בפוקוס

שבוע קריטי: האם הראלי במניות יימשך? ביום ו' הקרוב - אינדיקציה מרכזית

אחרי דו"ח התעסוקה שהציע על שפל של 6 שנים בשיעור האבטלה, כולם בוול סטריט מחכים עכשיו לנתון שיפורסם ביום ו'
מערכת Bizportal | (6)

דריכות לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. בשבוע החולף סימן מדד ה-S&P500 וי גדול על צליחת התיקון האחרון - וסגר בשיא כל הזמנים. לצד עונת הדו"חות המוצלחת, היה זה נתון התעסוקה בארה"ב שנתן גושפנקא נוספת לאיתנותה של הכלכלה האמריקנית. שיעור האבטלה ירד בחודש אוקטובר לשפל של 6 שנים. ועדיין, רבים בוול סטריט סבורים שחובת ההוכחה כעת היא עדיין על צד הקונים - האם מהלך העליות יימשך?

הנתון המרכזי לשבוע הקרוב הוא ללא ספק נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיפורסם טרם פתיחת המסחר ביום שישי. בחודש שעבר הנתון פספס את התחזיות והבהלה בשווקים הייתה גדולה, גדולה עד כדי כך שבאותו היום נרשם מחזור המסחר הגדול מאז 2012, תוך כדי שהמדדים יורדים בתוך יומי עד 3%.

אז אחרי דו"ח התעסוקה, אחרי שעונת הדו"חות מסתמנת כטובה מאוד (כמעט 80% מהחברות הכו את תחזיות הרווח) ואחרי שמחירי הדלק בתחנות ירדו בכמעט 20% בשל הירידה במחיר הנפט - הנתון הקריטי הוא מצבו של הצרכן האמריקני (שזו בעצם השורה התחתונה). הצפי הוא לעלייה של 0.2% במכירות הקמעונאיות. נציין כי באותו יום שישי, קצת לאחר פתיחת המסחר - יפורסם גם נתון סנטימנט הצרכנים

עוד במרכז המסחר, עונת הדו"חות שממש מתקרבת לסיומה (90% מהחברות כבר דיווחו). בין המדווחות השבוע - J.C. Penney (בשני) סיסקו (ברביעי) ווול מארט (בחמישי). מעבר לכך שבוע המסחר הנוכחי הוא באופן יחסי דל מאוד בפרסומים.

בשבוע החולף עלה מדד ה-S&P500 בשיעור של 0.66% לשיא כל הזמנים. המדד השלים 3 שבועות רצופים של עליות. הנה הגרף:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    העוקב 10/11/2014 18:53
    הגב לתגובה זו
    סוג כתבות מעין זו,יש לכם לפחות פעמיים בשבוע,ולא ראיתי שקרה משהו יוצא דופן.
  • 5.
    איזה דרוכים? 10/11/2014 06:09
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים רגועים לאללה. ראיתי אותם אמש. לא שמים... על הבורסה היורדת.
  • 4.
    bibi 09/11/2014 20:01
    הגב לתגובה זו
    בקרוב אף 1 לא יכנס לכתבות שלכם אם תמשיכו ככה תכתוב נתון חשוב.. כל יום אצלכם בכותרות קריטי הכי חשוב שיש לכם מנתח על קריטי-גורביץ
  • 3.
    אר 09/11/2014 19:00
    הגב לתגובה זו
    גם אמרתם "שהסוחרים דרוכים" ביום שישי ובסוף השוק לא זז.
  • 2.
    למר מערכת הנכבד 09/11/2014 17:55
    הגב לתגובה זו
    אני חייב להשיב לך במלוא הנימוס: לא. ממש לא. ואפילו יש מצב לראלי בכיוון ההפוך למה שהתכוונת. עוד רציתי להוסיף לידידי המלומד בעניין אימרתך על איתנות הכלכלה האמריקאית..ובכן חבר..אני מחזיק בדעה הפוכה לחלוטין. מצב הכלכלה האמריקאית גרוע ביותר ואף אומר..הגרוע שהיה מעולם. ברצוני לשאול את כבוד אדון מערכת היקר: מדוע הינך חושב שמצב הכלכלה כה איתן? איזו סיבה מביאה אותך לחשוב כך? ואני אומר: כמעט ואין מימשל בוושינגטון. כמות הניירת שהשתמשו להדפסת ניירות חסרות ערך אזלו. מצבת החוב הפנימי והחיצוני של ארה"ב הוא במצב שלא ניתן לתיקון. ולבסוף חברי המלומד. זה כאילו שבאת אחרי מלחמת קואיאה או וויטנאם וסיפרת לי שארה"ב הביסה את אויביה(כמה אלפי לוחמי גרילה) והיום אנו יודעים שזאת שטות...מחר נדע שגם איתנות ארהC בתחילת 2015 היא ממש פיקציה עלובה. היה בריא וחזק.
  • 1.
    רע לי מהראלי 09/11/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    זה ברור לא ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.