רכב חשמלי. צילום: Pexelsרכב חשמלי. צילום: Pexels

טעינה חכמה, נסיעה נוחה: כך עמדות הטעינה משדרגות את חוויית הרכב החשמלי

הכירו את מפת עמדות הטעינה המעודכנת שתאפשר לכם לחזור אל הכביש במהירות ובקלות 

בזמן שרובנו התרגלנו לעצור בתחנת דלק ולמלא את המיכל, המציאות משתנה במהירות – והרכבים החשמליים תופסים נתח הולך וגדל בכבישים. 

יחד עם העלייה במספר הרכבים, גם עמדות הטעינה משתדרגות בהתאם לצרכים החדשים של הנהגים. החידושים הטכנולוגיים בתחום הפכו את הטעינה למהירה, נגישה וחכמה יותר, והביקוש הגובר דוחף את השוק קדימה בקצב מרשים. 

אז איך נראית היום מפת עמדות הטעינה ומה צפוי לנו בעתיד? נרחיב על כך בכתבה הבאה.

עמדות טעינה ציבוריות: מתשתית בסיסית למהפכה תחבורתית

בשלב הראשוני, עמדות טעינה ציבוריות היו מצרך נדיר, ולעיתים קרובות הן דרשו המתנה ממושכת עד להשלמת הטעינה. 

כיום, עם ההתפתחות המואצת של התחום, ניתן למצוא עמדת טעינה לרכבים חשמליים במרכזי קניות, חניונים, תחנות דלק ואפילו ברחובות של ערים גדולות. חלק מהעמדות מציעות טעינה איטית שמתאימה לעצירות ממושכות, ואילו אחרות מאפשרות טעינה מהירה במיוחד – שתוך דקות ספורות מספקת מספיק אנרגיה להמשך הנסיעה.

יחד עם זאת, לא מדובר רק בכמות, אלא גם בטכנולוגיה. עמדות הטעינה המתקדמות מצוידות היום בטכנולוגיות חכמות שמאפשרות תקשורת ישירה עם הרכב, תכנון מסלול בהתאם לזמינות העמדות הקרובות, ואפילו תשלום אוטומטי באמצעות אפליקציות ייעודיות.

טעינה מהירה לרכב חשמלי – לאן זה הולך?

אחד החידושים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות הוא הפיתוח של עמדות טעינה מהירות במיוחד. אם בעבר טעינה של רכב חשמלי דרשה המתנה של שעות, הרי שהיום ישנן מערכות שמסוגלות לספק טעינה של 80% מהסוללה בתוך כ-20 דקות בלבד. 

הפיתוחים האחרונים מבוססים על טכנולוגיות קירור מתקדמות ושיפור בניצולת האנרגיה, וכך מאפשרים טעינה בעוצמות גבוהות יותר מבלי לפגוע בחיי הסוללה.

בנוסף על כך, ישנם דגמים חדשים של עמדות אולטרה-מהירות שמספקות קיבולת אנרגיה גבוהה במיוחד, המאפשרת טעינה מלאה בזמן שנחשב לדמיוני עד לפני כמה שנים. 

ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח, הצפי הוא שזמני הטעינה יתקצרו אף יותר – מה שיהפוך את הרכב החשמלי לחלופה נוחה עוד יותר לרכבי הבנזין הסטנדרטיים.

חיבור חכם: כשהעמדות והנהגים מדברים באותה שפה

כדי לשפר את חוויית הנהגים, רבות מעמדות הטעינה כיום מחוברות לרשת חכמה שמנהלת את אספקת האנרגיה בצורה אופטימלית. מערכות מתקדמות יודעות לנתב את העומס בין מספר עמדות סמוכות, כך שהנהגים לא ימצאו את עצמם ממתינים לשקע פנוי.

אפליקציות ניהול מאפשרות מעקב בזמן אמת אחר זמינות העמדות הקרובות, תכנון מסלול עם עצירות טעינה אידיאליות ואפילו קבלת עדכונים בזמן אמת על עמדות פנויות. כל אלה מסייעים לצמצום זמני ההמתנה ומייעלים את השימוש ברשת הטעינה הציבורית.

הביקוש גובר – איך זה משפיע על השוק?

ככל שיותר אנשים בוחרים במכוניות חשמליות, כך הצורך בתשתית מתקדמת הופך דחוף יותר. השקעות ציבוריות ופרטיות מתמקדות בהגדלת מספר העמדות, עם דגש על פריסת עמדות טעינה מהירות לאורך כבישים מרכזיים ובשטחים עירוניים. 

במקביל, מתחילים להופיע פתרונות חכמים כמו שילוב עמדות טעינה בחניונים ציבוריים ובמתחמי עבודה, המקלים על הנהגים שרוצים להטעין את הרכב כחלק מהשגרה היומית.

קיימת גם מגמה לשלב מקורות אנרגיה ירוקה בתשתיות הטעינה, במטרה להפחית את העומס על רשת החשמל ולהציע טעינה ידידותית יותר לסביבה. במהלך הזמן, צפויים חידושים נוספים שישפרו את הנגישות ויקצרו עוד יותר את זמני ההמתנה לעמדה פנויה.

