכן נמשיך לעבוד עם ספקים שאנחנו כבד עובדים איתם. קטגוריית הלבשת הבית יכולה לשבת לצד הקטגוריות הקיימות שלנו בתחום ההלבשה, ולכן זה יהיה מותג שנוכל לראות אותו בתוך החנויות הקיימות שלנו, וגם בתור מותג שיפרוץ באופן עצמאי, בחנויות ייעודיות". 

בתקופת הקורונה עשיתם מאמצים תפעוליים להתייעל, שצלחו והביאו אתכם לרווח נקי של 33 מיליון שקל נכון לרבעון השלישי של 2020. מה הצעדים שתנקטו כדי להמשיך במגמת ההתייעלות?

"ההתייעלות ברובה התמקדה בהורדת מורכבות תפעולית, התייעלנו בסעיפים לוגיסטיים, בעלויות הפעלת החנויות, ובהוצאות השיווק והמכירה. אסטרטגיית הייעול תמשיך איתנו קדימה. השינוי המרכזי שאיפשר לנו לעבור את התקופה הזו ברווח הוא ההתמקדות בהשבחת המוצר שלנו בתחום האופנה. תחום האופנה סבל מביצועים לא טובים בשנתיים האחרונות, והמאמצים שלנו להשביח את המוצר הושלמו והוטמעו. אני חושב שגם ברבעונים האחרונים שהיו וגם בשנת 2021 אנחנו מגיעים לשוק גם כשאנחנו הרבה יותר יעילים, וגם עם מוצר הרבה יותר טוב, והשילוב של שניהם אמור לאפשר לנו לצמוח ולשפר את שיעורי הרווחיות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האם לדעתך תהיה עליה בהכנסות של החנויות הפיזיות? או שאנשים ימשיכו לרכוש באינטרנט?

"בתקופת הקורונה אנשים רכשו אונליין כתוצאה מכך שלא הייתה ברירה, אנחנו פעילים באונליין כבר הרבה מאוד שנים. אני חושב שזה מבורך, לצד זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנשים רוצים לצאת ולבלות במרכזי קניות ובקניונים, ולרכוש בחנויות הפיזיות. הרבה מאוד מהלקוחות שלנו מתחילים את מסע הרכישה באונליין, ומסיימים אותו בחנות הפיזית, וההיפך - אנשים מגיעים לחנויות ומשלימים את הרכישה באתר. צריך לשלב בין חנויות האונליין לבין החנויות הפיזיות, ולשם אנחנו הולכים. חלק גדול מהלקוחות הוא היברידי, יש כמובן את הלקוחות שקונים רק בחנויות הפיזיות, או את הלקוחות שקונים רק באונליין וגם אותם אנחנו משרתים. המטרה שלנו היא לתת את המוצר הכי טוב, ערוץ המכירה הוא משני, אנחנו נמצאים איפה שהלקוח רוצה שנהיה".

"אנחנו מתאימים את ערוץ הרכישה לביקושים - וזה גם מה שעשינו בשנים האחרונות, איפה שראינו שהביקושים יורדים כתוצאה מעליה של חנויות האונליין סגרנו את החנויות, ובמקום זה פתחנו חנויות גדולות במרכזים החזקים. אני חושב שהחברות שיצליחו לצלוח את המשבר ויוכלו להראות צמיחה בשנים הבאות, אלו אותן חברות שיצליחו לשמור על דינמיות ושכל הזמן יתאימו את עצמם לביקושים".

האם כל החנויות הפרונטליות נפתחו? מה הציפיות לגבי מחזור ההכנסות לעידן של אחרי הקורונה?

"כן כל החנויות נפתחו, אנחנו מקווים שהמחזורים יחזרו לרמה של טרום הקורונה, ואני מקווה שתהיה פה צמיחה. בסך הכל יש ביקושים ערים ואני מקווה שזה ימשיך איתנו. אני חושב שאפשר להניח ברמת ביטחון סבירה שהביקושים יחזרו לרמות של טרום הקורונה, ואפילו יש סיבות להאמין שהם יעלו – אני חושב שאנשים הרבה זמן לא הוציאו כסף, אנשים רוצים לצאת ולבלות, ולפצות על כל הזמן שהם היו סגורים בבתים לכן אני מאוד מקווה שנראה עליה".

