ראיון

"ב-2020 נוכל להגיע למחזור של 2.3 מיליארד שקל"

אייל רביד בראיון אופטימי - מתכוון להמשיך להתרחב ולהגדיל את המכירות בשנה הבאה; המכירות והרווח התפעולי עלו ברבעון ב-9%; הפדיון למ"ר עלה ב-100 שקלים ל-8,300 שקל למ"ר; החברה הודיעה כי לא תיכנס לשוק הקנאביס

ארז ליבנה | (2)

מצב שוק קמעונאי המזון השתנה לחלוטין בעשור האחרון. אם בעבר דיברנו על דואופול של שופרסל ומגה, אז כיום יש 7-8 שחקנים בשוק, שכולם כבר בבורסה או בדרך אליה, לאחר שגם יוחחנוף הודיעו על הנפקה ולא מזמן פרשמרקט  הנפיקו. אז ניתן לומר שמצב שוק קמעונאי המזון הוא טוב. 

 

עם זאת, התחרות בין הרשתות היא נמוכה. זה עידן של קונסולידציה, צד אחד מרחיב וצד השני מתכווץ. יינות ביתן מממשת נכסים? אל דאגה, הם לא יהפכו לפילים לבנים. יש מי שירכוש ויהפוך אותם לסופרמרקטים מתפקדים.

בדיוק כמו שרשת ויקטורי -2.04%  עושה, כשבתחילת חודש הבא היא צפויה לקבל לידיה 5 סניפים של יינות ביתן המתפוררת. 

לאור פרסום הדוחות, ראיינו את אייל רביד, המנכ"ל ודירקטור של רשת ויקטורי, שסיפר לנו על תוכניותיו לשנים הקרובות לחברה, איך בכוונתו להמשיך ולהגדיל את רווחיו ומה האיום הגדול ביותר העומד בפני הענף.

 

לפי הנתונים שהוא מספק, בחישוב פשוט שעשינו, עם הגדלת המטראז' המתוכננת, הרווח התפעולי שלו צפוי לקפוץ ב-30% ב-2020. אז אם אפשר לסכם זאת בשתי מילים: רביד אופטימי. וכנראה שיש לו סיבות טובות להיות.

 

ברבעון האחרון הגדלתם את הפדיון למ"ר ב-100 שקל ל-8.3 אלף שקלים, זה קשור לחגים?

"ראשית הדוח מוטה למטה. הוא יצא טוב. הוא יכול היה לצאת טוב יותר, אם היה בבורסה אופציה להשוואת תאריכים עבריים אז זה היה מצוין".

למה?

"החגים השנה נפלו באותם ימים שבועיים, אממה בשנה שעברה רוב החגים נפלו בספטמבר, השנה הם התחלקו בין רבעון 3 ל-4. כשאני בודק את עצמי ביחס לתאריכים העבריים, הקפיצה שלי במכירות הכלליות הן בדיוק כפולות ממה שדיווחתי הבוקר. ויקטורי צמחה פי שתיים מהשוק בספטמבר. אם השוק צמח ב-X, ויקטורי צמחה ב-2X".

 

אז מה יהיה ב-2020?

"הרבעון הזה הוא רק הפרומו. בחודש וחצי האחרונים פתחנו שני סניפים בחדרה, האחד נפתח ביום האחרון של הרבעון השלישי. הוא ישפיע על רבעון ארבע. הסניף השני נפתח בתחילת רבעון ארבע. בעוד שבועיים אנחנו פותחים סניף גדול במודיעין שייתן לנו בוסט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"אחרי כל זה, בתחילת החודש הבא אני מקבל עוד 5 סניפים. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח עוד 4 סניפים. זאת אומרת שסך הכול נתרחב ב-12 סניפים עד סוף 2020. זה אמור לייצר לי עוד 450 מיליון שקל מחזור. זה אומר שאנחנו יכולים להגיע למחזור של 2.2-2.3 מיליארד שקל.

 

"ההגדלה תוריד לי את מחירי הקניה, שיהיו נמוכים יותר וגם נקטין עלויות נוספות, וזה להערכתי יביא שיפור מהותי ברווח התפעולי. בנטרול ה-IFRS הרווח שלנו גדל ב-19%, אני מעריך שהרווחים ימשיכו לטפס".

 

מה עם הקניות באינטרנט, אתם מתכוונים לחזק את התחום?

"טוב לי עם 4% מהמכירות באונליין. אני חיובי. אבל בסך הכול סך כל המכירות של המזון ברשת עומדות בקושי על 3.5% מהיקף השוק. חוץ מזה כל שקל שם פחות רווחי לי. זה גורר אותי למטה. אני מעדיף להשקיע כרגע ב-96.5% האחרים של הקונים, כשמבחינה עובדתית הישראלים עדיין מעדיפים פשוט לבוא לסופר".

 

דיווחתם על הנפקת אג"ח, לשם מה אתם מנפיקים?

"מטרת ההנפקה היא לממן את הרכישה של הסניפים מיינות ביתן. זו עסקה של בערך 100 מיליון שקל. אבל העסקה הזו היא לא סוף פסוק, זה לא סוף הדרך מבחינתנו".

 

מה קרה עם עסקת הקנאביס שדיווחתם עליה, למה היא קרסה?

"השותף לא קיבל את האישורים, אז זה נפל. אבל לא 'נרטבנו'".

