קרב בין ערים: מה מעורר את זעמה של עיריית בת ים על חולון?

עיריית בת ים עתרה נגד עיריית חולון המבקשת להפוך מובלעת בין שתי הערים לאזור עסקים
לירן סהר | (11)
נושאים בכתבה בת ים ח/500 חולון

סכסוך בין שכנות - עיריית בת ים והוועדה המקומית לתכנון ובניה בבת ים הגישו היום (א') עתירה מנהלית לבית המשפט בת"א בדרישה להוצאת צו ביניים, שיאסור וימנע את פרסומה ואישורה של תוכנית ח/500 של עיריית חולון המבקשת להפוך את השטח הגובל בין שתי הערים לאזור עסקים. בחודש מארס 2014 הגישה בת ים ערר לועדה הארצית לתכנון ובניה, אולם זו נדחתה. על פי התוכנית המקורית, השטח הממוקם בצד המערבי של איילון, מיועד לשמש כמתחם ספורט, ואולם עיריית חולון מתכוונת לשנות את ייעודו ולהפוך אותו למתחם עסקים ותעשיה. בעתירה שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד הררי, טויסטר ושות' נכתב כי שטח ההתנגדות כלול למעשה מבחינה אורבנית ותכנונית בתחום העיר בת-ים, וכי לשינוי הייעוד של שטח זה מאזור ספורט לאזור מסחר ותעסוקה, יש השלכות תכנוניות, כלכליות, חברתיות קשות על בת ים. שטחי ספורט או מסחר? בעתירה נכתב: "ברור לכל כי מבחינת תכנון עירוני וצדק חלוקתי, מקומו של שטח זה הוא בגבולותיה המוניציפאליים של בת ים, כפי שקבעה ועדת הגבולות במסקנותיה משנת 2009. תוכנית ח/500 נועדה אך ורק כדי לקבוע עובדות בשטח ולסכל את דרישתה לצרף את שטח הספורט ואת השכונה הידועה בשם 'קרית מיכה' למקומה הפיזי הטבעי כחלק אורבני של העיר בת-ים". "אישור התוכנית יפגע אנושות בכלכלתה של בת ים, הסובלת ממחסור חמור בשטחים מניבים ביחס לשכנותיה ובכלל, וכן תגרום לניוון אזור העסקים של בת ים ותהפוך אותה לחצר האחורית של חולון". ההתנגדות לתוכנית ח/500 היא חלק ממאבק כולל שמנהלת בת ים לחלוקה צודקת ושוויונית של שטחים מניבים במרחב. ראש העיר בפועל, יוסי בכר: "אני מתכוון להפעיל את כל הכלים החוקיים על מנת שתושבי בת ים יקבלו את המגיע להם. לא נסכים להמשך האפליה לרעה של תושבי העיר. מגיע לתושבי בת ים תקציב שווה לזה של תושבי תל אביב, חולון וראשל"צ". עיריית חולון: "עתירה חסרת אחריות" מעיריית חולון נמסר בתגובה: "למרות שהעתירה טרם התקבלה בעיריית חולון, מאחר שהנושא מוכר וידוע, ניתן לומר כבר עכשיו כי מדובר בעתירה חסרת אחריות שמגישה עירית בת-ים כנגד דחיית הערר שלה ע"י המועצה הארצית. מדובר בערר שעניינו לא היה כלל תכנוני אלא מאבק פוליטי של בת ים מתוך מטרה להרחיב את גבולותיה המוניציפאליים". "עירית בת-ים מנסה לפגוע לא רק בעיר חולון ובצרכים של תושביה אלא באינטרס של כלל תושבי המדינה, הזקוקים להגדלת היקף הבניה לדירות מגורים מסוגים שונים ע"מ להוזיל את מחירי הדיור. בת-ים ממשיכה לערוך מסע חסר תוחלת הכולל פניות לכל מוסדות התכנון כמו גם לבתי משפט (לרבות בג"צ שהגישה נגד שר הפנים בעניין חלוקת משאבים, במקביל לעתירה המינהלית החדשה לביהמ"ש המחוזי) וזאת משיקולים זרים ופסולים. ברור לחלוטין, כי אם השטח שליד נתיבי איילון היה בתחומה, היא היתה לוחמת באותה נחישות בעד התכנון שאליו היא מתנגדת."