האם יש עובדים שמעדיפים להישאר בבית ולהמשיך לקבל אבטלה? זה משהו שניתקתלם בו?

כן. ראשית, חשוב לי לציין שהחל"ת היה פתרון מעולה לתקופת הסגר ונתן רשת ביטחון לאותם עובדים שבאמת לא יכלו לעבוד כי המשק נסגר, וזה שירת את החברות ואיפשר להן לחסוך בהוצאות בתקופה הזו. כרגע אנחנו נמצאים במצב בו המשק נפתח ואין ספק שזה יוצר עיוות, אני חושבת שהממשלה צריכה להתייחס לזה ולוודא שלא יהיה ניצול לרעה של הכלי הזה, ושבאמת מי שמקבל את החל"ת הם אותם עובדים שלא יכולים לחזור לעבוד, בגלל שמקום העבודה שלהם סגור, או כי יש הגבלות כאלה ואחרות. אבל כרגע אני יכול להגיד לך שבאופן רוחבי בענף המסחר יש מחסור מאוד גדול בעובדים, אנחנו בקבוצת קסטרו עם סדר גודל של 500 משרות פתוחות, אני מאוד מקווה שהממשלה תעשה שינוי כדי שלא ייצא מצב שמי שיכול לחזור לעבוד לא חוזר בכלל התמריץ הזה".

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2020  דיווחה החברה כי הכנסותיה ירדו ב-17.4% מ-428 מיליון ל-353 מיליון. עלות הכנסות ירדה מ-195 מיליון ל-154 מיליון, ירידה של 21%. אבל מה שבאמת משנה לחברת הביגוד  קסטרו זו העובדה שמכירות האונליין היו יציבות ברבעון השלישי והחל"ת של עובדי החברה – שחנויותיה ברובה פרוסים בקניונים – בהחלט ניכר בשורה התחתונה, שעלתה ממינוס 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, לרווח של 41 מיליון שקל – קפיצה של 228% - תודות לעסקה חד פעמית ממכירת נכס.

הקיטון בתקציבי עוגת הפרסום, שקטנו רוחבית בתקופת הקורונה אצל מרבית הקמעונאים, גם השפיעו לחיוב, כשהוצאות המכירה והשיווק קטנו מ-233 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל. ירידה של קצת למעלה מ-14%. הוצאות ההנהלה והכלליות גם ירדו, מ-24 מיליון ל-17 מיליון. ירידה של 29%.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בני 14/03/2021 23:49
    הגב לתגובה זו
    לאיזה עובד/ת יהיה בכלל שווה לעבוד אצלם?
  • 4.
    קסטרו בכיוון הנכון (ל"ת)
    בנימין 14/03/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורן 14/03/2021 18:11
    הגב לתגובה זו
    אם תקצץ במשכורת שלך ושל שאר הבכירים, תוכל להעלות משכורות לעובדים הקטנים. אני בטוח שאז אנשים יהיו מוכנים לעבוד בשבילך. אבל משום מה, יש לי הרגשה שלא תעשה את זה ותמשיך לחפש מסכנים שיעבדו בשבילך עבור המשכורות העלובות שאתה משלם.. בהצלחה!
  • 2.
    תעלה משכורות מעל המינמום ועובדים יחזרו (ל"ת)
    אנונימי 14/03/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דניאל 14/03/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    מרגע שהוא נכנס לחברה אסון, הפסדים, הפסקת חלוקת דיבידנד של חברה שחילקה רווחים מעל 20 שנה. אתה רואה את פוקס ופשוט חבל על המילים. מצעי שבמקום לדבר יפעל להפיק רווחים ואם הוא לא מסוגל שיפנה את הכיסא.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.