הפוליטיקאים לא מגיעים להסכמות וכלכלת העולם סובלת

רועי שגיב, מנהל השקעות קרנות חו"ל, מגדל שוקי הון, מתייחס לתהליכים הפוליטיים באיטליה וארה"ב והשפעתם על כלכלת העולם כולו
רועי שגיב |

תוצאות הבחירות באיטליה שהתקיימו בשבוע שעבר הביעו את חוסר שביעות הרצון של העם האיטלקי מתוכניות הצנע, שהוביל מריו מונטי ראש ממשלת איטליה וסלידה מראש הממשלה שלפניו, סילביו ברלוסקוני. המנצח הגדול בבחירות, היה הקומיקאי לשעבר בפה גרילו, שגרף רבע מקולות הבוחרים.

גרילו הודיע כי לא יצטרף לממשלת שמאל בראשות ברסאני או לממשלת ימין בראשות ברלוסקוני. הוא צפוי לגרום לשיתוק ומבוי סתום בפוליטיקה האיטלקית, וייתכן כי נראה סיבוב בחירות נוסף בקרוב. השיתוק הפוליטי מטריד בעיקר לנוכח מצבה הכלכלי השביר של איטליה והחשש לעצירת הרפורמות שהחלו עם כניסתו של מריו מונטי לתפקיד ראש הממשלה.

בעברו השני של האוקיינוס המצב הפוליטי לא פחות מורכב מהמצב באיטליה - המאבק בין הדמוקרטים בראשות הנשיא אובמה לרפובליקנים בנושא הגרעון והקיצוצים טיפס מדרגה בסוף פברואר, כאשר חבילת הקיצוצים המכונה "סיקוויסטר" נכנסה לתוקף.

התוכנית צפויה להביא לקיצוץ של 1.2 טריליון דולר במהלך 9 השנים הקרובות, כאשר רק השנה צפוי קיצוץ רוחבי של 85 מיליארד דולר בתקציב האמריקני, קיצוץ הצפוי לגלח 0.6% מהתוצר. בנוסף, בחודשיים הקרובים על הממשל האמריקני לאשר את התקציב ולהגיע לסיכום בנושא תקרת החוב - זאת לאחר הסאגה בסוף שנת 2012 בנושא תקרת החוב. נראה כי ישנו קרע עמוק בין הדמוקרטים המעוניינים להעלות מיסים (בעיקר לעשירים) לרפובליקנים המעוניינים לקצץ בתקציב (בעיקר בתקציב הבריאות וההטבות הסוציאליות). המו"מ בין הצדדים עלה על שרטון, אך צפוי להתחדש בשבוע הקרוב.כרגע, כל צד מתבצר בעמדתו ונראה כי במידה ותהיה הסכמה בין הצדדים, היא תהיה ברגע האחרון. צריך להזכיר כי במידה ולא יאושר התקציב ב-15 באפריל, יופסק תשלום המשכורות בקונגרס. במידה ולא תהיה הסכמה בקשר להעלאת תקרת החוב עד ל-19 במאי - הממשל הפדרלי יושבת.

סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב לרמה של AA+ במהלך אוגוסט 2011 - הורדה שהגיעה בעקבות השיתוק הפוליטי בוושינגטון שפגע בהתאוששות הכלכלית. סוכנויות הדירוג פיץ' ומודיס הורידו את תחזית הדירוג לארה"ב לשלילי והן עלולות להוריד את דירוג האשראי, במקרה ויהיה עיכוב נוסף במו"מ בין הצדדים.

לסיכום, אי יכולת הפוליטיקאים להגיע להסכמות ולהחלטות כואבות, פוגעת בהתאוששות הכלכלית ברחבי העולם. מעבר לבחירות באיטליה והמשבר הפוליטי בארה"ב צפויות במהלך השנה להתרחש בחירות בגרמניה, כאשר החשש לתוצאות שלא יאפשרו קבלת החלטות כלכליות גם בכלכלה הגדולה באירופה.

מצד שני, המבוגר האחראי התומך בשווקים ובצמיחה הכלכלית בעולם הם נגידי הבנקים המרכזיים בראשות בן ברננקי, שהודיע כי במידה ויהיו קיצוצים בתקציב, הריבית האפסית ורכישות הנכסים על ידי הפד צפויים להימשך זמן רב. אמירות אלו הרגיעו את המשקיעים ברחבי הגלובוס. בנוסף, נגידי העולם ממשיכים במדיניות האקטיבית ולא מתמקדים בעיקר תפקידם, שהוא שמירה על יעדי האינפלציה, והם מזרימים כמויות אדירות של כספים לשווקים בתקווה לאושש את הכלכלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.