בדיקת קורונה
צילום: Mufid Majnun/UNSPLASH
משבר הקורונה

J&J בדרך לאישור החיסון לקורונה ובוול סטריט אדישים

ברשות המזון והתרופות האמריקאית צפויים לאשר את החיסון שיעיל ב-66% במניעת המחלה אחרי מנה אחת ובטוח מאוד לשימוש. המניה עולה ב-0.6%
ארז ליבנה | (5)

ענקית הפארמה ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) בדרך לקבל אישור סופי לחיסון שלה לקורונה. זה החיסון הרביעי שצפוי להיות מאושר בסוף השבוע, לאחר שרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA, קבעה בהודעה מטעמה כי החיסון של החברה הוא "בטוח ויעיל". אז למה המניה עולה רק ב-0.6%?

 

האישור של J&J מגיע לאחר שהחיסונים של פייזר (PFE) שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX) הגרמנית, מודרנה (MRNA) ואסטרה זנקה (AZN) אושרו באישור מזורז על ידי ה-FDA, בעקבות מבצע "מהירות על" של הממשל האמריקאי, שתמרץ את ענקיות הפארמה למצוא חיסון.

 

לפי ההודעה של קבוצת הייעוץ של ה-FDA, שבה הארגון מתחשב לפני שהוא מקבל את החלטתו הסופית – כשלרוב מסקנותיה מתקבלות – החיסון יעיל ובטוח לשימוש, כשב-66% הוא מונע מחלה קשה. כמו כן, החיסון ניתן במנה אחת בניגוד לחיסונים של פייזר ומודרנה שניתנים ב-2 מנות.

 

בחודש אוגוסט אשתקד, הממשל האמריקאי הבטיח לרכוש מ-J&J 100 מיליון מנות, כשהחברה הודיעה שתוכל לספק אותם עד סוף חודש יוני. החברה מסרה כי תוכל למסור באופן מיידי 4 מיליון מנות מרגע קבלת האישור הסופי, שצפוי להתקבל בשישי הקרוב.

 

האישור מגיע לאחר שבסוף ינואר דיווחה J&J כי לפי התוצאות הראשונות של הניסוי הקליני שבו השתתפו 44 אלף מתנדבים, החיסון אפקטיבי ב-66% במניעת מחלות קשות ובינוניות כתוצאה מהקורונה.

הכול כבר מגולם בתוך המניה

אז למה בוול סטריט לא מתרגשים? סביר להניח שכמה סיבות. ראשית, מול כמות הייצור של פייזר, שהתחייבה לייצור של למעלה מ-1 מיליארד מנות השנה, 100 מיליון מנות זו כמות יפה, אבל לא משנת משחק במאמץ הגלובלי.

 

יתר על כן, האישור כבר היה די צפוי מבחינת השוק שכבר תמחר את האישור וההסכם מול הממשל למחיר המניה. הסיבה השלישית היא ש-J&J היא לא הראשונה ולא השנייה שמקבלת אישור.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ישראלי 25/02/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
    אז שלא יספרו לנו שטויות במיץ עגבניות על ה''חיסונים'' האלה ושאין אין להם עדויות על נשים בהיריון שהתחסנו ולא נפגעו כשהאמת היא שהן נפגעו בצורה מאוד מאוד קשה ואפילו מאוד וגרמו להן לעקרות בין הייתר.
  • 4.
    רון 24/02/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
    ג'ונסון
  • 3.
    רון 24/02/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    קצת ערבבת נתונים - ג'ונסון מדברים על 100 מיליון מנות עד יוני ואז 100 מיליון נוספות כל חודש. ההשוואה לפייזר/מודרנה גם לא מדוייקת כי הן צריכות 2 מנות לאדם לעומת מנה בודדת בג'ונסון ככה ש-100 מיליון מנות ג'ונסון שקולות ל-200 מיליון מנות של המתחרים.
  • 2.
    יריב 24/02/2021 18:12
    הגב לתגובה זו
    פייזר ומודרנה הוכיחו ששיטת ה MRNA יעילה בהרבה (כ95%) במניעת תחלואה קשה, הרבה מעבר לאסטרה-זנקה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ושאר החיסונים ובהמשך הדרך הם כבר עובדים וימשיכו לעבוד על חיסונים יעילים גם נגד הואריינטים, מה שהוכח שארוך ומסובך יותר בשיטות שאינן MRNA. כמו כן, פייזר ומודרנה עמוק במחקר על ילדים כך שהן למעשה יצאו כמנצחות במירוץ. אתגרי איחסון וחיסון כפול אלו אתגרים שהעולם יתמודד איתם בקלות.
  • 1.
    ש.ק. 24/02/2021 17:56
    הגב לתגובה זו
    פייזר ירדה ב5% מאז שהחיסונים התחילו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.