קבוצות הרכישה האיתנות חייבות לחשב מסלול מחדש ולהציע מוצר נכון יותר
פרשת ענבל אור ללא ספק מוציאה שם רע לכל קבוצות הרכישה בארץ, ועל ידי כך פוגעת קשות בפעילותן ובאמינותן. למרות שמדובר בסך הכול באפיזודה אחת ולא בהתנהלות גורפת, העובדה שאור מיתגה את עצמה לאורך הדרך כ"מלכת קבוצות הרכישה" לא תורמת לכל הענף ומוציאה לו שם נרדף למעשי תרמית.
התקשורת, שאמנם הזהירה מפני שיטתה של אור לאורך הדרך, אם כי מעט מדי, החלה לחפש אינטנסיבית ובבת אחת את כל החסרונות הבולטים של קבוצות אלה, והציפה באחת את תחלואי הרכישה דרך קבוצת רכישה. בין השורות נחשף גם שבשביל להגשים את חלום הדירה בבעלות, מוכנים ישראלים רבים לקחת סיכון, גם אם הוא מחושב, כדי להוזיל הרכישה ב-20% ממחיר השוק. מדובר על הזדמנות שלצידה סיכונים: הפרויקט לא אושר עדיין ולא קיבל היתר, חוק המכר איננו תופש כדי להגן על הרוכשים בחוזה, ובנוסף, המחיר הסופי אינו ידוע ובטח לא הלו"ז למסירת הדירות.
אז מהי קבוצת רכישה בכלל?
קבוצת רכישה הינה התארגנות של מספר אנשים הפועלים יחד כיזמים. בניגוד לפרויקט יזמי, כאן נרכשת הקרקע על ידי המצטרפים דרך המארגן של קבוצת הרכישה, ובניית הפרויקט מגיעה רק בשלב מאוחר יותר, כלומר הקרקע נרכשת כאשר הדירה העתידית היא עדיין בגדר ספקולציה. באופן זה יש הוזלה של מחיר הנכס דרך הוזלת עלויות המיסוי, הרישוי והבנייה באופן ניכר. אך כאן גם טמון הסיכון, כיוון שבמהלך הדרך יכולים הדברים שאינם מוגדרים במעמד הרכישה להיתקל במציאות: איבוד האופציה על רכישת הדירה בשל חוסר היכולת לשווק את כל הדירות שאמורות להיבנות על הקרקע, עיכוב בבנייה, תוספת תשלום משלל סיבות ואפילו אי קבלת היתר בנייה ואישור תוכניות סופי.
בשוק קיימות כמה קבוצות רכישה גדולות, שחתומות על סיפורי הצלחה ומוכיחות בכל פרויקט כי אצלן השיטה עובדת והלקוחות יודעים מהתחלה ועד הסוף מה התנאים ומה הם מקבלים. במצב אליו נקלע הענף, גופים אלה חייבים להגיב ומהר כדי לנסות ולהחזיר את האמון של הציבור בשיטה זו. חברות אלה חייבות להתאגד כדי להוביל שינוי בחוק עצמו וזאת על מנת לייצר כלפיהן אהדה חדשה. הן צריכות לייצר אמפתיה בציבור וכלפיו, לקחת אחריות ולהביע תמיכה ואף להכריז כי יסדירו את הענף. לדוגמה, שיש להכיל חוק מכר במתכונת מסוימת גם על חוזה מול קבוצת רכישה כדי להקנות לרוכש הגנה מינימלית מהמוקשים הרבים שקבוצת רכישה יכולה לעלות עליהם בדרך.
- גזר הדין של ענבל אור: 7.5 שנות מאסר
- הפרקליטות דורשת: 11 שנות מאסר לענבל אור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפועל, החלת חוק כזה עשויה להפוך את המוצר שלהם לאטרקטיבי פחות מאחר שהפיקוח והערבויות שיצטרכו לתת בעקבותיו יצמצמו את הפערים. עדיין, יתאפשר להן להציע מוצר זול יותר מהשוק אבל ברמות נמוכות יותר משמעותית, כשהן "מייצרות" משהו חשוב הרבה יותר, משהו ששווה זהב בעולם העסקים ובמיוחד זה הנדל"ני והוא אמינות.
- 1.דודו 17/04/2016 23:02הגב לתגובה זושיהיה ברור לאנשים הם נהפכים ליזמים כשהם חלק מהפרויקט. "קבוצת רכישה" נשמע כאילו רוכשים מוצר מדף. כאן יש תהליך מאוד ארוך עד שבכלל סוגרים מול קבלן מבצע. הרוכשים בעצם נהפכים ליזמים, עם כל הסיכון הכרוך בכך.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.