שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר
ניתוח

למונייד: האם החלום שלה מתממש?

מה היקף המזומנים נטו של החברה ובכמה היא נסחרת ומה צפוי עוד 3 שנים מהיום?

אבישי עובדיה | (10)

ברבעון השני של השנה למונייד אכזבה בתוצאות בגלל מזג אוויר קשה במיוחד שהגדיל את תשלומי הביטוחים. אז אמר לנו דניאל שרייבר, מייסד שותף חברת הביטוח הדיגיטלי, כי אין שינוי בתחזיות והמטרה היא להגיע לתזרים חיובי עד 2027. השוק היה סקפטי והמניה נפלה כל הדרך מ-22 ל-11 דולר. ביום הדיווח היא קרסה ב-25%. שרייבר היה אופטימי והסביר שרכישת מטרומייל משתלבת כמו כפפה ליד והעלייה בפרמיות ובהכנסות תימשך.  למונייד היא חברה עשירה במזומנים גם בזכות ההנפקה לפני שלוש שנים. 

התחזית שלה תמיד היתה שלמרות שריפת מזומנים בדרך, היא תגיע לאיזון תזרימי לפני שהכסף בקופה ייגמר. יש לה קרוב ל-900 מיליון דולר בקופה והיא שורפת באזור ה-150-200 מיליון בשנה, אלא שיש לה התחייבויות הקשורות לכיסוי הביטוחי שלה ובפועל היקף הנכסים הנזילים נטו שלה הוא באזור 600-650 מיליון דולר. במצב כזה כמה רבעונים קשים וכבר עלולה להיות בעיה להגיע לאיזון לפני שהכסף נגמר. זה היה הפחד שהפיל לפני שלושה חודשים את המניה, והפחד הזה הוסר אתמול. הנהלת החברה הקדימה את נקודת האיזון של הרווחים והתזרים ל-2025 וזה נתן שקט למשקיעים שחששו מבעיות תזרים - יש מספיק כסף בקופה לספוג את התזרים השלילי עד ל-2025 ובמקביל התזרים השלילי גם יפחת בהדרגה. התחזית הזו התבטאה במסחר כשמניית למונייד זינקה ב-47% למחיר של 16.2 דולר המבטא שווי של 1.15 מיליארד דולר.    

עדכוני מחירים כלפי מעלה


״אנו צופים בשנה הקרובה הכנסה נוספת של למעלה מ-100 מיליון דולר מעבר למכירות הרגילות כתוצאה מעדכוני מחירים", אמר שי וינינגר, מייסד שותף ומנכ״ל למונייד, "חשוב לומר, אסטרטגיית עדכון המחירים חיונית בתקופה של אינפלציה, אך לטווח ארוך מה שחשוב באמת זה היכולת לדייק תעריפים מלכתחילה ובכל מצב - ובזה, למונייד מובילה בעזרת הטכנולוגיה שלה״. עדכון המחירים היה באוויר כבר שני רבעונים, רק שכל רשות בכל אחת מהמדינות שבה פועלת למונייד צריכה לאשר בנפרד את העלאת המחירים ולרוב היא עושה זאת בהדרגה. זה גרם להפסדים כי התמחור ללא העדכון לא היה ריאלי, וכעת זה מתייצב.  

״בחודשים האחרונים עבדנו על מספר רב של יוזמות בתחום ה-AI הגנרטיבי וניתן לראות השפעות ראשוניות לכך כבר עכשיו בהתכווצות ההוצאות תוך כדי המשך הצמיחה״, מוסיף וינינגר, "אני יכול לשתף שאחת היוזמת כוללת מודל שפה חדש שהכנסנו לתוך תהליכי השירות שאנו מעניקים ללקוחות. המודל החדש מנהל שיחות מלאות דרך אימייל עם לקוחות ועוזר להם לבצע פעולות. הטכנולוגיה החדשה שלנו נמצאת באוויר רק מספר שבועות וכבר מטפלת בלמעלה מ-7% מהיקף המיילים שאנחנו מקבלים. אני מאמין שהמגמה הזו תמשיך, והמספר הזה יגדל משמעותית. "ככל שאנחנו מרחיבים את יכולות האוטומציה והבינה המלאכותית, נראה צמיחה גדלה והפסדים מתכווצים. ל-AI ואוטומציה יש תפקיד חשוב בדינמיקה הזאת בדרך לרווחיות. המשך התחזקות היכולות הטכנולוגיות שלנו בשילוב עם בינה מלאכותית ואוטומציה מאפשרות לנו להקדים את צפי המעבר לתזרים מזומנים חיובי ל-2025, וכן להגיע לשם עם מאות מיליונים בבנק״.  





