הלוטוגוצים לוטו
צילום: יח"צ

האוצר למפעל פיס: רוצה "הליך שקוף וציבורי של מכרז הפרסום"

מנכ"ל האוצר רומז למפעל הפיס שיש מי שבוחן מקרוב את התנהלותו? שי באב"ד דורש ממנכ"ל הפיס הבהרות למכרז הפרסום ו"ההתקשרויות ארוכות הטווח"
משה בנימין | (2)

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד דורש ממנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן הבהרות בנוגע להתקשרויות של מפעל הפיס עם משרדי הפרסום שאיתם הוא עובד בשנים האחרונות - כך עולה ממכתב ששלח באב"ד לפני מספר ימים לפיס. 

 

המכתב למפעל הפיס מגיע על רקע ההחלטה הטרייה של חברת ההגרלות הממשלתית לסיים את ההתקשרות עם ערוץ 10 ולהעביר את השידור החי של הגרלת מפעל הפיס לאתר ynet ולזכיינית ערוץ 2 רשת. עניין נוסף מהותי לא פחות שנקשר באותו עיתוי הוא קיומו של מכרז על שירותי הפרסום של מפעל הפיס המתנהל בימים אלו. על רקע זה פורסם בגלובס כי בכירי אדלר חומסקי, אחד ממשרדי הפרסום של מפעל הפיס הם אלו שעומדים מאחורי סגירת העסקה והעברת השידור לרשת - עסקה הנאמדת במיליוני שקלים מדי שנה.

במכתב ללוטן כותב באב"ד כי "מפעל הפיס מתקשר בשנים האחרונות עם מספר חברות פרסום. ברצוני להסב את תשומת לבך לתקציב הפרסומי הגבוה של מעל הפיס שערכו כ-50 מיליון שקל בשנה. לאור זאת, נכון כי מפעל הפיס ירענן את נהלי הפרסום הנוהגים עד כה לאור השינויים המחויבים מכוח ההיתר שפורסם ביום 14 בפברואר 2017 והן לאור ההתקשרויות ארוכות הטווח שנערכו עד כה. משרד האוצר תומך בהליך שקוף, פומבי וציבורי שפונה לכלל הציבור. אודה לבדיקתך המעמיקה בנושא".

בין השורות ניתן לקרוא כיצד באב"ד מכוון את דבריו לעובדה כי מפעל הפיס עובד מזה שנים רבות לצד 2 משרדי פרסום: גיתם BBDO ואדלר חומסקי. באב"ד קורא ל"רענון נהלי הפרסום לאור השינויים וההתקשרויות ארוכות הטווח" במה שעשוי להשתמע כרמז למפעל הפיס - צמצמו את משרדי הפרסום מ-2 לאחד או גוונו בבחירתכם לאחר 11 שנים שבהן חידשתם את ההתקשרות עם גיתם ואדלר.

בנוסף, מציין באב"ד כי הוא תומך ב"מכרז שפונה לכלל הציבור", אמירה שניתן להגדירה כמעט מדי ומאוחר מדי, וכזו שיכולה להעיד על המרחק הרב שבין היכולת של משרד האוצר ל"נהל" את המכרז לבין החופש שיש למפעל הפיס. המכרז שיש בענף מי שיגדירו אותו כ"מסרס" רחוק מלהיות פתוח לכלל הציבור או אפילו למשרדי הפרסום המובילים בישראל. תנאי הסף שלו מאפשרים השתתפותם של מספר נמוך מאוד של משרדים, ויתרה מכך, המכרז כבר נמצא בעיצומו לאחר שלב בחירת המציעים.

יצוין כי משרד האוצר כבר "שם את ידיו" על מפעל הפיס לפני חצי שנה אז התקבלו ההחלטות לפיהן המשך פעילותו של מפעל הפיס יותנה בהגבלות על היקף הפרסום. בין השאר דורש האוצר כי מפעל הפיס לא יפרסם ברדיו ובטלוויזיה בין 15:00 ל-23:00. בנוסף, ייאסר עליו לשלב פרסום חוצות ויחולו עליו מגבלות נוספות. 

מנגד, לא מן הנמנע שאל באב"ד זרמו תלונות בחודשים האחרונים הנוגעות למכרז הפרסום במטרה לגרום לו להתערב בנעשה או לפחות לשדר למפעל הפיס כי יש מי שמביט על הנעשה מקרוב. עם זאת, התפיסה הרווחת בענף הפרסום היא שפעילות הפרסום של גיתם ואדלר חומסקי עבור מפעל הפיס היא מהטובות, בפן האיכותי, בפרסום הישראלי בשנים האחרונות.  על התקציב מתמודדים בנוסף לאדלר חומסקי וגיתם BBDO גם באומן בר ריבנאי וראובני פרידן ipg.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "המנכ"ל עמרי לוטן ישיב לשי באב"ד".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמרי לוטן 20/05/2018 10:25
    הגב לתגובה זו
    עמרי לוטן ודפנה נעים שאול, מנכ"ל וסמנכ"ל במפעל הפיס. שני אפסים שמנהלים אימפריה כלכלית בכשלון רב!
  • 1.
    ברור שהמכרז תפור. (ל"ת)
    אבי 29/05/2017 12:45
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.