אפלייד מטיריאלס שבבים
צילום: אפלייד מטיריאלס

אפלייד מטריאלס: צמיחה מתונה בגלל היחלשות השוק הסיני; המניה צונחת

עמית בר | (1)

חברת אפלייד מטריאלס, יצרנית ציוד לתעשיית השבבים, פרסמה תחזית הכנסות מאכזבת לרבעון הראשון של 2025, מה שגרם למנייתה לצנוח ב-5.6% למחיר של 175.65 דולר. זאת למרות עלייה בהכנסות וברווח ברבעון הרביעי של השנה הפיסקלית.

תוצאות הרבעון ותחזיות קדימה

החברה דיווחה על הכנסות של 7.05 מיליארד דולר ברבעון הרביעי – גידול של 4.8% לעומת השנה שעברה, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 6.96 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-1.73 מיליארד דולר, או 2.09 דולר למניה, לעומת 2.38 דולר למניה באותה תקופה בשנה שעברה.

תחזית החברה לרבעון הראשון של 2025 עומדת על הכנסות של 7.15 מיליארד דולר, עם טווח של פלוס-מינוס 400 מיליון דולר, ורווח מתואם של 2.29 דולר למניה, פלוס-מינוס 18 סנט. התחזיות הללו נמוכות במעט מציפיות השוק להכנסות של 7.24 מיליארד דולר ורווח של 2.27 דולר למניה.

 

ההשפעה של השוק הסיני

החברה מציינת שהמכירות בסין יישארו ברבעון הראשון 30% מסך ההכנסות – ללא שינוי מהרבעון הרביעי, אך ירידה לעומת 32% ברבעון השלישי. לדברי סמנכ"ל הכספים ברייס היל, חלקה של סין בהכנסות היה גבוה בעבר והגיע לכ-40%, בעקבות דרישות ספציפיות של לקוחות בשוק המקומי, אך המצב כעת התייצב.

תחום השבבים, שמוביל את הכנסות החברה, צפוי לצמוח בין 8% ל-12%, אך תחום הצגים והשווקים המשיקים צפוי לירידה חדה של 28% עקב חולשה בשוק הסיני.

 

הזדמנויות ב-AI ובאנרגיה ירוקה

המנכ"ל גארי דיקרסון הביע אופטימיות לגבי הזדמנויות הצמיחה העתידיות של החברה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית והמחשוב חסכוני באנרגיה. "השינויים הטכנולוגיים הגדולים של חיינו מתרחשים כעת – החל מ-AI ועד לאנרגיה נקייה ותחבורה אוטונומית," אמר דיקרסון והדגיש את הפעילות של אפלייד בתחום. 

 

תחום המערכות לתעשיית השבבים, שמוביל את פעילות החברה, רשם עלייה של 6% בהכנסות ל-5.18 מיליארד דולר, ואילו תחום השירותים העולמיים צמח ב-11% ל-1.64 מיליארד דולר. מנגד, תחום הצגים רשם ירידה של 29% ל-211 מיליון דולר, בהתאם לציפיות החברה, בעקבות חולשה בביקוש הסופי בשוק.

אפלייד נסחרת בוול סטריט בשווי של כ-150 מיליארד דולר ומכפיל רווח של כ-17 לרווחי שנה הבאה. החברה מעסיקה כ-34,000 עובדים ברחבי העולם, כשבישראל יש סדר גודל של 1,800 עובדים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפטרת עובדים מבוגרים (ל"ת)
    עובד לשעבר 15/11/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותוואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות

הקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר

חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית מנהלת מגעים לגיוס של יותר מ־15 מיליארד דולר, מרחיבה במהירות את פעילותה בארה״ב ובעולם ומבססת יתרון ברור מול טסלה, בעוד אילון מאסק מזהיר: לא יהיה מנצח אחד בתחום הרובוטיקה עוד עשרות שנים

רן קידר |
נושאים בכתבה וואימו

וויימו (Waymo), חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.54%  , עומדת במרכזו של אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שידע שוק הרכב האוטונומי מאז הקמתו. על פי דיווחים רבים, החברה מנהלת מגעים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס הון בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר, לפי שווי שעשוי לחצות את רף ה-100 מיליארד דולר ואף להגיע עד כ-110 מיליארד. סבב הגיוס צפוי להתגבש בתחילת השנה הקרובה, ולהיות מובל על ידי אלפבית, לצד השתתפות של משקיעים חיצוניים.

מדובר בקפיצת שווי דרמטית ביחס לסבב הקודם של וויימו, שנסגר באוקטובר 2024 לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר. אם אכן יושלם הגיוס בהיקף המדובר, הוא יהיה יותר מכפול בגודלו מהסבב הקודם, ויחזק את מעמדה של וויימו כחברה הפרטית היקרה ביותר בעולם בתחום התחבורה האוטונומית.

ממיזם ניסיוני למנוע צמיחה

וויימו, שנולדה מתוך פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל והופרדה כחברה עצמאית בשנת 2016, נחשבת כיום למובילה הברורה בשוק הרובוטקסי האמריקאי. היא המפעילה היחידה בארה״ב שמציעה שירותי נסיעה אוטונומיים בתשלום, ללא נהג בטיחות וללא מלווה אנושי ברכב. צי החברה כולל למעלה מ-2,500 כלי רכב אוטונומיים, והיא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בהרחבתו ובהטמעת טכנולוגיות חישה ובינה מלאכותית מתקדמות.

על פי נתוני החברה ודיווחים בתקשורת, וויימו חצתה לאחרונה רף של כ־450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, ובמהלך 2025 לבדה ביצעה כ-14 מיליון נסיעות. בקצב הנוכחי, החברה צפויה לסיים את השנה עם למעלה מ-20 מיליון נסיעות מצטברות מאז השקת השירות המסחרי ב-2020, ובכך להוביל את הענף.

התרחבות אגרסיבית לשווקים חדשים

כיום מפעילה וויימו שירותי רובוטקסי בתשלום במספר אזורים מרכזיים, בהם אזור מפרץ סן פרנסיסקו, פיניקס, אוסטין, אטלנטה ולוס אנג’לס. במקביל, החברה נמצאת בשלבי בדיקה, היערכות או השקה מתוכננת ב־26 שווקים שונים בארה״ב ובעולם.