האוצר למפעל פיס: רוצה "הליך שקוף וציבורי של מכרז הפרסום"

מנכ"ל האוצר רומז למפעל הפיס שיש מי שבוחן מקרוב את התנהלותו? שי באב"ד דורש ממנכ"ל הפיס הבהרות למכרז הפרסום ו"ההתקשרויות ארוכות הטווח"
משה בנימין | (2)

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד דורש ממנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן הבהרות בנוגע להתקשרויות של מפעל הפיס עם משרדי הפרסום שאיתם הוא עובד בשנים האחרונות - כך עולה ממכתב ששלח באב"ד לפני מספר ימים לפיס. 

 

המכתב למפעל הפיס מגיע על רקע ההחלטה הטרייה של חברת ההגרלות הממשלתית לסיים את ההתקשרות עם ערוץ 10 ולהעביר את השידור החי של הגרלת מפעל הפיס לאתר ynet ולזכיינית ערוץ 2 רשת. עניין נוסף מהותי לא פחות שנקשר באותו עיתוי הוא קיומו של מכרז על שירותי הפרסום של מפעל הפיס המתנהל בימים אלו. על רקע זה פורסם בגלובס כי בכירי אדלר חומסקי, אחד ממשרדי הפרסום של מפעל הפיס הם אלו שעומדים מאחורי סגירת העסקה והעברת השידור לרשת - עסקה הנאמדת במיליוני שקלים מדי שנה.

במכתב ללוטן כותב באב"ד כי "מפעל הפיס מתקשר בשנים האחרונות עם מספר חברות פרסום. ברצוני להסב את תשומת לבך לתקציב הפרסומי הגבוה של מעל הפיס שערכו כ-50 מיליון שקל בשנה. לאור זאת, נכון כי מפעל הפיס ירענן את נהלי הפרסום הנוהגים עד כה לאור השינויים המחויבים מכוח ההיתר שפורסם ביום 14 בפברואר 2017 והן לאור ההתקשרויות ארוכות הטווח שנערכו עד כה. משרד האוצר תומך בהליך שקוף, פומבי וציבורי שפונה לכלל הציבור. אודה לבדיקתך המעמיקה בנושא".

בין השורות ניתן לקרוא כיצד באב"ד מכוון את דבריו לעובדה כי מפעל הפיס עובד מזה שנים רבות לצד 2 משרדי פרסום: גיתם BBDO ואדלר חומסקי. באב"ד קורא ל"רענון נהלי הפרסום לאור השינויים וההתקשרויות ארוכות הטווח" במה שעשוי להשתמע כרמז למפעל הפיס - צמצמו את משרדי הפרסום מ-2 לאחד או גוונו בבחירתכם לאחר 11 שנים שבהן חידשתם את ההתקשרות עם גיתם ואדלר.

בנוסף, מציין באב"ד כי הוא תומך ב"מכרז שפונה לכלל הציבור", אמירה שניתן להגדירה כמעט מדי ומאוחר מדי, וכזו שיכולה להעיד על המרחק הרב שבין היכולת של משרד האוצר ל"נהל" את המכרז לבין החופש שיש למפעל הפיס. המכרז שיש בענף מי שיגדירו אותו כ"מסרס" רחוק מלהיות פתוח לכלל הציבור או אפילו למשרדי הפרסום המובילים בישראל. תנאי הסף שלו מאפשרים השתתפותם של מספר נמוך מאוד של משרדים, ויתרה מכך, המכרז כבר נמצא בעיצומו לאחר שלב בחירת המציעים.

יצוין כי משרד האוצר כבר "שם את ידיו" על מפעל הפיס לפני חצי שנה אז התקבלו ההחלטות לפיהן המשך פעילותו של מפעל הפיס יותנה בהגבלות על היקף הפרסום. בין השאר דורש האוצר כי מפעל הפיס לא יפרסם ברדיו ובטלוויזיה בין 15:00 ל-23:00. בנוסף, ייאסר עליו לשלב פרסום חוצות ויחולו עליו מגבלות נוספות. 

מנגד, לא מן הנמנע שאל באב"ד זרמו תלונות בחודשים האחרונים הנוגעות למכרז הפרסום במטרה לגרום לו להתערב בנעשה או לפחות לשדר למפעל הפיס כי יש מי שמביט על הנעשה מקרוב. עם זאת, התפיסה הרווחת בענף הפרסום היא שפעילות הפרסום של גיתם ואדלר חומסקי עבור מפעל הפיס היא מהטובות, בפן האיכותי, בפרסום הישראלי בשנים האחרונות.  על התקציב מתמודדים בנוסף לאדלר חומסקי וגיתם BBDO גם באומן בר ריבנאי וראובני פרידן ipg.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "המנכ"ל עמרי לוטן ישיב לשי באב"ד".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמרי לוטן 20/05/2018 10:25
    הגב לתגובה זו
    עמרי לוטן ודפנה נעים שאול, מנכ"ל וסמנכ"ל במפעל הפיס. שני אפסים שמנהלים אימפריה כלכלית בכשלון רב!
  • 1.
    ברור שהמכרז תפור. (ל"ת)
    אבי 29/05/2017 12:45
    הגב לתגובה זו
רייטינג

הפתעה לא רק על המגרש: פיק של 33% למשחק בין ישראל לפורטוגל בערוץ 1

בגלל רונאלדו, רשם המשחק רייטינג מדהים של 23.5%, למרות הפלטפורמה והשעה הבעייתיות. מכבי ת"א ניצחה את אולימיפיאקוס, ערוץ 10 רשם 7.2%
אלכסנדר כץ |
שיגעון רונאלדו הסתיים עם אכזבה מצד ישראל, שלא השכילה לנצל יתרון של 3:1 וירדה אתמול (יום ו') מהמגרש עם תיקו 3:3 מול פורטוגל. הרייטינג, לעומת זאת, לא איכזב בכל. על פי נתוני צפייה ראשוניים בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, כולל צפייה נדחית עד 2:00 בלילה, עולה כי משחק הנבחרת במסגרת מוקדמות המונדיאל, נגד פורטוגל (ערוץ 1 + ערוץ 511 HD), רשם רייטינג ממוצע של 23.5%. מדובר על רייטינג גבוה מאד עבור ערוץ 1, ובטח לשעה בה שודר המשחק - בין 14:45 ל-16:30 אחר הצהריים של יום שישי. במשחק צפו 693 אלף איש, ומעל מיליון צופים נחשפו למשחק לפחות ל-3 דקות צפייה רצופה. בשעה הראשון של ישראל צפו 20.1%, בשני המספר עלה ל21.6%, ובשלישי הרייטינג כבר עמד על 30.2%. דקת השיא של המשחק הייתה האחרונה - אז צפו בהתמודדות 33.1%. במשדר המסכם של המשחק (ערוץ 1) צפו 17.1%, ובמשחק המקדים - 9.4%. ובשעות הערב התמודדה מכבי תל אביב בכדורסל נגד אולימיפאקוס, במשחק שנערך ביוון. המשחק המכריע (ערוץ 10) הניב רייטינג ממוצע של 7.2%, נמוך במקצת. נתוני הרייטינג המלאים של יום שישי, יפורסמו במהלך היום.
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.