משרדי באידו
צילום: ויקיפדיה/simone.brunozzi
דוחות

באידו עקפה את הצפי עם הכנסה של 4.4 מיליארד ד'; סיפקה תחזית מעודדת

החברה צמחה ב-25% והציגה רווח של 25.7 מיליארד יואן. התחזית לרבעון השני: הכנסול של עד 32.5 מיליארד יואן, לעומת 30.2 מיליארד בצפי האנליסטים. בעוד שהתחרות בתחום הפרסום המקוון גוברת בבאידו מתחרים בטיק טוק ומשקיעים ברכב אוטונומי ו-AI
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אינטר באידו

ענקית האינטרנט הסינית  BAIDU.COM המכונה "הגוגל של סין" עקפה את תחזיות האנליסטים כשדיווחה על הכנסות בסך 28.1 מיליארד יואן (4.4 מיליארד דולר), מול תחזית הקונצנזוס שהייתה 27.3 מיליארד יואן. מדובר בצמיחה של 25% על פני רבעון מקביל. הרווח הסתכם ב-25.7 מיליארד יואן. בבאידו סיפקו תחזית הכנסות של 29.7-32.5 מיליארד יואן לרבעון השני, בעוד האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 30.2 מיליארד יואן.

ההכנסות מפרסום עלו ב-27% ל-16.3 מיליארד יואן לעומת הרבעון המקביל, אז כזכור החברה רשמה הפסד תפעולי בצל סגרי הקורונה בסין, הראשונה בעולם להתמודד עם הנגיף. עוד פרסמה החברה כי האפליקציה שלה למובייל הגיעה למספר מנויים פעילים מדי חודש של 558 מיליון איש נכון למרץ האחרון.

כוכבה של באידו דרך הודות לשירות החיפוש האינטרנטי שלה, אלא שהזירה הופכת צפופה עם עליית קרנה של wechat למשל - שמשמשת המוני סינים גם בתחום התשלומים. על רקע זה בבאידו מעוניינים לפתח מנועי צמיחה חדשים. כך, ההכנסות שאינן מפרסום, כמו  שירותי הענן ויישומי בינה מלאכותית (שאחראים לעיקר ההוצאות על מחקר ופיתוח), עלו ב-70% על פני התקופה המקבילה. ההכנסות של שירות הסטרימינג iQiyi של באידו הסתכמו ב-7.96 מיליארד יואן לעומת 7.76 מיליארד בתחזית הקונצנזוס. בבאידו חוזים כי iQiyi תכניס ברבעון השני בין 7.21 מיליארד יואן ל-7.65 מיליארד יואן, בעוד השוק ציפה לתחזית ברמה של 7.52 מיליארד יואן.

לפי המנכ״ל רובין לי, בשלוש השנים הקרובות תוכל החברה להביא לכך שההכנסות שאינן מפרסום ב-Baidu Core, שירות השיווק הדיגיטלי שלה, יעקפו את ההכנסות מפרסום - שהיוו 80% מכלל ההכנסות של Baidu Core. ״אנחנו מזהים הזדמנות מצויינת להציע שירותים משלנו שאינם בתחומי הפרסום, זאת במטרה לענות על הצרכים של בסיס המשתמשים הגדול שלנו״, אמר לי.

בין היתר פועלת באידו גם בתחום הרכב האוטונומי עם חטיבה בשם אפולו. בשלב זה מדובר בתחום התחבורה הציבורית כשהחברה קיבלה כבר אישור להפעלה מסחרית של האוטובוס האוטונומי שלה. בינואר חתמה על שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב מסין ג׳ילי, ובעקבות כך האנליסטים העלו את הערכות השווי שלהם לאפולו. הגוף המשותף, ג׳ידו אוטו שמו, עתיד להשקיע 50 מיליארד יואן בחמש השנים הקרובות ולהעסיק 3,000 עובדים בשנתיים-שלוש הקרובות, כפי שהודיע.

לצד זאת בבאידו הפכו גם מעין אגרגטור של ידיעות מאתרי חדשות סיניים שונים ורכשו מעין מתחרה של טיק-טוק, החברה Joyy עליה שילמו 3.6 מיליארד דולר במזומן, כשהטמעתה בעסקי באידו העלתה הילוך במחצית הנוכחית, הראשונה של השנה.

ובעוד שהרגולטורים בסין חוששים מגודלן של ענקיות הטכנולוגיה, לרבות באידו, שהופכות ריכוזיות וקוראות תיגר על כוחו של השלטון בתחומים מסוימים, ובאמריקה גם כן החברה לא ממש יודעת נחת, כששם זו הרשות לניירות ערך (SEC) שמאיימת למחוק מהמסחר חברות סיניות שאינן עומדות בכללי הדיווח.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 2.19%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.