סונדאר פיצאי גוגל
צילום: יוטיוב/Talks at Google

גוגל משנה את מדיניות הפרטיות: תצפין את פרטיות הלקוח אך עדיין תאפשר לחברות הפרסום לעקוב אחר האינפורמציה

זאת בניגוד לאפל, שלאחרונה הודיעה על צעד במסגרתו תגביל משמעותית את יכולות המפרסמות לנטר אחר הלקוחות. המודל החדש צפוי לכלול רצף תווים יחודי שימנע מהמידע לדלוף החוצה, ומנגד תאפשר לחברות הפרסום להמשיך להישען עליו
תומר אמן |

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית  GOOGLE (סימול: GOOGL) מדווחת הבוקר כי תאמץ שיטה חדשה הנוגעת להגבלת מדיניות הפרטיות שלה ובכך צפויה זו לחתוך באופן משמעותי את שיעור ניטור פעילויות המשתמשים שלה באפליקציות המותקנות על גבי מכשירי האנדרואיד, כך דווח היום על ידי רשת CNBC. 

מדובר בצעד דומה לזה שביצעה לאחרונה חברת  APPLE (סימול: AAPL), כאשר זה השפיע בצורה מהותית על מדיניות הפרסום של חברות רבות, בייחוד חברה האם של הרשת החברתית  FACEBOOK (סימול: FB), מטא, שצפתה בדוחותיה האחרונים הכנסות פרסום נמוכות בהרבה מהצפי עבור הרבעון הקרוב, כאשר אלו הושפעו באופן מהותי משינוי מדיניות הפרטיות של אפל. 

על פי הדיווח, השינוי אותו מתכננת גוגל נועד לספק תחליף מכוון פרטיות עבור פלטפורמת הפרסום שלה, במסגרתו תכלול רצף ייחודי של תווים שמאפשר לאבחן באופן מדוייק כי מדובר במכשיר של הלקוח הספציפי. תעודת הזהות הזו עזרה בעבר לרוב לחברות הטכנולוגית הפרסום לאתר ולחלוק מידע אודות המשתמשים, והינה צפויה להמשיך לעשות זאת גם במודל החדש. בהיבט זה שונה מעט שינוי המדיניות של גוגל מאשר זה של חברת אפל (עליו מורחב בהמשך).

השינויים צפויים להשפיע כאמור בצורה כזו או אחרת על ענקיות נוספות כמו מטא שנשעות על האינפורמציה הזאת במודל העסקי שלה. בהקשר זה כבר דיווחה פייסבוק כי שינוי המדיניות על ידי אפל צפוי לגרוע כ-10 מיליארד דולר מהכנסות החברה בשנה הקרובה. בעקבות הדיווח איבדה מטא יותר מכ-232 מיליארד דולר מהשווי וזאת ביום אחד, כאשר זה הסתכם בסופו בפחות מ-600 מיליארד דולר. חברת האם של הרשת החברית הייתה שווה יותר מטריליון דולר עד חודש יוני של שנת 2021. 

מנגד, נראה כי על אף שמטא התנגדה לשינוי המדיניות של אפל, היא דווקא מעודדת את המודל החדש אותו גוגל מעוניינת לאמץ בעקבות העובדה כי הוא שונה באופן מהותי מהמדיניות החדשה של אפל. "החברה מעודדת את השינוי המדובר, במסגרתו מתכוונת גוגל לבצע שינוי ארוך טווח במדיניות הפרסומות המותאמות אישית ללקוח על ידי שימוש במודל הגנת פרטיות בטוח יותר", כך צייץ בחשבון הטוויטר שלו גרהם מוד, סגן נשיא חטיבת שיווק המוצרים, פרסומות ועסקים של מטא. 

גוגל מצידה מסרה כי תמשיך לתמוך במדיניות הפרטיות הקיימת במהלך השנתיים הקרובות וזאת על מנת לאפשר לחברות בשוק שנשענות על הפלטפורמה שלה להטמיע את השינויים החדשים מבעוד מועד. 

מדיניות שקיפות מעקב המשתמשים החדשה של אפל חטפה כאמור לא מעט אש מצד חברות רבות שנשענו על המודל הישן, כאשר בראשן עמדה כידוע מטא. החברות ביקרו את המדיניות החדשה בטענה כי הם המודל החדש מצמצם את היכולת שלהן לעקוב אחרי המשתמשים על ידי כך שהיא מגבילה את יכולות חדירת החברות אל תוך המאפיינים האישיים של משתמשים המכשירים. נוסף לכך, למשתמשי המכשירים של החברה קופצת כעת התרעה שמאפשרת להם לחסום את מעקב האפליקציות בהן הם משתמשים במידה והם מאמינים כי החברה משתמשת במידע לצורך פרסום. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לטענת ה-CNBC, גוגל ביקרה את המדיניות החדשה של אפל וזאת מבלי לציין את שמה. "אנו מבינים שפלטפורמות אחרות בחרו בדרך שונה באופן בו הן מגבילות את אופן פעולת המעקב אחרי המשתמשים על ידי חברות הפרסום", אמר סגן נשיא מחלקת ניהול המוצרים, האבטחה והפרטיות של חטיבת האנדרואיד של גוגל, אנתוני צ'אבס. "אנו מאמינים כי מבלי תחילה לספק אלטרנטיבה במסגרתה המידע נשמר חסוי אך בצורה שעדיין מאפשרת פרסום, נגרם ללקוחות נזק רב יותר מאשר אם לא הייתה עושה החברה דבר", הוסיף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף