האם מניית אפל תמשיך לעלות והסקטור שצפוי לספק תשואה עודפת בשנים הבאות
מניית AAPL היתה הכוכבת של השבוע. היא זינקה ביום שאחרי ההכרזות בכנס המפתחים ב-7.3% ולמחרת הוסיפה עוד 2.9%. תוספת של 300 מיליארד דולר ביומיים בזכות נאומו של מנכ"ל החברה, טימותי קוק בכנס המפתחים של אפל, ה-WWDC24. הזרז לעלייה היה הופעת הבכורה של Apple Intelligence שתספק עיבוד בינה מלאכותית במכשיר, בעזרת ה-ChatGPT שישולב גם באייפון ובכל קו המוצרים של החברה תוך שמירה על הדגש המפורסם של אפל על אבטחה.
העלייה הזו במניה הקפיצה את אפל לשווי של 3.29 טריליון דולרים, כשהיא עוברת את מיקרוסופט שנסחרת בשווי של 3.28 טריליון דולר. השתיים רוקדות צמוד והמיקום יכול להתחלף ברגע.
היו כאלו שאמרו כבר בתחילת המאה, ש"מיקרוסופט היא המניה הכי טובה להחזיק לכול החיים ובתנאי שהמנכ"ל הבא יהיה מוצלח כמו גייטס..". לזכרוני אמר זאת גם צ'ארלי מאנגר שותפו של וורן באפט והסיבה היתה ברורה - "אם אתה שולט בתוכנות ההפעלה של המחשבים אתה שולט בתעשיית הטכנולוגיה וכמעט בכל המשתמשים במחשב ובמה שקשור אליו. זה אומר למעשה שאם הנהלת החברה חכמה מספיק היא יכולה, לאורך השנים, להעמיס על התוכנות והאפליקציות שלה כול מיני גַּדְגֶ'טס (Gadget) ולהפוך את צרכני הטכנולוגיה לצרכנים שבויים".
תבחנו מה קרה למניית MSFT מאז רכשה 49% ב- OpenAI ב-2019. זה היה צעד עסקי כמובן, אבל עם מחשבה לכיוון המניה. ב-2008 הופיע הטלפון החכם של אפל ולפי התיאוריה הזו, של "ניצול נכון של טכנולוגיה ייחודית מול צרכן שבוי" אפל, שהפסידה, מול מייקרוסופט, במלחמתה על השליטה בתוכנות ההפעלה של המחשב, הוציאה מוצר שמבחינת יכולות השיווק שלו ושל המוצרים הנלווים אליו לא פחות טוב מהמחשב אולי אפילו יותר.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
AAPL ו-MSFT כל עוד הן יוכלו להבטיח מנהלים כמו קוק ונאדלה ימשיכו לצמוח בגדול. הייחוד של אנשים כאלו הוא שהם חכמים בהתנהגות בוול סטריט לא פחות מאשר במיין סטריט. מה בעצם עשה קוק בכנס המפתחים? הודיע על ההסכם עם OpenAI ועל החלטת החברה לרכוש מניות ב-100 מיליארד. זה העלה את המניה. ההזדמנות שנתנה למפתחים חשובה, אבל לא כמו הודעות כאלו לצד ההודעה של אלון מאסק על ביטול התביעה שלו נגד OpenAI שבאה למחרת הכנס.
החברה השלישית שנמצאת בתחילתו של מצב דומה כרגע היא META שלפי התנהגות המניה מאז סוף 2022 המשקיעים מבינים שמה שיש לנאדלה ולקוק יש גם לצוקרברג שהולך ומתגלה כמנהל מאותו הסוג.
ההודעה החשובה של השבוע - הזכייה של מודי בהודו
כל הנ"ל חשוב אבל מתגמד, מבחינת המשקיעים, לבחירתו של מודי שוב לראש ממשלת הודו. נכון עם טיפה פחות כוח, אבל לפי המינויים כל השרים החשובים נותרו בתפקידיהם. אני חוזר על דעתי מזה שנים שמודי מנצל נכון את ההתפתחויות הגלובליות, הודו היא הפתרון לסין ולעוד כמה בעיות וכלכלתה מבטיחה. יש סלי השקעה הודיים בכול המטבעות וחשוב להקצות לאחד מהם פינה בתיק.
קיראו עוד ב"גלובל"
תעשיית הבריאות הגלובלית (The Global Wellness Industry) נוגעת ב-6 טריליון דולרים וצומחת בקצב דו-ספרתיתעשיית הבריאות, שמורכבת מקטגוריות שעוסקות בבריאות, שינה, כושר גופני, תזונה, תיירות מתמחה, מוצרי מראה, תשומת לב ואפילו בנדל"ן (דירות שמתואמות לחיים בריאים יותר) ועוד, תגלגל השנה בארה"ב 1.8 טריליון דולר והציפיות הן שהשוק האמריקאי ימשיך לגדול בין 5 ל-10 אחוזים בשנה. ארה"ב, כמצופה, מובילה אמנם את התעשייה הזו אבל העולם כולו נתפס לעניין ולפי בלומברג מדובר בתעשייה שתגלגל, השנה, כ-5.6 טריליון ו-8.5 ב-2030.
