ביטוח רכב
צילום: freepik

מהשפעות הקורונה על צרכנות ביטוח הרכב: עליה משמעותית בדרישה למוצרי ביטוח רכב לפי שימוש נרשמה אצל כל חברות הביטוח בישראל

נדמה שאין באמת צורך בפתיחה מפוארת המבהירה עד כמה השתנו חיינו בחודשים האחרונים, נקודה שכל אחד ואחת מאיתנו כבר הספיק להבין, שלא לומר לחוות לבד. ועדיין, מרתק לראות ולהבין עד כמה עמוקה השפעתה של המגפה על כל תחום אפשרי בחיינו – בהווה ואל העתיד מהמאקרו אל המיקרו ולהיפך.

תוכן בחסות |

הפעם בחרנו להתמקד בעולם ביטוח הרכב וכיצד משפיעה תקופה זו על סוגי הביטוחים המוצעים בשוק, על מחירי ביטוח הרכב בהתייחס לשינויים בשימוש ולשינויים בשווקים וקצת על הצפוי לבוא. למה לשלם על רכב עומד? האימג' המזוהה ביותר עם התקופה - הויזואליה הגלובלית של הקורונה - היא כבישים ריקים. מכביש 6 שלנו מצולם בריקנותו ממעוף הדאון, דרך השדרה חמישית בניו יורק משודרת אלינו במהדורת החדשות ועד שבילי האבן האירופאים והריקים מאדם אי שם באפריל. וגם עם שחרור הסגר והחזרה לסוג של שגרה, חברות רבות השאירו את עובדיהן בבית לצד רבים שנותרו ללא עבודה, מערכת החינוך לא פעלה בתפוסה מלאה וביחד עם אלפי האנשים ששהו בבידוד –מכוניות רבות נותרו למעשה בחניה מתחת לבית, פקקי הבוקר התמעטו. ובעוד הרכב המשפחתי נותר עומד בחניה, המשק הישראלי בדהירה אל עבר משבר, והצרכן הסביר התחיל לחפש אפשרויות נוספות לקיצוץ בהוצאות. לצד זה, בל נשכח באיזה עולם דיגיטלי ומתקדם אנחנו חיים ומוצרי ביטוח רכב לפי שימוש הנעזרים באמצעים דיגיטליים כבר נכנסו לשוק עוד לפני פרוץ המגפה, כך שאפשר להסיק לבד את המציאות המתבקשת – עלייה בפופולריות ובדרישה לסוגי ביטוח רכב לפי שימוש. ואכן, כל חברות הביטוח מדווחות על עלייה משמעותית במודעות ובדרישה למוצרי ביטוח המתומחרים לפי השימוש בפועל. הצרכן – שכאמור, רואה את רכבו רק מבעד לחלון, מחפש אחר מוצרי ביטוח רכב מותאמים למצב. בהתאמה, כל חברות הביטוח הגדולות במשק כבר נכנסו עם מוצרי ביטוח רכב לפי שימוש, חלקן מבוססות על רכיב דיגיטלי שיושב ברכב ומודד קילומטרז' וחלקן מתבססות על הצהרה והתחייבות המבוטח ובחירת מכסת קילומטרים מראש - וכולן מצהירות על סוגי ביטוח רכב דומים או מתוחכמים יותר העתידים לצאת במהלך השנה. גם המדינה תומכת ומעודדת פיתוח מוצרי ביטוח מעין אלה והרשות לחדשנות משקיעה לא מעט בעידוד חברות הביטוח בתחום הזה, כך שבעתיד הנראה לעין בוודאי נמשיך לראות, לצד עלייה משמעותית בדרישה למוצרים מעין אלה, גם פיתוח של מוצרים נוספים מותאמים אישית וזולים יותר רכב עומד הוא רכב גניב בעוד ישבנו אנחנו בסגר, ישבו בבית גם מאות אלפי עובדי מפעלי המכוניות ברחבי העולם. בדיוק בעת בה עולם הרכב כולו עובר את אחד השינויים המהותיים שידע בתולדותיו - הן מבחינת המעבר למכוניות היברידיות או חשמליות לחלוטין והן מבחינת פיתוח הרכבים האוטונומיים (והשינויים מרחיקי הלכת שתחום זה עוד עומד להביא עלינו) – הגיעה מגפת הקורונה והנחיתה מכת ברק על התעשייה כולה.  מעבר להאטה בייצור ולמלאי המכוניות שהתרוקנו בסוכנויות, נכנס שוק חלקי החילוף לתקופת יובש ומחסור. פעילות מפעלי החלקים הואטה באפן משמעותי וההשפעה ניכרת בכל מוסך ומרכז שירות. הנחה לא בלתי מבוססת היא כי נראה עלייה בגניבות הרכב בתקופה הקרובה, לשם פירוק ומכירת חלקים. כ-2.9 מיליון רכבים נרשמו ב-2019 כמבוטחים בביטוח מקיף ו/או צד ג', האם צפויה עלייה במחירי הביטוח המקיף בהתאם למצב החדש בשוק? כנראה שלא, מה גם שהרי בביטוח מקיף עסקינן, כשמדובר בביטוחי הרכב לפי שימוש. צריך לזכור שתעשיית הרכב היא תעשייה עצומה ואחת המשמעותיות לכלכלה העולמית, כנראה שלא תהיה מדינה שתיתן למפעל רכב גדול שיושב בתחומה, ליפול ולפטר עובדים, ואולי עוד נראה תכניות חילוץ יוצאות לפועל, שבסופו של דבר יחזירו את השוק הזה ליציבותו ההכרחית. באמת שהעתיד כבר כאן אם היינו מספרים לכם לפני שלוש שנים שבקרוב יציפו את השוק סוגי ביטוח רכב חדשים שיאפשרו לכם לשלם בהתאם לשימוש שלכם ברכב ובשורה התחתונה לשלם פחות, בוודאי לא הייתם מאמינים, שלא לומר חושבים שהשתגענו. אבל, הטכנולוגיה הבסיסית קיימת כבר זמן מה וזאת הקורונה שמאיצה את התהליכים ומשנה את העולם ממש בעוד אנחנו מדברים. השפעתה עוד תישאר אתנו לשנים קדימה, אפשר לומר שהפיתוח של עוד ועוד מוצרי ביטוח רכב מותאמים אישית הוא מבין ההשפעות הצרכניות החיוביות שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה