הרכב החשמלי שמנצח את טסלה
חברת BYD כבר מוכרת בקצב שעולה על קצב המכירות של טסלה, כאשר בוול-סטריט צופים שיצרנית הרכבים הסינית תתפוס בקרוב גם את ההובלה בקטגוריית הרכבים החשמליים לחלוטין
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נחשבת לאחת ההשקעות הפופולריות. בעוד טסלה הכפילה את שוויה השנה, אחרות כמו לוסיד LUCID GROUP , פיסקר FISKER INC ופולסטר חוו קשיים. מניות פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , למרות שעלו השנה, עדיין פיגרו מאחורי ה-S&P500.
BYD COMPANY LTD ADR , נשארה מאחור ועלתה רק ב-5% בזמן שטסלה זינקה ב-107%. אבל זה עשוי להשתנות.
למרות הביצועים החלשים של BYD בשוק המניות השנה, היא לא פראיירית בכלל. החברה מוכרת המון רכבים חשמליים, אפילו יותר מטסלה אם כוללים גם את הרכבים ההיברידיים. גם בישראל, BYD מכרה השנה יותר מ-13 אלף רכבים חשמליים, בעוד טסלה נמצאת עדיין באיזור ה-6,000 רכבים. בנוסף, BYD מרוויחה כסף בסדר גודל דומה לזה של טסלה. עם זאת, מניית החברה לא הצליחה להציג ביצועים אפילו קרובים ליצרנית הרכבים החשמליים של אילון מאסק. למעשה, גם כאשר BYD הציגה תוצאות חזקות, המניה בקושי זזה ושיקפה את החששות לגבי עתיד ה-EV.
BYD היא לא טסלה
בעוד טסלה מייצרת רק כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs, החברה הסינית מייצרת גם רכבים היברידיים ופלאג אין וגם רכבים מבוססי סוללה. גם האסטרטגיה של BYD היא שונה. הרכבים שלה זולים יותר, המחיר הממוצע לרכב שנמכר על ידי BYD עמד על 27,000 דולר ברבעון השלישי, לעומת 45,000 דולר אצל טסלה. בנוסף, בניגוד לטסלה שפועלת להגיע לכמה שיותר מדינות, BYD ממשיכה להתמקד לפחות כרגע בסין.
נראה שהאסטרטגיה הזו של BYD עובדת. עד חודש נובמבר, BYD מכרה כ-2.8 מיליון רכבים ב-2023, עלייה של 70% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכפול מקצב הצמיחה של שוק הרכבים מבוססי הסוללה הסיני. הצמיחה הזו נבעה מצמיחה של 73% ברכבים החשמליים, בעוד הצמיחה ברכבים ההיברידיים עמדה על 56%. רכבי BEV, היברידיים ופלאג אין היוו יותר מ-37% מכלל המכוניות החדשות שיוצרו בסין בחודש נובמבר.
נתח השוק, אתגרים וציפיות
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, BYD מחזיקה ביותר מרבע מכלל הרכבים החשמליים לחלוטין הנמכרים בסין, יותר מכפול מחלקה של טסלה, לאחר שהיצרנית הסינית הגדילה את נתח השוק שלה ב-14% בשנתיים האחרונות. אתגר משמעותי שיתכן ויקשה על BYD לבסס את עצמה בשווקים נוספים הוא שיעור המכס על יבוא רכבים סיניים שעומד כיום כבר על 10% באירופה וכ-27.5% בארה"ב, כאשר גם האיחוד האירופי וגם הממשל האמריקאי שוקלים לעלות תעריפים.
למרות האתגרים, הצמיחה של BYD הייתה מדהימה והחברה עשויה למכור בקרוב יותר BEVs מאשר טסלה. החברה של אילון מאסק מכרה כ-435,000 רכבים חשמליים ברבעון השלישי, לעומת 430,000 אצל BYD. בוול-סטריט צופים כי טסלה תמסור 475,000 רכבים ברבעון הרביעי, בעוד BYD מייצרת בקצב של 500,000 מסירות. המשמעות היא שיתכן מאוד ו-BYD קרובה להדיח את טסלה כיצרנית המובילה של כלי רכב חשמליים, לראשונה מאז טסלה השיקה את מודל S ב-2012 והפכה את הטכנולוגיה לפופולרית
הדמיון הכלכלי והערכות השווי
דבר מעניין הוא הדמיון בין BYD לטסלה מבחינה פיננסית. שתי החברות הניבו ברבעון השלישי רווח תפעולי כמעט זהה של 1.7 מיליארד דולר, ושתיהן הניבו שולי רווח תפעוליים של קצת פחות מ-8%. עם זאת, ההבדל הגדול היחיד ביניהן הוא הערכת השווי שלהן. טסלה מחזיקה ביתרון עצום בכל הקשור לשווי שוק. מניית החברה נסחרת לפי שווי של 800 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 64, בעוד BYD נסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר בלבד עם מכפיל של 13.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות שכל מניה יכולה להיסחר עם מכפיל רווח גבוה יותר אם הרווחים צפויים לצמוח מהר יותר, זה לא המקרה עם BYD וטסלה. שתי החברות צפויות להציג צמיחה ברווחים של 30% בשנה בממוצע בשנתיים הקרובות. חלק מהסיבה להבדל בין השתיים הוא העובדה ש-BYD היא חברה סינית וטסלה היא חברה אמריקאית. מניות אמריקאיות לרוב זוכות להערכות שווי גבוהות יותר בשל ההבדלים בנזילות השוק, רגולציה וסיכונים במדינה.