טעינה נגישה בכל מקום – העתיד כבר כאן

בשנים הקרובות נראה יותר עמדות טעינה מהירות, חכמות ונגישות יותר, שיספקו מענה לצרכים ההולכים וגדלים של הנהגים. טכנולוגיות מתקדמות ימשיכו לקצר את זמני הטעינה, ורשתות טעינה מתוחכמות יאפשרו מעבר חלק לרכב חשמלי בלי חשש מ"חרדת טווח".

לסיכום, אם פעם הבחירה ברכב חשמלי הייתה כרוכה בתכנון מוקפד של נקודות טעינה, הרי שכיום – ובמיוחד בעתיד הקרוב – יהיה מדובר בתהליך טבעי, אינטואיטיבי ונוח. מהפכת התחבורה החשמלית בעיצומה, ועמדות הטעינה הן ללא ספק אחד הכוחות שמובילים אותה קדימה.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלעד הדר
צילום: קרדיט התמונות: אלעד הדר

תביעה קבוצתית נגד אלעד הדר נמחקה בבית המשפט

בדיון שנערך בבית משפט השלום בת"א בתחילת החודש, נדחתה התביעה הקבוצתית שהוגשה על ידי עורכי הדין אהב כהן ואור גביש נגד אלעד הדר וחברת "סקסס" ונפסקו לנתבעים פיצויים בסכום נכבד.

נושאים בכתבה תביעה ייצוגית

קרדיט התמונות: אלעד הדר טענות התובעים

לקראת סוף שנת 2021, 11 לקוחות לשעבר של חברת ייעוץ העסקי "סקסס" הגישו תביעה משותפת נגד החברה ונגד אלעד הדר בטענה שונות שהחברה מתנערת ממילוי תפקידה המלא כחברת ייעוץ עסקי ועושה זו בדרכים לא דרכים. התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין אהב כהן ואור גביש אשר איגדו מספר אנשים לצורך קבלת פיצויים בסך 500 אלף שקל. כתב התביעה היה ארוך ונעשה כל ניסיון להראות שחברת "סקסס" פעלה לא כראוי תוך כדי במהלך התביעה הושמעו מקבץ טענות מופרכות, שקריות ולא קשורות נגד אלעד הדר וחברת "סקסס"  שנועדו להסתיר את מטרת התביעה האמיתית, התברר מהר מאד שמתוך ה-11 תובעים כביכול רובם נתבעים שהיו חייבים כסף לאלעד הדר וחברת "סקסס ייעוץ עסקי" בגין שירות שקיבלו ולא שילמו עליו לא זאת ועוד שהיה כבר דיון שדן בניסיון ההתחמקות שלהם לשלם ובית המשפט פסק שהצד עם חברת סקסס ופסק שעליהם לשלם ואילו חלק אחר של הנתבעים הם קובץ בעלי עסקים שחל בעסק שלהם שיפור משמעותי בהכנסות וברווחים ובמקום לשמוח ולשלם את העמלה על הצמיחה ניסו לחמוק ולא לשלם את העמלה, בחלקם מדובר אף בצמיחה של מיליונים, אך במקום לשבח את החברה ולשלם את העמלה הם בחרו לנסות להתחמק מהתשלום וכאשר נתבעו חשבו שאם יזמו תביעה כקבוצתית כנגד סקסס ואלעד הד יוכלו לחמוק מלשלם את העמלה שהוסכם עליה. גלגלי הצדק טוחנים אמנם לאט אבל כבר בדיון הראשון בבית המשפט נזף בעורך הדין אהב כהן שאמור לדעת מתוקף עיסוקו שהחוק מגדיר "מעשה בית דין" כנושא שבין המשפט כבר דן בוא ופסק בו, בנושא שכזה לא ניתן להגיש תביעה נוספת ולא ניתן לדון בו שנית ולכן כבר בדיון המקדמי נמחקו 5 מתוך 11. ככל הנראה אותם נתבעים צורפו כדי לתת נפח כוזב לכמות הלקוחות בתביעה. חרף עובדה זו הם הוטעו ושוכנעו ע"י עורכי דינם לשלם אלפי שקלים כל אחד כדי להגיש תביעה נוספת. מכאן התיק המשיך עם 6 תובעים והשופט נתן להם זמן ראוי לארגן ולהגיש מחדש את טענותיהם לאחר שכמעט חצי מהם התגלו כבר בדיון הראשון כחסרות שחר.  

התיק נמחק ונפסקו לטובת אלעד הדר וסקסס פיצויים בסכום נכבד

לאחר כשנה ואינספור חלופות של מאות עמודים בין הצדדים שבהן נחשפו אט אט העובדות האמיתיות, החליט השופט שלא רק לדחות את תביעה ולמחוק לחלוטין את התיק נגד אלעד הדר וחברת "סקסס", אלא גם לפסוק תשלום פיצויים בסכום נכבד לנתבעים.