תוצאות רבעון שלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-114.5 מיליון דולר לעומת צפי ל-104.5 מיליון דולר, וגם בצד ההפסד למניה החברה הפסידה 88 סנט לעומת צפי להפסד של 94 סנט. הפרמיות המשולמות הסתכמו ב-719 מיליון דולר, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל, בזמן שההוצאות התפעוליות קטנו ב-11% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-98 מיליון דולר. יחס תשלום התביעות מתוך ההכנסות (Loss Ratio) ירד ל-83%, כלומר שעל כל דולר שהחברה גובה כפרמיה מהמבוטחים שלה היא נאלצת להחזיר 83 סנט, וזאת לעומת 94% ברבעון הקודם. הרווח הגולמי גדל ל-22 מיליון דולר - צמיחה משמעותית של 170% לעומת הרבעון המקביל. החברה כאמור צופה מעבר לתזרים מזומנים חיובי עד סוף שנת 2025, מוקדם יותר מהצהרותיה הקודמות. המעבר ל-EBITDA מתואם חיובי צפוי להגיע קצת מאוחר יותר בתחילת 2026. ועדיין צריך להדגיש כי למונייד תגיע ל-2025 עם קופה מוערכת של כ-300-400 מיליון דולר, אבל כדי להגיע לרווחיות משמעותית היא תצטרך לצמוח בקצב הנוכחי עוד מספר שנים טובות כשבדרך יהיו עליות וירידות בהתאם למצב שוק הביטוח.   

למה למונייד עדיין מפסידה?

ההוצאות הגדולות של למונייד בדומה לכל חברת ביטוח הן "עלות רכישת לקוח". חברות הביטוח לא מרוויחות על לקוחות בתקופה הראשונה, אלא רק בהמשך הדרך. בנוסף האופרציה הביטוחית מאוד גדולה ויקרה. חברות ביטוח צריכות מסה של לקוחות כדי להגיע לרווחיות כשהדרך לרווחיות ארוכה. ללמונייד יש מעל 2 מיליון מבוטחים ובחלק מהמדינות שבהן היא פועלת היא בין הגדולות בתחום. למונייד - 2 מיליון לקוחות כפי שניתן לראות בטבלה, הפרמיה מכל לקוח עלתה והרווח הביטוחי הגולמי (לפני הוצאות תפעוליות, עלות רכישת לקוח ועוד) השתפר מאוד. ועדיין ההפסד על כל לקוח הוא ענק. החברה הפסידה ברבעון 61 מיליון דולר על הכנסות של 114.5 מיליון דולר. כדי להגיע לרווח אמיתי בשורה התחתונה צריך כמעט לשלש את ההכנסות.   



למונייד - סיכונים וסיכויים 


למונייד צומחת בהכנסות בקצב של 50%, אבל ככל שגדלים קשה יותר לצמוח. היא נמצאת במצב שבו היא מוותרת על המזומנים שלה כדי לצמוח כשהמטרה היא להגיע לכמות מאוד גדולה של מבוטחים. הרציונל שלה הוא הסתכלות על טווח ארוך, לא על עוד שנה-שנתיים, על עוד 5-6 שנים ושם היא רואה רווחים מאוד גבוהים.  אבל זה הימור גדול. 

ראשית, למרות שלמונייד מדגישה את הטכנולוגיה, את הממשק החכם והידידותי שלה, בסופו של דבר היא מוכרת ביטוחים. האם היא יודעת למכור ביטוח? בטח שכן, אומרים מנהלי החברה, אבל חיתום שנעשה כמה שנים בלבד והוא בצמיחה, לא בהכרח לוקח את כל הסיכונים - אולי הרצון להיכנס בכל מחיר, פוגע בחיתום איכותי. אחרי הכל, חברת ביטוח חיה בזכות הסטטיסטיקה, בזכות הידיעה שאנשים מבטחים בשל הסיכון הקטן שמשהו יקרה ובשביל הוודאות הזו מוכנים לשלם יותר מהערך האמיתי-התוחלת  של הביטוח. אבל כדי שהם יעברו למבטח אחר הם צריכים לקבל הצעה טובה יותר. 

למה שלמונייד תיתן הצעה טובה יותר מחברות אחרות? הטענה היא שהיא יודעת לעשות חיתום דיגיטלי טוב. אנחנו יודעים מה קרה לחברות שידעו לעשות חיתום דיגיטלי טוב בהלוואות וקרסו. נטל ההוכחה עדיין על למונייד. ואם היא אכן יודעת לבטח, אז כנראה שהיא יותר מהכל - חברת ביטוח עם ממשקים טכנולוגיים טובים וידידותיים, חזקים, וזה יתרון בשוק הביטוח האמריקאי שרחוק מלהיות דיגיטלי ותקוע עם מערכות טכנולוגיות ישנות ומיושנות, ויותר גרוע - כל החברות הגדולות בנויות על רכישות, מיזוגים ועשרות מערכות טכנולוגיות ששולבו עם השנים.  גם אם החלום של למונייד יתגשם, וזה בהחלט אפשרי, היא כנראה תגיע ב-2026 להיות חברה עם הכנסות של 900 מיליון עד 1.1 מיליארד דולר, תזרים חיובי של עשרות בודדות ורווח של עשרות בודדות. בקופה יישארו בהערכה מאוד גסה 300 מיליון דולר נטו. כמה שווה חברה כזו? אם קצב הצמיחה יירד, משקיעים עשויים לנתח אותה כמו חברת ביטוח "רגילה", מכפילי הרווח בענף הביטוח נמוכים. אם עדיין יהיה לה החלום הטכנולוגי, משקיעים ייתנו פרמיה על מכפיל הרווח, אבל גם אם יהיו מאוד נדיבים ייתנו 15-20. היום היא שווה 1.15 מיליארד דולר, היא כבר היתה שווה 13 מיליארד דולר בשיא. אבל גם להצדיק את השווי הנוכחי לא יהיה טריוויאלי.       למונייד - גרף מניה   מניית למונייד - נפילה חדה מהשיא   

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזית לרבעון האחרון של 2023 

הנה התחזיות של החברה קדימה. יש שיפור, יש עלייה בהכנסות, ירידה בהפסדים, אבל תסתכלו על השנתיים האחרונות - 2022 ו-2023. השיפור ב-EBITDA משנה לשנה הוא 50 מיליון דולר למינוס של 187 מיליון דולר. הדרך לאפס כאמור עדיין ארוכה.  

 למונייד - תחזית למונייד - תחזית

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ש. 03/11/2023 21:56
    הגב לתגובה זו
    חברות האינשור טק קודסות ולקוחות מתרכזים בחברות שנשארו ומרחיבות את התזרים .בענף הביטוח רכב לא ניתן לברוח מהפסדים וכך מה שצפוי גם ללמונייד לא בעוד זמן רב זה ממש מעבר לפינה
  • 5.
    מלכודת עכברים 03/11/2023 16:20
    הגב לתגובה זו
    הכסף יגמר ב2025
  • 4.
    בת אל 03/11/2023 15:37
    הגב לתגובה זו
    לא קונה את המודל הזה
  • צודקת 03/11/2023 15:51
    הגב לתגובה זו
    תיכנסי ביותר גבוה ותמכרי בנמוך ,הרי שוק לא ניתן לתיזמון
  • 3.
    בעלייה 03/11/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    לפחות חלק,השוק לא יברח
  • 2.
    לאוניד רספייב 03/11/2023 14:32
    הגב לתגובה זו
    אמא שלי אמרה לי פראיירים לא מתים, הם חיים לנצח בזכרונם של אלה שדפקו אותם
  • תשקיע בבבושקות עדיף לך (ל"ת)
    סם 03/11/2023 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מ. כהן 03/11/2023 12:07
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא להשקיע בלמונייד בעת הנוחכית.
  • המנייה 04/11/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    מסוכנת THAT'S WHY
  • מה שעולה 04/11/2023 03:20
    הגב לתגובה זו
    יירד אח"כ
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

רחפן נגד רחפנים (טיטאן)רחפן נגד רחפנים (טיטאן)

הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים

מלחמת אוקראינה שמה את הרחפנים במרכז, סין דוחפת ייצור והוזלה בקנה מידה תעשייתי, וארה"ב מנסה להדביק קצב עם תוכניות מאוחרות ותלות רכיבים בעייתית

ליאור דנקנר |

המאבק בין ארה"ב לסין על עליונות צבאית מתנקז יותר ויותר לשאלה מי שולט בשמיים הנמוכים. הרחפנים משנים את אופי הלחימה, לא רק ככלי איסוף מודיעין אלא כמערכת נשק שמחליפה חלק מהיכולות שפעם היו שמורות למטוסים מאוישים, לטילים ולמערכי ארטילריה. 

מלחמת אוקראינה מדגימה את זה בשטח, עם השמדת אלפי טנקים ומערכות ארטילריה באמצעות רחפנים, שתרמו ל-60-70% מהנזק לציוד רוסי מתחילת השנה. במקביל, שילוב בינה מלאכותית דוחף את המהפכה קדימה, עם יכולת פעולה אוטונומית, זיהוי מטרות בטווחים של מאות ק"מ ותקיפה מדויקת.


תעשייה מול מערכות, סין בונה יתרון סדרתי

סין משקיעה מעל 20 מיליארד דולר בפיתוח רחפנים צבאיים ב-2025, ומפעילה כ-300 חברות בתחום שמייצרות לפי ההערכות כ-70% מהשוק העולמי. זה לא רק עניין של נתח שוק, אלא גם של יכולת ייצור תעשייתית, שרשרת אספקה ורכיבים שמגיעים מהר. בארה"ב התמונה הפוכה יותר, עם תקציבים נמוכים יחסית, ריבוי ספקים קטנים וקצב ייצור איטי, שמקשה לעבור מתוכניות פיתוח לסדרות גדולות בקנה מידה של אלפי יחידות.

רחפני התאבדות חושפים פער. הסוויץ'בלייד 300 האמריקאי פועל בטווח 10 ק"מ עם מטען 5 פאונד, בעוד ה-CH-901 הסיני מגיע ל-20 ק"מ עם מטען כפול, ובקצב ייצור שמגיע ל-10,000 יחידות בשנה. בדצמבר, ארה"ב פרסה את לוקאס, רחפן התאבדות זול שפותח בהנדסה הפוכה מדגם שאהד 136 האיראני, בעלות 35 אלף דולר ליחידה וטווח 2,000 ק"מ. כפי שפורט בארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים, השינוי מאפשר תקיפות המוניות זולות, בהשראת השימוש הרוסי באוקראינה וההתקפות החות'יות.

רחפני "לווין נאמן" כמו אקס קיו 58א ואלקירי האמריקאי פועלים לצד אף 35, אבל ה-GJ-11 הסיני נכנס לאותה משבצת עם טווח של 4,000 ק"מ ושילוב בינה מלאכותית שמאפשר זיהוי מטרות בצורה עצמאית. בסין מדברים פחות על פלטפורמה בודדת ויותר על תפיסה תעשייתית של קנה מידה, וכאן מגיע הניסוי המעשי. במהלך השנה, סין הדגימה נחילים של 100 יחידות בדיוק 95%. כפי שתואר בהכטב"ם הסיני שמפחיד את המערב- "אם כל הכטב"מים", Jiutian משגר נחילי התאבדות ללא מקבילה מבצעית מערבית.