אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
צילום: יח"צ
ראיון

"ב-2020 נוכל להגיע למחזור של 2.3 מיליארד שקל"

אייל רביד בראיון אופטימי - מתכוון להמשיך להתרחב ולהגדיל את המכירות בשנה הבאה; המכירות והרווח התפעולי עלו ברבעון ב-9%; הפדיון למ"ר עלה ב-100 שקלים ל-8,300 שקל למ"ר; החברה הודיעה כי לא תיכנס לשוק הקנאביס

ארז ליבנה | (2)

מצב שוק קמעונאי המזון השתנה לחלוטין בעשור האחרון. אם בעבר דיברנו על דואופול של שופרסל ומגה, אז כיום יש 7-8 שחקנים בשוק, שכולם כבר בבורסה או בדרך אליה, לאחר שגם יוחחנוף הודיעו על הנפקה ולא מזמן פרשמרקט  הנפיקו. אז ניתן לומר שמצב שוק קמעונאי המזון הוא טוב. 

 

עם זאת, התחרות בין הרשתות היא נמוכה. זה עידן של קונסולידציה, צד אחד מרחיב וצד השני מתכווץ. יינות ביתן מממשת נכסים? אל דאגה, הם לא יהפכו לפילים לבנים. יש מי שירכוש ויהפוך אותם לסופרמרקטים מתפקדים.

בדיוק כמו שרשת ויקטורי 0.79%  עושה, כשבתחילת חודש הבא היא צפויה לקבל לידיה 5 סניפים של יינות ביתן המתפוררת. 

לאור פרסום הדוחות, ראיינו את אייל רביד, המנכ"ל ודירקטור של רשת ויקטורי, שסיפר לנו על תוכניותיו לשנים הקרובות לחברה, איך בכוונתו להמשיך ולהגדיל את רווחיו ומה האיום הגדול ביותר העומד בפני הענף.

 

לפי הנתונים שהוא מספק, בחישוב פשוט שעשינו, עם הגדלת המטראז' המתוכננת, הרווח התפעולי שלו צפוי לקפוץ ב-30% ב-2020. אז אם אפשר לסכם זאת בשתי מילים: רביד אופטימי. וכנראה שיש לו סיבות טובות להיות.

 

ברבעון האחרון הגדלתם את הפדיון למ"ר ב-100 שקל ל-8.3 אלף שקלים, זה קשור לחגים?

"ראשית הדוח מוטה למטה. הוא יצא טוב. הוא יכול היה לצאת טוב יותר, אם היה בבורסה אופציה להשוואת תאריכים עבריים אז זה היה מצוין".

למה?

"החגים השנה נפלו באותם ימים שבועיים, אממה בשנה שעברה רוב החגים נפלו בספטמבר, השנה הם התחלקו בין רבעון 3 ל-4. כשאני בודק את עצמי ביחס לתאריכים העבריים, הקפיצה שלי במכירות הכלליות הן בדיוק כפולות ממה שדיווחתי הבוקר. ויקטורי צמחה פי שתיים מהשוק בספטמבר. אם השוק צמח ב-X, ויקטורי צמחה ב-2X".

 

אז מה יהיה ב-2020?

"הרבעון הזה הוא רק הפרומו. בחודש וחצי האחרונים פתחנו שני סניפים בחדרה, האחד נפתח ביום האחרון של הרבעון השלישי. הוא ישפיע על רבעון ארבע. הסניף השני נפתח בתחילת רבעון ארבע. בעוד שבועיים אנחנו פותחים סניף גדול במודיעין שייתן לנו בוסט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"אחרי כל זה, בתחילת החודש הבא אני מקבל עוד 5 סניפים. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח עוד 4 סניפים. זאת אומרת שסך הכול נתרחב ב-12 סניפים עד סוף 2020. זה אמור לייצר לי עוד 450 מיליון שקל מחזור. זה אומר שאנחנו יכולים להגיע למחזור של 2.2-2.3 מיליארד שקל.

 

"ההגדלה תוריד לי את מחירי הקניה, שיהיו נמוכים יותר וגם נקטין עלויות נוספות, וזה להערכתי יביא שיפור מהותי ברווח התפעולי. בנטרול ה-IFRS הרווח שלנו גדל ב-19%, אני מעריך שהרווחים ימשיכו לטפס".

 

מה עם הקניות באינטרנט, אתם מתכוונים לחזק את התחום?

"טוב לי עם 4% מהמכירות באונליין. אני חיובי. אבל בסך הכול סך כל המכירות של המזון ברשת עומדות בקושי על 3.5% מהיקף השוק. חוץ מזה כל שקל שם פחות רווחי לי. זה גורר אותי למטה. אני מעדיף להשקיע כרגע ב-96.5% האחרים של הקונים, כשמבחינה עובדתית הישראלים עדיין מעדיפים פשוט לבוא לסופר".

