איגוד השיווק הישראלי בחר בהשקות המנצחות: אל על, שטראוס וחוגלה

המותגים נבחרו להשקות מנצחות בחודשים אוקטובר-דצמבר 2013. אל על השיקה את UP, שטראוס את שוקולד פרה בטעמים וקימברלי את לילי קומפקט
כתבי אייס |

ועדת החדשנות של איגוד השיווק הישראלי העניקה את פרס ההשקה המנצחת לחודשים אוקטובר-דצמבר 2013 ל-3 מותגי ענק במשק הישראלי: אל על, שטראוס וחוגלה קימברלי. בחודשים אלו הוגשו 12 מועמדויות של מגוון מהלכי השקה חדשניים בתחומי תחבורה, מדיה, טואלטיקה, פיננסים, קמעונאות, אופנה, ממתקים-שוקולד, פארמה, מזון ומשקאות.

3 ההשקות המנצחות הן מותג ה-LOW COST החדש של אל על UP, בתחום התחבורה/תעופה; שוקולד 'פרה' בטעמים של שטראוס בתחום חטיפים מתוקים ושוקולד ו'לילי קומפקט' מבית חוגלה קימברלי בתחום הטואלטיקה.

מנימוקי השופטים/ אל על

התחרות בשוק ה-LOW COST, שחדרה גם לחברות התעופה המקומיות, הביאה את חברת אל על להתמודד עם ערעור נאמנות הצרכנים למותג וחיפוש אלטרנטיבות אחרות מכל עבר. השקת UP מבית אל על, המודל החדש של החברה, המציע טיסות במחירים מוזלים ובהתאם לדרישות הלקוח, נהנתה מחשיפה תקשורתית רחבה ומתגובות אוהדות בקרב הציבור. עם שפה פרסומית צעירה, המדברת בגובה העיניים, הוכתרה ההשקה כהצלחה, כאשר נרשם גידול של 90% במכירות אל על ליעדים הרלוונטיים, בהשוואה לנתוני המכירות בשנה החולפת.

מנימוקי השופטים/ שטראוס

השקת שוקולד פרה בטעמי מותגי עלית המוכרים כמו בזוקה, חטיף טעמי, טורטית וקפה נמס, אשר נולדה מתוך רצון לשמר את מעמדו ותדמיתו של המותג הוותיק, עוררה עשרות תגובות בקרב הציבור ודיון נוקב אחד סביב השאלה - שוקולד בטעם בזוקה, טעים או מגעיל? אלו ועוד הביאו לגידול של 27% מעל התכנון המקורי בייצור ומכירות המוצרים בשליש מהזמן שתוכנן למהלך ההשקה.

מנימוקי השופטים/חוגלה קימברלי

נוחות, אחד הערכים הנדרשים בחיינו, תקף ורלוונטי לכל תחום ועניין. קטגוריית נייר הטואלט בישראל, שבה תחרות רבה ושחקנים חזקים, סבלה עד כה מחיסרון ברור של ערך הנוחות, כאשר אריזות הנפח הגדולות שמציעות החברות נתפסות כמסורבלות וככאלו 'שאינן נכנסות לארון'. המותג המוביל, לילי מבית חוגלה, בחר להתמודד עם מציאת פתרון לערך הנוחות, והשיק בהצלחה רבה את לילי קומפקט - אותו נייר טואלט באריזת גלילים דחוסים, החוסכת ב-30% במקום האחסון ומתאימה לאחסון בארון הביתי. לאחר קמפיין פרסומי מוצלח שכלל שימוש במגוון מדיות מסורתיות וחדשות, קיבל קהל היעד העיקרי של לילי, הצרכניות, בחום את המוצר בגרסתו החדשה. בחלוף 3 חודשים ממועד ההשקה, נמכרו כ- 300,000 יחידות מהמוצר, ונתח השוק כולו עלה ב-9.8%.

תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי: "במלאת שנה למותג החדש של האיגוד "ההשקה המנצחת" - אנו שמחים להיווכח כי חברות ומותגים רבים אימצו את התחרות הרבעונית המוקירה חדשנות, והשקות רבות מגיעות אל שולחנה של ועדת החדשנות. בחודש מאי הקרוב במהלך כנס החדשנות של האיגוד נחשוף את השקת ההשקות - ההשקה המנצחת לשנת 2013, ונמשיך לציין לשבח מצוינות שיווקית אשר מביאה עימה ערך מוסף לצרכן הישראלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.