הרכב החשמלי שמנצח את טסלה
חברת BYD כבר מוכרת בקצב שעולה על קצב המכירות של טסלה, כאשר בוול-סטריט צופים שיצרנית הרכבים הסינית תתפוס בקרוב גם את ההובלה בקטגוריית הרכבים החשמליים לחלוטין
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נחשבת לאחת ההשקעות הפופולריות. בעוד טסלה הכפילה את שוויה השנה, אחרות כמו לוסיד LUCID GROUP , פיסקר FISKER INC ופולסטר חוו קשיים. מניות פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , למרות שעלו השנה, עדיין פיגרו מאחורי ה-S&P500.
BYD COMPANY LTD ADR , נשארה מאחור ועלתה רק ב-5% בזמן שטסלה זינקה ב-107%. אבל זה עשוי להשתנות.
למרות הביצועים החלשים של BYD בשוק המניות השנה, היא לא פראיירית בכלל. החברה מוכרת המון רכבים חשמליים, אפילו יותר מטסלה אם כוללים גם את הרכבים ההיברידיים. גם בישראל, BYD מכרה השנה יותר מ-13 אלף רכבים חשמליים, בעוד טסלה נמצאת עדיין באיזור ה-6,000 רכבים. בנוסף, BYD מרוויחה כסף בסדר גודל דומה לזה של טסלה. עם זאת, מניית החברה לא הצליחה להציג ביצועים אפילו קרובים ליצרנית הרכבים החשמליים של אילון מאסק. למעשה, גם כאשר BYD הציגה תוצאות חזקות, המניה בקושי זזה ושיקפה את החששות לגבי עתיד ה-EV.
BYD היא לא טסלה
בעוד טסלה מייצרת רק כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs, החברה הסינית מייצרת גם רכבים היברידיים ופלאג אין וגם רכבים מבוססי סוללה. גם האסטרטגיה של BYD היא שונה. הרכבים שלה זולים יותר, המחיר הממוצע לרכב שנמכר על ידי BYD עמד על 27,000 דולר ברבעון השלישי, לעומת 45,000 דולר אצל טסלה. בנוסף, בניגוד לטסלה שפועלת להגיע לכמה שיותר מדינות, BYD ממשיכה להתמקד לפחות כרגע בסין.
נראה שהאסטרטגיה הזו של BYD עובדת. עד חודש נובמבר, BYD מכרה כ-2.8 מיליון רכבים ב-2023, עלייה של 70% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכפול מקצב הצמיחה של שוק הרכבים מבוססי הסוללה הסיני. הצמיחה הזו נבעה מצמיחה של 73% ברכבים החשמליים, בעוד הצמיחה ברכבים ההיברידיים עמדה על 56%. רכבי BEV, היברידיים ופלאג אין היוו יותר מ-37% מכלל המכוניות החדשות שיוצרו בסין בחודש נובמבר.
נתח השוק, אתגרים וציפיות
- הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
- נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, BYD מחזיקה ביותר מרבע מכלל הרכבים החשמליים לחלוטין הנמכרים בסין, יותר מכפול מחלקה של טסלה, לאחר שהיצרנית הסינית הגדילה את נתח השוק שלה ב-14% בשנתיים האחרונות. אתגר משמעותי שיתכן ויקשה על BYD לבסס את עצמה בשווקים נוספים הוא שיעור המכס על יבוא רכבים סיניים שעומד כיום כבר על 10% באירופה וכ-27.5% בארה"ב, כאשר גם האיחוד האירופי וגם הממשל האמריקאי שוקלים לעלות תעריפים.
למרות האתגרים, הצמיחה של BYD הייתה מדהימה והחברה עשויה למכור בקרוב יותר BEVs מאשר טסלה. החברה של אילון מאסק מכרה כ-435,000 רכבים חשמליים ברבעון השלישי, לעומת 430,000 אצל BYD. בוול-סטריט צופים כי טסלה תמסור 475,000 רכבים ברבעון הרביעי, בעוד BYD מייצרת בקצב של 500,000 מסירות. המשמעות היא שיתכן מאוד ו-BYD קרובה להדיח את טסלה כיצרנית המובילה של כלי רכב חשמליים, לראשונה מאז טסלה השיקה את מודל S ב-2012 והפכה את הטכנולוגיה לפופולרית
הדמיון הכלכלי והערכות השווי
דבר מעניין הוא הדמיון בין BYD לטסלה מבחינה פיננסית. שתי החברות הניבו ברבעון השלישי רווח תפעולי כמעט זהה של 1.7 מיליארד דולר, ושתיהן הניבו שולי רווח תפעוליים של קצת פחות מ-8%. עם זאת, ההבדל הגדול היחיד ביניהן הוא הערכת השווי שלהן. טסלה מחזיקה ביתרון עצום בכל הקשור לשווי שוק. מניית החברה נסחרת לפי שווי של 800 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 64, בעוד BYD נסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר בלבד עם מכפיל של 13.