 

דיווחתם על הנפקת אג"ח, לשם מה אתם מנפיקים?

"מטרת ההנפקה היא לממן את הרכישה של הסניפים מיינות ביתן. זו עסקה של בערך 100 מיליון שקל. אבל העסקה הזו היא לא סוף פסוק, זה לא סוף הדרך מבחינתנו".

 

מה קרה עם עסקת הקנאביס שדיווחתם עליה, למה היא קרסה?

"השותף לא קיבל את האישורים, אז זה נפל. אבל לא 'נרטבנו'".

 

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"אני לא קופץ ביום אחד 100 קומות. אני קופץ כל שנה ב-10 15 קומות. לאט ובטוח. אם המצב יהיה כמו היום, נמשיך לגדול".

 

מה האיום הכי מרכזי לשוק שלך?

"כוח אדם. חד וחלק. קשה למצוא עובדים לענף. זה לא קשור לשכר. זה קשור לתדמית של התחום. אף פעם זה לא היה סקסי, אבל עכשיו זה בכלל לא וואו. כל הסיפור עם הקופאיות תרם לזה. אפילו אין עבודה מועדפת שזה יכול היה לתרום לענף ואין אישור לייבא כוח עבודה מבחוץ".

 

"מה שזה עושה, זה פוגע בשירות. היום לא רואים כמעט קצביות או מעדניות בסופרים. זה לא ממחסור של כסף. פשוט אין קצבים. התפקיד שלי הוא לתת שירות, עכשיו קשה לי לתת שירות כמו שצריך".

מוקדם דיווחה הרשת על תוצאות הרבעון השלישי

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10% את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

במקביל, הודיעה הרשת כי התנאים המתלים לקיום העסקה להשקעה בחברה בתחום הקנאביס לא התממשו ולכן היא יורדת מעסקה. כאמור, לפני כחצי שנה הודיעה החברה על חתימת הסכם לרכישת 50% מהון המניות של חברת קנאביס רפואי, בתמורה למניות של ויקטורי בשווי שוק של כ-17.7 מיליון שקל.

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10%  את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרוסמן 18/11/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    העובדים צועקים על הלקוחות, ארגזים פזורים על המדרכה מחוץ לסניף, פשוט מגעיל.
  • חיימון 18/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    היית מת אחלה סניף
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

אינטרקיור
צילום: אינטרקיור

אינטרקיור נופלת: חוב בספק של 27 מיליון שקל מבזלת

צניחה ש כ-13% במניה לשווי של 200 מיליון שקל; בזלת נמצאת בסוג של הסדר חוב. על התוצאות של אינטרקיור, היקף החשיפה ביחס לשווי והעתיד

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטרקיור

מניית אינטרקיור -12.72%  ירדה ב-12.7% לאחר שבשבוע שעבר, בזלת שהיא ספקית של אינטרקיור החלה בהליך ארגון מחדש מטעם בית משפט. החשיפה הכספית של אינטרקיור מגיעה לכ-27 מיליון שקל. סכום משמעותי מתוך שווי השוק של החברה הפועלת בתחום הקנאביס שנסחרת ב-200 מיליון שקל. 

חלק מהסכום עשוי להיגבות במקביל להסדר חוב ומכירת הפעילות של בזלת, אך צפוי שתהיה תספורת. "המכה" הזו לאינטרקיור היא סוג של הוצאה חד פעמית, אבל בשנים האחרונות, יש הרבה "הוצאות חד פעמיות" לרבות הפסדים בגלל המלחמה והשיתוק של המפעל של החברה שנמצא סמוך לגדר. 

מנגד, הקנאביס גדל בביקושים בעולם, וצפוי לחזור לגדול גם בארץ, ואינטרקיור שהיא גם יבואנית, גם מייצרת בארץ וגם מייצאת לעולם, צופה ליהנות מהגידול העולמי. במחצית הראשונה של השנה 

במחצית הראשונה של השנה הסתמו הכנסות אינטרקיור ב-130 מיליון שקל, עלייה של 15% לעומת המחצית השנייה של 2024,. תזרים המזומנים התפעולי היה חיובי בסך של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר במחצית האחת עשרה ברציפות שבה החברה מציגה EBITDA מתואם חיובי, שהסתכם ב-12.6 מיליון שקל (כ-10% מההכנסות). 

החברה מדווחת על המשך השיקום במתקן ניר עוז, שחידש את פעילות הייצור, הייבוא והמכירות לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. במקביל הושקו יותר מ-40 מוצרים חדשים, ההשקות הראשונות מאז אוקטובר 2023. עד סוף התקופה קיבלה אינטרקיור מקדמות פיצוי של 81 מיליון שקל מהרשויות בגין נזקי מלחמה, מתוך תביעות כוללות בהיקף של 251 מיליון שקל. יתרות המזומנים הסתכמו ב-54 מיליון שקל וההון העצמי עמד על 432 מיליון שקל.