אבל למי שמעוניין להשקיע בתעשייה הענקית הזו יש בעיה בבחירת ההשקעה המייצגת. מדובר עדיין בסקטור תעשייתי שנמצא בתהליך של התגבשות. המצב כרגע הוא שכול אותם תחומים שכלולים בהגדרה של "בריאות" הם, כרגע, חלק ממגזרים קיימים. כלומר, מי שכדוגמה מעוניין להשקיע בחברות שמייצרות מזון בריאות נטו מתקשה למצוא כאלו כי רוב חברות המזון שמציעות מזון בריאות אמיתי הן אלו שעיקר הכנסתן מהמזון הקונבנציונלי. חברה כמו הורמל (סימול:HRL), שידועה כיצרנית ומשווקת של מוצרי בשר, רכשה את חברת המזון Justin's מקולרדו שעיסוקה במזון בריאות בעיקר מאגוזים ובוטנים וכך גם המצב בתחום הרפואי ושאר התחומים. חברת המזון Justin's מקולרדו שהזכרתי, נוסדה בעיר בולדר שבקולורדו שהפכה למרכז עולמי של חיים בריאים ובבולדר דורשים ש HRL תסווג כחברת בריאות ולא כחברת מזון, "זה בהחלט יעזור למניה", אומר מייסד ומנכ"ל ג'אסטין, Justin Gold.
אבל כתוצאה מהתקדמות מהפכת הטכנולוגיה ובמיוחד מתהליך שינויי הדורות מתחילה תעשיית הבריאות לקרום עור וגידים כתעשייה נפרדת ווול סטריט ערה לעניין ומתכוננת. כרגע, אם תחפשו את עשרת התעשיות שתורמות הכי הרבה לצמיחת התוצר הגלובלי תגלו שתעשיית הבריאות, למרות גודלה וקצב הצמיחה שלה, אינה מופיעה בסטטיסטיקה בכלל. שם תראו את תעשיית הייצור (The manufacturing industry ) כגדולה ביותר ואחריה באות הקמעונאות, הבריאות, הטכנולוגיה, תיירות ואירוח, מדיה ובידור, אנרגיה, הובלה ולוגיסטיקה, נדל"ן ומזון ומשקאות, כולן מגלגלות פחות בהרבה מתעשיית הבריאות,
ענקית הייעוץ מקינזי ערכה סקר מקיף על תעשיית הבריאות ובו היא מתארת את הסיבות להתגבשותה. הצרכנים הגלובליים של המאה ה-21, בהובלת האמריקאים, קובע הסקר, לוקחים שליטה גדולה יותר על הבריאות שלהם ומצפים מחברות לספק פתרונות יעילים, מגובים מדעית, לדרישה שלהם "להיות בריאים יותר, לחיות בסביבה בריאה יותר". זה מוביל לשני תהליכים. הראשון מצד ההיצע. התעשיות השונות שקשורות במצב הבריאותי של הצרכן ( מהרפואה דרך המזון והרגלי האכילה ועד לטיפול בגוף) אכן משתדלות לייצר מוצרים שעומדים בדרישות הצרכן. הן עושות זאת כיוון שהן מבחינות בביקוש שהולך וגדל למוצרי בריאות אמיתיים ולפיכך מאמינות שאם יזוהו כספקיות של מוצרי בריאות כאלו זה יתרום למכירות.
התהליך הזה, של התמקדות במוצרי בריאות, מוביל בפועל ליצירת סקטור נפרד. התהליך השני הוא מצד הביקוש של המשקיעים. וול סטריט מתחילה להתארגן ליצירת מכשירי השקעה סקטוריאליים שמייצגים את תעשיית הבריאות. הזכרתי תעשיות כמו הבריאות או האירוח והתיירות ואפילו הנדל"ן שם רואים בברור את השפעת שינויי הצריכה, במיוחד של דורות ה-X והמילניום שנכנסים להובלת הכלכלה הגלובלית במקום הבייבי-בומרס. וול סטריט מתחילה להבחין שנוצרת סוג חדש של צריכה ומתארגנת לכך. לאחרונה התחילו להופיע סלי השקעה שממוקדים בבריאות ותיאבון ההשקעה בתחום הולך וגדל ונגיע לכך בהמשך.
חברות מהסוג של Sprouts Farmers Market (סימול:SFM), שמייצרת ומשווקת מוצרי מזון טריים, טבעיים ואורגניים או Skechers (סימול:SKX), שמעצבת, מפתחת, משווקת ומפיצה הנעלה לגברים, נשים וילדים ברחבי העולם, שלטענתה עוזרת לבריאות הרגל (לפי קצב הצמיחה שלה נראה שגם הצרכנים חושבים כך), נמצאות ב-65 וב-58 סלי השקעה בהתאמה שאף אחד מהסלים לא מוגדר כסל בריאות. מדובר בשתי חברות ותיקות שמצטיינות בניהול, צמיחה ורווחיות ושהאנליסטים אוהבים. שתי המניות נמצאות בשיא כול הזמנים ואליבא טענת ההנהלות והמשקיעים (וגם רוב האנליסטים) השתיים מצליחות בשל תרומתן לבריאות הצרכן והן ההוכחה לעניין שמעוררת תעשיית הבריאות שמתגבשת. שתי מניות אלו, שעד תקופת הקורונה עלו בקצב שבין עליית ה-P&S והנאסד"ק פרצו מעלה מאז פרצה המגפה ובגדול, במיוחד SFM וזה רק בגלל הקשר לבריאות.
"כיום", נטען בסקר של McKinsey, "הצרכנים כבר לא מנסים את מגמות הבריאות הללו ומקווים לטוב, אלא שואלים (את היצרן), "מה אומר המדע לגבי המוצר?" והם רוכשים בהתאם למידע הבריאותי. מה זה בדיוק אומר? שיצרן של משקאות כדוגמה מגלה שאם יצליח לשכנע שמיץ הגזר שלו "בריאותי" יהיו לו יותר קונים ואם חברות בנייה יפרסמו שהדירה שלהם "מתואמת בריאות" (הביקוש ל"דירות תומכות אורח חיים בריאותי" גואה בארה"ב) או שחברות תיירות יציעו מלונות שמתאימים לשומרי הבריאות, פוטנציאל המכירה שלהם רק ילך ויגדל. חברת ג'אסטין מדגישה שמוצריה מגובים ע"י משרד החקלאות האמריקאי כ"חברת מזון אורגני" וע"י ארגון ה- Rainforest Alliance הגלובלי. לטענת המנכ"ל הדבר עזר משמעותית להצלחת החברה להחדיר את מוצריה לענקיות שיווק כמו Whole Foods Market של אמאזון, סטארבקס, טארגט ועוד. כהערה אוסיף ששנת 2024 מסתמנת כשנה הטובה בהיסטוריה של ארה"ב בתחום תעשיית המסעדות שתעבור 1.1 טריליון דולרים בהכנסות. למה? גם בגלל טכנולוגיה משופרת, גם בגלל אפשרויות איסוף ומשלוח חדשות, וכן, בגלל תרבות האוכל שמשתנה בעקבות חילופי הדורות. יש לא מעט אנליסטים שממליצים על מניות המסעדות והרשתות.
איך להיחשף להשקעה בתחום הבריאות?
מאוד מומלץ לקרוא את המחקר של מקינזי שנערך באמצעות מדגם של אלפי אנשים בארה"ב, סין ובריטניה. הסיכום הוא שהתקדמות טכנולוגית והגישה לנתונים נותנים למה שקרוי "צריכה בהתאמה אישית" יתרון שיווקי. כ-20% מהצרכנים בבריטניה ו-30% מהצרכנים בארה"ב ובסין מחפשים מוצרים ושירותים מותאמים אישית המשתמשים בנתונים ביומטריים כדי לספק המלצות. מיזוג ה-AI הגנרטיבי (שרק בתחילתו) יכול לשחק תפקיד גדול בהתרחבות הנושא. במהלך 2023 ראו החוקרים מעבר מסיבי של צרכנים למרכיבים מוכחים קלינית, במיוחד בתרופות ללא מרשם, בויטמינים ותוספי מזון. חברות שבנו מותג סביב מוצרים טבעיים כדוגמה עשויות לרצות לחפש אישורי צד שלישי כדי לבסס את טענותיהן.
לבסוף, הכיוון שמסתמן בהתפתחות של סקטור הבריאות ישפיע בעיקר על התחומים הבאים: תעשיית מוצרי הבריאות לאישה, מוצרים ושירותים שקשורים להזדקנות בריאה ואריכות ימים, ניהול המשקל, כושר גופני, בריאות המעיים, בעיות שינה וכדומה. במילים אחרות, שמעניינות את המשקיע, מתפתחת תעשיית ענק שחשוב להשקיע בה. אבל בהחלט עדיף להשקיע בסל או קרן כי לקלוע באנבידיה של תעשיית הבריאות יהיה קשה בהרבה מהקושי שהיה בלקלוע באנבידיה של תעשיית השבבים לפני מספר שנים.