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    והפתרון הכי הגיוני: לאחד לעיר אחת את חולון ובת ים (ל"ת)
    למה עירייה כפולה?? 30/06/2014 22:04
    הגב לתגובה זו
  • ואזור! (ל"ת)
    dw 01/07/2014 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צופה 30/06/2014 17:18
    הגב לתגובה זו
    ולכן, המיזוג הנכון והמאוזן כלכלית זה של חולון, בת ים ותל אביב ביחד, כדי להתגבר על הגירעונות העצומים של עיריית בת ים. חייבים איזון, אחרת הגירעון של בת ים יפול בסופו של דבר על התושבים. הרי מישהו יצטרך בסוף לשלם על זה...
  • 4.
    למזג את בת ים עם תל אביב יפו (ל"ת)
    משה 30/06/2014 08:39
    הגב לתגובה זו
  • dw 30/06/2014 10:41
    הגב לתגובה זו
    ת"א מונה כיום 420 אלף תושב ותגיע בעתיד ל 500 אלף. ברמת ישראל זה הרבה מאד - העיר השנייה בגודלה במדינה. יותר הגיוני לדעתי למזג את חולון, בת ים ו... אזור. כל רשות מביאה למיזוג יתרונות ייחודיים (בת ים תביא לעיר הממוזגת טיילת חוף ים, עם יכולת פיתוח בתי מלון)
  • 3.
    חולון-עיר השודדים 30/06/2014 07:48
    הגב לתגובה זו
    במקום לעשות פינוי בינוי של שיכוני הרכבת בכניסה לעיר-שותלים פרחים... במקום לפנות את איזור התעשייה הקטן שמלא בגגות אסבסט של רבי עקיבא ובר כוכבא-עורכים ערב מחולות, במקום להוריד ארנונה-מכפילים אותה ב-50%, ואז משנים ייעוד קרקע מספורט לעסקים (כי תעשייה כבר אין בחולון) ואת ח-300 בנו פי 2 לגובה ממה שהבטיחו, וכל העיר פקוקה וחנוקה וצפופה-סטייל בת-ים...
  • dw 30/06/2014 10:38
    הגב לתגובה זו
    ח300 היא שכונת מגדלים, בדומה לרמת אביב ג ת"א, אם המושבות פ"ת ושכונות במערב ראשל"צ. איני רואה בעיה מיוחדת עם התכנון שם. מאידך, יש לחולון אזור תעשיה ענק, המנוצל באופן חלקי מאד - ולראייה, ראה הפיתוח המרשים במתחמי גב-ים ועזריאלי. מכאן שאין בעיה לחולון להגדיל את תקבולי הארנונה דרך פיתוח אזור התעשיה המסורתי, ולהשאיר את המתחם הנדון לצרכי פנאי - לרווחת תושבי חולון ובת ים. לו היינו ממזגים את חולון ובת ים, וכאמור אני מציע גם את אזור, הרי שברור שעימות זה כלל לא היה עולה על הפרק, כי לעיר הממוזגת יש שטחי תעשיה רבים (חולון+בת ים+אזור)
  • 2.
    dw 29/06/2014 15:50
    הגב לתגובה זו
    לא סביר שיהיו מאות רשויות מקומיות על 8 מיליון תושב, שזה כמו עיר אחת בעולם. יש לקבוע רף מינימום של 100 אלף תושב פר רשות - כך שאמנם עקרונית אין בעיה עם בת ים וחולון לחוד, אולם מיזוגן יאפשר פיתוח מושכל יותר של שטחי הערים, ובפרט יש לבלוע פנימה את אזור, שאין שום הצדקה שתהא זו רשות מקומית נפרדת. באם ישנה בעיה כלכלית חד פעמית יש אפילו היגיון שמדינת ישראל תעניק בונוס חד פעמי בסך 100 מיליון שקלים, לעיר המשולשת, על מנת לעודד אותן להתמזג. יש דוגמאות קיצוניות בהרבה, כמו מועצה מקומית חוף השרון, הפרושה ע"פ 50 אלף דונם, כמו ת"א, רק שאם בת"א גרים למעלה מ 420 אלף תושב הרי שחוף השרון גרים... 13 אלף תושב בלבד! כמו שכונה אחת בת"א. הזוי לגמרי. יש לבטל רשות מקומית זו ולמזגה לתוך נתניה, ובשטח עצום זה אין שום בעיה להרים מגה שכונות חדשות, כפי שנתניה כבר הוכיחה שהיא מסוגלת.
  • ואיך יתפרנסו חנה הרצמן, והשמן מבת-ים? (ל"ת)
    חטפו קופון גדול 30/06/2014 11:41
    הגב לתגובה זו
  • dw 30/06/2014 13:49
    ממש לא כולם, כי נזדקק לפועלי ניקיון גם ברשות א ובגם ברשות ב, אולם בהחלט יתכן כי ניתן יהיה להשיג ייעול מסויים במקטע המנהלי, או שניתן יהיה לנייד חלק מעובדים אלה לתפקידים אחרים (נגיד ממחלקה א בעיריה למחלקה ב) ובכך נשפר את השירות לתושבים תמורת הארנונה שאלה משלמים. פשוט יתרונות לגודל. אין שום הצדקה שלאזור תהיה רשות מקומית.
  • 1.
    שמואל ברגר 29/06/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    אבל מול תל אביב, הצחקתם אותי. תגיעו לקרסוליים של תל אביב, מבחינת יצרניות ואז אולי נדבר. לדעתי, אולי עוד 30 שנה יהיה על מה לדבר אם תעבדו קשה.
בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