בנוסף, טסלה נחשבת כהשקעה פופולרית בקרב המשקיעים המעוניינים לשים את כספם בטכנולוגיות חדשות כמו רכבים אוטונומיים. משקיעים רבים העלו חששות בנוגע לכך ש-BYD לא מפתחת טכנולוגיות נהיגה אוטונומית בעצמה אלא משתפת פעולה עם חברות חיצוניות. BYD הודיעה בתגובה כי תקיים יום טכנולוגיה ב-24 בינואר בו היא תציג פיתוחים טכנולוגיים לנהיגה אוטונומית שפיתחה בעצמה.
עניין נוסף הוא העובדה כי לא קל לרכוש מניות BYD כמו שקל לרכוש טסלה. אם משקיע מעוניין לרכוש את המניה הסינית יש לו שתי אפשרויות: לרכוש את המניות הנסחרות בהונג קונג או לרכוש תעודות פקדון אמריקאיות או ADR, שנסחרות בבורסה בארה"ב תחת הסימול BYDDY, שוות לשתי מניות הנסחרות בהונג קונג ולרוב נפח המסחר באפשרות כזו נמוך יותר.
לסיכום: למרות הסיכונים שבהשקעה בשוק הסיני, משקיעים אשר מעוניינים בכל זאת להיחשף אליו וכמובן לשוק הרכבים החשמליים שרק גדל ומתפתח, יתכן וירצו לשקול את BYD כאופציה מעניינת. החברה אומנם עדיין רחוקה מבחינת פופולריות וחדשנות טכנולוגית מטסלה, אבל מתקרבת בצעדים גדולים מבחינת ביצועים.
- 10.ממש לא אותה רווחיות 27/12/2023 07:18הגב לתגובה זוטסלה מובילת השוק גם חשמלי וגם מול רכבי ice ברווח פר רכב. אף חברה לא מגיעה למרווחים שלה גם לא byd
- 9.יוני 26/12/2023 17:29הגב לתגובה זולמה לא רואה באתרים ישראלים קצת כתבות שמפרגנות לטסלה? לעודד אנשים להשקיע בשוק הסיני בימים אלה זה לדעתי ממש חוסר אחריות. אנשים עלולים מאוד להפסיד כסף בגלל הכתבות המגמתיות שלכם. להזניח חברה שעלתה 107 אחוז לטובת חברה שצמחה 5 לא נראית לי החלטה חכמה במיוחד. גילוי נאות: אני משקיע בטבלה.
- 8.נו באמת.. "מנצח"... רק במכירות! כותרת תחמנית (ל"ת)ניקולה 26/12/2023 14:11הגב לתגובה זו
- 7.יחיאל 26/12/2023 14:04הגב לתגובה זומי שקונה מסין תומך באיראן הסנים חלאות שתומכות באיראן בגלוי
- 6.מה שווה חברה בלי כת מעריצים? (ל"ת)מאסקיטר 26/12/2023 07:28הגב לתגובה זו
- 5.שי שטרית 26/12/2023 06:57הגב לתגובה זועקב תמיכה של המשטר הסיני הנוכחי לצערי, במשטר ההאיתולות האיראני ובייצור אנטישמיות כפי שלא היה בהסטוריה של סין. מאד מצער, אבל המשטר שם פוגע בישראל בכוונת מכוון, לא פחות מארדואן. חבל לי מאד, אבל אני לא אתן יד למי שפוגע בי בעת ששוחטים אותנו בריבונותנו. מאד מאכזב.
- 4.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:30הגב לתגובה זוזו אזהרה חמורה גטו ורשה סין רכשה נמלים ומנהרות נט"ע והיא האויב ומציגה מן הנהר ועד הים שטופת שנאה וגזע והיא גוי אכזר ארץ רחוקה וזרה גדולה לא ידעת שפתה , סופרים סרחו יוקר מאמיר ודור פני הכלב מרגלים. סייבר רוגלה ובינה זו חרבך למדו הגויים מלחמה וכעת רבנייך ישבו בעלטה.
- 3.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:26הגב לתגובה זודרך ארץ ללא מוצא פקק אין קץ שעות של חרדה לא רק בגלל העקורים מצפון ודרום רבו הערלים גויים מטמאי ארצו קדושה . הרגשת מחנק כבד דין שמיא.
- 2.גי שנפניג 26/12/2023 01:30הגב לתגובה זוהחברות הסיניות נשלטות בידי הממשל. אחזקה לא יציבה לשום טווח. לכו תדעו איזה ג׳וק יפול על הנשיא מחר ומה יחליט
- 1.לא עדיף GM עם מכפיל 5? (ל"ת)hj 26/12/2023 01:14הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