השקעה בתחום: רוב המומחים מייעצים למשקיעים להתרכז בסלי הבריאות מהסוג של סל הבריאות הגדול XLV שכולל 64 מניות בריאות לסוגיהן. חברת ההשקעות והניהול Franklin Templeton הנפיקה, בתחילת השנה, סל בשם Franklin Future of Health and Wellness UCITS ETF שסימולו FOHW במטרה לספק חשיפה לחברות המעורבות באספקת מוצרים ושירותים ברי קיימא הקשורים לבריאות ואיכות חיים ברחבי העולם. הסל נסחר בשש בורסות אירופאיות בדולר, אירו ופרנק שווייצרי. הסל כולל 90 חברות שהמשקל של חברות הרפואה/ בריאות הוא הגדול ביותר בראשות AZN, LLY, NVO, MRK ו-ABT אבל גם אחרות ממגזרים שונים, מבנה שמזכיר את ה-XLV.
ישנו הסל BFIT שהונפק עוד ב-2016, ומנסה להתפרס על כל התחומים. מטרת הסל, "לעקוב אחר הביצועים של חברות הרשומות בשווקים מפותחים שמספקות מוצרים ושירותים שמטרתם לקדם בריאות גופנית באמצעות אורח חיים פעיל ובריא שכולל, אך לא רק, כושר, ציוד וטכנולוגיה, ביגוד ספורט, תוספי תזונה והיצע מזון אורגני/טבעי".
יש אומנם חברות רבות שמתמקדות ב"בריאות" כמו Sprouts Farmers Market (סימול:SFM), או Skechers (סימול:SKX), שהזכרנו שמייצגות תחום מסוים אבל אני מעדיף סלי מגזרים ונכון לרגע זה סלי הרפואה מייצגים פוטנציאל גדול בתחום הבריאות.
- 11.חרטטן 16/06/2024 17:37הגב לתגובה זותעודת סל שלא זזה שלוש שנים
- 10.לידיעת שלמה 16/06/2024 15:44הגב לתגובה זוביל גייטס זלזל בהתחלה באינטרנט כמו שזלזל ב-IA(=אחרי שהיה בביקור באופן IA)...כמובן שינה דעתו בהמשך
- 9.יופי, אז AAPL תמשיך לעלות? (ל"ת)אנונימי 16/06/2024 10:37הגב לתגובה זו
- תגיע לעשירית מערכה שזה גם הרבה 300 מליארד דולר..--- (ל"ת)ממש לא 16/06/2024 13:51הגב לתגובה זו
- 8.תקוה 15/06/2024 13:34הגב לתגובה זוהאם עדין ניתן להשיג סלים מקש, כמו שהיו עושים פעם?
- חנה לוי 16/06/2024 00:49הגב לתגובה זואין להשיגם
- נויה 17/06/2024 01:46במידה והיא חרדית, ילדיה לא יצטרכו להתגייס לצה"ל.
- 7.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 14/06/2024 17:40הגב לתגובה זו
- 6.יהודה 14/06/2024 17:26הגב לתגובה זואני מתעניין בתחום המיחזור כרעיון השקעה.היתה לך בעבר כתבה ואמרת שעדיף קרן סל EVX. הקרן עם מסחר די דליל.אולי עדיף מניה בודדת? הבעיה שרובם עלו הרבה ודי יקרות. מה דעתך?
- רז 14/06/2024 20:51הגב לתגובה זומה שטוב לביל גייטס טוב גם לך- Waste management.
- יהודה 16/06/2024 11:37מכיר את החברה. חברה טובה ומובילה. השאלה אם היא לא יקרה קצת במכפילים הנוכחיים ?
- 5.מחירי בועה 14/06/2024 17:12הגב לתגובה זולא כולם ימשיכו לקנות מוצרים יקרים
- 4.מעיין 14/06/2024 15:25הגב לתגובה זוכל שבוע אתה מציין סל מעניין אחר שזה אחלה. אבל לא עדיף כבר לקנות s
- כגן 14/06/2024 20:56הגב לתגובה זואבל אם בסייבר עסקינן, סל כמו cibr או hack יכול להיות עדיף.
- 3.למה הסלים שהזכרת מפגרים אחרי השוק? (ל"ת)ערן 14/06/2024 12:13הגב לתגובה זו
- רז 14/06/2024 12:28הגב לתגובה זו.
- 2.יובל 14/06/2024 11:49הגב לתגובה זוהאם חברות הסיגריות בצרה בגלל הטרנד של הצעירים בכתבה ?
- שלמה גרינברג 14/06/2024 13:51הגב לתגובה זואיך הבנת זאת?
- יובל 14/06/2024 15:23וסיגריות זה אנטי בריאותאז.... ??
- 1.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 14/06/2024 11:48הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
