השפעת התחדשות המחאה החברתית על הבורסה - 2 סיבות
עוד חוזר הניגון. הגיע הקיץ, הסטודנטים מסיימים את הסמסטר וקצת לחץ משתחרר. ההפגנה האלימה משבוע שעבר היוותה את יריית הפתיחה לסיבוב נוסף של מחאה חברתית על יוקר המחייה.
עם יד על הלב, יוקר המחייה לא ירד בעקבות המחאה שנה שעברה. אמנם, הממשלה "זרקה" כמה עצמות (נקודת זכות לאב עובד, גן ילדים מגיל 3 חינם החל משנה הבאה וכו' וכו'), אבל יוקר המחייה היום-יומי עדיין גבוה בישראל משמעותית מאשר מדינות אחרות במערב, קל וחומר שההכנסה בישראל נמוכה יותר ושעות העבודה מרובות יותר.
לפיכך, לא אופתע כאשר הסטודנטים יתחילו ליזום פעולות בשטח ויסחפו אחריהם את הציבור. להערכתי, חודש מהיום נגיע לשיא הפעילות של המחאה. מחאות חברתיות מהסוג הזה יש להן חיים משלהן. אתה יודע כיצד הן מתחילות אבל אף אחד, כולל יוזמי ו"מנהיגי" המחאה לא יודעים כיצד הן תגמרנה, לרוב בגלל שאין אג'נדה ברורה או יעדים כמותיים ברורים (רק סיסמאות).
למרות זאת, למחאה החברתית המתחדשת תהיה השפעה על שוק ההון בחודשי הקיץ וזאת משתי סיבות. הראשונה, בהיבט מאקרו כלכלי. על מנת להרגיע את הרוחות, סביר להניח כי תוקם וועדה (נוספת) שתטפל בסוגיות שלא טופלו בצורה מספקת ע"י ועדת טרכטנברג. משמעות יישום המלצות אותה וועדה תהיה עוד גזרות כלכליות על הציבור (בדרך כלל שכבות הביניים) ואולי גם על החברות והתאגידים. על מנת להעביר תקציב לדברים שבמוקד המחאה בקיץ 2012.
עוד מוקדם לשפוט מה יהיו הגזרות אך בהחלט ייתכן כי יובילו לפגיעה בצמיחה של המדינה, ולכך כמובן, תהיה השפעה על שוק ההון המקומי. הסיבה השנייה הינה ההשפעה הממוקדת יותר של המחאה על שוק ההון. סביר להניח כי חברות צריכה ושירותים ישראליות יגררו לתוך המחאה כדוגמאות ליוקר המחייה (עיין ערך קוטג' של תנובה ושטראוס משנה שעברה). החברות אשר "יסומנו" כמטרה ייאלצו להוריד מחירים, לצאת במבצעים ואולי אף להתייעל (ולפטר עובדים) ולמעשה ניירות הערך של אותן החברות (מניות ואולי אף אגרות חוב) יספגו מהלומה.
להערכתי, בקיץ 2012 בישראל יש לצמצם חשיפה לחברות צריכה ושירותים שנמצאות במגע ישיר עם הלקוח הישראלי שכן הן אלו שתהיינה הראשונות בקו האש.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