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
למרות שכל מניה יכולה להיסחר עם מכפיל רווח גבוה יותר אם הרווחים צפויים לצמוח מהר יותר, זה לא המקרה עם BYD וטסלה. שתי החברות צפויות להציג צמיחה ברווחים של 30% בשנה בממוצע בשנתיים הקרובות. חלק מהסיבה להבדל בין השתיים הוא העובדה ש-BYD היא חברה סינית וטסלה היא חברה אמריקאית. מניות אמריקאיות לרוב זוכות להערכות שווי גבוהות יותר בשל ההבדלים בנזילות השוק, רגולציה וסיכונים במדינה.
בנוסף, טסלה נחשבת כהשקעה פופולרית בקרב המשקיעים המעוניינים לשים את כספם בטכנולוגיות חדשות כמו רכבים אוטונומיים. משקיעים רבים העלו חששות בנוגע לכך ש-BYD לא מפתחת טכנולוגיות נהיגה אוטונומית בעצמה אלא משתפת פעולה עם חברות חיצוניות. BYD הודיעה בתגובה כי תקיים יום טכנולוגיה ב-24 בינואר בו היא תציג פיתוחים טכנולוגיים לנהיגה אוטונומית שפיתחה בעצמה.
עניין נוסף הוא העובדה כי לא קל לרכוש מניות BYD כמו שקל לרכוש טסלה. אם משקיע מעוניין לרכוש את המניה הסינית יש לו שתי אפשרויות: לרכוש את המניות הנסחרות בהונג קונג או לרכוש תעודות פקדון אמריקאיות או ADR, שנסחרות בבורסה בארה"ב תחת הסימול BYDDY, שוות לשתי מניות הנסחרות בהונג קונג ולרוב נפח המסחר באפשרות כזו נמוך יותר.
לסיכום: למרות הסיכונים שבהשקעה בשוק הסיני, משקיעים אשר מעוניינים בכל זאת להיחשף אליו וכמובן לשוק הרכבים החשמליים שרק גדל ומתפתח, יתכן וירצו לשקול את BYD כאופציה מעניינת. החברה אומנם עדיין רחוקה מבחינת פופולריות וחדשנות טכנולוגית מטסלה, אבל מתקרבת בצעדים גדולים מבחינת ביצועים.
- 10.ממש לא אותה רווחיות 27/12/2023 07:18הגב לתגובה זוטסלה מובילת השוק גם חשמלי וגם מול רכבי ice ברווח פר רכב. אף חברה לא מגיעה למרווחים שלה גם לא byd
- 9.יוני 26/12/2023 17:29הגב לתגובה זולמה לא רואה באתרים ישראלים קצת כתבות שמפרגנות לטסלה? לעודד אנשים להשקיע בשוק הסיני בימים אלה זה לדעתי ממש חוסר אחריות. אנשים עלולים מאוד להפסיד כסף בגלל הכתבות המגמתיות שלכם. להזניח חברה שעלתה 107 אחוז לטובת חברה שצמחה 5 לא נראית לי החלטה חכמה במיוחד. גילוי נאות: אני משקיע בטבלה.
- 8.נו באמת.. "מנצח"... רק במכירות! כותרת תחמנית (ל"ת)ניקולה 26/12/2023 14:11הגב לתגובה זו
- 7.יחיאל 26/12/2023 14:04הגב לתגובה זומי שקונה מסין תומך באיראן הסנים חלאות שתומכות באיראן בגלוי
- 6.מה שווה חברה בלי כת מעריצים? (ל"ת)מאסקיטר 26/12/2023 07:28הגב לתגובה זו
- 5.שי שטרית 26/12/2023 06:57הגב לתגובה זועקב תמיכה של המשטר הסיני הנוכחי לצערי, במשטר ההאיתולות האיראני ובייצור אנטישמיות כפי שלא היה בהסטוריה של סין. מאד מצער, אבל המשטר שם פוגע בישראל בכוונת מכוון, לא פחות מארדואן. חבל לי מאד, אבל אני לא אתן יד למי שפוגע בי בעת ששוחטים אותנו בריבונותנו. מאד מאכזב.
- 4.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:30הגב לתגובה זוזו אזהרה חמורה גטו ורשה סין רכשה נמלים ומנהרות נט"ע והיא האויב ומציגה מן הנהר ועד הים שטופת שנאה וגזע והיא גוי אכזר ארץ רחוקה וזרה גדולה לא ידעת שפתה , סופרים סרחו יוקר מאמיר ודור פני הכלב מרגלים. סייבר רוגלה ובינה זו חרבך למדו הגויים מלחמה וכעת רבנייך ישבו בעלטה.
- 3.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:26הגב לתגובה זודרך ארץ ללא מוצא פקק אין קץ שעות של חרדה לא רק בגלל העקורים מצפון ודרום רבו הערלים גויים מטמאי ארצו קדושה . הרגשת מחנק כבד דין שמיא.
- 2.גי שנפניג 26/12/2023 01:30הגב לתגובה זוהחברות הסיניות נשלטות בידי הממשל. אחזקה לא יציבה לשום טווח. לכו תדעו איזה ג׳וק יפול על הנשיא מחר ומה יחליט
- 1.לא עדיף GM עם מכפיל 5? (ל"ת)hj 26/12/2023 01:14הגב לתגובה זו

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.