גוגל משנה את מדיניות הפרטיות: תצפין את פרטיות הלקוח אך עדיין תאפשר לחברות הפרסום לעקוב אחר האינפורמציה
ענקית הטכנולוגיה האמריקאית GOOGLE (סימול: GOOGL) מדווחת הבוקר כי תאמץ שיטה חדשה הנוגעת להגבלת מדיניות הפרטיות שלה ובכך צפויה זו לחתוך באופן משמעותי את שיעור ניטור פעילויות המשתמשים שלה באפליקציות המותקנות על גבי מכשירי האנדרואיד, כך דווח היום על ידי רשת CNBC.
מדובר בצעד דומה לזה שביצעה לאחרונה חברת APPLE (סימול: AAPL), כאשר זה השפיע בצורה מהותית על מדיניות הפרסום של חברות רבות, בייחוד חברה האם של הרשת החברתית FACEBOOK (סימול: FB), מטא, שצפתה בדוחותיה האחרונים הכנסות פרסום נמוכות בהרבה מהצפי עבור הרבעון הקרוב, כאשר אלו הושפעו באופן מהותי משינוי מדיניות הפרטיות של אפל.
על פי הדיווח, השינוי אותו מתכננת גוגל נועד לספק תחליף מכוון פרטיות עבור פלטפורמת הפרסום שלה, במסגרתו תכלול רצף ייחודי של תווים שמאפשר לאבחן באופן מדוייק כי מדובר במכשיר של הלקוח הספציפי. תעודת הזהות הזו עזרה בעבר לרוב לחברות הטכנולוגית הפרסום לאתר ולחלוק מידע אודות המשתמשים, והינה צפויה להמשיך לעשות זאת גם במודל החדש. בהיבט זה שונה מעט שינוי המדיניות של גוגל מאשר זה של חברת אפל (עליו מורחב בהמשך).
השינויים צפויים להשפיע כאמור בצורה כזו או אחרת על ענקיות נוספות כמו מטא שנשעות על האינפורמציה הזאת במודל העסקי שלה. בהקשר זה כבר דיווחה פייסבוק כי שינוי המדיניות על ידי אפל צפוי לגרוע כ-10 מיליארד דולר מהכנסות החברה בשנה הקרובה. בעקבות הדיווח איבדה מטא יותר מכ-232 מיליארד דולר מהשווי וזאת ביום אחד, כאשר זה הסתכם בסופו בפחות מ-600 מיליארד דולר. חברת האם של הרשת החברית הייתה שווה יותר מטריליון דולר עד חודש יוני של שנת 2021.
- ישראל מהדקת פיקוח על מידע אישי: מה המשמעות לעסקים?
- צילם גבר עירום בחוף והפיץ ברשת - האם זו פגיעה בפרטיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, נראה כי על אף שמטא התנגדה לשינוי המדיניות של אפל, היא דווקא מעודדת את המודל החדש אותו גוגל מעוניינת לאמץ בעקבות העובדה כי הוא שונה באופן מהותי מהמדיניות החדשה של אפל. "החברה מעודדת את השינוי המדובר, במסגרתו מתכוונת גוגל לבצע שינוי ארוך טווח במדיניות הפרסומות המותאמות אישית ללקוח על ידי שימוש במודל הגנת פרטיות בטוח יותר", כך צייץ בחשבון הטוויטר שלו גרהם מוד, סגן נשיא חטיבת שיווק המוצרים, פרסומות ועסקים של מטא.
גוגל מצידה מסרה כי תמשיך לתמוך במדיניות הפרטיות הקיימת במהלך השנתיים הקרובות וזאת על מנת לאפשר לחברות בשוק שנשענות על הפלטפורמה שלה להטמיע את השינויים החדשים מבעוד מועד.
מדיניות שקיפות מעקב המשתמשים החדשה של אפל חטפה כאמור לא מעט אש מצד חברות רבות שנשענו על המודל הישן, כאשר בראשן עמדה כידוע מטא. החברות ביקרו את המדיניות החדשה בטענה כי הם המודל החדש מצמצם את היכולת שלהן לעקוב אחרי המשתמשים על ידי כך שהיא מגבילה את יכולות חדירת החברות אל תוך המאפיינים האישיים של משתמשים המכשירים. נוסף לכך, למשתמשי המכשירים של החברה קופצת כעת התרעה שמאפשרת להם לחסום את מעקב האפליקציות בהן הם משתמשים במידה והם מאמינים כי החברה משתמשת במידע לצורך פרסום.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לטענת ה-CNBC, גוגל ביקרה את המדיניות החדשה של אפל וזאת מבלי לציין את שמה. "אנו מבינים שפלטפורמות אחרות בחרו בדרך שונה באופן בו הן מגבילות את אופן פעולת המעקב אחרי המשתמשים על ידי חברות הפרסום", אמר סגן נשיא מחלקת ניהול המוצרים, האבטחה והפרטיות של חטיבת האנדרואיד של גוגל, אנתוני צ'אבס. "אנו מאמינים כי מבלי תחילה לספק אלטרנטיבה במסגרתה המידע נשמר חסוי אך בצורה שעדיין מאפשרת פרסום, נגרם ללקוחות נזק רב יותר מאשר אם לא הייתה עושה החברה דבר", הוסיף.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
טראמפ מחייךטראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור
אוכלוסיות מוחלשות.
בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88% , נוברטיס Novartis AG 0.58% , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb
Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32% , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91% , GSK GSK 0.66% , סאנופי Sanofi 0.4%
ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6% ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83% , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות
שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8% , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals
Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.
על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר
ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".
הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה
כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול
אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד
התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.
