עובדים בהייטק אופן ספייס
צילום: דאלי אי

הייטק בצל המלחמה: ירידה קלה בגיוסים; 50% מהחברות חוו ביטולי השקעות

מאז פרוץ המלחמה נרשמו בהייטק הישראלי גיוסים בהיקף 7.8 מיליארד דולר, ירידה קלה ביחס לשנה שקדמה למלחמה. עם זאת, 31% מהחברות בטוחות ביכולתן לגייס הון בשנה הבאה, כך עולה מדו"ח שמפרסם היום Startup Nation Central
איתן גרסטנפלד | (1)
נושאים בכתבה הייטק חרבות ברזל

מאז פרוץ המלחמה נרשמו בהייטק הישראלי גיוסים בהיקף 7.8 מיליארד דולר, ירידה קלה של 4% מהשנה שקדמה למלחמה. עם זאת, 49% מהחברות דיווח על ביטולי השקעות ורק 31% בטוחות ביכולתן לגייס הון בשנה הבאה, כך עולה מדו"ח שמפרסם היום Startup Nation Central. 

 

על פי הדו"ח, על אף המלחמה המתמשכת ואתגרי המימון הגלובליים, ענף הטק הישראלי גייס בשנה החולפת 7.8 מיליארד דולר ב-577 סבבי מימון פרטי - ירידה קלה של 4% מהסכום שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר 22 עד אוקטובר 23), שעמד על 8.2 מיליארד דולר. נתון זה מצביע על הביטחון המתמשך של משקיעים בפוטנציאל ארוך הטווח של החדשנות הישראלית. עם זאת, חשוב לציין שבשנה המקבילה שוק ההייטק היה שרוי במשבר, בשל האירועים הגלובליים והאירועים המקומיים (השלכות הרפורמה המשפטית).

במקביל, פעילות המיזוגים והרכישות הגיעה במהלך התקופה לשווי של 9.6 מיליארד דולר ב-73 עסקאות - ירידה קלה מ-10.6 מיליארד דולר של השנה הקודמת. ענפי התוכנות העסקיות ואבטחת הסייבר הובילו את הפעילות, עם אקזיטים מרשימים כמו רכישת WalkMe על ידי  SAP ורכישת Run:AI על ידי אנבידיה.  

בהמשך לכך מחברי הדו"ח מציינים כי כוחו של ענף ההייטק הישראלי מתחזק בעזרת הביצועים החזקים של מגזר הסייבר וחברות הצמיחה (Scale-up companies) הפורחות. עם זאת, חברות בשלבים מוקדמים יותר התמודדו עם אתגרים משמעותיים יותר, מה שמבליט את השונות ברמת החוסן הכללית של האקוסיסטם. 

מגמות המימון הפרטי בישראל משקפות מאד את אלו של ארה"ב. גם בישראל וגם בארה"ב נחוו ירידות דומות אחרי אוקטובר 2023. רמות המימון בישראלי צנחו בתחילה ל-66% בפברואר 2024, בעוד שבארה"ב נצפתה ירידה מתונה יותר ל-87%. בשתי המדינות נרשמה התאוששות עד מאי, אז עלתה ישראל לשיעור מימון של 152% מרמת המימון באוקטובר 2023, ואילו ארה"ב עלתה לשיעור דומה של 158%.  

עם זאת, בעוד שענף הטק הישראלי המחיש חוסן במהלך 2024, 49% מהחברות דיווחו שהן חוו ביטולי השקעות. רק 31% מהחברות חשו ביטחון ביכולתן לגייס מימון בשנה הבאה, והן מדווחות שמשקיעיהן משתפים עימן תחזיות זהירות.  כמו כן, המלחמה אילצה 24% מהחברות לבצע רילוקיישן של לפחות חלק מהפעילות שלהם, ו-44% דיווחו על קיצוצים בכוח האדם. למרות אתגרים אלו, 54% מהחברות נותרו בטוחות ביכולתן לצמוח במהלך השנה הבאה, במיוחד בתחומי הסייבר והתוכנות העסקיות.  

חברות טכנולוגיה הממוקמות בצפון הארץ מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, כשקרוב ל-40% מהן ששוקלות לבצע רילוקיישן אל מחוץ לישראל בשל המלחמה, ו-69% שמביעות חשש לגבי יכולתן לגייס מימון מספיק בשנה הקרובה. הדבר מדגיש את השפעתה הלא אחידה של המלחמה על אזורים שונים בישראל, ומבליט סביבה מתוחה במיוחד עבור חברות "צפוניות". בנוסף, הביטחון ביכולת הממשלה להוביל מאמצי שיקום נמוך. מעל 80% מהחברות ו-74% מהמשקיעים מביעים ספק ביכולת הממשלה לספק תמיכה לענף. עמדה זו בולטת במיוחד בצפון הארץ, שם מעל 90% מהחברות שיתפו בחששותיהם מההנהגה.

קיראו עוד ב"BizTech"

אבי חסון מנכ"ל Startup Nation Central: "הטק הישראלי הפגין חוסן יוצא דופן אל מול הלחימה המתמשכת והאתגרים המתרבים, אך אין לקחת את החוסן הזה כמובן מאליו. חוסר התכנון לטווח ארוך - בין אם במדיניות תקציבית, תשתית מחקרית או מנועי צמיחה עתידיים, מייצר אי ודאות שעשויה לפגוע במומנטום המוצלח שלנו. עכשיו, יותר מתמיד, הממשלה חייבת לנהוג באחריות על מנת להבטיח שהמגזר ימשיך לשגשג, ימשוך השקעות ויקדם את העתיד הכלכלי שלנו". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שגית 12/09/2024 16:21
    הגב לתגובה זו
    מניית מובילאיי תרד בעוד 50 אחוז בחודש הקרוב. אינטל בקשיים, חייבת מזומנים, חייבת מיידית למכור מניות מובילאיי מה שיפיל את מניית מובילאיי.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד