גיימסטופ
צילום: Google Street View

אחרי רבעון חלש: מנכ"ל גיימסטופ רוצה לרכוש חברות

חלק מהסיבה עשויה להיות המגמה המתמשכת של גיימרים לקנות משחקים באופן דיגיטלי במקום ללכת לחנויות של גיימסטופ כדי לרכוש משחקים
דור עצמון |

גיימסטופ כבר היתה עם רגל וחצי בקבר, כשלפתע  גילו אותה עדר של משתתפי פורומים באתר רדיט. המובילים של הפורומים דיברו על "להרוג את השורטיסטים" וסימנו את הנקמה דרך מניית גיימסטופ. המניה היתה בירידה מתמשכת של עשור והעסקים הלכו ונעלמו. מי קונה דיסקים בחנויות? משקיעים מתוחכמים עשו שורט על המניה, ומדובר בשחקנים מאוד גדולים. הרווח שלהם הוא כאשר המניה יורדת והם הרוויחו תקופה ארוכה עד שעדר החליט "להרוג אותם". 

הסיפור של גיימסטופ לא קשור לתוצאות עסקיות ולמצב החברה ושוויה. הוא היה קשור רק לרצון "לחסל את הרעים". זה היה מסחר ספוקטלטיבי חסר היגיון.  ראשי העדר סימנו את המטרה והסבירו שאם כולם יקנו את מניית גיימסטופ היא תעלה והשורטיטים יפסידו. בשורט להבדיל מרכישת מניה, אפשר להפסיד יותר מההשקעה כולה. ואז בינואר 2021 ניתן האות והיתה הסתערות על המניה שזינקה מרמה של 3 דולר (לפני ספליט של אחת לארבע)  ל-480 דולר.  

מאז היא ירדה ועלתה, אבל בדרך למטה ובין הזיגזגים במניה החברה גייסה מיליארדים. הכסף שגוייס לחברה שלא באמת שווה, הפך אותה לשווה. יש ה מזומנים שיחזיקו אותה על פני כמה שנים. יש כסף בקופה לשחק במשחקים, להיכנס לתחומים חדשים, לרכוש חברות, לנסות להגיע לעסק אמיתי. זה לא עבד. החברה ממשיכה להפסיד, היא אפילו מגדילה את ההפסדים שלה. הדוחות הנוכחיים מוכיחים זאת והחברה מחפשת רכישות. המניה בינתיים ירדה-צנחה למחיר של 22 דולר (אחרי הספליט) כך שמדובר בעצם בכמעט חזרה מלאה למטה. אלא שהשווי שלה 6.7 מיליארד דולר ובקופה יש לה מעל 1 מיליארד דולר. 

הדוחות מאתמול - ההפסד גדל

חברת גיימסטופ GAMESTOP CORP, רשת חנויות אמריקאית של משחקי וידאו, מוצרי אלקטרוניקה ומשחקי מחשב, פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים לרבעון אוקטובר של השנה לפיהם מכירות החברה הסתכמו ב-1.186 מיליארד דולר - מתחת לציפיות למכירות של 1.345 מיליארד דולר. החברה רשמה הפסד מתואם של 31 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים להפסד מתואם של 28 סנט למניה.

מכירות החומרה והאביזרים ירדו מ-670 מיליון דולר ב-2021 ל-627 מיליון דולר ברבעון הנוכחי - ירידה של 6.4%. מכירות התוכנה ירדו ב-19% משנה לשנה ל-352.1 מיליון דולר. המכירות במגזר אספנות צמחו ב-8% ל-207 מיליון דולר. 

זו הייתה שנה קשה עבור מניית הממים. מניית גיימסטופ ירדה ב-45% מתחילת השנה נכון לסגירת המסחר אמש. באותה תקופה, מדד הנאסד"ק ירד ב-31%. במהלך שיחת המשקיעים של החברה, המנכ"ל מאט פורלונג אמר שהחברה אינה מספקת יעדים ותחזיות קדימה. המנכ"ל גם אמר שגיימסטופ תהיה פתוחה לבחון רכישה אם תמצא נכס אסטרטגי זמין במחיר אטרקטיבי.

ייתכן שזו הפתעה שהעסק של גיימסטופ לא הרוויח יותר משרשרת חדשות טובות לאחרונה בחזית מכירות התוכנה. בחודש שעבר, אקטיוויז'ן בליזארד ACTIVISION BLIZZARD הודיעה כי משחק Call of Duty האחרון שלה - Modern Warfare II - הפך לכותר הנמכר ביותר בהיסטוריה של שני העשורים של הזיכיון, והגיע למכירות של מיליארד דולר ב-10 הימים הראשונים שלו. שבועיים לאחר מכן, סוני הכריזה גם ש-God of War Ragnarök הפך למשחק שנמכר הכי מהר אי פעם בשבוע הראשון.

קיראו עוד ב"גלובל"

חלק מהסיבה עשויה להיות המגמה המתמשכת של גיימרים לקנות משחקים באופן דיגיטלי ישירות מהחנויות של יצרניות הקונסולות, לעומת ללכת לחנויות של גיימסטופ כדי לרכוש דיסקי משחק פיזיים. וול סטריט הייתה בדרך כלל פסימית לגבי מניית גיימסטופ וכך גם בזמן האחרון - לשניים מכל שלושה אנליסטים יש דירוג 'מכירה' או 'החזק' למניית החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.