 

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"אני לא קופץ ביום אחד 100 קומות. אני קופץ כל שנה ב-10 15 קומות. לאט ובטוח. אם המצב יהיה כמו היום, נמשיך לגדול".

 

מה האיום הכי מרכזי לשוק שלך?

"כוח אדם. חד וחלק. קשה למצוא עובדים לענף. זה לא קשור לשכר. זה קשור לתדמית של התחום. אף פעם זה לא היה סקסי, אבל עכשיו זה בכלל לא וואו. כל הסיפור עם הקופאיות תרם לזה. אפילו אין עבודה מועדפת שזה יכול היה לתרום לענף ואין אישור לייבא כוח עבודה מבחוץ".

 

"מה שזה עושה, זה פוגע בשירות. היום לא רואים כמעט קצביות או מעדניות בסופרים. זה לא ממחסור של כסף. פשוט אין קצבים. התפקיד שלי הוא לתת שירות, עכשיו קשה לי לתת שירות כמו שצריך".

מוקדם דיווחה הרשת על תוצאות הרבעון השלישי

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10% את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

במקביל, הודיעה הרשת כי התנאים המתלים לקיום העסקה להשקעה בחברה בתחום הקנאביס לא התממשו ולכן היא יורדת מעסקה. כאמור, לפני כחצי שנה הודיעה החברה על חתימת הסכם לרכישת 50% מהון המניות של חברת קנאביס רפואי, בתמורה למניות של ויקטורי בשווי שוק של כ-17.7 מיליון שקל.

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10%  את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרוסמן 18/11/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    העובדים צועקים על הלקוחות, ארגזים פזורים על המדרכה מחוץ לסניף, פשוט מגעיל.
  • חיימון 18/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    היית מת אחלה סניף
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.21%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

טריא מזנקת 11%, נאוי 2.4%; כלל מאבדת 2% - מגמה שלילית במדדים

מעבר לים ממתינים היום בדריכות ל'משוכה האחרונה' שתכריע לגבי הורדת הריבית - ה-CPI; אחרי קיץ חם במיוחד בשוק המקומי ורווחים פנטסטים "על הנייר" יותר ויותר מתחבטים בשאלה האם זה הזמן לממש?

מערכת ביזפורטל |

המדדים נסחרים במגמה שלילית - ת"א 35 יורד 0.3%, ת"א 90 במגמה שלילית חזקה קצת יותר ויורד כ-0.7%.

בהתסכלות על הסקטורים - הבנקים מחקו את העליה והמדד יורד כעת 0.6%, בעוד מדד הביטוח מאבד 1.1%. התמונה דומה גם במדד הנדל"ן שיורד עד 0.9%, ת"א נפט וגז נרשמת ירידה של 0.5%.


אם ביולי-אוגוסט תל אביב כמו קיבלה עצמאות והניבה תשואות עודפות, נראה שספטמבר מחזיר את הסנכרון בין וול סטריט לאחוזת בית. אפשר לראות את ההלימה בין השווקים, את הסנטימנט הכללי חוזר להתכתב ביחד. גולת הכותרת היא הורדת הריבית, כשההחלטה אם לעשות את הפיבוט תתקבל על ידי הבנק המרכזי ב-17 לחודש, הורדת ריבית שתניע גם אצלנו את שינוי המדיניות כשהנגיד פרופ' ירון יקבל בטחון מהקולגה האמריקאי ויקל מוניטרית. בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?

אתמול ה-PPI הפתיע לטובה כשהוא ירד ב0.1% כשהצפי היה שהאינפלציה הסיטונאית תטפס ב-0.3%, זה הקפיץ את ההערכות להורדת ריבית אגרסיבית של אפילו 50 נ"ב לרמה של 12%. זה עדיין תרחיש פחות סביר אבל הוא משקף את הלך הרוח. היום ב-15:30 יגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי - ה-CPI הוא כמו "המשוכה האחרונה" שתכריע אם הפד' יוריד ריבית. כעת הקונצנזוס של האנליסטים הוא לעליה חודשית של 0.3%, וקצב שנתי של 2.9% - אם נראה קצב שנתי של פחות מ-2.9% אז התרחיש האגרסיבי של 50 נ"ב יקבל משנה תוקף וכן להפך, עליה משמעותית יכולה לסכל את ההורדה ולגרום לפד' להמשיך להמתין. גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי - מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?

ועוד כמה מילים על מאקרו - הדולר נחלש. שער הדולר הרציף מאבד היום כ-0.3% ונסחר סביב 3.33 שקלים לדולר - דולר שקל רציף 0.07%   יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אומר לנו: "החשש מהסלמה ביטחונית, בולם את ייסוף השקל, גם בשעה שעודפי מט"ח גדולים פוקדים את השוק. הדולר ממשיך להיבלם מעל לרמת 3.32 שקלים לדולר. בעולם הדולר מתחזק קלות אל מול המטבעות המרכזיים ובשווקים מצפים לנתוני מדד המחירים לצרכן הצפויים להתפרסם היום בארה"ב, נתונים הצפויים להורות כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש אוגוסט בחישוב שנתי ב-2.9%, לעומת רמת 2.7% בחודש הקודם, דבר הצפוי לאתגר את הבנק המרכזי האמריקאי בישיבתו בשבוע הבא בדבר ההחלטה האם להפחית את הריבית כדרישת הנשיא ועל רקע החולשה בשוק העבודה, או להמתין עד לקבלת נתונים נוספים".