דירות תל אביב
צילום: גידי כדורי

מלאי ענק של דירות בתל אביב - סקירת הכלכלן הראשי באוצר על שוק הדירות

שפל בכמות הדירות הנמכרות, ירידת המחירים כבר כאן

צלי אהרון |

בחודש יוני נרכשו 5,844 דירות בלבד - הרמה הנמוכה ביותר בחודשי יוני לפחות מאז שנת 2000. מכירות הקבלנים בשוק החופשי צנחו ב-50% לעומת יוני אשתקד, כשבתל אביב ובת ים נמכרו 137 דירות חדשות בלבד. מלחמת "עם כלביא" ומגבלות בנק ישראל על הטבות המימון תרמו לקריסה. מבדיקת בזיפורטל בשבועות האחרונים עולה כי מחירי הדירות ירדו בכ-5%, אם כי זה תלוי במקום. על פי הלמ"ס הירידה מגיעה לכ-1%, אך נתוני הלמ"ס בעיכוב של חודשיים וחצי ממה שקורה בשטח, וגם המדידה שלהם במקרים רבים מעוותת. כנראה שבמדד הבא, יוצגו נתונים שמעידים על המשך ירידת המחירים. 

 

נתונים חדשים של משרד האוצר חושפים תמונה קודרת במיוחד של שוק הנדל"ן הישראלי: בחודש יוני 2025 נרכשו בסך הכל 5,844 דירות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי), ירידה חדה של 29% בהשוואה ליוני 2024 ו-13% בהשוואה לחודש הקודם. זוהי הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי יוני לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

הנתון הבולט במיוחד הוא הקריסה במכירות הקבלנים: בשוק החופשי נמכרו 1,441 דירות חדשות בלבד - צניחה של 50% בהשוואה ליוני אשתקד. במחצית הראשונה של 2025 נרשמה ירידה כוללת של 35% במכירות הקבלנים בשוק החופשי.

לפי הניתוח של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מלחמת "עם כלביא" שפרצה ב-13 ביוני והסתיימה ב-24 לחודש השפיעה על רמת המכירות, אך העובדה שמכירות יד שניה ירדו בשיעור מתון משמעותית (16%) מזה של הדירות החדשות מלמדת כי גורמים נוספים תרמו לירידה החדה, ובראשם המגבלות שהטיל בנק ישראל על הטבות המימון של הקבלנים שנכנסו לתוקף באפריל.

תל אביב בשפל היסטורי: 86 חודשים למכירת המלאי

המצב החמור ביותר נרשם באזור תל אביב, שם נמכרו בחודש יוני 137 דירות חדשות בלבד - ירידה של 65% לעומת יוני אשתקד. להשוואה, ביוני 2002, בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, נמכרו באזור זה 122 דירות חדשות.