אליעזר שקדי
צילום: סיון פרג'

איגוד השיווק הישראלי בחר בהשקות המנצחות: אל על, שטראוס וחוגלה

המותגים נבחרו להשקות מנצחות בחודשים אוקטובר-דצמבר 2013. אל על השיקה את UP, שטראוס את שוקולד פרה בטעמים וקימברלי את לילי קומפקט
כתבי אייס |

ועדת החדשנות של איגוד השיווק הישראלי העניקה את פרס ההשקה המנצחת לחודשים אוקטובר-דצמבר 2013 ל-3 מותגי ענק במשק הישראלי: אל על, שטראוס וחוגלה קימברלי. בחודשים אלו הוגשו 12 מועמדויות של מגוון מהלכי השקה חדשניים בתחומי תחבורה, מדיה, טואלטיקה, פיננסים, קמעונאות, אופנה, ממתקים-שוקולד, פארמה, מזון ומשקאות.

3 ההשקות המנצחות הן מותג ה-LOW COST החדש של אל על UP, בתחום התחבורה/תעופה; שוקולד 'פרה' בטעמים של שטראוס בתחום חטיפים מתוקים ושוקולד ו'לילי קומפקט' מבית חוגלה קימברלי בתחום הטואלטיקה.

מנימוקי השופטים/ אל על

התחרות בשוק ה-LOW COST, שחדרה גם לחברות התעופה המקומיות, הביאה את חברת אל על להתמודד עם ערעור נאמנות הצרכנים למותג וחיפוש אלטרנטיבות אחרות מכל עבר. השקת UP מבית אל על, המודל החדש של החברה, המציע טיסות במחירים מוזלים ובהתאם לדרישות הלקוח, נהנתה מחשיפה תקשורתית רחבה ומתגובות אוהדות בקרב הציבור. עם שפה פרסומית צעירה, המדברת בגובה העיניים, הוכתרה ההשקה כהצלחה, כאשר נרשם גידול של 90% במכירות אל על ליעדים הרלוונטיים, בהשוואה לנתוני המכירות בשנה החולפת.

מנימוקי השופטים/ שטראוס

השקת שוקולד פרה בטעמי מותגי עלית המוכרים כמו בזוקה, חטיף טעמי, טורטית וקפה נמס, אשר נולדה מתוך רצון לשמר את מעמדו ותדמיתו של המותג הוותיק, עוררה עשרות תגובות בקרב הציבור ודיון נוקב אחד סביב השאלה - שוקולד בטעם בזוקה, טעים או מגעיל? אלו ועוד הביאו לגידול של 27% מעל התכנון המקורי בייצור ומכירות המוצרים בשליש מהזמן שתוכנן למהלך ההשקה.

מנימוקי השופטים/חוגלה קימברלי

נוחות, אחד הערכים הנדרשים בחיינו, תקף ורלוונטי לכל תחום ועניין. קטגוריית נייר הטואלט בישראל, שבה תחרות רבה ושחקנים חזקים, סבלה עד כה מחיסרון ברור של ערך הנוחות, כאשר אריזות הנפח הגדולות שמציעות החברות נתפסות כמסורבלות וככאלו 'שאינן נכנסות לארון'. המותג המוביל, לילי מבית חוגלה, בחר להתמודד עם מציאת פתרון לערך הנוחות, והשיק בהצלחה רבה את לילי קומפקט - אותו נייר טואלט באריזת גלילים דחוסים, החוסכת ב-30% במקום האחסון ומתאימה לאחסון בארון הביתי. לאחר קמפיין פרסומי מוצלח שכלל שימוש במגוון מדיות מסורתיות וחדשות, קיבל קהל היעד העיקרי של לילי, הצרכניות, בחום את המוצר בגרסתו החדשה. בחלוף 3 חודשים ממועד ההשקה, נמכרו כ- 300,000 יחידות מהמוצר, ונתח השוק כולו עלה ב-9.8%.

תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי: "במלאת שנה למותג החדש של האיגוד "ההשקה המנצחת" - אנו שמחים להיווכח כי חברות ומותגים רבים אימצו את התחרות הרבעונית המוקירה חדשנות, והשקות רבות מגיעות אל שולחנה של ועדת החדשנות. בחודש מאי הקרוב במהלך כנס החדשנות של האיגוד נחשוף את השקת ההשקות - ההשקה המנצחת לשנת 2013, ונמשיך לציין לשבח מצוינות שיווקית אשר מביאה עימה ערך מוסף לצרכן הישראלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.