אפלייד מטיריאלס שבבים
צילום: אפלייד מטיריאלס

אפלייד מטריאלס: צמיחה מתונה בגלל היחלשות השוק הסיני; המניה צונחת

עמית בר | (1)

חברת אפלייד מטריאלס, יצרנית ציוד לתעשיית השבבים, פרסמה תחזית הכנסות מאכזבת לרבעון הראשון של 2025, מה שגרם למנייתה לצנוח ב-5.6% למחיר של 175.65 דולר. זאת למרות עלייה בהכנסות וברווח ברבעון הרביעי של השנה הפיסקלית.

תוצאות הרבעון ותחזיות קדימה

החברה דיווחה על הכנסות של 7.05 מיליארד דולר ברבעון הרביעי – גידול של 4.8% לעומת השנה שעברה, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 6.96 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-1.73 מיליארד דולר, או 2.09 דולר למניה, לעומת 2.38 דולר למניה באותה תקופה בשנה שעברה.

תחזית החברה לרבעון הראשון של 2025 עומדת על הכנסות של 7.15 מיליארד דולר, עם טווח של פלוס-מינוס 400 מיליון דולר, ורווח מתואם של 2.29 דולר למניה, פלוס-מינוס 18 סנט. התחזיות הללו נמוכות במעט מציפיות השוק להכנסות של 7.24 מיליארד דולר ורווח של 2.27 דולר למניה.

 

ההשפעה של השוק הסיני

החברה מציינת שהמכירות בסין יישארו ברבעון הראשון 30% מסך ההכנסות – ללא שינוי מהרבעון הרביעי, אך ירידה לעומת 32% ברבעון השלישי. לדברי סמנכ"ל הכספים ברייס היל, חלקה של סין בהכנסות היה גבוה בעבר והגיע לכ-40%, בעקבות דרישות ספציפיות של לקוחות בשוק המקומי, אך המצב כעת התייצב.

תחום השבבים, שמוביל את הכנסות החברה, צפוי לצמוח בין 8% ל-12%, אך תחום הצגים והשווקים המשיקים צפוי לירידה חדה של 28% עקב חולשה בשוק הסיני.

 

הזדמנויות ב-AI ובאנרגיה ירוקה

המנכ"ל גארי דיקרסון הביע אופטימיות לגבי הזדמנויות הצמיחה העתידיות של החברה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית והמחשוב חסכוני באנרגיה. "השינויים הטכנולוגיים הגדולים של חיינו מתרחשים כעת – החל מ-AI ועד לאנרגיה נקייה ותחבורה אוטונומית," אמר דיקרסון והדגיש את הפעילות של אפלייד בתחום. 

 

תחום המערכות לתעשיית השבבים, שמוביל את פעילות החברה, רשם עלייה של 6% בהכנסות ל-5.18 מיליארד דולר, ואילו תחום השירותים העולמיים צמח ב-11% ל-1.64 מיליארד דולר. מנגד, תחום הצגים רשם ירידה של 29% ל-211 מיליון דולר, בהתאם לציפיות החברה, בעקבות חולשה בביקוש הסופי בשוק.

אפלייד נסחרת בוול סטריט בשווי של כ-150 מיליארד דולר ומכפיל רווח של כ-17 לרווחי שנה הבאה. החברה מעסיקה כ-34,000 עובדים ברחבי העולם, כשבישראל יש סדר גודל של 1,800 עובדים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפטרת עובדים מבוגרים (ל"ת)
    עובד לשעבר 15/11/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקהסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוק

סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן

צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סין יפן

בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.

ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.

הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית

הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.

מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח

, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.